Zwemles

Hoi, even een vraagje.

Willen jullie even jullie visie en mening erop geven?

Tycho heeft nu al 14 weken zwemles gehad. Badje 1 duurt 16 weken.

De groep bestaat uit 12 kinderen op 1 badjuf. In het kleine bad zitten 3 groepen (badje 1,2 en 3 en allemaal dus 12 kinderen)

Tycho had moeite met van de kant springen en drijven op de buik en rug, ook vooral met de ogen open houden (daar komt het lichtverhaal weer kijken).

Vorige week heb ik de juf gevraagd hoe het ging. Ze gaf aan dat het goed ging, springen durfde hij bijna zelf en drijven ging ook steeds beter, hij durfde zelfs al met de ogen open op de rug te liggen.

Maar zegt ze, volgende week is kijkles, dat kunnen jullie het zelf zien.

Gisteren dus kijkles. We waren samen met Frank’s ouders.

Gelijk komt de badjuf bij me met de mededeling dat het drijven niet goed gaat en dat ze hem badje 1 over willen laten doen. (dus weer 16 weken badje 1). Ook gaf ze aan dat Tycho erg jong is en dat het voor zijn zelfvertrouwen beter zou zijn dat het het badje over doet. Ze zijn bang dat hij anders op zijn tenen moet blijven lopen om mee te kunnen komen.

We hebben gezegd hier over te willen nadenken en ook gevraagd of er kleinere groepen mogenlijk zijn.

Volgende week praten we daar verder over.

Thuisgekomen daar dus veel over gepraat. Ook met Franks’s ouders. Oma gaf al aan dat het helemaal niks was, groep veel te groot en de juf heeft geen overzicht over 12 kinderen.

En dat is ook wat Frank en mij stoort…

In al die weken zien we vanuit de kantine op de tv (er hangt een webcam in het bad) Tycho van alles en nog wat doen, behalve met de les meedoen. En de juf ziet niks.

We zien hem dansen, springen, gek doen. Maar echt geconcerntreerd meedoen, nee dat niet.

Dus wij zijn van mening dat de groep veel te groot is voor hem ( en dat roep ik vanaf het begin al) en dat zij het niet aankan in haar eentje.

Nu kijken we of hem dus of in badje 1 laten, of door naar badje 2 en kijken hoe het dan gaat.

Of naar een kleinere groep les ( groepjes van max 6 kids en dan €5 of €6 per les meer betalen) of naar een andere zwemschool maar die is flink duurder…maar daar zijn de groepen max 8 kids. Maar dan hebben ze de 1e 5 maand 2 uur les achter elkaar en daarna 1 uur per week, hij heeft nu 45 minuten les.

Wat vinden jullie?

Gaan ze hier samen als 1 groep over naar het volgend groepje ?

Bij ons is het zo dat als een kindje een groepje verder kan het kind gewoon alleen een groepje verder gaat. Ik zou er dan wel van balen als mijn kind wel zover zou zijn om een groepje verder te kunnen dat ze moet wachten op andere kindjes, want duurt zo behalen van een diploma niet langer?

Maar ik zou persoonlijk hem dan nog 16 lessen in groepje 1 laten zitten, waarom tegen het advies in gaan, wat geeft het als hij iets langer of zijn diploma doet, gaat er mij vooral om dat ze plezier hebben.

Wij hebben zwemmen afgekocht, en hou eigenlijk totaal niet bij hoeveel zwemlessen ze al heeft gehad. IK hoor het vanzelf wel als ze weer verder mag.

En is het misschien een idee om zelf 1 x per week of 2 weken te gaan zwemmen samen.

Hier heeft de juf een prima overzicht over 15 kindjes, dus misschien ligt dat ook wel aan de juf? Ik zie wel duidelijk verschil tussen groepje 1 en 2. Bij groepje 1 spelen ze nog meer en is het niet zo erg als ze wat rond springen etc… Bij groepje 2 zijn de kindjes veel meer geconcentreerd en doen het echt samen als groep.

Phoe, ik vind 2 uur achter elkaar les wel heel erg lang voor die kleintjes hoor!

Ik zou gaan voor de kleinere groepjes, en dus wat euro’s meer betalen.

Ik denk namelijk niet dat jij het erg vind dat hij er 16 weken langer over doet, maar dat je wilt dat je zoon goed wordt begeleidt…toch?

Misschien kan hij in het nieuwe (kleine) groepje een keer meedraaien, en dan kan die leraar beslissen of hij in bad 1 of 2 in kan stromen.

waar zwemmen jullie?

jullie wonen toch bij ons in de buurt.

wij zwemmen in borne, dat bevalt ons heel erg goed.

kids zwemmen een uur. elke week mogen we het laatste kwartier kijken.

ze werken met een erg goed beloningsysteem.

en bij onze kids waren de groepen niet groot. ong 8 kindjes.

knollie we zwemmen in Hengelo.

Ik zou voor t andere zwembad gaan, eerst een proefles vragen en kijken hoe die de groep vind. Structureel een kleinere groep kan op langere termijn beter werken.

Hier ook in twijfel op ik hem naar een kleinere groep ga doen ivm. het overzicht van de badmeester (of eigenlijk dus GEEN overzicht)