18.5 maanden oude dochter die nog niet loopt.

Marit gaat inmiddels alweer richting de 19 maanden, maar lopen ho maar …Het kontschuiven had ze eerder uitgevonden dan het kruipen :mrgreen: , en nu sinds een paar weken durft ze aan 1 handje te mee te stappen… We stimuleren haar op een speelse manier om een paar pasjes los te gaan zetten…De ene keer gaat het prima, de andere keer wil ze niet. Dus zeker niet pucherig ofzo. Als ze niet wil, dan is het gewoon stoppen en gaan we wat doen wat ze wel leuk vindt.

Maar toch zou het wel handig zijn als we haar op de een of andere manier wat meer zelfvetrouwen kunnen geven…ik ben nl zwanger van nr 2, en merk dat het tillen en beuren steeds moeilijker gaat (bekken klachten)

Hoe hebben jullie dat gedaan met jullie late lopers? kunnen we haar helpen om meer vetrouwen te krijgen? Ik merk ook aan haar zelf dat ze zo graag wil, maar het gewoon durft, of vergeet hoe het moet zodra ze geen sturing meer heeft van een een hand die haar vasthoud.

Niks… hier liep mijn oudste met 18 maanden… ik heb niet gestimuleerd of iets… pas met 2 jaar schijnen de meeste CB er eens naar te kijken, dus ik heb het maar gelaten… was ook zwanger en idd dat tillen :thumbdown: Maar zij is echt geen meiske dat gewoon gaaaaaaat (mijn zoon wel) ze is nu nog steeds erg voorzichtig… dus pushen had ook geen zin…

Toen ze eenmaal liep, deed ze dat goed en zonder wankel… mijn zoon liep met 1 jr en 2 weken en die loopt nu nog soms als een zatte aap… :mrgreen:

Zij was dus wel later, maar loopt wel beter… :thumbup:

Enige wat ik kan zeggen is oefenen en proberen… maar hier een meiske van net iets ouder ( geb. 10-08-2007 ) en die vond en vind kontschuiven ook helemaal fantastisch. Die is nu 2 maanden geleden begonnen met kruipen en sinds 1 maand trekt ze zich op tot sta en loopt ze langs de rand van de tafel en aan vingertjes mee…

Heb gehoord en begrepen dat zolang er vooruitgang is ze niets doen bij het CB tot 2 jaar. Daarna pas gaan ze kijken en je doorverwijzen naar de fysio. Oefenen en proberen en staande spelletjes doen helpen hier wel dat ze zich realiseert dat ze meer kan en dat het ook leuk is het staan… Alhoewel Elise alsnog het liefst zichzelf voortbeweegt in een combi van kruipen, kontschuiven en stappen langs de tafel. Ik heb geduld … :shifty: :think: maar niet te lang :?

Mijn dochter liep ook pas met 18 maand. We hebben haar verder niet gepushed ofzo. Als we met haar probeerden te oefenen weigerde ze alleen maar harder om te lopen :roll: Maar ineens liep ze, en iets later rende ze, en weer iets later viel ze twee keer een gat in voorhoofd (oh wat wilde ik toen graag dat ze nog niet had gelopen :lol: ). Ik zou me geen zorgen maken, ze doen het toch op hun eigen tempo. Al kan ik me zo voorstellen dat het lastig is nu je zwanger bent.

Oh een goede stevige loopauto of kar heeft hier wel geholpen bij het leren lopen. Ik weet niet of jullie er al één hebben, maar dat is wel het proberen waard.

Sanna loopt sinds twee weken en ik herken je verhaal hoor.

Met een maand of 1 liep ze rond de tafel en langs de bank maar los, ho maar. Ze durfde gewoon niet, behalve achter haar Nijntje loopwagen

:dance:

En opeens liet ze de wagen los en liep ze rond, sinds dat moment doet ze niets anders meer :lol:

(Ik ga mijn Nijntje loopwagen verkopen dus mocht je interesse hebben?)

hier durft onze uk (ze is nog wel wat jonger, maar ook een halve konteschuiver) absoluut niet los te lopen, maar ze maakt wel kilometers adchter de janbibejanloopwagen. Van die babywalkers durft ze niet… dat gaat te snel vooruit!

Misschien is dt een tip. Los doet ze absoluuuuut niet!

Of een loopwagen hier de tip zou zijn, weet t niet. Ze heeft tot voorkort gejankt bij elke loopwagen als ze er achter stond… en ze meed die dingen ook gewoon. Nu heeft mijn moeder onze loophond gekregen ( waar ze voor krijsde!) en nu duwt ze hem voort… op d’r knietjes!! en ze gaat erop zitten, klimmen en dan vooruit en achteruit… maar ze loopt er dus niet achter.

We gaan dus wel een babywalker proberen hier, misschien is dat de oplossing. Van een hele lieve mede-maandtoppic-er mag ik hem lenen :smiley: en maar hopen dat Elise achter deze wel wil gaan lopen :slight_smile:

Tot die tijd, wachten we gerust af… :slight_smile: :?

Kevin was ook niet vlot, pas bij 1jr 6mnd liep hij een paar stukjes los. En buiten heeft hij nog steeds liever onze hand vast.

We hebben 2 loopautoo`s…vindt ze ook zeer leuk om erachter te lopen en dat gata ook goed, maar los lopen durft ze dus niet…

Juul loopt ook pas sinds een maand of 2. Je zult toch het tempo van het kind moeten accepteren. Juul liep gelukkig wel goed aan een hand, maar los lopen deed hij absoluut niet. ivm de zwangerschap heb ik hem zo veel mogelijk zelf laten lopen, ik vond het op het laatst ook ontzettend zwaar met tillen.

Nu hebben we een zoontje die loopt alsof hij nooit anders gedaan heeft. Dat is weer een voordeel van als ze laat lopen, ze lopen meestal meteen goed…

Sascha liep met 2 jaar en 4 maanden los. Ze kon het, zonder problemen, maar durfde niet. En dus heb ik op een vrijdag middag de deur achter de bips van ons laatste gastkindje dicht gedaan, draaide me om en zei tegen Sascha en A: ‘Voordat maandag het eerste gastkindje weer komt, loop jij los.’

En dus zat ik op de bank met een bank met spekkies en begeleidde A haar vanaf de keuken naar mij toe. Het kind heeft zich de ogen uit de kop gejankt. Het brak mijn hart. Ik heb alleen maar geroepen dat ze ooooh zo knap was, en we hebben doorgezet, doorgezet, doorgezet. hartverscheurend. Maar die maandagmiddag liepen we met z’n allen de speelgoedwinkel in om haar een kadootje te kopen. Ze liep los!

We hebben haar dus echt even gedwongen. Puur omdat we zagen dat ze het heus kon, maar dat het angst was.

Heel veel succes hoor!

Hoi,

Mijn moeder zei dus dat dit vaak bij kindes is die wat langer zijn :think:

Ilona is nu 20 maanden en loopt nu ook pas los hoor, heeft wel de lengte van een 5,5 a 3 jarige .

Misschien dat het dus echt zo is :think:

gr emlanie

Marit was 2 mnd geleden bij het cb 82 cm, dus dat valt wel mee kwa lengte :think: …

Ik zelf liep pas met 22 mnd en was ook altijd konteschuiver (Marit ook, ze kroop pas met 13 mnd :wink: ) Hubbie was ook een late loper…Wellicht dat het in de genen zit? :think:

Bij ons is dus de volgende al geboren en hij loopt nog niet, wij hebben fysio aan huis werd door het cb idd nog niet doorgestuurd, maar kreeg wel de tip dat je geen verwijzing van een arts meer nodig hebt voor fysio dus toen hebben we het zelf al aangevraagd. Hij is ook een billenschuiver, die schijnen sowieso later te zijn met lopen.

@chrissie wrote:

Bij ons is dus de volgende al geboren en hij loopt nog niet, wij hebben fysio aan huis werd door het cb idd nog niet doorgestuurd, maar kreeg wel de tip dat je geen verwijzing van een arts meer nodig hebt voor fysio dus toen hebben we het zelf al aangevraagd. Hij is ook een billenschuiver, die schijnen sowieso later te zijn met lopen.

Yep, kontschuivers zijn vaak later emt lopen. Bij ons heeft de fysio uitgelegd dat dit komt omdat je vanuit de kruippositie je makkelijker kunt optrekken dan vanuit de zitpositie.

Bo was megagoed in het kontschuiven, dus volgens mij zag ze er ook helemaal het nut niet van om te gaan lopen.

Ik zou gewoon rustig doorgaan met haar stimuleren op momenten dat ze het leuk vind. Het tillen is balen, ik weet het. Ik probeerde met allerlei praktische oplossingen het zo te regelen dat ik Bo zo min mogelijk hoefde te tillen. Zo heb ik haar al wel geleerd om zelf de trap op te klimmen, voordat ze kon lopen. Dat kunnen ze vaak al wel voordat ze kunnen lopen.

Je zou ook nog even een keer, via je ha, een tilconsult bij een mensendieck of cesartherapeut kunnen aanvragen (of ben je al ergens onder behandeling vanwege je bekkenklachten?) Ik heb daar toen bruikbare tips gehad.

Succes ermee!

Olivia liep met 21/22 mnd. Daarvoor liep ze op haar knieën (wel rechtop,

dus niet op handen en knieën). We zeiden altijd dat ze last had van

hoogtevrees.

Ze vond het eng denk ik. Staan langs de tafels etc deed ze ook pas laat.

Toen ik merkte dat ze het zelf wat ging proberen, ben ik gaan zitten op

de grond op een afstandje en riep: kom maar… en als ze dan had gelopen,

luid juichen :mrgreen:

Ze liep met 2 dng daarna en deed ook kon ze alles daarna goed.

Je kan ook een keer langs de fysio. Olivia blijkt, net als ik, hypermobiel te

zijn en deze kinderen zijn vaak wat later dan gewoonlijk.

Femke liep met 17,5 mnd, (ze kreeg haast… haar zusje is een uurtje of 12 later geboren) ik heb me er nooit druk over gemaakt.

Probeerde af toe toe te stimuleren door van de een naar de andere te laten lopen, maar op eens vanuit het niets ging ze vanuit hurkstand rechtop staan en 1 wk later liep ze zomaar…

Ken meerdere kindjes die nu nog niet lopen met de 1,5-2 jaar.

En inderdaad pas met de 2 jaar gaat het consultatiebureau er iets aan doen. Maar dat verschilt ook per bureau geloof ik.

Levi liep al met de 11 maanden, dus daar geen problemen mee gehad.

Hij heeft dan ook in zo’n loopwagen gezeten van te voren.

Zo’n ding waar ze in zitten en dan lopen, niet zo’n wagen waar ze achter lopen.

Hoe is het inmiddels met eventuele loop-pogingen?

Hoe is het inmiddels met eventuele loop-pogingen?