Nikkie wordt in maart 4 jaar en ik kies ervoor om haar pas met haar 5e op zwemles te laten gaan, maar wil me toch al een beetje oriënteren. Ook met het ook op de wachtlijsten.
Heeft iemand tips waar ik op moet letten bij de keuze voor een bepaalde zwemschool of zwembad? Wat is belangrijk?
Ik woon in Almere en daar heb ik keus uit drie gemeentebaden en een aantal particulieren. Iemand ervaringen?
sorry maar dat zou ik echt niet weten,misschien overal es gaan kijken hoe het daar is en gaat .
eens gaan kijken naar de zwemlessen dan weet je ook al een beetje hoe het daar gaat…
grtjs :vlinder:
Ik ken Almere niet, maar kan wel in het algemeen zeggen waar ik op gelet heb bij de keuze:
- prijs
- lestijden (wil je 1 of 2 keer per week, welke dagen kan dat, etc)
- wachtlijst
- groepsgrootte (!)
- gevoel/sfeer
Ik heb ook van andere moeders wel wat verhalen gehoord, bijvoorbeeld over een zwembad waar ze elke week een andere instructrice hadden, dus niemand die de voortgang van de kinderen in de gaten hield. En er is hier in de buurt ook zwemles in een ieniemienie zwembadje (afzwemmen doen ze dan ergens anders), geeft mij niet zoveel vertrouwen.
Gewoon eens rondkijken en rondvragen dus.
Anne zwemt in een privebad, er is hier ook een gemeente bad vanwaaruit 3 zwemscholen zwemles geven en een stuk goedkoper zijn. Echter ben ik in dit bad begonnen met babyzwemmen en bevalt het ons goed ook ivm de kleine groepen waarin gezwommen wordt. Anne moet wel afzwemmen in het gemeente zwembad, maar daar gaan we geregeld vrijzwemmen en krijgen ze proeflessen voor ze opmoeten gaan.
Ik ken de baden bij jullie in de omgeving niet, dus daar kan ik je verder niet in adviseren. Nadeel hier is dat Anne nu in lekker warm water zwemt, en moet afzwemmen in een koud bad.
Ik was van de week ook aan het kijken hoe of wat. (woon ook in Almere, maar ik ben er nog niet uit)
Had het met de buurvrouw erover, en zij heeft voor haar zoontje gekozen voor een bad waar de kindjes gelijk in het diepen gaan.
Dat schijnt dus ook verschillend te zijn.
Ik ga er zelf voor kiezen waar ik op zaterdag ochtend kan.
En denk dat het in Almere buiten gaat worden, want dan kan ik de
weekend boodschappen binnen halen.
@m@lieke wrote:
Ik was van de week ook aan het kijken hoe of wat. (woon ook in Almere, maar ik ben er nog niet uit)
Had het met de buurvrouw erover, en zij heeft voor haar zoontje gekozen voor een bad waar de kindjes gelijk in het diepen gaan.
Dat schijnt dus ook verschillend te zijn.
Ik ga er zelf voor kiezen waar ik op zaterdag ochtend kan.
En denk dat het in Almere buiten gaat worden, want dan kan ik de
weekend boodschappen binnen halen.
Dat van dat diepe klopt. Waar Anne zwemt is alleen maar een diep bad (wel kleiner dan een zwembad grote), als ze in het gemeente bad zou zwemmen moest ze eerst in het ‘pierebadje’ beginnen, dus waar ze kunnen staan.
hier vanaf 4 op zwemles eerste puppyzwemmen gedaan en zo door gerolt wel van zwembad verander kon dichter bij
ik heb gelet op :
wilde perse diepe bad
niet te veel kindjes in 1 groepje
wachtlijs was hier geen sprake en lesgeld heb ik ook niet na gekeken.
hier is het 1 keer in de week 1 uur achter elkaar dit hebben wij na 2 x per week 1 uurtje gedaan ze vindt het super en wou vaker.
en wat ook een belangrijk punt is of ze de nieuwe zwem regels hebben staat een lijstje van op internet of zwemschool erbij aan gesloten is
en verder hebben wij voor een prive bad gekozen meer aandacht en vertrouwde gevoel voor kind.
Dank voor jullie ervaringen. Ik ga inderdaad maar eens rondkijken hier. Ik weet alleen niet of ik ook een afspraak kan maken waarbij ik informatie kan krijgen en een gevoel.
Malieke, ik woon in Buiten, dus ik vermoed dat het hier ook de Vrijbuiter zal worden. Maar ik hoor over privébaden bijvoorbeeld dat het daar vaak sneller gaat en ze dus eerder af mogen zwemmen. Maar ja, is dat dan ook beter :think:. Ik weet het niet.
Ik las op de website dat ze hier in Buiten wel een wachtlijst hebben van 7 maanden voor de zaterdagen. Dat is dus ook wel iets om rekening mee te houden. Voor de doordeweekse dagen is het nu vier maanden. In Stad hebben ze geen wachtlijst en in Haven een korte. Dat zijn dus ook nog eventuele opties.
Ik denk dat ik het zelf ook belangrijk vind hoe de kinderen watervrij worden gemaakt. Kan dat ook verschillen? Het lijkt me namelijk een hele stad als ze direct in het diepe moeten. Is eerst wat spetteren en spatteren in het ondiepe dan niet beter? We gaan wel eens zwemmen met Nikkie en ze durft met een zwemband wel gewoon in het diepe, maar ze durft niet van de rand af in het bad te springen.
Hier is er 1 zwembad, waar zowel het commerciele zwemmen zit als de zwemvereniging. Beide beginnen in het ondiepe gedeelte en gaan langzaamaan dieper.
Het commerciele programma is van ‘jip’s ABC’ en bestaat uit lesblokken van 10 weken 1x per week 1 uur. In principe kan iedere 5-jarige die eraan begint na 4 blokken (met vakanties ongeveer 1 jaar later) het a-diploma halen. een blok later B en weer een blok later C. Elk blok kost 85 euro excl. diploma. haal je een blok niet moet het hele blok over :shock:
Hieraan voorafgaand is er waterwennen 1, 2 en 3. Dat kan al vanaf 4 jaar. en is een half uur per week voor 35 euro. groepjes zijn ongeveer 10 kindjes per juf of meester.
Dan is er nog de zwemvereniging, waar de ‘snelheid’ van het diploma bepaald wordt door de vaardigheden van het kind. Heeft het kind meer tijd nodig, dan is dat geen probleem. Ook hier wordt gefaseerd gewerkt en elk deel wordt afgesloten met een diplomaatje. Het voordeel vond ik dat dus de tempo van het kind wat bepalend is en niet de ‘tijdsdruk’ van 10 weken, want dat werkt bij onze zoon niet…
Bij de vereniging begin je echt pas met 5 jaar. Onze zoon is toen ook begonnen. Het duurt gemiddeld 2 jaar voor ze het A diploma hebben (140 euro per jaar incl tussendiploma’s) Onze dochter was niet zo’n waterrat en doet nu het 2e blok waterwennen en als ze dat heeft is ze bijna 5 en gaat ze over naar de zwemvereniging.