zwemlessen

Kan iemand mij vertellen hoeveel lessen een kind gemiddeld nodig heeft om z’n A diploma te halen? Ik weet dat het ongeveer 1 - 1,5 jaar duurt, maar hoeveel lessen zijn dit (ongeveer)?

Ik ben me aan het orienteren voor Jesse, maar het ene zwembad geeft dus prijzen per strippenkaart op en het andere weer per jaar. En er zit nogal verschil tussen… :angel: .

Om dan nog maar niet te spreken over de verschillende zwemtijden: in het ene zwembad 2x per week een half uurtje en in het andere zwembad 1 uur per week…

Best nog lastig om dus een keuze te maken…

In ieder geval, alvast bedankt voor de reacties!

Groetjes,

Willy

Met 2x in de week lessen duurt het voor het gemiddelde kind zo’n 80 lessen om het A te halen… dat is dus ongeveer 10 maanden… Les je maar 1x per week zo’n 50 minuten+10 minuten vrijzwemmen dan doen ze er ongeveer 65 lessen over en kom je gauw aan 15 letterlijke zwemmaanden… dus de vakanties e.d. vallen dan af.

Onze kinderen doen 1x in de week en zijn nu in letterlijke zwemmaanden 12 maanden bezig, net gisteren doorgeschoven naar badje 3 en in badje 4 gaan ze afzwemmen… dat mag dus nog zo’n 12 a 13 lessen in beslag nemen… gaat volgens de juf wel lukken

Mmm…bij mijn zoon worden hele andere hoeveelheden aangegeven dan waar Cell het over heeft.

Hij lest 1x in de week 50 min. Volgens het zwembad waar hij lest zou een snelle leerling het in 40 lessen kunnen behalen en een gemiddelde leerling in 50 lessen.

Mijn zoon is in 8 lessen van badje 1 naar badje 2 over gegaan.

goh in tijd zou ik het niet weten… wel dat het tussen onze oudste en 2e een heel verschil is.

De oudste was in 1,5 jaar klaar voor A en B.

De 2e is nu ruim een jaar bezig (maar door 2x een gat in zijn hoofd en ziek effectief een jaar denk ik) en zit nog in fase 1.

Hier is fase 1 1x in de week een halfuurtje lessen.

Fase 2 en de afzwemgroep is 2x in de week een halfuurtje les.

Voor B is het ook 2x in de week een halfuur les en die had de oudste in precies 3 maand, dus 12 uur les (dat is makkelijk rekenen in elk geval :lol: ).

Ik weet gewoon echt niet meer hoe lang hij in de 1e fase heeft gezwommen… maar ik gok een maand of 9, dus zo’n 20 uur les. Dan nog kleine 5 maand over de rest voor het A diploma een uur per week, ook nog eens 20 uur dan denk ik?

Dus even met flinke gok zal het voor A zo’n 40 uur zijn geweest.

Voor B redelijk zeker 12 uur.

Nummer 2 zit nu op zo’n 22/23 uur zwemles tot nog toe en die gaat echt nog langer nodig hebben dan 17/18 uur ben ik bang. Nou ja uiteindelijk zal die het wel gaan halen neem ik aan.

even via google van de site van een zwemschool

Aantal lessen

De landelijke cijfers (onderzoek uit 2002) wijzen uit dat een kind gemiddeld onderstaande uren nodig heeft om het betreffende zwemdiploma te kunnen behalen.

Wij wijzen er met nadruk op dat het hier een gemiddelde betreft en dat individuele verschillen per kind mogelijk zijn.

Het geeft u alleen een idee waarmee u mogelijk rekening dient te houden als het gaat om tijdsinvestering en kosten.

Van 0 naar A-diploma: benodigde uren zwemles: 40 - 50 uur

Van A-diploma naar B-diploma: benodigde uren zwemles: 6 - 15 uur

Van B-diploma naar C-diploma: benodigde uren zwemles: 6 - 15 uur

zo heel veel verschil zit er niet in hoor aapie… 65 lessen (voor het gemiddelde) of 50… dan zal de waarheid wel in het midden liggen denk ik zo :wink:

En er zit helaas toch echt wel verschil in kwaliteit. Onze neefjes en nichtjes hadden ook allemaal snel hun a, maar zwemmen konden ze niet hoor… ze hebben allemaal nog wel 12 weken voor B gezwommen en toen pas kon je zeggen… ja ze zwemmen echt. Het is niet meer zo als vroeger, toen moest je ook technisch juist kunnen zwemmen. Tegenwoordig is het “als ze zich kunnen redden”

Hier in Zwolle zitten 3 zwemscholen en als je uitwijkt naar randdorpen, komen daar nog eens 3 zwemscholen bij en 65 lessen van 45-50 minuten is toch wel het meest genoemd…

hier zijn ze juist heel erg op het technische gericht.

Waardoor het nu bij nummer 2 voor mijn gevoel ook eeeeindeloos lang gaat duren voor die zelfstandig goed zwemt.

Want hij is zelf ook perfectionistisch aangelegd en als hij niet denkt dat het goed genoeg is zal hij niet het achterste van zijn tong laten zien. We willen binnenkort met hem gewoon voor de fun wat vaker gaan zwemmen om de ‘druk’ die hij zichzelf oplegt er een beetje af te halen.

Herkenbaar…

Hier zaten ze ook met een les of 8 a 9 wel in badje 2… om vervolgens bijna 7 maanden in badje 2 te blijven. Ze zijn nu pas net door naar badje 3. De overgang van 3 naar 4, schijnt dan weer een week of 8 a 9 te duren.

We vinden het zelf erg langdradig om 1x per week te lessen, dus Mies gaat naar een randdorp en dan 2x per week 30 minuten zwemmen en in de vakanties extra (dan doen ze 3x 30 minuten in de ochtend erbij) en dan zou hij binnen 10 maanden zijn diploma kunnen hebben.

Het verschil voor mij is vooral dat Niek en Peet nu alweer zo groot zijn, dat ze alleen thuis kunnen blijven als ik met Mies naar zwemles moet. (praat ik over januari 2013, Niek is dan 8, Peet 7)

Het scheelt ook heel erg per kind hoor.

Finn had met iets korter dan twee jaar zijn A. Mees zit nu ruim 2 jaar op zwemles en heeft nog zijn A niet.

Even oud en zelfde tijd begonnen.

Daarentegen kan Mees wel goed voetballen en niet zwemmen, is dus gewoon een omgekeerd Pietertje!! :lol: :lol:

onze oudste is sins dit schooljaar begonnen

voor haar A diploma,…1x per week een uur

maar dat gaat nog wel even duren

Nu heeft ze ook nogal wat problemen met spieren en gewrichten

maar stiekem hadden we echt gehoopt op iig A diploma voor de zomer

(we gaan komende week eens verder kijken voor meer les)

wij zijn met de oudste na een prive zwembad gegaan zitten hooguit 7 kindjes in een groep en gelijk in het diepe (1.40) en ze was 4 toen ze begon en heeft binnen 1 jaar tijd a en b gehaald.

onze jongste is ook al opgegeven en is bijna 4 en gaat dan ook gelijk beginnen.

hier is het 1 x per week een uur zwemmen over het algemeen is onze ervaring dat ze dan meer leren want als het 30 min zwemmen is en dan daarna ook nog spelen is blijft er weinig tijd over voor het echte leren en dan ligt het ook nog aan de hoeveel kindjes in de groep om echt even de tijd te kunnen krijgen.

Mijn ervaring is ook: hoe ouder ze beginnen met zwemles, hoe eerder ze het halen. Ze zijn dan gewoon sterker om de afstanden te zwemmen.

Zou niet weten hoeveel lessen y.Eline heeft gehad maar van mei t/m begin sept vorig jaar zat ze op zwemles en toen is ze watervrij gemaakt omdat ze heel bang was. In september is ze begonnen in een ander zwembad in Borger daar zwemt ze 2x per week een half uur en de 31e maart mag ze voor dr A diploma en in juni voor de B diploma…

In de vakanties is er geen zwemles omdat alle vakantiegangers naar het bungalowpark gaan en dan kunnen ze moeilijk het wedstrijdbad dichtgooien :lol:

Jessie heeft er twee jaar over gedaan.

Dus 2x 52 weken

100 lessen…

Viel er nooit es een les af dan? want onze kinderen zwemmen nu in maanden… zo’n 15 maanden, maar in lessen zitten ze nog maar op 38 lessen van 1 uur… vakanties vallen af, speciale zondagen ook…(ze lessen op zondag) dus pasen, pinksteren, moederdag, vaderdag, kerst… en dan de voorjaarsvakantie, meivakantie, zomervakantie, herfstvakantie en kerstvakantie…

Wij doe een spoedcursus fransje heeft in 5 maanden zijn à en b.

Kosten 165 euro per maand 2 uur les per week

oef das niet goedkoop zeg 165 euro per maand :shock: .

Lijkt me lekker om zo snel weer uit het zwembad te zijn, maar zeker bij onze nummer 2 zouden we dan nog minimaal 1x in de week moeten blijven zwemmen om het te laten beklijven… en dat doen we niet.

(en even snel nagerekend waren we voor onze oudste in elk geval een stuk (250 euro) voordeliger uit… voor nummer 2 zullen we denk ik op hetzelfde bedrag uit gaan komen van de spoedcursus, maar dus wel een stuk langer op en neer naar het zwembad ‘moeten’).

@Cell wrote:

Viel er nooit es een les af dan? want onze kinderen zwemmen nu in maanden… zo’n 15 maanden, maar in lessen zitten ze nog maar op 38 lessen van 1 uur… vakanties vallen af, speciale zondagen ook…(ze lessen op zondag) dus pasen, pinksteren, moederdag, vaderdag, kerst… en dan de voorjaarsvakantie, meivakantie, zomervakantie, herfstvakantie en kerstvakantie…

Precies.

Lasse heeft nu een jaar les maar geen 52 lessen gehad. Lasse heeft een periode nogal tegen de schoolslag (vooral met benen) aangehikt en zit op een nogal technisch strenge zwemschool. Dus het gaat nu wel maar we zijn er nog niet.

Bovendien gaat de zwemschool nu stoppen en moeten we overstappen op een andere :shifty:

Bij ons gaan de lessen in de vakanties gewoon door. Alleen met kerst niet, maar die les kan je dan een andere dag in de week ingalen.

Hij deed er zo lang over ondat hij er niks aan vond en er daarom zijn best niet deed.

Er wordt overigens wel gezegd dat startten met 5 jaar het beste is…

@jolan wrote:

Jessie heeft er twee jaar over gedaan.

Dus 2x 52 weken

100 lessen…

Lessen jullie in alle vakanties door dan ?

Hier zijn geen lessen in de vakanties. In de zomer kun je wel extra zomerlessen bijkopen maar de reguliere lessen zijn er niet.

En als je een keertje ziek bent?

Eva heeft 19 maanden gelest voor A en zij leste 2 keer per week.Even grofweg de vakanties berekend en ik denk dat zij totaal 120 lessen heeft gehad.