2 jarige betalen in bus?

sophie en ik gaan morgen bussen en treinen. Nu is de laatste keer dat we dat gedaan hebben, alweer een tijdje geleden en zat sophie in de buggy. Echter vond ik dit zo;n ramp, en zit sophie daar toch nooit meer in, dat we die morgen thuis houden.

Maar nu vroeg ik me af of een 2 jarige in de bus ook gewoon moet betalen? wat zijn jullie ervaringen?

In belgië rijden kinderen t.e.m 5 jaar gratis mee.

In nederland moet je vanaf 4 betalen

oke, bedankt!

ik begreep namelijk de vorige keer van de bus chauffeur dat ze moest betalen zodra ze uit de buggy ging, maar dat is dus niet zo. scheelt toch weer :slight_smile:

met 2 mag ze gewoon voor niks mee hoor :thumbup:

nee hoeft niet, tot 4 jaar!

Vanaf 4 jaar idd en dan nog… Ik wilde laatst voor Kaylee betalen in de bus en toen vroeg de chauffeur hoe oud ze was. Ik zei 4 en hij zei “dat kleine wurmpje? Nou die hoeft nog niet te betalen hoor”. en dat was dus niet de eerste keer :lol: (Tot frustratie van Kaylee, want ZE IS AL VIER HOOR :wink: )

Hier in Eindhoven mogen kinderen tot 12 jaar gratis met de bus :thumbup:

Maar zouden ze er vanuit gaan dat je een kind op schoot neemt eigenlijk?? vroeg ik me ineens af.

Stel het is druk - neem je dan je kind onder de vier op schoot??

Lasse is vier en heeft nu zo’n roze strippenkaart maar daar wil je ook echt niet meer een tijdlang mee op schoot zitten en die wil ook echt zijn eigen plekje ergens.

Ja hier ook tot 4 jaar gratis toen we de 1euro kaartje hadden.

Inmiddels is de euro 1,50 geworden maar nu mogen kids tot 12 jaar gratis mee bij 1 betalende eurokaartje.

Riley zit in de buggy, maar als hij iets ouder zou zijn, en geen buggy.

en ik betaal niet voor hem, mag hij zijn eigen plek tot het echt druk word dat hij op schoot moet.

Als ik betaal, voor hem, mag hij blijven zitten. (Mits er een oudere, hoogzwangere, iemand die slecht te been is staat, dan gaat hij gewoon op schoot)

Ja een eigen stoel mag natuurlijk wel maar uit fatsoen laat je een kind staan voor een oudere vindt ik. DUs bij drukte op schoot vind ik heel normaal.

hier in de bussen zitten grote stickers je kind uit de buggy te halen en op schoot te nemen…

@mamaMarije wrote:

hier in de bussen zitten grote stickers je kind uit de buggy te halen en op schoot te nemen…

Ik heb het weleens te horen gekregen dat ik lasse uit de kinderwagen diende te halen. Baby van een paar maanden en dan met een snel wegrijdende chauffeur en ik al wiebelend en wobbelend met dat kind naar een stoel :shock: Want het zou niet veilig zijn die kids in wagens ed te laten - nee dit was lekker :shock:

Welke maatschappij is dat dan?

Hier niet hoor, wel maximaal 2 buggy’s, wat toch altijd overschreden wordt.

Kinderen niet op schoot, maar naast je neer zetten in de drukte vind ik zo aso.

Maar het schijnt heel abnormaal te zijn tegenwoordig om op te staan voor ouderen.

Maar das een andere discussie…

Als wij met de bus gaan en ik wil voor Sharon op haar roze strippenkaart afstempelen wordt ook 5 van de 10 keer gezegt dat we mogen doorlopen.

Connexxion.

Ik heb het een paar keer gehoord - ook een chauffeur die zei laat nu maar zitten/liggen maar eigenlijk moet ie eruit. Maar ook vaak genoeg dat het goed was. Maar het schijnt met veiligheid te maken te hebben. Nou ik ging altijd dicht bij mijn kind zitten en hield de wagen goed vast en was beducht op weet ik wat. Maar ja in geval van groot ongeluk weet ik niet waar een kind veiliger is, volgens mij liggen we dan allemaal in de prak.

@Bella wrote:

Connexxion.

Ik heb het een paar keer gehoord - ook een chauffeur die zei laat nu maar zitten/liggen maar eigenlijk moet ie eruit. Maar ook vaak genoeg dat het goed was. Maar het schijnt met veiligheid te maken te hebben. Nou ik ging altijd dicht bij mijn kind zitten en hield de wagen goed vast en was beducht op weet ik wat. Maar ja in geval van groot ongeluk weet ik niet waar een kind veiliger is, volgens mij liggen we dan allemaal in de prak.

Hier ook hetzelfde verhaal, wat was ik woest. Ik moest mijn paar weken oude baby maar op schoot nemen, want “dat waren de regels” en op schoot zijn ze “veiliger dan in de kinderwagen”. Ik vroeg me dat serieus af, mij leek zo’n kinderwagenbak meer beschermen dan ik zou kunnen, maar goed. Dat was ook connexxion, en het staat idd in de huisregels.

@D. wrote:

@Bella wrote:
Connexxion.

Hier ook hetzelfde verhaal, wat was ik woest. Ik moest mijn paar weken oude baby maar op schoot nemen, want “dat waren de regels” en op schoot zijn ze “veiliger dan in de kinderwagen”. Ik vroeg me dat serieus af, mij leek zo’n kinderwagenbak meer beschermen dan ik zou kunnen, maar goed. Dat was ook connexxion, en het staat idd in de huisregels.

en hier hangt in de bus (toch ook conexxion meen ik) dat de buggy op de rem moet en dat je bij je kind moet blijven zitten/staan.

Hier tot voor kort ook conexxion gehad, maar naar mijn weten heb ik ze nooit uit de wagen moeten halen.

We hebben er nu veolida voor terug gekregen en die doen ook niet moeilijk.

Ik heb 1 keer een ongeluk in de bus meegemaakt, bij de htm.

Gelukkig reed ze maar 30 ofzo, maar het was toch een behoorlijke klap.

Sharon was een jaar of 5 dus niet meer in de buggy.

Ze stuiterde helemaal over mij heen (we zaten tegenover elkaar).

Het heeft wel indruk gemaakt, want ze heeft er nu nog soms over.

Even aan mijn moeder gevraagd, zij is connexxion chauffeur.

Ligt trouwens ook aan de regio, bijvoorbeeld kop van Noord Holland

mag je je kind in de bak laten liggen. Doen ze niet aan de regel.

Maar omgeving Gouda, bijvoorbeeld wél.

Het (was)verplicht, dat een baby, peuter, uit de kinderwagen/ buggy gaat ivm veiligheid.

Volgens Connexxion was het veiliger, na onderzoek van Marit de Beir blijkt dit dus niet zo te zijn, en hanteren sommige buschauffeurs de oude regels, terwijl bij vele connexxion locatie’s deze regels niet meer gelden.

0 - 9 maanden

De baby in de kinderwagenbak laten liggen en de kinderwagenbak dwars op de rijrichting plaatsen. De kinderwagenbak kan op het onderstel blijven (onderstel op de rem) of op de grond worden geplaatst.

9 - 18 maanden

De dreumes in het zitje in de kinderwagen laten zitten, met het tuigje vast. De kinderwagen op de rem zetten en dwars op de rijrichting plaatsen.

1½ jaar - 8 jaar

Als het kind nog in een kinderwagen zit, is het voor deze kinderen eveneens het veiligst om ze in de kinderwagen te laten zitten met het tuigje om en de kinderwagen dwars op de rijrichting te plaatsen op de rem.

Men kan er ook voor kiezen om met het kind te gaan zitten als het kind al goed zelfstandig kan lopen en zitten, en als er banken zijn waar het kind zich goed aan de zijkanten kan vasthouden. Als het kind zich niet aan de zijkanten kan vasthouden, is het het beste om bij een paal te gaan staan waaraan het kind zich kan vasthouden.

Het is belangrijk om de kinderwagen dwars op de rijrichting te zetten. Bij bussen zonder aparte bagageruimte, zal dat niet mogelijk zijn. Bussen zouden standaard uitgerust moeten zijn met een apart gedeelte voor bagage en kinderwagens.

3 jaar terug hanteerde mijn moeder deze regel nog verplicht, baby uit de wagen.

Maar mijn moeder heeft altijd gezorgd dat zij een bus mee had met riemen, waar ze haar eigen maxi cosi (van mijn neefje destijds geweest.) mee had, en die vast kon zetten.

Gelukkig is de regel niet overal meer geldig!