Anne heeft eind 2008 een blaasontsteking gehad.
De nacht van vrijdag op zaterdag was het weer prijs. Wat urine naar de huisarts gebracht en idd weer een blaasontsteking.
Nu vroeg de huisarts of ze het al eens eerder heeft gehad waarop ik dus bevestigend antwoorde. Anne moet naar de kinderarts omdat het blijkbaar niet normaal is dat een kind onder de 5 zo vaak blaasontsteking heeft. Er kon iets zijn met bv de klepjes zodat de urine terug loopt naar de nieren.
Zijn er hier meer kinderen die last hebben van blaasontstekingen? Wij waren nogal verbaasd dat ze naar de kinderarts moet na 2 blaasontstekingen, maar we doen het natuurlijk, alles voor haar gezondheid. We stonden er alleen van te kijken, dachten dat het vrij onschuldig was.
Is er iemand die er meer verstand van heeft en ons wat kan uitleggen en misschien ook weet wat ons te wcahten kan staan aan onderzoek of iets dergelijks?
Vast bedankt
waar de arts op doelt is reflux van de nieren.
Daardoor loopt idd de urine terug naar de nieren en heb je een hogere kans op een urineweg/nier ontsteking.
Even googlen dan vind je wel het een en ander.
Staat ook een topic bij babyvraagjes, Vesico-Ureterale Reflux bij babies.
T.ygo zijn nieren zijn licht verwijd. Dit zagen ze al tijdens de 20 wkn echo. Lopen hiervoor bij de KA en krijgen regelmatig een echo van de urinewegen.
Denk dat ze eerst een echo zullen maken en daarna eventueel een onderzoek met contrastvloeistof dmv een catheter zodat ze kunnen zien of en zo ja tot hoever de urine terug stroomt.
@Smurf78 wrote:
waar de arts op doelt is reflux van de nieren.
Daardoor loopt idd de urine terug naar de nieren en heb je een hogere kans op een urineweg/nier ontsteking.
Even googlen dan vind je wel het een en ander.
Staat ook een topic bij babyvraagjes, Vesico-Ureterale Reflux bij babies.
T.ygo zijn nieren zijn licht verwijd. Dit zagen ze al tijdens de 20 wkn echo. Lopen hiervoor bij de KA en krijgen regelmatig een echo van de urinewegen.
Denk dat ze eerst een echo zullen maken en daarna eventueel een onderzoek met contrastvloeistof dmv een catheter zodat ze kunnen zien of en zo ja tot hoever de urine terug stroomt.
Bedankt voor je reactie.
Wat ik erover lees is dat het vaak al in de babyleeftijd naar voren komt. Maar Anne was 3 bij haar 1e en nu dus 4 jaar oud. Ik heb ook gelezen dat het kan zijn door verkeerd plasgedrag. Het klopt wel dat ze vaak op het laatste moment naar de wc gaat, maar dat wijten we aan het niets willlen missen. Nu kijken we daar wat anders tegen aan, en zullen we haar vaker attenderen op het feit dat ze maar eens naar de wc moet gaan.
Ze is overdag zindelijk voor haar 2e jaar en dag en nacht vanaf 2 jaar en 3 maanden.
We zijn erg benieuwd wat de kinderarts gaat doen/zeggen, maar hopenlijk valt het mee.
Hier ook een meisje van 4 , dat sinds haar 4e verjaardag in oktober, nu 2 blaasontstekingen heeft gehad. (1 in oktober en nu 1 in december) .
De huisarts heeft nu gezegd dat wanneer het weer voorkomt idd ook naar de kinderarts. Ik hou mijn hart vast , op dit moment heeft ze geen pijn (dat had ze de andere keren wel) maar ze gaat wel om de haverklap naar de wc voor weinig of geen plas. Morgen maar weer urine inleveren.
@nina wrote:
Hier ook een meisje van 4 , dat sinds haar 4e verjaardag in oktober, nu 2 blaasontstekingen heeft gehad. (1 in oktober en nu 1 in december) .
De huisarts heeft nu gezegd dat wanneer het weer voorkomt idd ook naar de kinderarts. Ik hou mijn hart vast , op dit moment heeft ze geen pijn (dat had ze de andere keren wel) maar ze gaat wel om de haverklap naar de wc voor weinig of geen plas. Morgen maar weer urine inleveren.
Ik duim voor jullie dat het niet de 3e blaasontsteking is :hug:
Vandaag kan ik de verwijsbrief ophalen en een afspraak maken.
Van iemand die ik ken er ervaring ermee heeft (ze miste zelf een klepje) ben ik wat gerustgesteld en wachten we maar af. We gaan ervanuit dat ze niet goed leeg plast en te laat naar de wc gaat.
Drinkt ze wel genoeg op school? Daar heb je nu jammer genoeg minder zicht op he?! :?
Rhodé heeft al 6 keer blaasontsteking gehad.
De eerste keer was meteen een nierbekken ontsteking toen ze 8mnd was.
Ook zij is getest op reflux van de nieren (rot onderzoek vonden wij het) en er is gekeken of er geen littekenweefsel achter is gebleven op/in de nieren (met contrastvloeistof via infuus)
Er was niets aan de hand…hoe het komt dat Rhodé gevoelig is voor blaasontsteking weten ze niet…
Als Rhodé een paar dagen minder drinkt ruikt haar urine al erg sterk, en moet ze
meteen van mij goed drinken…erg lastig als je een slechte drinken ben
Ik vind persoonlijk dat je erg snel door gestuurd wordt naar de kinderarts…
Ben ook benieuwd of ze na 2 keer blaasontsteking al onderzoeken gaan doen…
Ik snap wel dat je er een beetje ongerust door ben…het is tenslotte echt niet fijn om te zien dat je kind pijn heeft (niet te spreken over de antibiotica wat ook troep is :silenced: )
Kan je er met Anne over praten? Vragen of ze wat langer op de wc wil blijven zitten? Of ze wel goed afveegd?
Sterkte!
@rhode wrote:
Drinkt ze wel genoeg op school? Daar heb je nu jammer genoeg minder zicht op he?! :?
Rhodé heeft al 6 keer blaasontsteking gehad.
De eerste keer was meteen een nierbekken ontsteking toen ze 8mnd was.
Ook zij is getest op reflux van de nieren (rot onderzoek vonden wij het) en er is gekeken of er geen littekenweefsel achter is gebleven op/in de nieren (met contrastvloeistof via infuus)
Er was niets aan de hand…hoe het komt dat Rhodé gevoelig is voor blaasontsteking weten ze niet…
Als Rhodé een paar dagen minder drinkt ruikt haar urine al erg sterk, en moet ze
meteen van mij goed drinken…erg lastig als je een slechte drinken ben
Ik vind persoonlijk dat je erg snel door gestuurd wordt naar de kinderarts…
Ben ook benieuwd of ze na 2 keer blaasontsteking al onderzoeken gaan doen…
Ik snap wel dat je er een beetje ongerust door ben…het is tenslotte echt niet fijn om te zien dat je kind pijn heeft (niet te spreken over de antibiotica wat ook troep is :silenced: )
Kan je er met Anne over praten? Vragen of ze wat langer op de wc wil blijven zitten? Of ze wel goed afveegd?
Sterkte!
Bedankt voor je reactie.
6 Keer al, jee dat lijkt me vreselijk voor jullie meisje evenals voor jullie :hug: . Dat onderzoek moet idd niet fijn zijn, dat hoorde ik van een moeder waarvan de dochter bij Anne in de klas zit. Die moeder heeft zelf al vanaf de geboorte ermee. dat was wel een fijn gesprek.
We verwcahten bij Anne niks ergs en naar ons idee valt het ook wel mee, maar goed als de huisarts graag eheft dat ze nagekeken wordt dan staan we ervoor open.
Aan mijn partners kant worden sommige meisje geboren met een aangeboren nierafwijking, oa met 3 of meer nieren. Wij hebben geen contact met die kant van de familie dus omdat we niet weten wat daar speelt vinden we het zelf ook wel goed dat ernaar gekeken wordt.
2 Februari kan ze terecht en we krijgen nog papieren thuis gestuurd die we in moeten vullen over oa haar plasgedrag.
Even afwachten dus nog, maar het zal vast goedkomen.
Veel sterkte met jullie dochtertje, lijkt me echt kei vervelend en uit eigen ervaring weet ik hoe pijnlijk een blaasontsteking is :?
Vandaag urine ingeleverd, en helaas weer een blaasontsteking. De derde in ongeveer 3 maanden. .
Maandag gaan we naar de kinderarts, ik zie er als een berg tegenop. Zal wel weer een drama worden…
Jeetje 6 blaasontstekingen! Is ze er nu een beetje vanaf?
Vanuit mijn opleiding weet ik dat jonge meisjes die misbruikt worden ook last kunnen hebben van regelmatig terugkerende blaasontstekingen.
Voordat er verwarring ontstaat: ik wil absoluut niet beweren dat dat hier ter sprake is hoor!!!
Wat ik wel denk is dat er daarom ook een bepaald protocol is voor snel doorsturen.
Het afvegen na toiletbezoek (van achter naar voor) is ook vaak een reden. Zo’n bezoek aan de kinderarts lijkt me niet zo fijn, maar aan de andere kant is het natuurlijk wel fijn als er naar een oorzaak gezocht wordt.
Sterkte iig.
Tja ik weet het Hanneke. Ik weet zo goed als 99,999 % zeker dat het hier niet het geval is. Vreselijk zo’n verdenking … (in het algemeen dan)
We wachten maar af , hopelijk komt er een oorzaak uit. Misschien een “simpele” antibiotica resistente bacterie???
En ik ben best blij ook dat er doorgestuurd wordt , want iedere maand een antibiotica kuur lijkt me ook niet gezond.
Mn oudste heeft nu 5 blaasontstekingen gehad :? , ze is daarvoor onder behandeling geweest van de kinderarts maar die kon niks vinden (we moesten een paar maandlang elke 3 weken een plasje inleveren)
Ze hebben ook een echo gemaakt van dr blaas en nieren maar daar is verder niks bijzonders uit gekomen.
Ze drinkt wel behoorlijk slecht (hooguit 200cc op de hele dag) dus daar kan het aan liggen.
Het gaat nu al een jaartje goed, hopelijk blijft het zo
Sterkte :hug: :-*
Toch wel een aantal kinderen waarvan ik hier lees die zelfs veel vaker dan Anne blaasontsteking hebben, voor ze allemaal veel beterschap :hug:
Aan misbruik denk je idd niet zo vlug, goed dat het wel aangegeven wordt hoor :thumbup:
Hier is ook 99.99% zeker dat het dat niet is, gelukkig maar.
W zullen het de 2e wel zien, maar zoals gezegd verwachten we er niet al teveel van nu. Als voor ons duidelijk is dat haar nieren in orde zijn, zal de rest wel aan haar plasgedrag liggen. Als we wat tips krijgen om haar wat vaker naar de wc te laten gaan, of laat ik zeggen, meteen te gaan als ze het voelt en niet tot het laatst wacht, dan moet het wel voldoende zijn dnek ik. Maar goed ik ben geen arts, dus we zullen zien.
2 Keer in 1 jaar is niks als ik de rest zo lees en dan zou ik me wel zorgen maken als ze idd 5 keer in een paar maanden het had.
Ik ben gisteren bij de KA geweest. Die vermoedde dit verhaal, komt vaak voor bij kleine meisjes. Ook omdat ze al een keer helemaal verstopt heeft gezeten.
Verkeerd plassen en/of slecht voelen
Kinderen kunnen ook een verkeerde manier van plassen ontwikkelen, medisch gezegd: dysfunctional voiding. Ze houden de sluitspier en bekkenbodemspieren constant gespannen: niet alleen als ze aandrang hebben, maar ook tussendoor. Ze houden hun sluitspier gewoon de hele tijd strak om ongelukjes te voorkomen. Hierdoor lukt het niet meer om de sluitspier tijdens het plassen te ontspannen.
•Veel kinderen proberen de blaas met de buikspieren leeg te duwen, waardoor de plas dan in stukjes en beetjes komt
•De blaasinhoud van deze kinderen is vaak groter dan normaal en de blaasspier is minder krachtig
•Deze kinderen herkennen plasaandrang vaak niet meer en gaan te weinig plassen
•Er is een grote kans op urineweginfecties, omdat er vrijwel altijd urine achterblijft in de blaas
Als deze verkeerde wijze van plassen lang blijft bestaan, kan zich een ‘luie blaas’ ontwikkelen. Het kind herkent dan de drang om te plassen nog maar zelden.
Het constant ophouden is eigenlijk te veel gevraagd van de sluitspier, daarom verliezen zij regelmatig een beetje urine, zowel overdag als 's nachts. Op den duur kan de dikke darm ook last krijgen van dit eindeloze ophouden: het kind kan kleine beetjes ontlasting verliezen, doordat het leegmaken van de darm (poepen) in de war is geraakt. Omdat de darmen vol zitten, voelt het kind de aandrang voor urine nog minder goed.
Ze moet nu met een krukje onder haar voeten naar de WC, rust ervoor nemen, en goed drinken.
Volgende week wordt er een echo gemaakt om andere problemen uit te sluiten, en ik moet een poep en plas dagboekje bijhouden.
Ik heb zelf een blaasreflux gehad. Dit is pas ontdekt toen ik een jaar of 20 was. Het kan namelijk ook door blaasontsteking ontstaan.
Een reflux is meestal te behandelen door lange tijd (soms aantal jaren) preventief een minimale hoeveelheid antibiotica te geven. Dan kan de blaas zich herstellen. Soms is dit niet zo en volgt een kleine operatie die via de plasbuis gaat. Dit laatste heb ik zelf gehad. Het eerste ook trouwens. Dus eerst een dik jaar AB en daarna de operatie. Ik ben er nu helemaal vanaf en er zijn geen beschadigingen aan mijn nieren.
Je schfrijft dat er in de familie van je partner veel nierproblemen voor komen. Deze problemen kunnen in bepaalde families vaker voor komen. Dat is bij ons ook zo. De neef van mijn vader heeft deze problemen en leeft daardoor nu al heel wat jaren met 1 nierl. mijn oma had nierproblemen, de dochter vna mijn nichtje mijn zoontjes en ik ook.
Ik denk dat het heel goed is dat je het in de gaten houdt en naar de kinderarts gaat. Een juiste keuze van je HA.
De tips over het plassen zijn altijd goed. Jongetjes moeten zitten om goed uit te kunnen plassen. en zowel jongetjes als meisjes moeten een goede steun onder hun voeten hebben. Anders spannen ze alsnog spieren aan die beter ontspannen kunnen zijn.
Veel succes bij de kinderarts!
Oja, drinken is echt heel erg belangrijk! 200 ml is veel te weinig. 5 x zoveel komt meer in de buurt. Gewoon normaal. s’morgens een beker, tussendoor een, tussen de middag, tussendoor en 's avonds nog een beker.
@Nina
Goed dat jullie al geweest zijn. Hopenlijk is er snel een oplossing voor jullie :hug:
2 Februari moeten we met Anne gaan. Komend weekend gaan we 2 dagen haar drinken noteren en haar plas meten (hoeveelheid). Dat moeten we noteren. Ook gaan ze kijken hoe haar stoelgang is, dus zou ze 15 maiskorrels moeten doorslikken en moet ik zien wanneer ze weer naar buiten komen. Weet alleen nog niet hoe ik haar die korrels laat doorslikken, maar als het niet lukt doe ik het niet.
Gister had Anne op school in haar broek geplast. Ze had niks tegen de juf gezegd dat dat gebeurd was, dus ze komt met een natte spijkerbroek thuis :-s. Dit was de 1e keer. Ze zei dat ze buiten aan het spelen waren en ze moesten eerst nog in de rij voordat ze naar de wc mocht en dat hield ze niet meer. Ik dnek dan weer, als je meteen gegaan was toen je voelde dat je moest was er niks aan de hand geweest. Maar zoals ik hier ene verhaal lees kan het dus zijn dat ze het idd niet voelt tot het allerlaatste moment.
Dus voor ons even afwachten wat de kinderarts gaat zeggen en dan zien we wel weer verder.
Groetjes
Maaike had constant blaasontstekingen. Wij zijn uiteindelijk ook bij de kinderarts terechtgekomen. Maar gelukkig was er niks ernstigs aan de hand. Zodra Maaike zindelijk werd waren de blaasontstekingen over. Ze is er gewoon erg gevoelig voor. Zodra ze over buikpijn klaagt of af en toe een ongelukje heeft met plassen gaan bij mij de alarmbelletjes rinkelen.
Mijn dochtertje heeft op dr 3e ook 1x blaasontsteking gehad en moest ook bij een 2e keer naar de KA voor verder onderzoek. Dit ivm de nierfunctie. Kinderen ‘mogen’ normaal gesproken nooit blaasontsteking krijgen.
Wij wisten niet eens dat ze een blaasontsteking had op zich had ze er geen klachten van we kwamen er bij toeval achter toen ik ivm haar drinkgedrag ( ze dronk sloten drinken weg op een dag ) een urinemonster moest brengen.
De test met drinken en urine opmeten hebben we hier ook gehad ( na 1 blaasontsteking dus al ) Dit moesten we 2x doen 1x op een normale drinkdag ( dan kreeg ze gewoon zoveel drinken als anders ) en op een dorstdag :? ( dan mocht ze zo goed als geen drinken die dag staat nog in mijn geheugen gegrift ze mocht alleen af en toe een slokje om haar mond te spoelen en dus ook die dag haar urine opvangen en meten hoeveel ze geplast had ) Dit is ook om te kijken of de nieren zich kunnen concentreren oid.
Ik heb het jaar angstvallig haar plasgedrag in de gaten gehouden en met elk vermoeden van een eventuele blaasontsteking dus urine weggebracht voor onderzoek :oops: . Ook omdat we dus feitelijk niets van die blaasontsteking gemerkt hadden :eh: ze had geen pijn met plassen en geen kleine beetjes of bloed in de urine.
Uit de onderzoeken is gebleken toen dat mijn dochtertje een zeldzame bacterie bij zich had die resistent is tegen veel AB kuren. Ze heeft er dan ook 2 gehad die ene keer.
Maar het is dus wel een normale procedure dat kinderen met een terugkomende blaasontsteking doorgestuurd worden naar een arts.
Hoe is het gegaan?
Je bent toch afgelopen dinsdag geweest?
@rhode wrote:
Hoe is het gegaan?
Je bent toch afgelopen dinsdag geweest?
Lief dat je eraan denkt :-*
Klopt we zijn dinsdag geweest. Ze hadden ons verkeerd voorgelicht aan de telefoon en Anne moest wel op die speciale wc enzo plassen, dus we hebben er lang gezeten omdat ze geen volle blaas had. Maar dat terzijde.
Het was een erg leuke kinderarts. Hij kon zo het podium op :lol: .
Dat trok Anne erg aan, dus alles ging vanzelf. Eerst even gebabbeld over hoe en wat. Hij vroeg of door een kweek bevestigd was dat ze urineweg infecties gehad heeft. Dat is dus niet het geval en als Anne nog een keer last heeft moeten we zorgen dat er eerst een kweek naar het ziekenhuis gaat vooraleer ze antibiotica krijgt.
Uit het onderzoek kwam niks (echo gehad en die speciale meting op de wc). Wat wel het geval is is dat Anne al vanaf kleinsafaan naar voren plast ipv naar beneden. Blijkbaar trekt ze haar bekkenbodem te stevig aan. We zijn naar huis gegaan met adviezen over poepen en plassen (voetensteun, bellenblazen etc) En over 2 weken belt hij op hoe het gaat. Als we geen verbetering zien wordt ze doorgestuurd naar een bekkenbodemtherapeute. Daar ben ikzelf ook al eens geweest, maar Anne pikt het naar de wc gaan nu goed op, en op school gaan ze er ook goed in mee, dus dat is helemaal top. Echt een pluim voor de juf. Ze hadden geen verhoging voor haar voeten, maar als ik zelf iets meenam naar school wordt er gebruik van gemaakt, dus daar gaan we dit weekend even voor kijken. De wc s zijn daar wel laag, maar niet laag genoeg. ook mag ze altijd naar de wc en als het bezet is van hun klas mag ze bij een andere kleuterklas gaan.
Hopenlijk helpen de tips snel en komt ze er zo van af.