Mijn eerste bezwaar is de vakantie al… hoe zie je op vakantie gaan dan?
Ik moet er niet aan denken om met 2 auto’s naar Frankrijk te rijden, je kunt elkaar dan niet afwisselen met rijden e.d.
Vaak is er maar 1 auto op een camping/huisje of id toegestaan. Dus de andere moet je dan ergens parkeren. 2x brandstof, afschrijving etc…
Buiten dat lijkt het mij ook heel erg ongezellig en onpraktisch.
overigens kunnen er op een achterbank vaak 2 stoelen en geen 3e stoel tussenin. Dus dan moet je oudste zonder stoelverhoger meerijden, wat volgens mij niet mag :think:
Dat is een hoop geld wat je bespaart en dat kun je met een vierde op komst goed gebruiken. Als je elkaar onderweg kwijt bent, kun je de auto even aan de kant zetten en elkaar bellen. De enige beer op de weg die ik zou zien is dat als jullie op vakantie gaan en jij of je man iets overkomt waardoor je niet meer kan autorijden (bijv. een gebroken been/arm, gescheurde pattellapees) je dan niet met zijn allen naar huis kan rijden en je een auto achter moet laten. Maar ja, hoe groot is de kans dat dat gebeurt en weegt dat op tegen het geld dat je bespaart. Bovendien ook in een grote is het moeilijk iemand met een gipsen poot te vervoeren.
Ik lees nog een keer je eerste post en zie dat ik niet goed gelezen heb. Een en ander past achterin en jullie gaan niet ver weg.
Dus mijn post is dan niet van toepassing…
echter, ik vind dat je jezelf erg vastlegt en beperkt als je kiest voor een optie met veel haken en ogen zoals deze.
Dan zou ik eerder op iets anders bezuinigen dan op de auto.
Maar goed, wij gebruiken de auto veel om verder weg te gaan naar vrienden en familie verder weg. Of een weekendje ergens heen enzo. Moet er dan niet aan denken om met 2 auto;s te moeten rijden
Je schrijft dat je hem hooguit 1 tot 2 keer per week gebruikt en je man vaak met de trein gaat, maar niet altijd.
Hier is het net zo en wij hebben er voor gekozen om met 1 auto verder te gaan (we hebben eerst ook gekeken naar twee kleinere auto’s ). Ik heb hem in principe op de woensdag en vrijdag en de rest mijn man. Komt het een keer niet uit, dan lukt het me ook nog wel om nog een dag (of twee) zonder auto te doen en in overleg kan ik ook nog wel op een andere dag de auto krijgen.
Het is soms even vogelen en het is natuurlijk een luxe twee auto’s, maar zelf heb ik gemerkt dat het prima kan met één. Ik pak nu veel vaker de fiets of ga lopen en dat is ook wel zo gezond. En het scheelt dat ik niet zomaar de auto kan pakken, want dan kan ik ook geen impulsaankopen doen :lol:. Een auto die je bijna nooit gebruikt kost je toch al gauw 300 euro :shock: per maand.
Dus ik zou toch nog even goed nadenken of je echt twee auto’s nodig hebt. Mijn eerste gedachte was, ja maar ik wil wel altijd een auto ter beschikking hebben voor … ja waarvoor eigenlijk; achteraf blijkt dat ik hem helemaal niet mis. Hou je één auto over, dan kun je de grote houden en kun je met gezamelijke uitjes gezellig met zijn allen weg.
Ik heb de auto idd gemiddeld maar 1x per week echt nodig.
Alleen voor de zwemles van Aniek… donderdagmiddag laat van 5 tot 6…
De rest van wat ik doorgaans doe, kan allemaal lopend en op de fiets en dat doe ik eigelijk al.
Maar het aanhouden van 1 auto waar we wel met zijn allen in kunnen is gewoon rete duur…
Een beetje 7 seater weegt nogal wat en als Ruud de enige auto die we dan hebben zou gaan gebruiken voor zakelijk gebruik a 40.000 km per jaar… dan kan dat in elk geval met de huidige auto niet uit.
Die heeft al 180.000 op de teller en rijdt op benzine.
We zouden hem kunnen omruilen voor een iets kleinere corolla verso op diesel, maar dan nog is dat niet heel goedkoop.
De optie van 2 auto’s nu kwam ook alleen maar doordat de nieuwe seat ibiza st op ecomotion technologie rijdt en dus bpm vrij is in aanschaf en wegenbelasting vrij.
het kost dan dus alleen aflossing, verzekering en na 2 jaar garantie een vast bedrag voor onderhoud en afschrijving.
Al met al scheelt dat dus gewoon 153 euro per maand in vergelijk tot nu… 1 auto en een treinabonnement.
Het argument erachter is zowieso dat Ruud dus als zzp-er druk aan de weg timmert en nu al regelmatig nagenoeg onmogelijk met de trein bij klanten kan komen… er moet dus zowieso een auto komen waar hij zakelijk mee kan rijden.
Alleen wat is dan wijsheid… 1 auto voor het hele gezin die hij zakelijk rijdt (dan moeten we dus over op een ander want 40 duizend per jaar op een zware benzinebak die 1 op 15 rijdt is echt te duur) en ik dan geen auto.
Of 2 kleinere, maandelijks goed betaalbare auto’s en dan het ongemak nemen van nergens meer heen kunnen in 1 auto…
vind het echt moeilijk… we dubben nog verder…
poe wat lastig, mijn gevoel zegt niet doen. ik zou samen in 1 auto hoger op mijn lijstje hebben staan. maar goed mijn zus woont in belgié en daar gaan we al vaak heen dus dat zou dan steeds 45 min apart rijden zijn.
maar dat het qua financiën zoveel scheelt maakt twee auto’s wel aantrekkelijker natuurlijk.
2 Auto’s zou ik ook niet echt gezellig vinden, vooral op de langere afstanden en idd, wat als de één om wat voor reden dan ook niet meer kan rijden (hoeft trouwens niet persé onderweg iets te gebeuren, met een gipsen poot o.i.d. ben je zowieso een poos ‘uitgeschakeld’), maaaaaar…
€1.800 per jaar is wel weer een hoop geld! En kan me heel goed voorstellen dat je dat met 4 kids hard kunt gebruiken.
Als jullie die €1.800 dus veel beter voor andere dingen kunnen gebruiken en het gevoel hebben die paar korte(re) ritjes per jaar ook prima opgesplitst te mannen (vind idd ook dat kinderen daar niets te kiezen hebben - da’s al bij voorbaat vragen om gemekker ;)), zou ik zeker voor de 2 kleinere auto’s gaan.
Mocht het ècht niet bevallen, kunnen jullie altijd (over een poos - weet niet hoeveel maanden/jaren je zo’n auto dan minimaal moet rijden) (weer) overstappen op 1 grotere en 1 kleinere auto, toch?