hoi,
Onze oudste is hooggevoelig en met name dingen doen in grote groepen is heel pittig voor haar.
Maar goed, daar ontkom je niet aan.
Zo ook de zwemles.
Momenteel zit ze in een groep met 16 kinderen, weliswaar met 2 juffen maar het blijft een heel grote groep in ook nog eens een relatief kleine ruimte.
Heb al gesprekken met de badjuf en manager gehad.
Want het lukt brigitte niet om alles te leren.
Ze zit nu al vanaf half mei in dezelfde groep en komt niet verder.
Weer gesprekken gehad. en nu doen ze haar vanaf vorige week halverwege de les naar een groep verder om te wennen.
Maar ik heb er gewoon een hard hoofd in dat ze het hier gaat redden.
Mede omdat ik een fluistergesprek opving van de juf van de nieuwe en de juf van de huidige groep waarin ze zei: Nee niet klaar voor, mooi zo laten. (hakketak ik kon niet alles horen)
Dat was donderdag…
Vanmiddag moet ze weer.
En ja het wordt echt moeten…
Ze doet zooo haar best maar komt niet verder.
En weet je, ik betaal me scheel en dat wil ik met alle liefde doen maar niet als ik niet zie dat het hier nog zin heeft.
Nu kan ze bij een ander zwembad, na even voorzwemmen, direct instromen.
Het verschil is, dat ze daar 1 x per week lest ipv van 2x en dat we daar bijna de helft minder betalen.
Je lest wel iets korter per keer, maar nu gaat er ook veel speeltijd af, dus dat weegt niet zo voor mij…
Wat zouden jullie doen…
vind het zo lastig, juist en vooral omdat ze zoo gevoelig is.
Mama, ik kan het niet, waarom kan ik het niet? Ik doe zo mijn best!
Weet je hoe het bij de andere zwemles geregeld is? Zijn de groepen daar kleiner en/of de ruimte groter? Misschien eens kijken bij een zwemvereniging? Is vaak een stuk goedkoper en volgens mij vaak ook kleinere groepen (ik heb tenminste nog nooit een groep van 16 kinderen gehad/gezien).
Weet je ook wat er niet goed gaat? Misschien kun je dan zelf een keer extra met haar oefenen (of gewoon lekker vrijzwemmen, daar leert ze ook van)?
Goh, ik heb geen antwoorden voor je. Alleen een zelfde probleem.
Giulian is ook een gevoelig kind en zwemt nu een jaar. Hij heeft zn eerste sticker nog niet eens.
Ik heb in dat jaar bekkenproblemen gehad, vervolgens mn enkel ernstig gebroken en nu weer een nekhernia. (we vallen nogal in de prijzen)
Hij maakt zich zorgen om mij, als hij niet thuis is, dus zwemmen is een probleem.
Tot dec ging ik met hem mee, maar sindsdien gaat het echt niet.
Hij zwom tot mei dit jaar een half uur per week en sinds mei 1 uur (1x per week). Hij bakt er niks van. Helaas. En het is vreselijk duur en hij wil ook niet graag. Wat moet je? Ik heb overwogen te stoppen, maar ik wil perse dat ie zn diploma haalt. Misschien is ie er ook gewoon lichamelijk/geestelijk nog niet klaar voor en komt dat later “ineens”. Geen idee.
Samen oefenen doen we ook.
ze doet er gewoon lang over om nieuwe dingen te leren, omdat ze zich in een grote groep slecht kan concentreren. Ze is dan snel afgeleid, heeft net even dat beetje extra aandacht en bevestiging nodig…
Onze zoon (ook 5 jaar en 2 maanden en neigt naar hoogsensitief) zwemt sinds maart bij een zwemvereniging. Daar hebben ze hele kleine groepjes (max.4 kindjes per groep), en hebben ze dus veel individuele aandacht. Het zijn wel korte lesjes: 30 min. 1x per week en best aan de prijs, maar uiteindelijk speel je denk ik quitte met de grotere zwemgroepen. Enne het resultaat is er naar!
En het voornaamste: hij vindt het leuk!!!
Ik zou daar eens naar informeren of dat bij jullie in de buurt ook verkrijgbaar is…
Succes ermee!
Misschien is privé-les een optie?
Er zijn ook zwembaden waar ‘privé-les’ gegeven wordt, wat uiteindelijk een lesje met 4 kindjes is.
Oeps, ik zat bij ons zwembad te kijken naar privé-les…
Blijkt 55 euro per 30 minuten te zijn.
Dat is fors aan de prijs zeg!
ja pff prive les is niet leuk.
20 minuten 20 euro en ja wat is dan 20 minuten…niet veel lijkt mij
en er is wel les voor kinderen in speciaal onderwijs, dan mag de ouder mee het water in. Maar ja, niets op die kindjes aan te merken hoor. Dat bedoel ik niet, maar of dat nou een optie voor B. is…
Heb je een pb gestuurd…
@Nesje wrote:
Onze zoon (ook 5 jaar en 2 maanden en neigt naar hoogsensitief) zwemt sinds maart bij een zwemvereniging. Daar hebben ze hele kleine groepjes (max.4 kindjes per groep), en hebben ze dus veel individuele aandacht. Het zijn wel korte lesjes: 30 min. 1x per week en best aan de prijs, maar uiteindelijk speel je denk ik quitte met de grotere zwemgroepen. Enne het resultaat is er naar!
En het voornaamste: hij vindt het leuk!!!
Ik zou daar eens naar informeren of dat bij jullie in de buurt ook verkrijgbaar is…
Succes ermee!
Lees nu deze reactie…datstukje over die zwemclub die wij bezocht hebben is denk ik hetzelfde idee wat Nesje aangeeft…
Per saldo kwam het bedrag op hetzelfde neer…
wij hebben ook voor een zwemschool gekozen, waar ze met kleine groepjes zwemmen en dus veel individuele aandacht. Onze meiden zijn allerlei hypermobiel en de jongste is (o.a.) hoogsensitief. Ze krijgen nu een hoop extra aandacht om de zwemslag onder de knie te krijgen. Groepjes zijn max. 6 kinderen. :thumbup:
Nu schijnen ze hier ook bij de reddingsbrigade zwemles te geven en daar speciale groepen te hebben voor kinderen met bijv. autisme verwante aandoeningen, hoogsensitiviteit etc. Wachtlijst is gigantisch, prijs laag en de resultaten goed.
Of toch even de druk van de ketel halen en een pauze inlassen.
Kan je in die pauze wel zelf blijven oefenen, maar dan is het spelenderwijs en geen moeten.
Wij hebben juist, omdat onze oudste een heel onzeker meisje is met motorische problemen (die inmiddels aardig zijn verholpen) en onze oudste zoon bij het GGZ loopt vanwege complex gedrag, bewust besloten om ze zo laat mogelijk te laten zwemmen. Aniek is net 6 en zwemt nu pas en Peter word 5 en gaat pas volgend jaar zwemmen als hij 6 word.
Ze hebben motorisch dan een betere beheersing, meer uithoudingsvermorgen en de resultaten zijn over het algemeen dat oudere kinderen het sneller leren.
Een kennis van ons heeft haar dochter ook na veel troubles laten pauzeren na al een 8 maanden zwemles… ze zijn toen na 6 maanden pauze weer begonnen en toen had ze binnen 3 maanden haar A.
Als een kind zo gevoelig is en nu aan haarzelf gaat twijfelen… dan zou ik echt kiezen voor pauze, laat haar bijkomen en kijk dan weer verder.
Dat laatste van Cell zou ook een afweging kunnen zijn…
Moet eerlijk zeggen dat dat idee hier ook gespeeld heeft…maaaar…als je kind zelf aangeeft wel zin te hebben in de lessen en/of moeite heeft met ‘afscheid’ nemen van bijv. de kindjes,dan kan dat ook nog een lastig struikelblok worden…best een moeilijke afweging.
Zeker als je ook met onzekere wachtlijsten te maken hebt…
Dan is die termijn best lastig vast te stellen.
Het verhaal laat ik even in het midden,daar vind ik kok TE openbaar voor,maar van zwemles afhalen kan inhouden dat een kind dat als een negatief signaal oppakt…hier zal dat zeker zo zijn…
Straks weer opnieuw wennen aan nieuwe kindjes en zien dat je groepsgenootjes allemaal verder zijn zal ook zijn weerslag kunnen hebben.
Druk van de ketel halen is zeker een goede,maar misschien kan dat ook geestelijke druk zijn…van zwemmen is leuks maken,wat niet direct prestatiegericht hoeft te zijn…de benadering van de juffen kan daar veel in meewerken…benadrukken wat wel goed gaat.
Bij de juffen aankaarten dat je ondanks hun conclusie de stap naar het volgende bad wel aandurft,omdat je denkt dat dat een ‘boost’ geeft,kan ook veel oplossen. Een stukje zelfvertrouwen terugkrijgen…
Misschien opnieuw een beoordeling (1 op 1) aanvragen zoals ik al per pb aangaf bijvoorbeeld? En dan beslissen,samen met B. wat je denkt dat het beste is…
Hier een moeder in het zwembad die zag dat haar kind in het halve/diepe niet de motivatie had om te laten zien wat ze kan. Als ze toch nog kan staan,waarom zou ze dan zwemmen??? Terwijl ze prive al kon zwemmen…
Dit heeft ze aangegeven, ze hebben het geprobeerd en prompt mocht het meisje door naar het volgende bad. Soms moet je de juffen een beetje meehelpen anders naar een kind te kijken. Bij hooggevoeligheid kan het zeker geen kwaad dit bespreekbaar te maken…vaak is dat namelijk iets waar een juf zelf nog niet bij stil gestaan heeft…
Ben benieuwd of je iets aan de verhalen,tips en ervaringen hebt…het blijft lastig…niet alleen met zwemmen…
Een vriendin wiens zoon bij Giulian in het zwemgroepje zit en Giulian ook meeneemt naar zwemles, heeft met de juf gesproken en ook verteld wat er hier binnen het gezin speelt. De juf wilde Giulian nl naar een groepje plaatsen wat minder ver is, omdat hij dan misschien zich boven de rest kon stellen en dat hem miss zou motiveren.
Ik heb aangegeven dat ik dat geen goed idee vind, want hij vindt het wel stoer dat ie sommige dingen al kan (geloof me, hij zakt als een baksteen naar de bodem, dus het is echt niks om over op te scheppen, maar hij trekt zich toch op aan de privileges die de groep tot nu toe behaalt heeft. Terugplaatsen zou een klap in zn gezicht zijn, denk ik.)
Toen de juf wist dat er speelde (en dat weet ze nog niet eens dat Giul ook HSP is), besloot ze hem in de groep te houden en sindsdien moedigt ze hem extra aan. Dat is nu sinds de afgelopen 2 a 3 lessen en ze belde afgelopen week om te vertellen dat dat wel zn vruchten afwerpt.
Misschien is het verstandig de juf te vertellen wat haar struikelblokken zijn en dan kan de juf daarop in spelen.
Giulian kan zelf ook veel verwoorden en de angsten die hij in het bad heeft (zo wilde ie niet op zn rug zwemmen, want dan kan ie zn hoofd stoten als ie aan t einde van t bad zou komen), daarop moedig ik hem aan dat zelf tegen zn juf te zeggen. Ik heb hem uitgelegd dat als de juf dat weet, zij ook kan opletten dat jij je hoofd niet stoot. (Tegen de tijd dat ie het hele bad op zn rug doorzwemt zonder hulp, kunnen we hem ook wel uitleggen dat de juf ook op andere kindjes moet letten, maar dat gaat nog gerust een tijdje duren. Soms moet ie gewoon eerst wat zelfvertrouwen kweken, voordat ie de hele waarheid hoort.)
Hij heeft zn juf die les dat zij voor het eerst vond dat ie vooruitgang maakt dit verteld. Ik zie wel een link, maar dat kan suggestie zijn.