2 jaar te jong voor de psz?

Ik kreeg vandaag info van de peuterspeelzaal, we hadden Mies al ingeschreven omdat Peter ook nog ging en ach.

We gingen ervan uit dat hij pas met 30 maanden zou mogen (2,5 jaar) en dat zou dan rond half februari 2011 zijn.

Maar nu kregen we dus info dat ze de leeftijd hebben verlaagd naar 2 jaar omdat hier blijkbaar veel vraag naar was.

Dat zou betekenen dat hij direct na de zomervakantie, zo rond 23 augustus zou mogen starten. Hij is dan echt net 2.

Ik twijfel enorm.



Enerzijds zou het voor mij als moeder wel fijn zijn, erwtje 4 is er dan als het goed is net en dan 1 of 2 ochtenden in de week wat meer tijd voor erwtje en mezelf lijkt me heerlijk.

Anderzijds vind ik het nog wel heel jong, zou het echt al kunnen? Zijn er meer moeders die hun kindje met 2 jaar al naar de psz lieten gaan.

Aniek was 2 jaar en 8 maanden en Peter pas 3 toen zij gingen, dus ik heb geen referentie op die leeftijd.

Beide gingen pas zo laat omdat er wachtlijsten waren en ze gewoon niet eerder terecht konden.

ik denk dat het per kind verschillend is. Maar kan je niet afspreken dat je het wil proberen, maar als het niet gaat dan een half jaartje later weer wilt proberen??



Mijn zoon gaat vanaf 10 weken naar een kdv, dus ik heb geen vergelijkings materiaal voor je.

Onze beide kinderen zijn met 2,5 naar de psz gegaan.

Het mocht wel vanaf 2, maar ik vond het niks.

Niet eens zozeer om onze kinderen… die babbelen vrij jong, redden zich vrij makkelijk in een groep etc etc.



Maar ik vind vooral het verschil tussen 2 en de bijna 4 jarigen erg groot.

Onze middelste is nu bijna 4 en kinderen van net 2 en die van 3,5-4 hebben vrij weinig tot niks aan elkaar valt me op.



De jongste heb ik net ingeschreven met als vroegste datum van ingang als hij 2,5 jaar is.

Ik zou het laten afhangen van je kindje en van hoe jij je voelt tzt. Kan hij zich tegen die tijd goed redden en ben jij moe en kan je de rust gebruiken, dan zou ik het lekker doen.

Maar kan hij dan pas net lopen, nauwelijks praten en voel jij je wel aardig, dan weer niet.

Hier starten ze met 2 jaar idd…alleen Eli stond nog steeds op de wachtlijst en is begin deze maand begonnen…2 jaar en 4 maanden. Alleen denk ik dat hij het met 2 jaar ook prima gedaan zou hebben. Toen ging hij toevallig naar het KDV tijdelijk…daar ging het super (op een paar keer afscheid nemen na). PSZ ging te goed ineens…bij binnenkomst riep hij al “dag mama”. Voor hem is PSZ een school…dus net als zijn grote broer,mag hij ook naar school…dat roept hij nu dus ook steeds.



Ik zou idd even afwachten wat je gevoel tegen die tijd zegt…dan weet je het zeker…

Tejo was ook net 2 toen hij naar de psz ging. En dit ging eigenlijk prima. Vanaf dag 1 vind hij het helemaal geweldig (nouja bijna dan, soms vind hij het maar niets dat ik wegga :roll: :cry: , wil niet naar school, maar bij het ophalen is hij erg enthausiast)



Bij ons zijn er 2 groepen, de groep waarin Tejo zit, is voornamelijk voor 2-3 jarige en de andere groep voor 3-4 jarige(bijna 4 jarige dan :wink: ).

Die leeftijd wordt niet geheel gehanteerd, want soms kan het gewoon niet anders, maar ik zie geen enkel probleem in het leeftijdsverschil. Het is een klasje van ongeveer 10 kids en de leeftijden zitten volgens mij wel redelijk dicht bij elkaar. :think:



:-* Liefs, Evelien :vlinder:

Kaylee is toen ook gegaan toen ze net 2 was (31 december jarig, vlak na de kerstvakantie is ze begonnen). Ging meteen prima en ze vond het meteen leuk.



Jayden staat al ingeschreven van de dag dat hij 1 was, en hij mag ook meteen beginnen als hij 2 is…

Ik vond 2,5 mooi hoor!!!



Hier zie ik nu wel de andere kant… meisje bijna 4 en baalt van al die kleintjes op de psz… die schreeuwen zo… en daar kan je niet zo leuk mee spelen…



Tijd voor de Basisschool!!!

Mijn beide dames zijn gegaan met 2 jr en hebben het prima naar hun zin gehad. Er zaten ook altijd wel oudere kindjes op en die hielpen heel goed en waren echt een voorbeeld.

Dus gewoon lekker doen! :thumbup:

@Bren1970 wrote:

Ik vond 2,5 mooi hoor!!!



Hier zie ik nu wel de andere kant… meisje bijna 4 en baalt van al die kleintjes op de psz… die schreeuwen zo… en daar kan je niet zo leuk mee spelen…



Tijd voor de Basisschool!!!




Dat hebben wij met beide heren (gehad).

Bij de oudste stroomden toen hij 3,5 was 4 of 5 2 jarigen in. Kindjes die net zo oud waren als zijn kleine broertje toen was… (en waar 2 nu tegelijk met onze middelste naar de basisschool gaan en dus bij onze beide kinderen in de groep hebben gezeten).

Hij was al toe aan school, maar toen helemaal. Hij praatte zelf heel erg goed en begreep die jonge kindjes gewoon niet. Gelukkig zat er nog 1 jochie van 3,5 op die groep en dat werden 2 goeie vriendjes, maar toch…



De middelste gaat morgen voor het laatst naar de psz en heeft eigenlijk hetzelfde. Zegt ook zelf dat hij niet meer met de kleine kindjes wil spelen, maar wel zijn juffen gaat missen, maar dat hij naar de grote kindjes gaat en de juffen nog wel meer kleine kindjes erbij krijgen.

Luuc is net twee, vorige week is voor het eerst wezen kennismaken op de psz. Ik heb afgesproken dat Luuc mag wennen (2 uurtjes op een ochtend) 1 x in de week en in februari dan 2 ochtenden (van 8.30-11.30) naar de psz gaat.

Zou je zoiets niet kunnen afspreken??

hier mag je vanaf 18 mnd inschrijven en vanaf dat ze 2 zijn mogen ze naar de psz… Femke is nu 2 jaar en 4 mnd en gaat morgen voor het eerst… vind zelf 2 erg jong, en met 2 en 4 mnd ook nog steeds, maar misschien is dat meer mijn eigen gevoel, want femke wil met de kindjes spelen… :mrgreen:

Ik ken je gevoel.



Ik ben met Britt vorige week voor het eerst naar de psz geweest.

Ze vond het spelen leuk, maar in de groep zitten minder.



Nu gaat ze morgenochtend voor het eerst alleen. Ik vind het vreselijk. Mijn kleine meid naar de Psz. Maar dat is meer mijn gevoel



Britt zou 2 dagdelen gaan(dat is daar zo geregeld)) maar het is 1 ochtend en 1 middag. En aangezien Britt nog echt 's middags nog 2,5 uur slaapt hebben we gezegd dat ik haar absoluut niet wakker voor de psz dus nu alleen 1 dagdeel per week komt. Ze waren het er niet echt mee eens maar ze moeten het gewoon accepteren



Ik wacht het wel af. Als het nieet gaat dan houd het op



groeten Anita

even offtopic

anita… wij hebben het morgen :?



maar femke hangt heel erg aan mij… dus ben benieuwd…

Mochten ze hier maar met 2 :silenced: Hij is er hard aan toe! (En mama ook :mrgreen: ) Maar hier mogen ze pas vanaf 2jr en 3 mnd. En dan ligt het nog aan de wachtlijst hoelang het daarna duurt.



Ik had hem rond zijn 1e verjaardag ingeschreven. Toen heb ik nooit wat gehoord in oktober maar eens geinformeerd of ik nog wat te horen kreeg. Bleek dat er wat fout was gegaan en hij helemaal niet ingeschreven stond :doh: Dus nu staat die aardig laat ingeschreven maar heb alle dagen maar vrij gelaten. Zodat er misschien met passen en meten hij toch wat eerder mag.

bekijk of mies er aan toe is, zou mijn advies zijn. sommige kindjes zijn er nog niet echt aan toe om al naar de psz te gaan. en wat er al gezegd is, je kan hem altijd laten gaan en dan alsnog bekijken of het goed gaat. het verschilt zo per kind!



Elize was 2 jaar en 2 weken toen ze naar de psz ging. en ze is er niet weg te slaan! ik zag dat ze er ook echt aan toe was. en als straks de frummel er is, is het ook wel fijn om daar even tijd voor te hebben.

femke is gisteren geweest (2 jaar 4 mnd) en ging goed.

Voor onze oudste, die was ook net 2 toen ze naar de psz, bleek het te vroeg te zijn(moet er wel bij zeggen dat ze achter loopt( en dus toen ook al) in haar ontwikkeling, dat zal er dus zeker mee te maken hebben gehad. We zijn even gestopt en later toen ze net 2,5 was is ze weer heen gegaan. Onze jongste wordt in April 2 en ik denk dat ze dan ook al vrij snel terecht kan hier en dat gaan we dan ook doen. We denken dat de jongste er dan ook wel aan toe is. Beide meiden zijn heel anders en ik denk dus ook dat het echt per kind verschillend is. Jij kent je kind het beste, wat denk je zelf ? Als jezelf echt denkt dat het nog te vroeg is zou ik het niet, anders kun je het altijd proberen.

Je kunt je kindje natuurlijk wel alvast inschrijven, dan ben je er zeker van dat er optijd een plekje is. Mocht je er tegen die tijd toch nog even mee willen wachten dan kun je dat dan toch gewoon zeggen.



Wij hebben Levi de vorige week opgegeven (hier zijn niet zo’n heel lange wachtlijsten als het goed is), en hij is ook net 2 jaar.

Levi is er echt ook aan toe!



Me oudste nichtje daar in tegen was er toen nog niet klaar voor, een ander neefje van mij ook niet. Rest van me neefjes en nichtjes juist weer wel :roll:

Ligt dus echt aan het kind, anders gewoon laten oefenen!

Ingeschreven is hij al vanaf dat de kinderen hier naar school gaan en echt wachtlijsten zijn er niet.



Mies loopt allang (las ergens dat het bijvoorbeeld afhing van of hij liep)

En babbelt ook al aardig.



Hij is wel een bijdehandje, logisch ook wel met een grote broer en zus.



Ik denk dat we hem in eerste instantie opgeven voor 1 oktober… dan is hij 2 jaar en 2 maanden en is pruts 4 alweer een maand of 3.

Ik vind echt meteen na de schoolvakantie als hij koud en wel 2 is, toch wel erg jong en zeker ook omdat het voor hem ook wennen zal zijn dat er nieuw kindje bij komt, wil hem niet het idee geven dat hij ineens 2 ochtenden iets “moet” omdat mama weer een kindje heeft gekregen.



Ineens opzeggen en later weer proberen kan hier niet, je hebt 2 maanden opzegtermijn en die worden dan echt wel in rekening gebracht. Het is ook geen gesubsidieerde psz, dus dat kost ons best wat.

2 jaar, 2 maanden lijkt ons wel oke…



we zullen zien… :shifty: