Zwemles

Hoe doen jullie dat?

En als de school van je kind het niet organiseert, hoe lastig is het als je het zelf moet doen?

Ik bedoel qua lestijden of locatie/wachtlijsten?

Zou je een school die het wel biedt je voorkeur geven enkel vanwege de optie schoolzwemmen?

Ik plaats hem hier,omdat het geen discussie hoeft te worden over wat nu precies het handigst is…ben alleen benieuwd naar ervaringen…

(post hem daarom ook niet bij scholen en/of kleutervragen,want wil gewoon de ervaringen van kokkers weten over wat ze hebben gekozen als er al een keuze was…).

Ben benieuwd…

Zwemles is vanaf de leeftijd van 4 a 5 jaar. Dat hangt af van de zwemvereniging.

Zwemmen op school is geloof ik pas vanaf 7 a 8 jaar, dus alleen al daarom gaat bij mij de voorkeur naar zelf naar de zwemles te gaan.

Ik heb zelf zwemles gegeven en bij ons was er les op vrijdagavond vanaf 19 uur, op zaterdag de hele dag en op zondagochtend.

niet op alle scholen word er aan schoolzwemmen gedaan

en lastig?

kijk of er zwembaden in de buurt zijn, of die zwemles geven

het is heel afhankelijk van het zwembad die het aanbiedt

bij de 1 kan je alleen na schooltijd door de week

bij de ander ook voor schooltijd, of in het weekend

bij de 1 duurt een les eenhalf uur, bij de ander 3 kwartier

zo beginnen kinderen bij de 1 gelijk in het diepe met bandjes en kurkjes

bij de ander begin je in heel ondiep water en worden bandjes en kurkjes niet gebruikt

Anne zit al vanaf dat ze 12 weken oud is op ‘zwemles’. En is sinds een paar weken zonder mij erbij zwemles aan het volgen. Als ze 4 jaar wordt gaat haar groep van de dinsdagochtend naar bv de maandagavond. Of ze nu op school aan zwemmen doen of niet, ik vind het erg belangrijk dat een kind weet wat hij moet doen als ze in het water terecht komen.

Maar goed een kindje kan alleen zo jong naar zwemles als er in de buurt babyzwemmen gegeven wordt, in een ander zwembad hier in de buurt mogen ze ook pas vanaf 4 jaar komen, dat vonden wij te laat.

het doorde weeks zwemmen heb ik opgegeven omdat ik met de bus naar het zwembad moest in een dorp verderop bus gaat om 15.15 sil moest om 15.30 zwemmen en hij WAS om 15.00 vrij dus dat kon allemaal net.

maar nu is ie pas om 15.15 vrij dus dan had ik elke keer als een gek moeten fietsen , niet handig dus :naughty:

nu heb ik ff rondgebeld en kon ie bij een andere zwemvereneging op de zaterdag ochtend komen om jawel het geweldige tijdstip van 8.00 :zzz: maar het is wel een stuk relaxter zo dus ach tis een kwestie van rondbellen rondbellen rondbellen.

en schoolzwemmen is inderdaad pas vanaf groep 5 dus dat is wel een beetje boel laat om dan pas je diploma te halen

Bij ons is elke dag zwemles, behalve op donderdag. De ‘beginners’ zijn elke dag van 17 tot 17.45. Ze mogen vanf drie jaar komen en zo vaak als ze willen. Nina gaat dan ook sinds ze 3 is 2 keer per week: op maandag en op vrijdag. Ze zijn begonnen in het kleine badje en Nina zit nu in het grote bad, zonder bandjes en/of kurk. Ik vind het hartstikke goed georganiseerd hier, maar dat is dus niet overal zo?

Zwemles is vanaf de leeftijd van 4 a 5 jaar. Dat hangt af van de zwemvereniging.
Zwemmen op school is geloof ik pas vanaf 7 a 8 jaar, dus alleen al daarom gaat bij mij de voorkeur naar zelf naar de zwemles te gaan.

Kijk, dat is nou eens een argument....daar kan ik wat mee.
Idd een goed punt...

Mijn vraag kwam eigenlijk omdat we nu twijfelen tussen 2 scholen. De een biedt schoolzwemmen,de ander niet. Beide even goed,maar m'n gevoel voor de school die het niet doet is wel wat sterker...
Probeer dus een beetje rond te kijken hoe groot het voordeel van schoolzwemmen dan zou zijn...

Als ik het zo lees zouden vrijwel al die lestijden me niet uitkomen...de een is smorgens te vroeg, de anders smiddags weer te laat..
Maar goed...dat is gewoon een kwestie van wat zwembaden bellen hier......dat zegt dus nog niets..
Daar kom ik vanzelf wel achter dan...

Eigenlijk doen maar weinig scholen aan schoolzwemmen,dus als meerdere ouders het rond kunnen krijgen om het zelf te regelen,dan moet het toch wel gaan lukken......

Over het babyzwemmen....tja,dat staat natuurlijk los van diploma-zwemmen. Maar m.b.t. het doorstromen zou het handig zijn.
Joas heeft ook gezwommen van 2 maanden tot bijna 1,5 jaar. Als hij daar was gebleven dan had hij niet op de wachtlijst gehoeven voor diploma-zwemmen,maar daar wonen we niet meer...dus die regel gaat niet op.
Alhoewel...ga eens bellen. Hij gymt nu wel weer via die sportschool...dus misschien telt dat ook.....
Ik ben gestopt met zwemmen omdat het hem niet meer boeide...hij wilde los...rennen en dollen...niet meer in mama's armen ronddobberen....dus het hield op....t moet wel leuk blijven natuurlijk..

Maar goed....de horror-scenario's van alleen diplomazwemmen om 07.30 smorgen hoeven dus niet waar te zijn......kennelijk zijn er wel meer opties.....zou het echt niet trekken om het voor schooltijd te moeten doen....
Trouwens...ik vind zwemmen tijdens etenstijd ook niet geweldig hoor...hoe verzinnen ze het zeg....maar goed. Alles heeft zn voor- en tegens...

Thanks!