Mijn zoontje is begin maart gestart met zwemles. Hij zit uiteraard in groepje 0, oftwel watervrij maken. Klinkt simpel maar ze moeten behoorlijk wat kunnen om te mogen door stromen naar badje 1.
In eerste instantie had hij er zin in. Hij was 4,5 toen hij begon.
We zijn nu 3 maanden verder en elke week is het een drama :?
Het begint 's morgens al bij het opstaan: Mama, ik wil niet naar zwemles!!!
Dat negeer ik. Uit school begint hij weer, en gaat zijn frustratie soms met driftbuien en huilbuien gepaard.
Op de fiets, met omkleden is het huilen.Hij klamt zich als een aapje tegen mij aan en wordt huilend door de juf overgenomen.
Na een paar weken gaat het iets beter, maar ja dan komt er weer een vakantie tussendoor fietsen en dan beginnen we weer van voren af aan.
Vandaag na de meivakantie precies hetzelfde. Heb de juf even aan haar jas getrokken. Hij schijnt dus tijdens de les verdrietig te zijn en regelmatig even te huilen…ik vroeg doet hij nog wel wat dan? (ze zwemmen maar 30 min :roll: ). Naar haar zeggen is hij heel bang maar proberen ze hem wel overal bij te betrekken.
Tja ach hij is nog zoooo jong he!..sorry, hij wordt over een paar maandjes al 5…Ohhhh echt?!Tja, kan er ook niets aan doen hij erg klein is voor zijn leeftijd :roll:
Over 6 weken is het al zomervakantie…dus al ik zo doorreken zit hij straks na 6 maanden nog steeds in badje 0 en moet nog steeds wennen :? Dat gaat dus een eindeloos verhaal worden zo…
Maar goed, wat moet ik nu dit duurt nu al 3 maanden :shifty: en nog is hij niet gewend.
er vanaf halen…(wil wel dat hij leert zwemmen is veel water in de buurt hier)
overstappen naar particuliere les, kleinere groepen
laten gaan
pffff, zijn er meer kinderen die het er zo moeilijk mee hebben :think: of is hij een beetje apart :mrgreen:
Sowieso heeft hij moeite met massale aangelegenheden met veel prikkels en zeker in voor hem onbekende omgevingen, situaties of mensen is hij angstiger.
ik zou hem eraf halen! zelf lekker met hem zwemmen… als hij echt moeite heeft met vreemden, onbekende omgeving, loslaten… kleinere groepen zoeken! zo betaal je je ook scheel… en leverd hetalleen maar frustratie op.
Misschien is het een idee om eens bij andere zwemscholen te kijken. Vragen naar ervaringen van andere ouders daar en met de instructeurs daar te praten. Zo te lezen heb je geen goed gevoel bij je huidige zwemschool. Ik denk dat een kleine groep prettig is voor kinderen. Zelf hebben we daar ook voor gekozen.
Als je een school hebt gevonden dan is het natuurlijk ook belangrijk dat de klik er is voor je zoon. Voelt hij zich er prettig? Misschien zijn er zelfs proeflessen mogelijk. Dan kun je misschien beter nu stoppen en zelf gaan zwemmen met hem en dan na de zomervakantie bij je nieuwe school beginnen.
ik zou hem eraf halen! zelf lekker met hem zwemmen… als hij echt moeite heeft met vreemden, onbekende omgeving, loslaten… kleinere groepen zoeken! zo betaal je je ook scheel… en leverd hetalleen maar frustratie op.
Ja, dat zou ik ook doen. Watervrij maken kun je ook zelf oefenen, lekker in de zomer vaak gaan zwemmen straks (al is het maar spetteren in een zwembadje in de tuin), en dan stapje voor stapje opbouwen.
En dan over een half jaar of zo nog eens proberen.
Is hij toch weer wat ouder, wat minder bang voor water, wat meer gewend aan groepsactiviteiten. Misschien kan hij dan ook wel met een vriendje samen op les, dan is het ook al veel minder eng.
Ja, blijkbaar is hij er nog niet aan toe, toch? Ik zou het over een half jaartje of zo nog eens proberen.
Mijn sm zei pas nog dat ze bij al haar kleinkinderen pas merkte dat het pas vanaf 5 jaar ‘zin’ heeft. Natuurlijk heb je altijd uitzonderingen. Maar blijkbaar is jouw zoon niet zo’n uitzondering.
ja mijn man zei dat ook al, ikzelf had zoiets van hij moet er toch een keertje doorheen… :oops:
Het gekke is dat hij geen watervrees heeft normaal…douchen vind hij heerlijk (staat gerust een half uur eronder), op vakantie vind hij het heerlijk bij en in de zee te spelen.
Ook de keren dat ik naar een zwembad ben geweest gaat hij vogelvrij zijn gang in het peuterbadje.
Dat is nu het rare…
Heb vandaag betaald voor 4 weken. 23 juni is er ook een kijkles. Ga dan evalueren en een gesprek aan met de zwemcoordinator.
Blijft het zo, dan haal ik hem er denk toch maar vanaf…
Onze Lucas zit sinds september in groepje o , hij had echt water angst en ging dus ook echt niet vooruit.
Toen we zelf een weekendje op vakantie zijn geweest hebben we hem wel zo ver gekregen dat hij zelf het water in durfde te springen en dat hij kopje onder durfde sindsdien gaat hij met plezier.
Omdat het toch wel erg lang duurde hadden we zelf al zoiets van we halen hem van zwemles af en als Pepijn op zwemles gaat in september dan gaat hij er maar terug op. Maar nu hebben we vorige week te horen gekregen dat hij over is naar badje 1 maar dat er nog geen plaats is op de dag dat wij willen.
Dus hij vordert wel wat maar het gaat wel traag, maar zolang hij met plezier gaat vind ik het prima (al vind ik het duur!)
Ik vind jouw kindje ook nog best wel jong, hier mogen ze pas als ze 5 jaar zijn.
Als ie echt zo moet huilen zou ik minimaal naar een kleinschaliger groepje/zwembad zoeken. En ik zou 'm er liever afhalen en later nog eens proberen.
Zo’n jongetje leert toch niets als hij er zo ontzettend bang is? Vind hem idd ook jong.
Natuurlijk kun je 'm er ook doordrukken, maar als hij echt panisch is, leert ie alleen maar dat er naar hem en zijn gevoelens en angsten niet wordt geluisterd. Dat zou ik voor mijn dochtertje niet willen…
Bovendien; als kinderen zwemdiploma’s hebben betekent dat niet dat je ze dan zelfstandig kan laten zwemmen. Zou dat onder 11 jaar sowiezo niet doen. Je moet er toch altijd bij zijn, 2 ogen in het zeil houden!!
Hier op school is het ook een soort trent ofzo om je kind vanaf 4 of 4,5 te gaan laten zwemmen en ik ben dan weer zo’n moeder die zich daar enorm over verbaasd.
Als ze net 4 zijn, naar school gaan enzo, dan is er al zoveeeeeel om aan te wennen. Aan school, aan vriendjes maken, aan verplichtingen en in veel gevallen komt daar bso en tso bij.
Hier dus bewust de keuze om de kinderen pas te laten zwemmen vanaf 6 jaar. De zwemschool waar ik ze inschreef was hier ERG blij mee. Het mag vanaf 5, maar de zwemleerkracht die ik sprak bij inschrijving zei dat ze gewoon zag dat kinderen vanaf 6 er sneller doorheen gaan, het beter snappen, meer conditie hebben en veelal binnen 7 a 9 maanden hun a hebben, sommigen dan ook al hun b.
Kinderen die veel eerder zijn in leeftijd, zijn vaak al vanaf baby met de regelmaat van elke week wezen zwemmen en komen dan jong binnen met al enig uithoudingsvermogen en zin in zwemmen.
Ik zou hem er dus afhalen en het gewoon per september oktober, dus met een half jaar ofzo, nog eens proberen en ondertussen wekelijks zelf met hem gaan zwemmen, 1 op 1 indien mogelijk en spelenderwijs.
Een kind wat er geen schik van heeft, maar wel moet, zal er langer over doen en wellicht zijn leven lang een aversie houden tegen zwemmen.
Hier op school is het ook een soort trent ofzo om je kind vanaf 4 of 4,5 te gaan laten zwemmen.
Grappig, ik zie hier juist het tegenovergestelde.
Laura zit nu sinds 4 weken op zwemles, als enige uit haar klas.
En binnen het zwemlesgroepje is ze de jongste, de meesten zijn 5 of 5,5 ongeveer.
Maar ik denk dat je vooral ook moet kijken wat je kind aan kan. Wij zijn dus redelijk vlot gestart, en dat gaat prima tot nu toe. Ze gaat er in elk geval met heel veel plezier naartoe, en dat vind ik eigenlijk het belangrijkst.
Het is niet dat ik er nou zoveel haast mee had (5 of 6 jaar is ook een prima leeftijd om hiermee te starten), maar Laura wilde dit graag en kan het ook aan (ze heeft genoeg energie over en ze is ook groot en sterk voor haar leeftijd).
Is gewoon net als met alle andere dingen, het ligt echt aan je kind.
Kun je de lessen niet omzetten in ouder en kind zwemmen. Dat vinden kinderen erg leuk. Spelenderwijs watervrij maken, liedjes zingen en alles in vertrouwde handen van papa of mama.
Heb het er met manlief nog een keer uitgebreid over gehad.
We kijken het nog 3 keer aan (max). Volgende week vraag ik een gesprek aan met de zwemcoordinator.
Ik wil vragen of hij in aanmerking komt voor intensief les (dat is 1 instructeur en max 3 kindjes). Dan willen we dat even proberen.
Werkt dat ook niet, halen we hem er vanaf en wachten we een half jaartje oid…(de wachtlijst is 9 mnd tot een jaar hier…maar hopelijk kunnen we sneller :think: )
Y.eline is bang voor water het wordt nu beter maar echt een waterrat is ze niet.
Ze gaat ook pas volgend jaar zomer op zwemles dan is ze 5,5 jaar ik hoop dat we voor die tijd haar flink hebben laten wennen dat ze echt niet bang hoeft te zijn anders werkt het niet.
Zie dat jullie er al over gehad hebben, en een kleinere groep is misschien ook een optie om te proberen misschien reageerd hij daar wel goed op.
In iedergeval Succes!! ik hoop dat het gauw beter gaat want het is sneu geld anders vind ik…
Maar het verschilt ook gewoon enorm per kind…ik heb vroeger zwemles gegeven en er waren kinderen die heel lang in ons badje (ik denk te vergelijken met badje 1…) bleven hangen. Of juist heel lang in het badje ervoor (watervrij maken) of juist in het badje erna.
Ik heb vroeger ook heel lang in hetzelfde badje gezeten. Uiteindelijk hebben mijn ouders me ergens anders op zwemles gedaan, daar had ik vrij snel mijn diploma en vervolgens ben ik nooit meer gestopt met zwemmen, heb zelf zwemles gegeven, enz. Er is dus nog hoop.
Hier mag je kind pas gaan zwemmen als ie vijf is, door de ervaring dat de kleintjes toch veel huilen en daardoor niks/minder leren en de les verstoren. Bovendien is de motoriek pas met 5,5/6jr zo ontwikkeld dat ze het echt makkelijk oppikken, voor die tijd kost het gewoon veel meer moeite.
X
Ikenmama maakt gebruik van cookies
Om je bezoek zo optimaal mogelijk te laten verlopen maken wij gebruik van cookies. Wat wij bijvoorbeeld voor je doen:
✓ Inloggegevens voor Ikenmama voor invullen
✓ Personaliseren van content en advertenties
✓ Onderzoek naar de gebruiksvriendelijkheid v/d website
Cookies en privacy
Natuurlijk zorgen wij goed voor je privacy. De gegevens die Ikenmama op basis van de geplaatste cookies verwerkt, vallen onder onze Privacyverklaring.
Stel je cookies zelf in
Bedankt!
Je kunt ervoor kiezen om van minder cookies gebruik te maken: