28 weken zwanger stuitligging, zal het nog draaien??

annemarie! Hoe waren jouw bevallingen? Misschien dat ik dan kan begrijpen waarom je deze vragen stelt en vooral de manier waarop… :think:

staat wel bij bevallingsverhalen

en wat ik hier vraag vraag ik me echt elke keer weer af. Misschien is het de nuchtere Groninger in mij dat ik het niet begrijp :think:

@annemarie69 wrote:

http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=39459&highlight=

en wat ik hier vraag vraag ik me echt elke keer weer af. Misschien is het de nuchtere Groninger in mij dat ik het niet begrijp :think:

ben zelf een hele nuchtere Groningse (wordt me ook vaak zat gezegd :mrgreen: ) maar na de bevalling van de eerste (die gewoon in kruinligging lag, maar niet helemaal recht ervoor en knip omdat zijn koppie niet kwam, ondanks perskracht… en nog meer medische zooi) is er geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om 1 van mijn kinderen in stuit geboren te laten worden.

Weet niet hoe groot jouw kids waren (dat lees ik niet terug in je verhalen)? Misschien ook wel groot hoor, met grote koppies… gelukkig is het hier verder niet aan de orde geweest, maar ik zou dan denk ik wel een draaipoging laten doen… werkt dat niet… dan ga ik toch voor de ks (wat me eerlijk gezegd doodeng lijkt en fysiek veel meer een aanslag als een vaginale bevalling, maar dat even daargelaten :shifty: ).

de eersten allebei zo’n 3100gr dus niet te groot.

Draaipoging had bij 1 geen zin en bij 2 niet gelukt.

En precies wat je zegt; een ks is meer een fysieke aanslag dan een vaginale bevalling. Mede daarom hebben wij ervoor gekozen het te proberen met de wetenschap dat het altijd nog op een ks kan uitdraaien.

De bevalling van Jelmer (3900gr en hoofdligging; we wisten niet wat ons overkwam bij de liggingsecho :mrgreen: ) vond ik (ondanks de korte duur) zwaarder dan die van Minke, kelere wat doet het pijn als het hoofdje staat :evil: doe me dan maar een paar billen het eerst :wink:

als onze eerste in stuit had gelegen en bewezen niet zo groot zou zijn (maar de echo liet juist een groot kind zien :mrgreen: ) zou ik het denk ik ook gewoon aangedurfd hebben… tenminste… als ik een gyn zou hebben die er vertrouwen in had. Dat zou ik wel durven volgen.

Overigens wel grappig, ik heb dus 3 knullen met ‘dikke koppen’ en heb dat staan van het hoofdje nooit pijnlijk gevonden (nou vooruit, bij de oudste was er al een knip gezet omdat hij het benauwd kreeg etc, dus die telt niet helemaal misschien, maar die andere 2 wel). Hoor dat van veel meer mensen, maar heb het zelf eigenlijk nooit zo ervaren. Waren hier 9, 8 en 9,5 pond met dus bovengemiddelde hoofden.

Zelf denk ik dat dit kindje voor ons doen relatief klein zal zijn… maar dan heb je het nog over minimaal 7.5 tot 8 pond. Is overigens nog niet bevestigd door VK of echo. Is puur mijn gevoel.

@annemarie69 wrote:

En waarom dat dan vragen in een topic van een ander? Wat maakt het voor jou dan uit wat iemand zijn beweegredenen zijn? Open er een apart topic over zou ik zeggen.

Een stuitbevalling lijkt me voor een kindje meer gevaren opleveren dan een ks overigens, maar zo diep zit ik niet in de materie, mijn oudste is vlak voor het einde nog gedraaid. :wink:

Tammy: Fijn dat je kindje alsnog gedraaid is!! Ik hoop voor je dat je een natuurlijk bevalling kunt hebben en alles helemaal zelf kunt doen!

@annemarie69 wrote:

Tammy, mosterd na de maaltijd natuurlijk maar waarom het dan die 1e keer niet natuurlijk geprobeerd?

Waarom wil toch iedereen altijd graag “natuurlijk” bevallen behalve wanneer het om een stuitligger gaat?

Omdat dat mischien iemands persoonlijke grens is qua risico’s die iemand wil nemen?

Dat jij het natuurlijk geflikt hebt is harstikke fijn voor je, knap ook wel denk ik.

Maar iemand anders kan daar een heel ander gevoel bij hebben als haar kindje in stuit blijft liggen.

Gevoel is gevoel, daar doe je vrij weinig aan.

Tamara haar referentiekader zegt haar dat eens een stuiter altijd een stuiter is, vandaar dat zij zich met 28 weken zorgen maakt over de ligging.

Haar oudste bleef ook in stuit liggen, ze weet dus niet anders.

@annemarie69 wrote:

Tammy, mosterd na de maaltijd natuurlijk maar waarom het dan die 1e keer niet natuurlijk geprobeerd?

Waarom wil toch iedereen altijd graag “natuurlijk” bevallen behalve wanneer het om een stuitligger gaat?

Ik vraag helemaal niet om dit soort reactie’s :roll:

Maareh als je het zo graag wilt weten, ik mocht het niet natuurlijk proberen. Het kindje lag in een half onvolkomen stuit, daarnaast was mijn kindje iets groter als die van jou. Voor je suggereert dat iedereen graag ‘natuurlijk’ wil bevallen behalve met een stuitligger, zou ik denk ik eerst even vragen om de reden :roll:

Eppo: :-*

Ollie: Jij hebt het helemaal bij het juiste eind :wink:

Ik had inderdaad het gevoel, dat ik misschien wel geen kindje in de juiste positie zou kunnen dragen. puur, door de ervaring met de eerste en dan doordat de 2de met 28 weken ook nog niet goed lag.

@annemarie69 wrote:

Dus omdat jij zo’n bikkel bent en wel natuurlijk bevalt, vraag je je af waarom een ander dat niet doet?

Sorry maar dat vind ik ronduit respectloos. Je kunt niet oordelen waarom iemand kiest voor een geplande ks. Als iemand niet de risíco’s wil nemen met een natuurlijke bevalling, wie ben jij dan om daar vragen om te stellen?

:roll: :silenced:

't was maar een vraag hoor

Nee dat was niet zo maar een vraag.

Je kwetst mensen met je opmerking!

welke?

@annemarie69 wrote:

fijn Tammy dat het hoofdje nu beneden ligt.

Maar even hoor (niet direct bedoeld bot over te komen ofzo) waar maken jullie je met een termijn van 30 weken of minder eigenlijk druk om?

Serieus, als je het over 34/35 weken zou hebben kan ik me er iets bij voorstellen maar voor die tijd… :shifty:

@annemarie69 wrote:

dit soort dingen misschien…

de eerste was een vraag en om het tweede werd gevraagd.

je eerste vraag, stoorde me niet eens zo heel erg, maar bij onderstaande vraag gingen mijn nekharen een beetje omhoog staan.

Je suggereerd gelijk dingen, waarvan je een reden niet eens weet.

@annemarie69 wrote:

De manier waarop je je vragen stelt is alleen een beetje jammer :roll: Je suggereert ten eerste dat Tamara een keuze had, ten tweede dat ze een verkeerde keuze heeft gemaakt (of toch in ieder geval in keuze die in jouw ogen weinig respect verdient, aangezien je je er niks bij voor kan stellen) en ten derde dat ze zich aanstelt door zich ‘al’ voor de 30 weken zorgen te maken om een stuitertje. :hand:

Het komt niet echt over als oprechte interesse, maar als een minachtende houding ten opzichte van mensen die anders denken en redeneren dan jijzelf.

Een ks is niet iets waar je uit gemakzucht voor kiest. Het is een weloverwogen keuze die ieder persoonlijk maakt, daarbij de risico’s voor moeder en kind in acht genomen. Daar valt niks aan te snappen.

En besef alsjeblieft hoe ontzettend veel geluk je hebt gehad dat het bij jou dan zo relatief makkelijk ging. Bij mij zorgde een sterrenkijkertje al voor een bevalling van 32 uur :roll:

@annemarie69 wrote:

:roll: :silenced:

't was maar een vraag hoor

sorry maar dit poppetje :silenced: vind ik dus echt niet kunnen :naughty: :snooty:

Tammy heeft geen topic geopend om zulke antwoorden te krijgen maar denk dat je dat ook wel begrijpt :think:

of niet :think: :roll:

Tammy fijn dat je nu gewoon kan bevallen je kan het :-*

Onze uk draaide tot 39 weken nog alle kanten op. Zo kwamen we op controle en lag hij goed, zo kwamen we een week later en lag hij in een stuit…

Elke week weer een een verrassing hoe hij erbij lag :slight_smile:

Gelukkig heeft hij uiteindelijk toch gekozen voor het hoofd naar beneden :smiley:

Ondanks dat ik een hele grote voorstander ben voor natuurlijke en thuis bevallingen, weet ik ook niet of ik een stuitbevalling had gedaan hoor…