1ste zwemles (slechte ervaring)

Vanmiddag heeft mijn dochter van bijna 5 haar 1ste zwemles gehad. We stonden te wachten op uitleg, en andere groepjes zaten nog in het water en wat ik zag dat brak echt mijn hart. Kindje moest drijven op haar rug met hoofdondersteuning van de badjuf. Juf had het kindje niet goed vast waardoor het kindje een golf water in haar gezicht kreeg en kindje wilde omhoog komen proestend/huilend maar nee hoor juf pakte het kindje weer bij haar hoofd en hup huilend moest ze doorgaan op haar rug drijven en spartelen met haar beentjes.

Toen mocht mijn dochter in het water, er waren 5 nieuwe kindjes. Totaal groepje van 14 kindjes met 1 badjuf.

Begin vertelde ze tegen de kindjes ik ben een lieve juf maar als jullie niet goed luisteren met jullie oren kan ik heeel erg boos worden. (Vind dat je dit absoluut niet tegen kindjes kunt zeggen)

Kindjes moesten met een soort lange slang naar de kant drijven, maar volgens de juf ging het niet snel genoeg en toen begon ze toch te schreeuwen: EN WEL NU ALLEMAAL NAAR DE KANT 1 2 3 :shock: En echt GILLEND :roll: 1 nieuw kindje raakte helemaal in paniek en begon te huilen en heeft heel de les staan huilen.

Later kwam ze even langs om een sticker te geven voor in het boekje, en ik vroeg of dat hier altijd zo ging.

De juf zei de kindjes moeten nog even aan mij wennen (ik dacht ja fijne manier indd van wennen zo), maar ik ben vaker lief dan zo hoor, maar het was echt even nodig. (Er was totaal niets aan de hand, ze had het prima op een normale manier kunnen oplossen door te zeggen, nou jongens/meiden laatste waarschuwing hup hup naar de kant of iets in die trant)

Als het zo al in de 1ste les gaat, hoe gaat het er aan toe als je niet mag kijken (eens in de 8 a 9 weken mag je kijken).

Mijn hoofd tolt over, barst van de hoofdpijn. Mijn gevoel zegt haal haar hier A.U.B vanaf en zoek naar een kleinere groep en waar je wel mag kijken. Maar we hebben ABC afgekocht, dus geloof niet dat we dan zo snel kunnen op stappen.

Maar vraag me af of dit normaal is, en dit op elk zwembad zo gaat gebeuren ?

We wonen in een stad dus hier is niet echt iets in de buurt voor kleinere groepjes etc, maar na deze ervaringen wil ik hier best een stukje voor rijden. (Mocht ik ook van het ‘contract’ af kunnen komen, ik betaal al 4 maanden. Ze kon 4 maanden geleden in een groepje starten maar had een oorontsteking en daarna operatie waardoor we gewacht hebben op de volgende groep, maar hebben dus wel door betaald)

Wanneer je een zwemles contract afsluit weet je enerzijds dat het niet meer kost dan een x bedrag, de andere kant is dat de kinderen wel moeten presteren om het binnen een bepaalde tijd te halen. Immers het zwembad wil ook geen verlies leiden.

Ik zou het nog even aankijken, het was tenslotte pas de 1e les.

Wie weet denk je er over een paar weken heel anders over.

Ik vind de groep trouwens wel erg groot, 14 kindjes.

Mijn oudste zit in een groep van 8 kindjes met 1 juf en dat is erg prettig.

Genoeg aandacht voor elk kind en ze hoeven nooit lang aan de kant te wachten op hun beurt tijdens het duiken bijvoorbeeld.

De juf is hier ook lief en streng tegelijkertijd, een topjuf!

Ik denk niet dat ik hier ooit nog een fijn gevoel krijg bij dit zwembad. Ik kan het misschien door de vinger zien dat schreeuwen als ze zegt dat het de bedoeling niet was etc. Maar ze geeft aan dat het echt even nodig was, en kindjes nog aan haar moeten wennen. (kwam ook zo over, kindjes moeten hun plek weten). Dus als dit een normale gang van zaken is en dit dus met enige regelmaat kan voor komen, dat is echt niet wat ik wil voor mijn dochter. Ze moet met plezier naar zwemles gaan, en niet bang zijn van een badjuf. Ik zal nu elke keer met buikpijn in de kantine zitten in de hoop dat ze niet zo uitvalt tegen mijn dochter of dat mijn dochter onder dwang moet presteren etc.

We zwemmen via de gemeente, en het is misschien een optie om over te stappen naar een ander zwembad. Ik ga morgen even bellen naar dat zwembad, even wat info vragen.

ik ben perplex! een eerste les!1 en dan zo tekeer gaan, nee sorry hoor. Overigens loop ik erzelf ook tegenaan dat ik 14 kindjes veel te veel vind. Gaan ze niet eerst lekker waterwenning doen?? spetteren en spelen? de eerste week om eerst eens te wennen aan een zwembad, de ruimte hoe het geluid is! zeer belangrijk.

jammer hoor! En als jezelf deze week nog eens gaat ‘vrij’ zwemmen zodat je haar een goed gevoel geeft? ter bevestiging van haar eigen kunnen?

Ik zou idd even bellen, anders een klacht neerleggen! Ik vind het niet kunnen. Ongeacht of een zwembad wel of niet verlies wil draaien, daar kiezen ze zelf voor en met deze reclame hoeven ze niet te rekenen op veel nieuwe klanten!

@konijn wrote:

ik ben perplex! een eerste les!1 en dan zo tekeer gaan, nee sorry hoor. Overigens loop ik erzelf ook tegenaan dat ik 14 kindjes veel te veel vind. Gaan ze niet eerst lekker waterwenning doen?? spetteren en spelen? de eerste week om eerst eens te wennen aan een zwembad, de ruimte hoe het geluid is! zeer belangrijk.

jammer hoor! En als jezelf deze week nog eens gaat ‘vrij’ zwemmen zodat je haar een goed gevoel geeft? ter bevestiging van haar eigen kunnen?

Ik zou idd even bellen, anders een klacht neerleggen! Ik vind het niet kunnen. Ongeacht of een zwembad wel of niet verlies wil draaien, daar kiezen ze zelf voor en met deze reclame hoeven ze niet te rekenen op veel nieuwe klanten!

Jawel ze zouden deze les alleen maar leuke dingen doen vertelde ze. Maar ze hebben 2 spelletjes gedaan en de andere dingen werden best wel onder druk gedaan. Zo had mijn dochter een ring die ze los moest laten en die ging dan naar de bodem en die moest ze pakken. De 1ste keer lukte het haar direct en de 2de keer probeerde ze het 2 x en zat toen tegen huilen aan, ze had als enige nog een ring op de bodem en juf kwam naar haar toe en deed de ring half in het water en moest ze alsnog deze ring pakken.

Opeens 5 minuten voordat de les zou stoppen stapt ze uit het water zonder de kindjes uitleg te geven, mijn dochter wist niet meer wat te doen en heb haar zelf maar uit het water gehaald, maar blijkbaar mochten ze nog even spelen.

Als kindjes de andere kant op kijken van haar en ze wil hun aandacht dan gooit ze een plens water richting de kindjes.

Talysha heeft het zelf volgens mij niet zo vervelend ervaren en was ook watervrij en hupte rond in het water, en thuis vertelde ze hoe goed ze wel niet was tegen papa.

Jeetje, wat een verschil met de eerste les die wij maandag bij hebben mogen wonen.

Kan me heel goed voorstellen dat je je meisje daar weg wil halen.

Ik denk dat ik dat ook zou doen.

Het belangrijkste aan zwemles, vooral als kinderen nog zo jong zijn, vind ik dat ze er plezier in hebben.

Ik vind het niet normaal en zou dan ook echt geen voet meer in die zwemschool zetten. ik vindt de groepjes van 14 kinderen echt veel te veel en het gedrag van de zwemjuf echt onacceptabel.

Ik be zo blij dat het bij ons zooooo anders gaat. Nu moeten ze wel steeds meer zwemmen ipv spelletjes maar het eerste half jaar zat het echt vol met spelletjes, zo leuk! Nu hebben ze minder tijd voor spelletjes omdat ze u de borst en rugcrawl er ook bij hebben gekregen maar de juf maakt het og steeds erg gezellig en zorgt dat ieder kind persoonlijke aandacht krijgt. Zo vind ik ook dat het hoort.

Kinderen worden niet gedwonge en gepushed, soms wel wat aangespoord maar als ee kindje niet wil dan niet.

Zwemles heeft in mijn ogen weinig te maken met winst/verlies enz… Zwemmen is niet een natuurlijke eigenschap van de mens, iets met dat wij niet kunnen ademen in water en de neiging hebben te verdrinken… :shifty: Zwemles moet dus vooral in vertrouwen gebeuren. Kinderen moeten vertrouwd raken met water, met hun lichaam IN het water en wat ze van hun lijf mogen verwachten. En om kinderen van 5 dan maar zo te dwingen om over hun natuurlijke grenzen heen te gaan… eh… ik had mijn kind ws naar de kant geroepen en gezegd… we gaan… zoek wel een andere zwemschool…

Bij ons ga je eerst 10x waterwenlessen doen, dan ben je als ouder verplicht mee te lessen. Je gaat dus 1 op 1 het water in. 1 ouder met 1 kind. De badjuf geeft aan wat de bedoeling is, de ouders implementeren en helpen hun kinderen over die eerste grenzen heen. Sommige kinderen hebben meer lessen nog, sommige minder. Mies mocht na 3 waterwen lessen al door naar de gewone lesgroep. De juf in dit bad is streng, maar liefdevol. Kinderen die huilen omdat ze het eng vinden, daar zegt ze wel tegen, “kom op, je kan het best, rustig aan, maar we blijven wel IN het bad, dan kom je maar in de buurt van juf” En als kinderen blijven huilen om papa of mama. Dan word je als ouder weggestuurd. Doorgaans mag je echter elke les gewoon erbij blijven. Mies is een fladderkont, hij luisterd niet altijd en maakt er soms een grote grap van. Dus soms spettert ze hem nat, lacht eens flink terug en zegt dan… “en nou erbij met de aandacht Michel, zwemmen is hard werken, kom op, dat kun jij wel…!”

Nou zitten wij wel in een superbad, het is het enige zwembad samen met de steur in NL wat aangeeft dat bijzondere uitzonderingen daargelaten zo ongeveer alle kinderen hun A, B en C in 1 jaar kunnen halen. Ook geven ze zonder uitzondering les aan gemeleerde groepjes waar ook Adhd-er en pdd-nos kinderen gewoon in mee zwemmen. 12 kinderen max in 1 groep en altijd 2 badmeesters/juffen…

Ze zwemmen vanuit het ondiepe naar het diepe en gebruiken geen drijfmiddelen. Mies mag na 26 mei (afzwemdag) doorstromen naar badje 3. Hij heeft dan 24 lessen gehad en dat is dus 12 weken.

Dus voor mij zou het duidelijk zijn… geen goed gevoel, kind eraf halen… maar dat zou ik wel baseren op meer dan 1 les… ze kan natuurlijk haar dag niet hebben gehad. Maar als het vaker zo gaat… nee, dan zou ik er niet blijven. Straks is je kind d’r leven lang bang of nerveus voor water, ook al leert ze zwemmen.

Zo zeg :shock: Ik zou als de wiedeweerga mijn kind daar vanaf halen, geen twijfel over mogelijk. Het ‘even aankijken’ met het gevoel van veiligheid van mijn kind als inzet? Absoluut niet.

Dit gebeurt níet in elk zwembad zo, gelukkig :slight_smile:

Precies wat Cell zegt… plus daarbij: klacht indienen, geld terug vragen en zoeken naar iets kleinschaligers. Bah, wat naar zeg.

In de tussentijd vaak zelf met haar gaan zwemmen. Je kan zelf ook veel doen om haar watervrij te maken, gewoon lekker spelen, drijven, liedjes zingen etc. etc. Lekker in het ondiepe blijven en vooral lol maken. Ik ben ook van plan zo met Noortje te beginnen. Of inderdaad een paar lessen met 1 op 1 de ouder erbij, zoals Cell zegt.

Cell: Dat lijkt me een erg fijne aanpak vooral voor het kindje, lekker wennen aan het water met mama en de juf in de buurt.

Hier zwemmen ze ook zonder drijfmiddelen van ondiep naar het diepe bad.

Ook al heeft ze haar dag niet, dit gedrag naar kindjes kan echt niet. En hoe kom ik erachter of ze andere lessen wel leuk is, want je kunt nu niet meer kijken.

Meisje: We zwemmen ook regelmatig met de meiden, en Talysha is erg watervrij. Zelf van de kant af springen hoofd onder water en drijft op haar rug dus dat is geen probleem.

Maar ik heb contact gehad met het ander zwembad die bij de gemeente zit aangesloten en de coördinator neemt straks contact met ons op, wel aantal vragen kunnen stellen aan iemand anders.

En werken daar in kleinere groepjes, op woensdag is de drukste dag 12 kindjes en andere dagen tussen de 6 a 10 kindjes (dus dat is onze voorkeur) En de zwemleraars zijn anders dan waar we nu zwemmen, was misschien ook nog mogelijk dat sommige ook op dat zwembad werkte, maar gelukkig is dat niet het geval.

Maar ik wacht even af totdat ik contact heb gehad met de coördinator.

We gaan zeker daarna een klacht indienen bij het zwembad en gemeente.

We hadden een mail opgesteld en verstuurd naar zwembad B zal ik het maar even noemen.

En de coördinator van zwembad A was bij zwembad B en las de mail, en belde direct op. Hij was ook absoluut geschokt van wat er was gebeurd, en als hij het had gezien had hij direct ingegrepen, hij heeft 1000 maal zijn excuses aangeboden, en mij totaal snapte dat ik wilde overstappen en geen vertrouwen meer had in hun. Hij gaat rondom de tafel zitten met zijn mensen en dit bespreken dat dit absoluut nooit meer mag gebeuren. Hij zou overleggen met de coördinator van zwembad B en die zou mij later terug bellen of we daar zouden kunnen starten.

Belde een erg vriendelijke man mij net op en mijn dochter kan volgende week starten in een groepje van 6 kindjes. Deze kunnen wel oplopen mochten er meer aanmeldingen komen tot 13 kindjes, maar dinsdag en donderdag waren vrij rustige dagen, met vrijwel altijd wat minder kindjes.

Fijne uitleg gekregen waar heen te moeten lopen als ik in het zwembad kom, hij zal bij de badjuf uitleggen dat er een nieuw kindje bijkomt. En mocht natuurlijk gewoon kijken en hij zou me opwachten om nog wat dingen samen te bespreken, dus ben erg benieuwd.

Fijn dat je kunt overstappen. Dat de coordinator direct zo reageert op jouw verhaal en niet eerst verifeert bij de andere partij.

Mooi geregeld zo!

Zwembad in de Rhof zeker? :silenced:

Jongste dochter moet binnenkort ingeschreven worden, en zelfs al is dit bad op loopafstand, ik denk dat ik naar amarant ga met haar!

Belachelijk slechte ervaringen met oudste dochter hier in dit bad! :silenced:

@HanB wrote:

Zwembad in de Rhof zeker? :silenced:

Jongste dochter moet binnenkort ingeschreven worden, en zelfs al is dit bad op loopafstand, ik denk dat ik naar amarant ga met haar!

Belachelijk slechte ervaringen met oudste dochter hier in dit bad! :silenced:

Ja klopt.

We gaan nu naar stappegoor.

Amarant viel bij ons al snel af, had gekke tijden/dagen.

Fijn dat het is opgelost!

Ik had vroeger een enge badmeester die altijd schreeuwde. Dus altijd bang en met buikpijn naar zwemles gegaan. Na mijn A-diploma overgestapt naar ander bad en daar alle diploma’s met veel plezier gehaald.

Wij ook vreselijke ervaring met Rhof. Wij verhuisden, en daardoor zwemles bij ons in het dorp. Het was een mega groot verschil!

Bij Rhof, geen oog voor kindjes, schreeuwen, intimideren, gevoelige kindjes groeien er niet…

Ah jeetje al die slechte ervaringen. En dan daarbij vertelde hij dat dit echt de 1ste keer was dat dit gebeurde :wall:

Begin hem nu ook wel aardig te knijpen voor volgende week, aangezien het via dezelfde gemeente gaat. Ga in ieder geval even voorleggen of het mogelijk is om een aantal keer te kijken, dat ik nu toch wel een beetje huiverig ben :eh: