1ste echo gehad...een tweeling of niet?

Spannend !! :pray: :pray:



ik zie ook 2 kindje op de eerste echo. :think: geen tussen schot …





toch nog eens ff terug spieken

Jee, wat spannend zeg. Ik hoop dat je donderdag duidelijkheid krijg.

Zonder tussenschot, betekent dat dan niet gewoon een eeneiige tweeling of hebben die óók een tussenschot? :shifty:



Ben zo benieuwd naar het resultaat en ik hoop dat je gewoon lekker zwanger mag zijn van een tweeling mét tussenschot! :wink: :-*

@Bietje wrote:

Zonder tussenschot, betekent dat dan niet gewoon een eeneiige tweeling of hebben die óók een tussenschot? :shifty:




Daar dacht ik ook al aan. Kan het dat niet zijn? Die delen toch maar een ruimte. ?

Spannend. :thumbup:

Het is niet zo dat je bij een eiig geen tussenschot hebt en bij twee eiig wel.



Mijn vriendin was namelijk zwanger van een tweeling zonder tussen schot, dus het moeilijke woord erbij.



Als er geen tussenschot is, is het wel zo dat het dus een eiig is.



Spannend :thumbup:

@marrije wrote:

Het is niet zo dat je bij een eiig geen tussenschot hebt en bij twee eiig wel.



Mijn vriendin was namelijk zwanger van een tweeling zonder tussen schot, dus het moeilijke woord erbij.



Als er geen tussenschot is, is het wel zo dat het dus een eiig is.



Spannend :thumbup:


Ik snap niets van je berichtje :oops: bedoel je dus dat ik gelijk heb en het niet à ltijd een risico is zonder tussenschot en dus gewoon ook een eeneiige tweeling kan zijn of wat bedoel je nu eigenlijk? :shifty:

Ja sorry, ben niet duidelijk.



Weet er niet veel van maar wel dingen van mijn vriendin gehoord.



Met een twee eiige zwangerschap is er vaak sprake van twee vruchtzakken. Maar het kan ook zijn dat je bij een eeneiige zwangerschap twee vruchtzakken hebt.

Volgens mij kan je bij een eeneiige zwangerschap kans hebben op een vruchtzak maar dan zijn de kinderen wel gescheiden door het tussen schot. Dan zijn de kinderen denk ik ook eeneiig??



Als de kinderen in een vruchtzak zitten zonder tussenschot, zijn de kinderen altijd eeneiig.



Hoop dat het iets duidelijker is, misschien dat iemand anders het beter weet te verwoorden. Of mijn fouten weet te corrigeren.

google… :angel: het babyweb zegt;

In het begin hebben we al het verschil tussen de eeneiige en twee-eiige meerling verteld… Ongeveer tweederde van alle tweelingen is twee-eiig, eenderde is eeneiig. Drielingen zijn meestal drie-eiig. In de baarmoeder bevindt zich rond het vruchtwater een vruchtzak. De vruchtzak bestaat uit een dun binnenste vlies, het amnion, en een dikker buitenste vlies, het chorion. Bij een twee-eiige (en soms ook bij een eeneiige) tweeling zitten altijd rond ieder kind twee vruchtvliezen. Het tussenschot tussen het vruchtwater van beide kinderen bestaat zo uit vier vliezen. Men spreekt dan van een dichoriale-diamniotische tweeling. Bij een eeneiige tweeling is het ook mogelijk dat er maar één buitenvlies is (chorion) en dat het tussenschot alleen uit twee dunne binnenvliezen (amnion) bestaat. De kinderen liggen dan wel in twee vruchtzakken. Dit noemt men een monochoriale-diamniotische tweeling… Slechts zelden (1%) is er bij een eeneiige tweeling geen tussenschot en liggen beide kinderen in één vruchtholte. Dit wordt dan een monochoriale-monoamniotische tweeling genoemd… Vroeg in de zwangerschap kun je met echoscopisch onderzoek een goede indruk krijgen over de dikte en de vorm van het tussenschot tussen de vruchtzakken. Men weet dan ook of de tweeling bichoriaal of monochoriaal is. Dit is van belang omdat de kans op complicaties bij een monochoriale tweeling groter is. Later in de zwangerschap is beoordeling van de dikte van het tussenschot vrijwel onmogelijk. Hoe weten we nu of de tweeling een een- of twee-eiig is? Twee kinderen met een verschillend geslacht zijn altijd twee-eiig. Twee kinderen van hetzelfde geslacht met ieder twee vruchtvliezen kunnen zowel een- als twee-eiig zijn. Bij slechts één vlies is er altijd sprake van een eeneiige tweeling. Als na de geboorte onduidelijk is of het een een- of twee-eiige tweeling betreft, kan soms het bloed van beide navelstrengen worden onderzocht op bloedgroep en rhesusfactor. Verschillen deze, dan is de tweeling in elk geval twee-eiig. Zijn ze hetzelfde, dan is de kans heel erg groot dat het om een eeneiige tweeling gaat.

Zonder tussenschot betekend dus dat de 2 kindjes in één en dezelfde ruimte zweven…

Normaal is dit niet zo, een tweelingzwangerschap zonder tussen heeft nogal wat risico’s

renzosmam :clap: :clap:

@joseetje wrote:

Zonder tussenschot betekend dus dat de 2 kindjes in één en dezelfde ruimte zweven…

Normaal is dit niet zo, een tweelingzwangerschap zonder tussen heeft nogal wat risico’s


Nee je hebt een tussenschot máár ook alleen 2 vliezen…én dan kan er dus bij 1% helemaal niets tussen zitten…toch?

Ik snap niet goed wat je bedoeld Sas?



Bij 1 % zit er inderdaad helemaal niets tussen.

De echoscopiste kon bij Hanneke niets zien of er iets tussenzat…dan hoort ze toch tot die 1 %?

Er is een tussenschot…of alleen vliezen (dus wel in aparte zakken…en 1% heeft niets…dat 2e geval die vliezen zijn volgens mij dun en kunnen ze over het hoofd zien…als ik het goed begrijp :shifty:

@renzosmam wrote:

google… :angel: het babyweb zegt;

In het begin hebben we al het verschil tussen de eeneiige en twee-eiige meerling verteld… Ongeveer tweederde van alle tweelingen is twee-eiig, eenderde is eeneiig. Drielingen zijn meestal drie-eiig. In de baarmoeder bevindt zich rond het vruchtwater een vruchtzak. De vruchtzak bestaat uit een dun binnenste vlies, het amnion, en een dikker buitenste vlies, het chorion. Bij een twee-eiige (en soms ook bij een eeneiige) tweeling zitten altijd rond ieder kind twee vruchtvliezen. Het tussenschot tussen het vruchtwater van beide kinderen bestaat zo uit vier vliezen. Men spreekt dan van een dichoriale-diamniotische tweeling. Bij een eeneiige tweeling is het ook mogelijk dat er maar één buitenvlies is (chorion) en dat het tussenschot alleen uit twee dunne binnenvliezen (amnion) bestaat. De kinderen liggen dan wel in twee vruchtzakken.Dit noemt men een monochoriale-diamniotische tweeling… Slechts zelden (1%) is er bij een eeneiige tweeling geen tussenschot en liggen beide kinderen in één vruchtholte. Dit wordt dan een monochoriale-monoamniotische tweeling genoemd… Vroeg in de zwangerschap kun je met echoscopisch onderzoek een goede indruk krijgen over de dikte en de vorm van het tussenschot tussen de vruchtzakken. Men weet dan ook of de tweeling bichoriaal of monochoriaal is. Dit is van belang omdat de kans op complicaties bij een monochoriale tweeling groter is. Later in de zwangerschap is beoordeling van de dikte van het tussenschot vrijwel onmogelijk. Hoe weten we nu of de tweeling een een- of twee-eiig is? Twee kinderen met een verschillend geslacht zijn altijd twee-eiig. Twee kinderen van hetzelfde geslacht met ieder twee vruchtvliezen kunnen zowel een- als twee-eiig zijn. Bij slechts één vlies is er altijd sprake van een eeneiige tweeling. Als na de geboorte onduidelijk is of het een een- of twee-eiige tweeling betreft, kan soms het bloed van beide navelstrengen worden onderzocht op bloedgroep en rhesusfactor. Verschillen deze, dan is de tweeling in elk geval twee-eiig. Zijn ze hetzelfde, dan is de kans heel erg groot dat het om een eeneiige tweeling gaat.

:clap: renzosmam! :thumbup:



Pff, blijft ingewikkeld hoor! :lol:

Jeetje wat hebben jullie je goed verdiept!



Het klopt. Eeneiïge tweelingen hebben in de meeste gevallen wel een eigen vruchtzak. Slecht bij 1% van alle eeneiïge tweelingen is er 1 vruchtzak. Er is dan dus ook geen tussenschot. het nadeel en gevaarlijke hiervan is dat is dat de navelstrengen makkelijk met elkaar in de knoop kunnen raken en dat 1 van de 2 vaak een groeiachterstand heeft of een ijzertekort doordat de andere alle voedingstoffen en al het bloed het eerste ontvangt. Ik las zelfs dat sommige stellen ervoor kiezen om 1 navelstreng door te laten branden zodat er eentje sterft en de ander een grotere overlevingskans heeft. Dat zou ik denk ik echt nooit kunnen! Ik lees gelukkig ook dat er heel veel gezonde tweelingen die onder die 1% vallen geboren worden. Meestal wel iets te vroeg en altijd met een keizersnede.



Tja het is nogal wat! En weet je… internet kan je ook heel makkelijk bang maken. Je leest altijd vooral de negatieve kanten.

zolang ik nog geen zekerheid heb, wil ik mij er ook nog helemaal niet druk over gaan maken! Ik wacht het gewoon allemaal even af tot donderdag. Grappig dat jullie allemaal 2 baby’s zien in echo 1 terwijl mij is verzekerd dat dat er echt 1 is.

Nou ja… we zullen het wel horen (hoop ik).

Spannend joh :shock: In elk geval van harte gefeliciteerd met jullie ene kindje die wel goed op groei ligt en alles :inlove: Hopen dat als het idd donderdag een tweeling blijkt te zijn, het met het andere beebje ook allemaal wel goed zit :pray: ik blijf het ff in de gaten houden, vind het een heel apart verhaal :lol: Succes vast donderdag! Ennuh, heel verstandig dat je je koppie niet gek gaat laten maken voor je zeker weet hoe of wat :thumbup: :hug:

Leuk dat je het blijft volgen! Uiteraard doe ik donderdag verslag van de echo!

Meid dat zijn allemaal zorgen waar je nu nog niks mee kan.

Eerst de echo maar eens afwachten, mocht het dan een 2-ling zijn dan zullen ze heus heel goed gaan kijken naar iets van een tussenschot…



:hug: spannend blijft het wel he :hug:

Succes donderdag meid :-* ! Ook ik blijf je in de gaten houden, ik ben erg benieuwd!