Zwemles.... En dan vooral niet meer willen!

Valentijn is vorige week voor het eerst naar zwemles geweest en hij zei toen dat hij het heel leuk vond, maar dat hij NOOIT meer ging :hand: :shock: :think: Hij moest op zijn rug drijven en dat kan hij nog niet zo goed (zijn woorden hoor :lol: ) en van juf moet hij het toch proberen en het water is koud en hij wil het gewoon nooit meer doen.

Ik ben er het eerste kwartier bij gebleven en toen deed hij lekker mee met de rest van het groepje :thumbup: Maar op de televisies in de kantine zag ik hem veel alleen staan in het water, terwijl de rest aan het oefenen was :think: Vond dat al vreemd, maar ik heb juf niet meer gesproken na de les omdat de kindjes zelf naar de douche lopen :?

Bij het brengen was er nog een meisje dat voor de 3e keer kwam en die niet wilde, ze had last van verlatingsangst zei haar moeder. Toen moeder haar niet kon kalmeren werd haar verzocht om even weg te gaan zodat de badmeester het even kon proberen en dan kon ze weer terugkomen. Er werd gezegd dat het wel even “hard” zou gaan :shifty: Het kindje werd dus idd opgetild bij de armen door de jongen en er werd op voor mij toch wel schreeuwerige en harde toon gezegd dat ze meteen moest stoppen en dat hij alleen maar wilde helpen, maar als ze dat niet wilde dan was dat nu over! Dit accepteren we hier niet en je stopt er nu ook mee!!! Het meiske stopte ook wel en deed daarna ook braaf mee, maar in mijn ogen vrij timide (ken het kindje verder niet dus weet niet hoe ze normaal is hoor!).

Nu heb ik dus al doemscenario’s over wat die gozer gaat doen als Valentijn een bui krijgt dat hij niet wil zwemmen :shifty: :shifty: :eh: Ik bedoel het is mijn keuze om dan het uit handen te geven OF gewoon weg te gaan met hem natuurlijk. Maar ja ik wil natuurlijk wel dat Valentijn leert zwemmen, zeker omdat wij een grote singel voor de deur hebben! Maar ja, misschien werkt de boeman-actie 1 keer, maar ik ken mijn kind en het zal hem dus de volgende keer juist tegenhouden! En het moet ook juist leuk zijn natuurlijk en geen kwestie van angst :hand:

Maar ja, die stomme wachtlijsten maken het ook weer lastig om te zeggen, we proberen het later wel weer een keer :shifty: Maar vanavond zei ik dus dat we morgen weer lekker gaan zwemmen en hij helemaal blij, tot zijn koppie betrok en hij vroeg of HIJ ging zwemmen… Toen ik ja zei riep hij gelijk al “ik ga echt niet meer leszwemmen hoor!!! Ik wil daar niet meer heen” en hij geeft als reden dus het koude water en het nog niet zo goed op zijn rug kunnen drijven…

Heel verhaal, maar ik hoor graag wat tips of ervaringen om het leuk te krijgen en te houden! Alvast bedankt voor het lezen en de eventuele reacties.

hier (gelukkig) geen ervaring mee… wij hadden dat ene kind dat bij de 1e zwemles al naar de bodem sprong en boven kwam alsof dat heel normaal was en eenmaal weer bij ons vroeg of we wel hadden gezien dat hij al vet gaaf bij de bodem was geweest :lol: (ze zwemmen hier vanaf les 1 in het diepe, wel in het begin met bandjes, maar aan het eind van elke les… ook al vanaf les 1… springen ze na elkaar zonder bandjes in het water. Mits ze durven dan. En de onze… ja die durfde dat dus wel).

Hoop dat hij het snel wel leuk gaat vinden en dat hij ziet dat hij er juist is om dat drijven heel goed te leren oa :thumbup:

Hi, ja wij hebben ook al gezegd dat hij daar juist is om te LEREN om te drijven en dat hij echt niet alles gelijk hoeft te kunnen omdat hij er dan niet heen had gehoeven :wink: En hij ging ook gelijk netjes met zijn ogen open onder water zwemmen en hij deed dat allemaal heel goed :thumbup: :inlove: Maar ja, ik weet dus ook niet waarom hij later wat alleen stond :think: En wat nu dus de eventueel dieperliggende reden is dat hij niet wil :think: Of misschien is die er niet en zoek ik er teveel achter :shifty: Maar ja, ik krijg kriebels als ik hem zo alleen zie staan :frowning: Ik ben zelf jáárenlang gepest op de basisschool en op het voortgezet onderwijs ook, dus mijn bellen rinkelen als ik hem alleen zie :oops: :oops:

voor het niet op de rug drijven…

we hebben afgelopen zaterdag met het oefenuurtje ( dan is het zwembad hier open voor kindjes die zwemles hebben en extra willen oefenen)

geleerd dat hij net moet doen alsof hij heel veel pannenkoeken heeft gegeten en hij een hele dikke buik heeft :mrgreen:

ja klinkt raar…maar bij Dave werkte het…

succes hopelijk wilt hij als hij het door heeft weer wel… misschien ook extra oefenen met hem… met zijn tweetjes ( mama en hij) Dave vond dat heel leuk en probeerde ook de dingen die hij geleerd heeft…

( oh hij heeft nu 6 lessen gehad :mrgreen: )

gewoon niet zwemmen en het weer proberen als hij ouder is?

Ik ben dan zo’n moeder die dus niets met zwemles heeft onder de 6 jaar…

Laat ze lekker jong en klein zijn en meer conditie opbouwen en vriendjes en zo maken op school.

Dat kost vaak de eerste 1 a 2 jaar al energie zat.

Ga ondertussen lekker vaak zelf met je kind zwemmen op vrijzwem uren en leer alvast wat drijven, beetje koppie onder gaan zonder angst enzo.

En dan met 6 zwemmen, hebben ze het vaker ook zooo door en veeel meer kracht en uithoudingsvermogen.

Maar he… thats me :shifty:

Kim, ik heb niet de indruk dat jij vertrouwen hebt in dit zwembad en de zwemleraar. Als ik dat niet zou hebben, zou mijn kind daar niet meer heen gaan.

Hoe gaan de lessen daar? Hoe lang duren ze? Met hoeveel kindjes zitten ze in een groep? Zijn alle kindjes net begonnen of is Valentijn ingestroomd?

Is dit zijn eerste zwemervaring of heeft hij hiervoor peuter/kleuterzwemmen gedaan?

Wij ‘zwemmen’ al ruim 3 jaar met onze zoon en hij vindt op zijn rug drijven nog steeds niet leuk. Het is zo onnatuurlijk, iedere week wordt het geoefend en gaat het steeds ietsje makkelijker. Dat jouw zoon het niet leuk vindt bij de eerste les kan ik me voorstellen.

Met 4 jaar beginnen ze hier met waterwennen, dat zijn 3 diploma’s en dan komt pas A. Waterwennen doe je samen met je kind en dat is zo leuk om te doen. Ik zou nog niet willen dat mijn zoon met 4 jaar al op zwemles gaat.

Toen Laura met zwemles begon (groepje van 9) stonden er de eerste les drie kinderen huilend aan de kant. Waarvan er eentje drie weken later nog steeds stond de huilen, maar de andere twee moesten er gewoon eventjes doorheen, die vonden het toen wel leuk.

Dus het kan gewoon even een kwestie van wennen zijn (niet alleen wennen aan het water, maar ook aan de nieuwe kinderen, onbekende badmeester, omgeving, weg zijn van mama).

Ik heb trouwens het idee (net als met voor het eerst naar school brengen, en wegbrengen naar sportclubjes) dat de kinderen al gauw hun verdriet vergeten en gewoon met de groep meedoen zodra de ouders weg zijn, dus ik zou er niet te veel bij gaan zitten (maar goed, die regel gaat natuurlijk niet voor elk kind op, dus dat kun je zelf het beste inschatten).

Bedankt voor jullie antwoorden :thumbup:

Om even op een paar punten in te gaan;

De badmeester die het andere kindje “aanpakte” is niet Valentijn zijn zwemleraar, maar degene die alles in de gaten moet houden of alles goed verloopt. Zorgen dat de leraren hun werk goed doen en dat kindjes niet onnodig lang in een badje blijven hangen ofzo, hij is dus aanspreekpunt bij vragen of kritiek.

Wij hebben Valentijn 2 maanden terug ingeschreven omdat er 6 maanden wachttijd zou zijn en hij dan bijna 5 zou zijn tegen de tijd dat ie opgeroepen ging worden. Maar ze hebben een hele snelle doorstroom gehad en vandaar nu al opgeroepen. Het was ook niet mijn 1e keuze om hem nu al te gaan laten zwemmen, maar dacht we proberen het en kijken wel hoe het gaat :thumbup:

Ik wil inderdaad ook niet te snel opgeven en hem wel de kans geven om het leuk te gaan vinden. Net als idd met naar psz en school brengen, dat is in het begin ook met veel tranen gepaard gegaan. Hier moest ie niet huilen, maar was gewoon duidelijk in het niet meer willen gaan :wink:

Fijn ook om te lezen dat het op de rug zwemmen en drijven dus door meer kindjes als onprettig ervaren wordt :thumbup:

Ik zwem wel met de jongens op zondag, maar niet heel regelmatig :oops: Hun vader houdt helemaal niet van zwemmen en helaas krijg ik die dus ook niet mee… En met 1 gaan zwemmen en de ander thuislaten dat vind ik niet leuk :shifty: Nu gaat aanstaande zondag mijn moeder mee, dus kunnen we gezellig zwemmen :thumbup: Want alleen met 2 kleine kinderen vind ik persoonlijk te gevaarlijk, ook al hebben ze allebei bandjes om :hand: Ik heb een tijdje babyzwemmen met Valentijn gedaan, maar het kwam steeds scheef met zijn slaap en zijn voedingen en daar ben ik op een gegeven moment mee gestopt en niet meer mee begonnen :doh:

Hier ging het trouwens goed toen ik erbij was juist pas toen ik weg was had ik het idee dat hij veel alleen bleef staan :think: Maar hij geeft nu ook aan dat hij wil dat ik erbij blijf, dat hij het niet leuk vond dat ik weg was. Ik heb hem wel heel duidelijk gezegd de vorige keer dat ik naar de kantine ging hoor en heb hem een kus gegeven en afscheid genomen, ben niet zomaar weggelopen daar.

Het is een groepje van 7 a 8 kindjes en hij stroomt in, maar de kindjes beginnen allemaal redelijk net want het is badje 1. En volgens mij blijf je daar nooit lang in toch? De lessen duren 45 minuten en tsja, hoe ze dus gaan ik heb geen idee :oops: Ze gaan allemaal tegelijk het water in en dan gaan ze simpele oefeningen doen enzo? Maar ik had persoonlijk wel meer verwacht in badje 1 eigenlijk dat ze wat meer echt spelletjes zouden doen om aan het idee te wennen… Net als op school zeg maar, maar dit is wel gelijk zwemoefeningen doen zeg maar :think:

Ik heb het er gisteren nog even met Tim over gehad en die had eigenlijk zoiets van, het is niet optioneel hij moet gewoon leren zwemmen met dat water voor de deur en alles… Maar ja, ik heb hem ook wel duidelijk gemaakt dat hij makkelijk praten heeft, hij zit niet met Valentijn thuis of in dat zwembad :silenced:

Maar goed, ik heb nu afgesproken met Valentijn dat als hij nu goed gaat les zwemmen (in elk geval gewoon gaat :wink: ) dat hij dan dus zondag gezellig met mama, oma en Jonathan gaat vrij zwemmen/leuk zwemmen. En dat vindt hij goed :thumbup: dus we zullen zo zien want om 15:15 moet ie weer.

Nogmaals bedankt voor jullie antwoorden en ik zal nog even posten hoe het is gegaan vandaag :wink:

Nou, vanmiddag ging het gelukkig goed :dance: :dance: Eerst wilde hij weer niet, maar na nogmaals de belofte dat we zondag gaan vrijzwemmen als hij nu lekker ging leszwemmen en het vooruitzicht van een lekker koetjesreepje ging hij zonder morren :thumbup: Het op zijn rug zwemmen vond hij nog steeds niet leuk zij hij :lol: Maar het leukste vindt ie het onder water met ogen open onder poortjes doorzwemmen en door het gat in het zeil onder water :thumbup: :inlove: Hij stond wel weer verschillende keren te niksen naar mijn idee, terwijl zijn zwemjuf aan het kletsen was met de juf in het bad ernaast :think: Er ging een jongetje tijdens de les van het ene bad naar het andere omdat het zo goed ging en daar werd kennelijk veel over gekletst :think: Maar op een gegeven moment stond het hele groepje van Valentijn (5 kindjes) een beetje te niksen omdat juf over de lijn heen met de buufjuf aan het praten was :roll: Maar ja, ik weet dus niet waar het over ging want je hebt alleen beeld en geen geluid op de televisies :lol: Maar hou het wel even n de gaten, want ik betaal niet voor geklets tussen de juffen :silenced: Oh wat een lekkere zeikerd ben ik nu zeg, kind is net 2x geweest :oops:

haha nou ik zat ook zooo kritisch te kijken hoor de eerste maanden…

Ik heb de badleraar aangesproken op de harde aanpak die ik ook bij een ander kind (dat niet durfde) zag :oops:

Ik zat me echt op te fokken, hier kan je alles horen ook en het was zooo ongelooflijk pedagogisch verantwoord dat ik heb gevraagd of ze in de opleiding tot zwemleraar ook iets leren over het omgaan met jonge kinderen :shifty:

En daarna heb ik hem dus fijntjes meegedeeld dat hij het niet in zn hoofd hoeft te halen zo met mijn kinderen om te gaan.

Sindsdien heb ik hem ook niet meer zo zien doen overigens.

@Cell wrote:

gewoon niet zwemmen en het weer proberen als hij ouder is?

Ik ben dan zo’n moeder die dus niets met zwemles heeft onder de 6 jaar…

Ik ben ook zo'n moeder en ik heb zelf tig zwemdiploma's en heb zelf zwemles gegeven bij een zwemclub vanaf mijn 15e. Heb dat een jaar of 6 gedaan ofzo...

Heb zelf ook die watergewenning en ABC groepjes gehad. Ik heb nooit geforceerd, dat heeft gewoon echt geen zin... Daar worden ze alleen nog maar banger van...

Ik zou het gewoon rond 6 jaar nog eens proberen. Niemand heeft er wat aan als je zoon gestresst wordt van een hobby.

@Lune wrote:

Ik heb de badleraar aangesproken op de harde aanpak die ik ook bij een ander kind (dat niet durfde) zag :oops:

Ik zat me echt op te fokken, hier kan je alles horen ook en het was zooo ongelooflijk pedagogisch verantwoord dat ik heb gevraagd of ze in de opleiding tot zwemleraar ook iets leren over het omgaan met jonge kinderen :shifty:

Je hebt 2 opleidingen: die van de KNZB en die van de NCS. Ik heb zelf die van de NCS gedaan en daar zat een onderdeel met omgang met bange kinderen in, maar dat was niet heel groot. Je moest dit meer leren van je leerkracht waar je stage bij liep in de praktijk en zelf in de omgang met kinderen.

Van de KNZB weet ik het niet…