Jippie, zoon heeft groen licht gekregen van de kinderarts en dus mag hij eindelijk naar zwemles. Maandag 3 januari is zijn eerste les. Naar wat ik begrepen heb zwemmen ze hier in kleine groepjes en ga je steeds een groepje hoger totdat je uiteindelijk je diploma behaald hebt.
Ik wil hem graag voorbereiden dus weet iemand wat de lessen inhouden waar beginnen ze mee, wat doen ze allemaal?
De les is 20 over 5, hoe zit dat met eten vooraf? Normaal eten we tussen half 5 en 6… Mama wil dus vooral ook de practische verhalen en tips horen haha!
Hoe de les precies wordt aangepakt zal per zwembad verschillen, waarschijnlijk beginnen ze met watervrij maken dmv leuke spelletjes e.d.
Hier is het zo dat ze gewoon beginnen in badje 1, als je kind toe is aan badje 2 gaan ze eerst een stukje van de les daar verder, sosm 2x. Dan krijgt het een briefje mee als het echt helemaal over is naar het volgende badje!
Hoe je het doet met eten meot je ff puzzlen wat voor jullie werkt. Het ligt er natuurlijk ook aan hoever het zwembad van je huis is e.d.
Je zou bijv. kunnen overwegen om 's middags warm te eten en na zwemles brood, dan is die druk weg. Het wordt denk ik wel laat om daarna te eten maar ja anders ook weer erg vroeg :think:
Ik zou 's middags warm eten.
Het kan overal anders zijn natuurlijk.
Hier hebben ze ook badje 1, 2 en badje 3.
Na het omkleden in de kleedkamer worden de kinderen door de badjuf opgehaald douchen ze en doen ze bandjes enzo om. De ouders mogen hier niet mee en ook niet kijken. 1xper maand is er kijkdag. (anders worden de kinderen teveel afgeleid).
De eerste les is vooral wennen en bekijkt de juf wat een kind al kan/ gewend is. Of een kind durft te springen van de kant bijvoorbeeld of het al kan drijven terwijl het een plankje vasthoudt enz enz. Het is heel erg spelenderwijs, erg leuk!
Aan het eind is het weer douchen (zonder zeep ed) en dan staan de papa’s en mama’s weer in de kleedkamer om te helpen afdrogen en aankleden.
Onze oudste zwemt om 17.15 uur en ze zijn pas tegen half zeven weer thuis, maar we eten dus daarna, maar ik heb de luxe dat opa naar zwemles gaat en ik dus het eten klaar heb en ze zo kunnen aanschuiven.
Lijkt me wel vervelend om met een volle maag te zwemmen, dus idd. een broodje erna eten anders of zoals wij altijd pasta eten, is ook goed al klaar te zetten zodat je het alleen op hoeft te warmen.
Ze liggen hier altijd alsnog uiterlijk om 19.30 uur in bed, dus dat valt mee (normaal 19.00 uur)
Ik geef ook altijd wat lekkers mee en een schoolbeker met sap. Maar dit ook omdat ze vanuit de bso gaat en ik nooit zeker weet of ze dan net wel of net niet wat gedronken en gegeten heeft.
Th heeft gister zijn eerste zwemles gehad, in groepje 1.
Opzich vond hij het heel leuk, vooral ook spannend, maar hij raakte dus heel erg in paniek op een gegeven moment. Zo sneu om te zien! Gelukkig zag de zwemjuf dat ook en kreeg ze hem bijna gelijk uit zijn paniekaanval (hij heeft heel erg last van “faalangst”) maar ondanks dat hij daarna best nog leuk mee deed en hij het ook leuk leek te vinden overheerste thuis dat paniek gevoel weer… de zin in zwemles is even weg. Ik prijs hem vooral over dat ik hem zo knap vind en dat ik trots op hem ben, ook dat toen hij het even niet leuk vond hij de juf op ging zoeken en dat het toen weer goed ging, en het zo steeds beter zal gaan en er niks kan gebeuren want de juf is bij hem.
Nu gaat mijn moeder donderdag met hem naar het zwembad voornamelijk ook omdat ik mijn zoon ken en ik weet dat hij alles anders veel groter gaat maken dan het is em dan hebben we volgende week een probleem. Door er een recreatief zwembezoekje tussendoor te doen hoop ik dat hij de zin weer terug krijgt (hij gaat wel vaker met zijn oma naar het zwembad).
Ik denk dat we ook maar 's middags moeten eten al zijn we pas tegen 2 uur thuis, gister werd het wel heel erg laat!
Hoi meis,
Probeer het een beetje te relativeren, als je er een issue van maakt, heeft th. dat zo door.
En laten we wel wezen, bijna alle kinderen vinden de eerste zwemles spannend. Hopelijk is het donderdag gewoon gezellig met oma in het zwembad, maar dan zou ze beter niet teveel pushen, gewoon gezellig en dan komt vast alles goed.
Y.annick had hetzelfde in het begin bij zwemles, en die springt nu zonder probleem in het diepe vanaf het startblok.
Succes ermee meis
:-*
Es
Met Victor was het een drama! Huilen, gieren brullen alsof hij vermoord werd :? Gelukkig had hij een goede meester die hem een stoere hulp heeft gemaakt. Dus Victor mocht helpen dingen pakken ed. Dat heeft gewerkt. Hij zwemt nu met veel plezier voor C :inlove:
Bij Victor werkte het om er niet te veel aandacht aan te geven. We hebben wel vrij gezwommen in die periode maar met geen woord iets over zwemles gezegd. We hebben nooit toegegeven aan zijn angst. Wel duidelijk gezegd wat wel en niet kon. Zo breng ik hem altijd naar het water en dan ga ik of naar de kantine of als het kijkles is dan blijf ik kijken. Zodra de les is afgelopen ga ik naar het glijbaantje en haal hem daar weg. Duidelijkheid voor Victor is erg belangrijk. En in zijn stoere grapppige meester had hij ook alle vertrouwen.
Ik hoop dat de angst die Thomas heeft snel weg is en dat hij kan gaan genieten van het zwemmen.
Als de zwemleerkracht het nu goed op heeft gelost zou ik er gewoon vanuit gaan en op vertrouwen dat hij dat wel weer zou doen. Verder niet teveel over praten en mocht het toch ter sprake komen "gewoon"praten ook over eht angstige stukje. Een kindje voelt de angst/emotie van zijn moeder natuurlijk anders ook. Over het fijne en knappe va de les hebben en over daarna. Dan gaan we na zwemles lekker naar huis om te eten en wat wil jij dan op je boterham? bijv.
Dit help om ze er overheen te laten kijken, o ja het leven gaat door. Daarn azijn er weer andere dingen, het is maar even.
sterkte.
Ik maak er ook geen issue van hoor.
Maar ik schrok zelf ook van die paniek bij hem, hij riep tijdens de hele les wel een paar keer dat hij het niet kon want zo is hij, als hij iets niet gelijk kan dan is hij er van overtuigt dat hij het helemaal niet kan. Daar geef ik natuurlijk niet aan toe en ga ik niet in mee, omdat het niet zo is, en ik ben ook niet de hele tijd bezig met hem op te hemelen met dat hij zo fantastisch is omdat hem dat ook niet helpt.
Nee, het is gewoon spannend en dat mag ook, soms is het nog een beetje eng zelfs, maar de badjuf is heel goed en gaat hem helpen om te leren zwemmen en dat duurt even maar dat komt wel!
Het angst stukje heb ik ook benoemd en gezegt hoe knap ik het vond dat hij juf toen gelijk opzocht! Daar hebben we t dinsdag volgens mij nog even over gehad en daarna niet meer.
Ik vind het wel moeilijk om de balans te vinden om over dingen te praten ja of nee, vooral ook omdat Th niet zelf over dingen praat als hem iets dwars zit.
Gelukkig heeft hij wel weer zin om naar zwemles te gaan :thumbup: !
Dus we maken er gewoon maandag weer een leuk uitje van.
Ja, precies Marite. Een leuk uitje. Dat is denk ik ook de beste manier. En benoemen dat het ook best eng en moeilijk is. Maar dat het wel moet.
Voor na de les iets lekkers. Bijvoorbeeld een speciaal soort koekje wat alleen voor na het zwemles is. Dat heeft hier ook wel geholpen. Victor zegt nu nog wel eens, hee die kreeg ik altijd na zwemles toen ik dat nog eng vond :inlove:
Hij gaat er met lichte tegenzin heen, maar vind het tot nu toe toch elke keer wel weer leuk, ik zie ook gewoon dat hij elke keer net weer wat meer durft :thumbup: .
Volgende keer gaan oma en zusje ook mee om naar hem te kijken want dat wil hij heel graag. En mijn broer gaat een keer mee zodat hij zich mag omkleden in het mannen kleedhok (lijkt me ook wel eens goed voor hem, tussen de mannen).
En nu maar hopen dat het verder een beetje vlotjes gaat (zit een meisje in het andere groepje die niet verder komt omdat ze blijft weigeren door het gat te zwemmen) maar besef me wel dat ik de komende jaren nog heel wat in het zwembad moet zitten wachten :lol: (ik word daar altijd zo moe!). Hij is ook wel gemotiveerd want als hij zijn diploma heeft mag hij op pianoles!
Hier zwemmen ze met zijn zessen en ga je als ouder mee naar binnen en doe je de nodige bandjes om. Langs de rand van het zwembad staat een rij stoelen en daar kun je dan gaan zitten om de les mee te volgen. Ik zit dus twee meter van het water af toe te kijken.
Badjuf gaat hier mee het water in met de kids en dan hebben ze 40 minuten zwemles en dan is het nog 5 minuten vrij spelen en gaat de juf even snel de ouders af om evt. nog bij te praten. Dan neem je je kind weer mee naar de kleedkamer en is het afgelopen.
Zo te lezen gaat het overal anders.