Wie denkt even mee, wellicht zien we wat over t hoofd of valt het enorm tegen.
We hebben vorig jaar november zo ongeveer een toyota avensis verso 7 seater aangeschaft omdat we een 4e kindje zouden gaan krijgen.
Manlief rijdt nagenoeg alles met de trein.
Maar hij wil erg graag veel verder gaan dan nu als zelfstandig zzp-er en moet dan toch vaker met klanten afspreken, vergaderingen doen enz.
Hij kan dan eigelijk niet zonder auto.
Nu hebben we de avensis gekocht met al zo ongeveer 180.000 op de teller, niet met het idee deze veel te gebruiken, gezien we prive maar 6 a 7000 per jaar rijden.
Daarbij is hij zwaar (veel wegenbelasting) en slurpt hij best (1 op 13 a 15 afhankelijk hoe en waar we rijden)
Maar met 4 kinderen en zwemlessen, afspraken, boodschappen enz is helemaal zonder auto voor mij ook niet handig, dus als hij de avensis zakelijk zou gaan oprijden, zit ik zonder en kom ik zowieso met Niek d’r zwemlessen in de knoei. (te ver voor de fiets en met de bus doe ik er ruim een uur over)
Nu zijn we dus al een poosje bezig om te kijken, te calculeren enz wat voor ons het meest handig is.
Toch de avensis oprijden en voor mij een kleiner autootje.
Of de avensis laten staan voor mij en de kinderen en zakelijk een kleiner autootje voor manlief erbij.
Sinds vandaag hebben we echter nog een optie… de avensis inruilen, krijgen er nog best wat voor weer en dan 2 dezelfde nieuwe seat ibiza’s estates afnemen. Ze hebben blue motion technologie, zijn dus wegenbelasting vrij en zuinig in verbruik. We hebben er in proefgereden en met de kinderen gepast. Gezien Niek en Peet ook gewoon al op enkel een stoelverhoger mogen is achterin geen probleem (auto was ruimer dan verwacht) Dus ik kan er ook in rijden met 4 kinderen, 3 op de achterbank, 1 voorin.
Al met al is dat dus wel aantrekkelijk, maar ik vraag me af hoe " handig" of " onhandig" het is dat je altijd met 2 auto’s moet rijden als je met je hele gezin weg wilt.
Voor Ruud betekent het dat hij echt niet meer dan 1 biertje kan doen op verjaardagen enzo. Waar ik nu nog kan gaan rijden, moet hij dan ook altijd terug.
Op vakanties heeft het juist wel weer voordelen, meer ruimte en dus geen dakkoffer enzo mee.
De meeste ritten zijn voor ons max 40 minuten naar vrienden en kennissen en wellicht 3x per jaar meer zuidelijk dat we 2 uurtjes weg zijn.
Vakantie zal ook beperkt zijn tot midden Duitsland, de ardennen enz.
We overwegen deze optie serieus, maar wie moet zijn gezin ook in 2 auto’s vervoeren en hoe bevalt dit?
Voor ons is het financieel erg aantrekkelijk, ruud kan dan ook de 2 auto’s tegen elkaar in gebruiken en dus gelijkmatig oprijden zakelijk, we kunnen er dus lang mee doen.
De duowagen past er in, de kinderen passen er allemaal in met 1 ouder… maar met zijn 6 en in 1 auto dat is dus het enige wat niet kan…
input input
Ik heb verder geen verstand van merken etc.
Als jullie toch redelijk vaak wat saman gaan doen zou ik voor de grotere 7 zits gaan voor jou en een zakelijke voor je man.
Maar dat is het dus juist… dat komt helemaal niet zo veel voor op met name lange ritten en voor hier in de omtrek lijkt het me echt geen punt om met 2 auto’s te moeten rijden… heb ik het over, even naar familie enzo. Die wonen allemaal binnen 10 minuten rijden van ons.
naar de stad gaan we bijna altijd op de fiets.
Dat we als gezin dus een uur in de auto zitten, komt misschien 1x per 2 maanden eens voor en nog verder weg hooguit 3x per jaar.
Zowieso gebruik ik de auto doorgaans maar 1 of 2x per week… :oops:
Dus eigelijk is het wel duur om die grote zware bak op de oprit te hebben staan. Dat weegt ook mee in de opties nu.
Die seats zijn wegenbelasting vrij he
Ik zou in jullie geval, mede ook door de kosten-arme autos voor de twee kleinere auto’'s gaan
Een collega van mijn man heeft dat ook gedaan.
Zij hadden alleen 3 kindjes, maar hebben 2 Fiat Panda’s gekocht.
Dat was inderdaad veel goedkoper dan een grote en een kleine auto.
Nu ken ik die collega niet zo goed, maar volgens mij beviel het hun wel (en scheelde het heel veel geld).
Succes!
Dan 2 kleine…
hahahahaha
nou nog ervaringen horen… het voelt wel goed opzich, maar ben zo bang dat we iets over het hoofd zien.
Er was volgens mij ook iemand die altijd met 2 auto’s reed en 4 kinderen heeft… frishling? :think:
volgens mij zijn jullie er al uit
mij lijkt het een heel onprettig gevoel geen auto te hebben waar iedereen in past, zeker mbt vakanties. Maar volgens mij heb jij daar minder moeite mee, en als het zich enkel beperkt tot vakanties, kun je altijd nog kijken of je dan een auto huurt of zo.
Ik zou gaan berekenen wat het goedkoopste is en voor die optie gaan.
Fiep,
Ik twijfel ook nog erg hoor, maar kun je dan ook een beetje beschrijven waarom jij het onprettig vind?
Puur voor mijn beeldvorming he, ben natuurlijk een ander mens, maar er lijkt me achter zo’n gevoel ook wel iets schuilzitten en wie weet is dat hetgeen ik over het hoofd zie?
We gaan niet heel vaak op vakantie, hooguit 1 x per jaar…
Gezien we dan gaan kamperen met 4 kinderen, kan 2 auto’s ook ontzettend handig zijn (qua laadruimte)
Voor mij is het idee een dagje dierentuin en zulks ook met 2 auto’s te moeten minder aantrekkelijk… maar anderzijds…
Ja, weet gewoon niet.
Joy… juist de optie van 2 nieuwe auto’s is zowel op de lange termijn als in de maandelijkse vaste kosten voor ons voordeliger, niet enorm veel, iets van 70 a 80 euro, maar toch. Dat is toch bijna een week boodschappen.
Juist omdat het voordelig is en op de lange termijn ook, overwegen we het.
Als ik alleen al denk aan het gemiep met mijn kids als we met twee auto’s rijden (nee, ik wil bij papa! en ik bij mama! oh, dan wil ik ook bij mama! En als je dan eenmaal op weg bent besluit er 1 toch liever in de andere auto te zitten wat dus niet meer kan dan…fokt de anderen mee op…en dan begint het gebrul…)…Nee, doe mij maar in ieder geval 1 auto waar we gezellig met zijn allen inpassen!
Ik zou dus in jouw geval gaan voor de Avensis voor jou en er een kleine zuinige, zakelijke auto voor je man!
Wij hebben een (oudere) ford mondeo station en een smart (gewone 2 persoons). Smart gebruikt vriend voor woon- werkverkeer en ik voor als ik even kort weg moet zonder kind, de mondeo rijd ik dagelijks. Ik ben dus een grote en kleine gewend . Vind de kleine in dit geval erg handig. Vriend pakt vaak de motor naar zijn werk, en dan heeft hij deze niet nodig, en kost weinig, is ook nog eens zuinig (minstens 1 op 18, soms 1 op 20). Als we wel met zijn drieen op pad gaan inclusief tot voor kort twee grote honden, dan past het teminste, naar oma toe die anderhalf uur verderop woont ofzo, dan vind ik het echt niet gezellig om niet samen te rijden. Lekker op vakantie gaan, dat als ik moe ben, koppijn heb of wat dan ook, dat je dan allebei moet rijden. Daarnaast rijden wij dan in de omgeving rond naar wat leuks, en dan vind ik naast iemand zitten en communiceren handiger dan elke keer te moeten stoppen en overleggen, of te bellen.
Conclusie: Ik zou dus voor de grote waar je hele familie in kan en daarnaast voor een kleine gaan, niet voor twee nieuwe kleine auto’s. Maar dat ben ik. Succes met de keuze
@Cell wrote:
We gaan niet heel vaak op vakantie, hooguit 1 x per jaar…
Gezien we dan gaan kamperen met 4 kinderen, kan 2 auto’s ook ontzettend handig zijn (qua laadruimte)
Voor mij is het idee een dagje dierentuin en zulks ook met 2 auto’s te moeten minder aantrekkelijk… maar anderzijds…
Op de momenten dat jullie met z’n allen weggaat zit je inderdaad niet bij elkaar in de auto, maar voor hoelang?
Hooguit 1,5 - 2 uur (of als jullie vakantie gaan iets langer, maar je stopt dan toch ook regelmatig?) en dan zien jullie elkaar weer.
Een nadeel dat ik kan bedenken is dat als je naar een dierentuin/pretpark/noem maar op gaat, dat je dan wel 2x parkeerkosten kwijt bent…
Maar weegt dat op tegen de besparing die jullie er aan overhouden?
Ik zou even goed de voors en tegens naast elkaar zetten!
Nogmaals succes!
Maar hoe wil je dat doen als je met alle kindjes alleen op stap wilt Cell? Dat kan dan niet in 1 auto?
Is het geen optie om er een klein bpm-vrij autootje bij te leasen?
dat past dus wel zegt cell
:oops: :oops: Even overheen gelezen dan :oops:
hoihoi
je kunt toch ook een auto huren als je echt met z’n alle op vakantie gaat ofzo.
groetjes
marlies
Heb nog niet alle berichtjes gelezen…
Wij hebben een (oude) station (Peugeot 405) en een klein Peugeotje 205.
We hebben (nu nog) 3 kids die de meeste tijd hier zijn, af en toe de weekenden zijn we met z’n 4en. Straks dus met 1 meer.
Het voordeel van hier is dat de grootste kinderen niet altijd mee gaan (boodschappen doen enzo) dus dan gaan we met 1 auto.
Straks met vakantie gaan we met alle 4 de kinderen en gaan we dus met 2 auto’s (we blijven in Nederland).
Op zich dus makkelijk te doen (en inderdaad goedkoper in wegenbelasting dan 1 grote auto). En straks als de allerkleinste er is is het ook nog makkelijk te doen.
Als je dus niet regelmatig met z’n allen weg gaat of weg hoeft zou ik het dus aanraden 2 kleine auto’s.
Met 2 auto’s idd 2x parkeerkosten, bij dierentuin en dagjes winkelen.
Ik zou denk ik die verso houden en er een kleinere zakelijke auto bij kopen. Ik zou het voor de uitstapjes toch echt gezelliger vinden om met zn allen in 1 auto te zitten (en idd geen “gezeur” wie er nu bij papa of mama wil) en voor op vakantie is het natuurlijk niet alleen naar je vakantie bestemming toe rijden, maar ook alle uitstapjes die je daar doet rijd je altijd in colone. Komen er dan ook 2 tomtoms (want er zit niemand meer naast je die kaart kan lezen) of ga je proberen om bij elkaar te blijven (kosten boete voor de 2e auto die dan misschien door rood rijdt :lol: ).
Maar ik zou het gewoon niet gezellig vinden. Als het jouw niet uitmaakt (want na een paar uur rijden ben je toch ook weer gezellig samen) zou je voor de 2 kleine kunnen gaan.
Hebben alles goed doorgerekend…
Het scheelt netto gewoon 153 euro in de maand aan vaste lasten :shifty:
Dat is op jaarbasis dus 1800 euro ruim wat het oplevert en dat is dan dus voor " gezelligheid" ?
wat betreft welk kind met wie meerijdt…daarin hebben ze niets te kiezen. Dat word gewoon een vast roulatiesysteem, hebben we nu ook al met betrekking tot wie er helemaal achterin mag zitten.
Dat is netjes om en om en de kinderen hebben daar niet over te morren.
Ben daar heel strak in.
Ze maken het liefst ook ruzie over wie er bij mij op de fiets op het zadel mag en wie dan achterop gaat en ook daarin bepaal ik.
Vind dat dus niet echt een argument… ben ik zelf bij.
Ik zie wel voordelen… Ik ben namelijk een bestuurder die niet houd van hele gesprekken in de auto maar t liefst meeblert met de radio en manlief begint altijd ellenlange saaie discussies met mij in de auto.
Daar ben ik dan mooi van af :lol:
Hij luisterd ook altijd naar BNR nieuwsradio en ik naar Slam FM of hitzone cd’s
Hij rijdt bovendien in mijn ogen als een kip zonder kop, kinderen spugen regelmatig de boel rond als hij rijdt en daar hebben ze bij mij geen last van.
Dus die discussie hoeven we dan ook niet meer te hebben.
Gisteren bekeken wat we nu echt aan lange einden rijden en dat is dus idd maar hooguit 4x per jaar… vrienden in apeldoorn, almere en familie van mij in Haarlem.
De rest is allemaal binnen 10 minuten rijden hier vandaan.
Uitjes als dierenparken en zo gaan we doorgaans met de trein… vinden we allemaal veel fijner.
Ik zie toch steeds meer voordelen eigelijk… :think: