zwemles wel of niet doen

ik zit op het moment heel erg te twijvelen onze oudste van 5 mag in nov afzwemmen voor b maar wat te doen daarna?

ik weet dat c diploma zwemmen volgens nieuwe eisen behoorlijk pittig is met b heeft ze al wat moeite maar ze kan en red het.

mijn gevoel zegt even stoppen en dan half jaartje wachten en dan voor c gaan

maar de andere kant zegt het is misschien maar 3 maandjes verder en dan kan ze c ook hebben is dit te doen voor een meisje van 5?

ze moeten dan zwemmen met kleding en regen kleding aan ook het duiken met de kleding en alles aan.

ben benieuwd na jullie mening

Wat wil ze zelf? Vindt ze de zwemles leuk?

Ik zou haar laten kiezen…stoppen kan altijd nog. Ze heeft immers nu a en b al gehaald en die eisen zijn ook niet niks…

Misschien vind ze het wel leuk en kan ze daarna lekker rondkijken naar wat voor sport ze daarna wil gaan doen…of als ze het zwemmen zo leuk vind kijken wat er daarna nog te doen is…

Ik denk dat het veel van haar zelf af gaat hangen…

Succes…

Vind je C echt een must dan?

Ik vind zelf dat A echt moet, B het liefst ook (maar minder noodzakelijk), maar op les voor C zie ik gewoon als hobby.

Als Laura tegen die tijd verder wil met zwemmen, dan is dat prima, maar voor het leren zwemmen vind ik dat minder van belang.

Hier gaan we dus voor A en B, en daarna mag ze zelf kijken wat ze doet. Ze heeft het er zelf wel over dat ze ook diploma C wil halen, maar ze wil ook gymnastieken, paardrijden, balletten, judo en synchroonzwemmen, dus ik heb nog geen idee waar ze echt voor zal kiezen straks.

ik zelf heb als kind alles gehaald wat er te halen viel :mrgreen:

het is of je zwemmen heel leuk vind of niet

en het kan zomaar zijn dat je voor een volgend diploma iets langer nodig hebt om dingen te leren

maar zolang ze er plezier in heeft kan ze het gewoon proberen toch?

wie weet gaat het haar heel goed af

ik zelf was nergens anders goed in als in zwemmen

heb zelfs op het voortgezet onderwijs speciale toetsen gehad in het zwembad om toch voldoendes te scoren op mijn raport

ik kon niet hoogspringen, verspringen, rennen ging me ook al moeilijk af

joggen ging me nog net af maar zodra ik een sprintje moest trekken leken mijn benen niet mee te willen werken en leek ik alleen maar langzamer te gaan :think:

dus heb het maar bij zwemmen gehouden

A B en C zijn tegenwoordig aan elkaar gekoppeld. Ze vullen elkaar dus aan. Voor ons is het logisch dat C er nog bij hoort. En ook voor Victor gaat dat vast moeilijk worden maar we gaan gewoon door. Dan maar iets langer. De kosten zijn het probleem niet omdat we al in het garantieplan zitten. Dus we betalen nu niets meer.

Tegenwoordig zijn de zwembaden met allerlei leuke dingen uitgerust. Glijbanen die heel snel gaan (heb ik laatst ondervonden :mrgreen: Veel sneller dan die uit mijn jeugd die er nog naast staat) Stroomversnellingen, golfslag en nog veel meer. Een beetje extra zwemles/vaardigheid vind ik geen overbodige luxe. Daarnaast zijn er in de woonwijken veel meer vijvers ed gekomen. Ook daarom vind ik het fijn dat de kinderen lang zwemles hebben gehad.

tegenwoordig is het toch een combi? heb ik van een zwemjuf gehoord dan hoor… bij b leren ze niet alles, c maakt het zo af dat een kind zichzelf ook echt goed kan redden… al vind ik 5 en voor C gaan wel al erg vroeg, ze is denk ik erg vroeg begonnen… ik had volgens mij mijn C toen ik 8 of 9 was… :think:

ze zit op een prive zwembad en is sinds eind nov vorig jaar bezig en heeft zoals het lijkt straks binnen 1 jaar a en b waar we super trots op zijn.

ze geven het nieuwe zwemles met a en b moeten ze al duiken nu met b moeten ze met lange kleding aanzwemmen met c moeten ze regenkleding aan en vroeg is het misschien wel maar ze mogen hier vanaf 3,5 beginnen met zwemmen

ze hebben hier hele goede reverenties kindjes met handicap doof blind of gedragsstoorenis hebben ze aan diplomas geholpen.

denk inderdaad dat we maar eens moeten kijken of ze wil ze vind het leuk en wil het blokje die voor op diploma a staat vol hebben abc staat daar dus op maar wil niet dat het een frusstratie wordt dat ze wil maar de kracht om vooruit te komen in het water met regenkleding en zo aan niet heeft.

weet ook niet precies welke leeftijd normaal is voor deze diplomas ?

misschien vroeg 5 jr… maar ze hebben het allemaal al zo snel door

ik zwem ook al vanaf mijn 4de en haalde alles aan de lopende band

het is maar net waar je goed in bent

en ik denk persoonlijk dat je aan een stuk door kan gaan

zo blijf je een beetje in het ritme he… ze hoefd nog niet binnen kort termijn af te zwemmen en het kan op eigen tempo maar blijven trainen vind ik persoonlijk beter als er mee te stoppen en paar jaar later weer verder gaan

je moet dan weer opnieuw in het ritme komen

dus zou zelf laten kiezen… heeft ze er lol in en doet ze het dus graag dan lekker door laten gaan … je weet nooit hoe het zal lopen

denk niet dat je moet denken aan de eisen die gesteld worden maar aan het plezier dat een kind aan het zwemmen heeft

en als dat er niet is dan kan je altijd nog zeggen we stoppen er mee :wink:

Mijn oudste neefje was 5 jaar en 8 maanden toen hij zijn c-diploma haalde en dat was iets van 4 jaar geleden. Een paar maanden ervoor had hij mbv een spoedcursus tijdens de mei-vakantie zijn b gehaald. Ik ben naar zijn afzwemmen geweest en hij was 1 van de jongste, er liepen kinderen rond die volgens mij iets van 10 waren, en het zag er erg vermoeiend uit, maar hij heeft het wel gehaald. Zijn broertje heeft geloof ik afgelopen zomer vlak voor zijn 6e verjaardag zijn c gehaald.

Je kan natuurlijk een half jaar wachten zodat ze wat sterker/groter is en meer uithoudingsvermogen heeft, maar ze zit nu wel in de routine van iedere week les. Dat kun je natuurlijk oplossen door zelf met haar te gaan zwemmen maar dat is volgens mij toch iets anders.

hier gaan we in een stuk door…

bij C leren ze idd zwemmen met kleren aan, dat is nu net het stukje wat ik zo belangrijk vind.

hier zijn veel vijfers in de buurt, dus moeten ze van ons eerst ABC hebben voor ze mogen kiezen wat ze dan gaan doen… een sport of muziekles of dansles…of verder met zwemmen…

als je ziet wat ze tegenwoordig allemaal leren met zwemles…pfhhh dat leerden wij toen niet hoor…