Zwemles

Hallo

Ik heb een vraagje vanaf hoe oud zijn jullie kinderen naar zwemles gegaan. Hier hebben ze al zwemles vanaf 3 jaar. Dat is nog wel de ook leuke dingen ervan maar wel als voorbereiding op het diploma. Ze geven aan dat het dan niet persee zo is dat je kindje dan met 4 zijn diploma heeft maar zou wel kunnen :think:

Ben even benieuwd naar ervaringen met zwemlessen want ja is een kind van 3 buiten om dat hij zwemmen leuk vind daar al wel toe in staat…

groetjes loes

hier gaat ie met 4jr, 9mnd en 16 dgn. ow verhip, das vandaag :mrgreen:

Ik heb het na z;n 4de verjaardag even laten rusten om hem te laten wennen aan school, dat leek me wel nieuw genoeg. Voor 4jr heb ik er niet eens echt over nagedacht. HEt is toch behoorlijk prijzig, en denk dat hoe jonger ze zijn, hoe meer geld je uiteindelijk aan lessen kwijt gaat zijn… dan liever zo jong gewoon af en toe vrij zwemmen.

hier mag het pas vanaf 5 en een half jaar, mijn dochter doet het nu 5 weken.

De reden die ze daarvoor hebben is dat een kindje dat voor die tijd begint (en eventueel ook diploma haalt) de geleerde stof niet goed genoeg onder de knie zal krijgen om de rest van het leven veilig te zwemmen (aldus de policy van het zwembad hier)

Laura is begonnen met 4 jaar en 8 maanden.

Eerst even wennen aan school, en daarna dan zo snel mogelijk (we hadden haar met 4 jaar op de wachtlijst gezet), omdat ze het zelf erg graag wilde, en ook omdat ze er naar ons idee wel aan toe was (goede motoriek en groot voor haar leeftijd)

Door het zwembad wordt overigens aangeraden om te starten vanaf 5,5 jaar.

De meeste kinderen zijn er dan motorisch en lichamelijk meer aan toe.

Je moet niet alleen de bewegingen kunnen maken, maar ook de kracht hebben om het vereiste aantal baantjes te kunnen zwemmen, en dat gaat allemaal wat makkelijker als ze wat ouder en wat groter zijn.

Plus dat ze genoeg concentratievermogen moeten hebben om de hele les goed op te letten en te doen wat de badjuf/meester zegt.

Drie jaar lijkt me wel erg jong daarvoor, maar natuurlijk verschilt dat ook per kind. Als je het gewoon ziet als een leuke hobby en lekker watervrij worden en spelen in het water, dan gewoon doen.

Maar ik vermoed dat de gemiddelde 3-jarige zeker niet binnen een jaar zijn diploma zal halen.

Dus als je het meer ziet als een (dure) verplichting die je het liefst snel wil afronden, dan zou ik nog een jaartje wachten.

Anne is vanuit babyzwemmen doorgstroomd…dus eigenlijk is ze met 12 weken oud begonnen met zwemmen…hahha

Een kind dat met 4 jaar zn diploma haalt is een uitzondering hoor. Bij het bas waar Anne zwemt was een meisje van 3 (heeft ook de krant gehaald) die A, B en C had gehaald.

Maar goed, Anne is een vlotte meid en als alles mee zit mag ze in februari afzwemmen voor A. De meeste kinderen halen hun A als ze tegen de 6 jaar zijn.

Ik ben wel voor vlug beginnen als het kind en de ouder het ook leuk vind. Met water spelen is altijd gelzellig denk ik maar en het is een actviteit dat gezond is, dus waarom niet als je het kan bekostigen?

Sinds hij 4 is, zit hij op waterwennen.

Er zijn bij het waterwennen verschillende badjes. Als je een bepaalde vaardigheid behaald, mag je door naar het volgende badje. Dat gaat door tot je met A-lessen kunt beginnen. Het ligt dus aan de vaardigheid van je kind, hoe snel ze met de lessen kunnen beginnen.

Met 5 jaar mag je bij ons zwembad sowieso starten met de lessen, als je met waterwennen begint, is er geen wachtlijst en kun je dus eventueel eerder doorstromen.

Oh ja, en waterwennen is niet alleen “spelen” en “vertrouwd” raken met water.

Ze leren al drijven, op de rug bewegen in het water en met het hoofd onder water (duiken onder de benen van de badmeester door).

Daardoor gaat het halen van hun A diploma vaak sneller dan kinderen die niet op waterwennen hebben gezeten.

Ik vind het ideaal :thumbup:

En met name: hij geniet er zo van.

onze oudste is begonnen een week voor zijn 5e verjaardag en na een jaar basisschool achter de kiezen.

De middelste wordt in januari 5, maar gaat waarschijnlijk pas na de zomer (dus met 5,5) op zwemles hoewel hij al wel opgeroepen zal worden tegen die tijd…

Is gewoon een heel ander kind als zijn grote broer, vindt zwemmen wel leuk, maar heeft absoluut geen drive om een diploma te willen halen… in tegenstelling tot de oudste… die moet en zal!

HIer beginnen we volgend jaar rond mei/juni dan is y.eline bijna 5,5 jaar.

Michaël wordt 3 november 5 jaar.

Hij heeft er nu drie weken zwemles opzitten (elke maandagavond).

Verder gaat hij om de twee weken ook met de klas (vergelijkbaar in Nederland met groep 2) zwemmen.

Hij vindt het keileuk, zowel met de klas als met de zwemclub !

liefs

Gerda

Hier gestart met 4 jr. en pakweg 8 a 9 maanden…

Inschrijven mag vanaf 4 jaar,maar ze geven wel aan dat je beter een half jaartje kan wachten tot ze gewend zijn aan school.

Daarna een wachtlijst van pakweg 5 a 6 maanden,dus per saldo kom je al gauw op 4 jr. en 9 maanden uit.

Wachtlijst bij Jo viel reuze mee achteraf, krap 5 maanden.

Dank jullie wel voor de reacties. Ik ga idd nog wel even wachten.

Het geld is er wel voor maar om te betalen voor iets wat mogelijk nog niet word onthouden vind ik ook wat zonde :wink:

@dyfaine wrote:

Dank jullie wel voor de reacties. Ik ga idd nog wel even wachten.

Het geld is er wel voor maar om te betalen voor iets wat mogelijk nog niet word onthouden vind ik ook wat zonde :wink:

Je kan het ook zien als een fijne bezigheid voor je kind, ipv zonde dat ie er niks van zou onthouden, ze onthouden er zeker dingen van.

Anne heeft een perfecte schoolslag en je ziet duidelijk verschil tussen kinderen die nu instromen en kinderen die al veel langer daar zwemmen.

Natuurlijk moet je doen wat je zelf wilt, maar om het zonde te noemen ben ik niet helemaal met je eens.

Hier zwemmen we ook wekelijks van 10 weken. Met 4 jaar gaan ze naar waterwennen en dan als ze 5/5,5 jaar zijn stromen ze door voor A.

Die periode voorafgaand aan het leszwemmen is zo waardevol, ik zou het voorlopig niet willen missen.

Mijn zoon is nu bijna 5 en is afgelopen augustus gestart met zwemles via school.