20 weken echo, wie ook niet?

hier ook echt een 20 weken echo. ALs ze bij de eerste, 1 plus 1 hadden gedaan hadden ze kunnen zien dat ik toen al een zwangerschapsvergiftiging aan het ontwikkelen was. Hoe dat precise was geen idee volgensm i jtoen al de groeiachterstand van haar in combinatie met mijn bloeddruk. Slordig op gereageert bleek achteraf in het ziekenhuis toen ik met giga bloeddruk direct was ingeleid.



Bij onze tweede goed dat we dat hadden gedaan, hij bleek vanaf 20 weken weinig te zijn gegroeid tot 30 weken. Mijn buik groeide niuet en nu ahdden ze met 20 weken toch afmetingen zodat ze heel objectief konden beoordelen.



Mijn vriendin is principieel tegen de 20 weken echo. Tja… ieder zijn keus hierin. Zelf heb ik veel moeite met de redenatie van hetn eit doen: stel dat er wel wat is dan heb ik geen onbezorgde zwangerschap meer. Vraag me af als je ooit wel onbezorgd zwanger kan zijn :oops:

van mij geen uitgesproken mening gewoon mijn persoonlijke ervaring delen



bij mijn eerste twee werd gewoon helemaal nog geen 20 weken echo gedaan, je kreeg een 12 weken echo en daarna niks meer

ik heb er toen ook nooit bij stilgestaan eigelijk, ik ging er vanuit dat zolang het hartje goed klopte enzo t wel goed zou zijn, naief ja.maar zo ging dat nu eenmaal…omdat ik toen nog vrij jong was en er geen erfelijke indicaties waren heb ik toen ook geen ander prenataal onderzoek laten doen…



bij ons laatste kindje ( en ze zal ook echt de laatste zijn) heb ik onnoemelijk veel meer echo s gehad en dus ook een 20 weken echo…

eigenlijk heb ik er niet zo over nagedacht van te voren, ik heb wel bewust gekozen geen vruchtwaterpunctie te laten doen,…simpelweg omdat er een risico aan kleeft en wij ons kindje hoe dan ook wilden laten komen.



de 20 weken echo heb ik wel laten doen, ik wilde het geslacht graag weten, en ik wilde voorbereid zijn mocht er iets zijn dat t kindje wel de beste zorg zou krijgen bij de bevalling.

achteraf bedacht ik me wel dat zo n echo wel heel veel zorgen met zich mee had kunnen brengen, maar ik had al zo veel echo s gehad ( dit had dan weer met de leeftijd te maken en het feit dat ik door eerder complicaties van de zwangerschappen toch al klinisch was) dat het voor mij verder niet meer zo veel uit maakte gevoelsmatig

als er echt iets mis was geweest was dit waarschijnlijk op een eerdere echo ook al wel te zien geweest, de 20 weken echo was meer “fine tuning” wbt het hartje etc.



ik heb later in de zwangerschap, met 28 weken bij een gewone controle nog een echo gehad bij een vervangende gynaecoloog, die meteen zei dat ik veel te weinig vruchtwater had …hij zei letterlijk, heeft u uw vruchtwater al verloren?

toen ben ik wel enorm in de stress geschoten…en meteen doorgegaan naar een ander ziekenhuis ( van een streekziekenhuis naart t umcg) waar ik s avonds nog een uigebreide echo heb gehad, en dar bleek helemaal niks aan de hand te zijn



dus mja t kan je ook behoorlijk van streek maken, maar toch zou ik ook als ik nu toch nog een kind zou krijgen weer kiezen voor de 20 weken echo

@konijn wrote:

Mijn vriendin is principieel tegen de 20 weken echo. Tja… ieder zijn keus hierin. Zelf heb ik veel moeite met de redenatie van hetn eit doen: stel dat er wel wat is dan heb ik geen onbezorgde zwangerschap meer. Vraag me af als je ooit wel onbezorgd zwanger kan zijn :oops:




Ik ben het met je eens, heb ook moeite met de redenatie ‘dan geen onbezorgde zwangerschap meer te hebben’ vind het een beetje struisvogelachtig en kortzichtig. Persoonlijk vind ik dat je als moeder op de eerste plaats aan je kindje moet denken, en dus ook aan wat het (eventueel extra voor of na de bevalling) nodig heeft, i.p.v. enkel te denken aan je zelf en je eigen roze wolk gevoelens.



Als er een afwijking is, is die er toch al of je het nu weet of niet. Het enige verschil wat een 20 weken echo kan doen, is dat je er als ouders/artsen voor of na de bevalling, de voor het kindje optimale omstandigheden kunt creëren. Dit kun je niet als er wat aan de hand is en je weet het niet, omdat je zelf zo graag op de (toch al niet realistische) roze wolk wilde blijven hangen. Tuurlijk is het rot om slecht nieuws te krijgen, maar het is nog veel rotter een kindje met de geboorte of vlak daarna te verliezen omdat je een afwijking niet wilde zien, waar anders nog wel kansen zouden zijn geweest (zie ook mijn eerdere verhaal in dit topic). Vandaar dat ik denk dat we blij moeten zijn dat die echo tegenwoordig geboden wordt, en ik het een beetje kortzichtig vind om het om de bovenstaande redenatie niet te doen.

Slurpie, ik snap je gevoelens, hier volgende week ook een GEO in een academisch ziekenhuis. Dit door ernstige ontwikkelingsachterstand van onze 2e dochter en omdat er zowel binnen mijn man’s familie als binnen mijn familie, verschillende mensen (dochter van broer, oom en tante) zijn met neuraal buis-defecten. (2x openrug, klompvoetjes, waterhoofd en schisis). Ik vind het doodeng en zie er dan ook erg tegenop. Maar als er een afwijking is, is dat toch al zo, het is hoe dan ook welkom, en hopelijk kunnen we er dan op anticiperen, daar doen we het voor! Misschien helpt deze gedachte jou ook en het is ook wat Marlous zegt, het is niet verplicht!

dames het is een GUO :wink: (en dus geen GEO)

Geavanceerd Ultrasoon Onderzoek



Hier bij de 2e en 3e ook gehad, bij de 4e hebben we daarvan af gezien.

Wel de SEO (Standaard Echografisch Onderzoek) laten doen om de redenen die hier al eerder zijn genoemd, maar omdat ze bij de termijnecho al vingertjes aan het handje konden tellen… hadden wij het vermoeden dat een open rug (reden waarvoor wij in principe een GUO zouden krijgen) ook wel zouden zien.

VK had ook al gezegd: bij de minste geringste twijfel bij de rug of een wervel of als de kleine niet mee wil werken stuur ik jullie sowieso door (dit pas nadat wij aangegeven hadden dat we afzagen van de GUO).



Gelukkig is hier bij geen van de 3 kinderen waarbij we een 20 weken echo kregen een reden geweest tot ongerustheid of na moeten denken ergens anders te bevallen vanwege medische hulp aan de kleine.

Bij de oudste kregen we nog geen 20 weken echo (toen wisten wij dus ook nog niet van de verborgen open rug van mijn vader en was het alleen voor 36+ vrouwen standaard).

Het hoeft ook niet altijd te gaan om afwijkingen die levensbedreigend zijn voor je kindje want ze kijken bijvoorbeeld ook naar de ligging van de placenta. Stel nu dat je placenta over je baarmoedermond ligt en je weet dit niet, dan kun je ontzettend veel bloed gaan verliezen als je vliezen breken en dat is dus levensbedreigend voor jou. Ook komt het regelmatig voor dat de nieren van het kindje wat gestuwd zijn, dit hoeft helemaal niets te betekenen maar dan moet je kindje na de bevalling starten met antibiotica en word er een echo van zijn/haar nieren gemaakt na 7 dagen. In 90% van de gevallen is er niets aan de hand maar als je bij die 10% hoort en je weet het niet dan kan je kindje hier ernstig letsel aan de nieren aan over houden.



Ik zou ook niet weten waarom je het niet zou doen. Het hoeft niet te gaan over de beslissing van wel/niet verder gaan met je zwangerschap maar het zou moeten gaan om je kindje de beste kansen te geven na de bevalling. Je kunt beter goed voorbereid zijn dan na de bevalling ineens voor verassingen te komen staan. Natuurlijk kunnen ze niet alles uitsluiten maar wel een heleboel!

Ik las het topic en dacht ik wil mijn ervaring/mening toch ook geven:



Tijdens mijn zwangerschap moesten wij ook vrij snel de keuzes maken welke echo´s en onderzoeken we wilden. Wij hebben bewust gekozen voor zowel de combinatietest als de 20 wk echo. Nooit hebben wij vor ogen gehad de zwangerschap af te willen breken indien het kindje down of een andere handicap zou hebben, al dacht onze VK daar heel anders over die zei bij de keuze voor de 20wk echo dat je dat alleen moet doen als je dan een abortus wil. :shock: . Mooi was het een dach na de bijbehorende 12wkecho te lezen in het dagblad dat er onderzoek is gedaan naar het nut van de echo´s op bijvoorbeeld de 12 wk echo kan er een afwijking worden gezien van de urinewegen die op dat moment nog kan worden verholpen door een operatie van je kindje in de buik, bij de 20 wk echo is dit te laat en kan je je kindje erdoor verliezen. Zo kunnen er bij de 20wk echo ook afwijkingen worden gevonden die ze op dat moment mischien nog wel kunnen verhelpen zodat de overlevingskans van je kindje vergroot, of als er niets aan te doen is je in ieder geval de juiste medische hulp krijgt tijdens de bevalling of indien noodzakelijk je een KS krijgt als dat beter voor je kindje is. In genoemd artikel waren er een aantal professoren het er over eens dat Nedeland hopeloos achter licht op het gebied van prenatale controle, ik weet niet hoe het nu zit maar wij hebben de combinatietest nog zelf moeten betalen terwijl in alle landen om ons heen dit basis zorg is.



Het is natuurlijk iedereen zijn eigen beslissing en ja je hoort ook wel verhalen van de comb,test dat de uitslag erg slecht lijkt men een hele gestresste zwangerschap heeft en uiteindelijk blijkt dat er een gezond kindje word geboren…dus ja het heeft ook wel een klein voordeel om het niet te laten doen maar voor onszelf woog dit niet op tegen alle voordelen…

Onze Vk was juist verbaast dat we die echo voor Down niet wilden, terwijl deze dus een week na onze termijnecho zou zijn dan.

Had toen een beetje van “ja hallo ik ben 21, de kans dat ze een vals positief vinden is groter dan dat ze daadwerkelijk down vinden”, ik merk het wel als het eruit komt. De enige reden die wij hadden om die echo te doen, was omdat het een extra echo was en we het leuk vinden ons kindje te zien. Maar als je het de week daarvoor al gezien hebt is dat een beetje overbodig.



Overigens ben ik het er ook niet mee eens dat je de 20 weken echo alleen moet doen als je van plan bent het af te breken mocht het mis zijn.

Ik kon zelf bijvoorbeeld merken dat het voor mn vriend allemaal een stuk ‘echter’ werd toen hij onze uk helemaal op het scherm kon zien. Hij was altijd al wel erg blij met onze zwangerschap maar zolang hij uk niet kon voelen was het voor hem voornamelijk mijn ding, na die echo begon het bij hem ook wel echt meer te kriebelen en begon hij ook zowaar mee te denken over wat voor kinderkamer we wilden :mrgreen: