Zwemles diploma A -AB of ABC??

Mijn oudste dochter behaalt als het goed is binnenkort haar zwemdiploma A. Wij twijfelen nu of dat we haar willen laten door gaan voor B.

Het is namelijk zo dat ze met het tegenwoordige A al veel meer kunnen dan wij vroeger met A en B, en heb altijd begrepen dat dat voldoende is.

Tegenwoordig heb je met A naast alleen schoolslag ook de borst en rugcrawl, zwemmen met kleren aan, onderwaterzwemmen, door een gat duiken enz.

Ik zou graag argumenten van andere ouders (die deze keuze ál hebben gemaakt) willen horen om het bij A te laten of waarom toch door te gaan voor B. Is B noodzaak of gewoon een plezierige uitbreiding?

Als je haar door laat gaan voor B, heeft ze dat binnen een paar maanden, ze doet er niet zo lang over dan bij A.

Plezierige uitbreiding kun je het niet noemen lijkt mij, het is alleen maar gunstig als ze het heeft toch?

Wij doen het zo: Diploma A moet ze hebben en de rest mag ze zelf weten.

Zo hebben onze ouders het ook gedaan.

Succes met je keuze :wink:

Bij ons was de afspraak A en B moet, C mag als je nog zin hebt. Indy heeft ruim 1 1/2 jaar erover gedaan voordat ze A had en toen binnen 7 weken had ze ook B. Dus na 1 3/4 jaar was Indy er zelf ook wel klaar mee.

En inderdaad, als ze A heeft kun je echt zo door voor B. Over het algemeen halen ze binnen 3 maanden ook B. C is weer wat pittiger. (En omdat ook Kes nu op zwemles zit ging het ook aardig in de kosten lopen. Kwam dus goed uit dat Indy niet meer verder wilde :wink: )

a doen ze langer over b is er dan meestal binnen paar weken achter aan hier hebben we zoiets van als a binnen is nog even paar weekjes doorzetten voor b en de rest moeten ze zelf maar bekijken als ze schoolzwemmen krijgen

hebben ze soms in zwembaden enz niet a en b nodig om in het diepe bad te mogen??

Bij ons is het ABC. Het is een traject en het word tegenwoordig niet voor niets zo gegeven. natuurlijk leren ze meer dan wij vroeger. Maar de zwembaden zijn ook heel anders dan vroeger. Wij hadden alleen een duikplank. Nu zijn er glijbanen, wildwaterbanen stroomversnellingen en golfslagbaden. Daarnaast is meer water in de omgeving van de kinderen. Denk aan al die wijken met vijvers en woningen aan het water.

Met alleen A hebben ze nog niet genoeg ervaring en kracht en techniek om zich veilig in het water te kunnen bewegen terwijl de ouders op de kant zitten.

Ik ben het met Ariel eens.

Bij ons is het iig A en B het liefst ook C, pas dan is een kind waterveilig.

Onze oudste is nu bezig voor zijn B en straks wil hij door voor C, ik ben hier dus heel blij mee!

Succes!

bij ons moet ze a en b dat heb ik zelf ook! en ze moeten wat kunnen hoor die kleine kindjes…

esmay wil zelf nog niet voor c maar dat zien we tegen die tijd wel eerst maar a en b halen…

Hier een badjuf…al 17 jaren…

Het B is geen prettige uitbreiding maar echt noodzakelijk.

Vooral als je als ouders niet wekelijks met je kind blijft zwemmen,de slag is zo verleerd en in de subtropische baden met golven en stroomversnellingen moet je met A echt nog bij je kindje blijven hoor.

C is net iets zwaarder als b maar vooral door de eisen van de slagen,die moeten netter en preciezer.

Onze meid heeft alleen A en B gehaald,C mocht van ons maar hoefde niet omdat wij wekelijks zwemmen met de kids,zij zwemt zelfs 2 keer per week synchroon zwemmen.

Maar B,ja ik zou het wel adviseren,de meeste ouders laten de kinderen A en B halen,sommige gaan door voor C.

Vind het jammer als ik lees dat sommige ouders snel klaar zijn met zwemles voor hun kind,alleen A…tuurlijk is het een gesjouw…heen en weer…maar het is toch de veiligheid van je kind.

Hoeveel kinderen ik met alleen een A diploma uit het water heb gehaald omdat ze niet meer veel zwemmen met hun ouders,dat wil je niet weten hoor…

2 week geleden begonnen bij ons weer nieuwe B tjes…ik had zo 5 kinderen in de les die er huilend bij stonden,die hadden 12 weken daarvoor A gehaald,niet meer gezwommen met papa en mama en ze konden nog niet eens een rondje volhouden met de schoolslag terwijl ze bij ons voor B 20 minuten buik en rug vol moeten houden zonder rust…(dat bouwen we natuurlijk op)

Dit is maar om aan te geven hoe snel kids het verleren…en de conditie verliezen…

@ariel wrote:

Bij ons is het ABC. Het is een traject en het word tegenwoordig niet voor niets zo gegeven. natuurlijk leren ze meer dan wij vroeger. Maar de zwembaden zijn ook heel anders dan vroeger. Wij hadden alleen een duikplank. Nu zijn er glijbanen, wildwaterbanen stroomversnellingen en golfslagbaden. Daarnaast is meer water in de omgeving van de kinderen. Denk aan al die wijken met vijvers en woningen aan het water.

Met alleen A hebben ze nog niet genoeg ervaring en kracht en techniek om zich veilig in het water te kunnen bewegen terwijl de ouders op de kant zitten.

Hier nog een badjuf en ben het helemaal eens met bovenstaande reactie. Met alleen diploma A zijn ze echt nog niet zwemvaardig genoeg om in de huidige zwemparadijzen te zwemmen zonder begeleiding. Wij bieden op ons zwembad ook ABC garantiepakketten aan, waardoor ook redelijk veel kinderen A, B en C doen. Dit bevalt prima, zowel van onze kant als de kant van de ouders.

Alleen A kun je vergelijken met je rijbewijs halen. Je moet dan nog steeds veel leren wat autorijden betreft.

En zelfs na het behalen van de diploma’s blijven zwemmen met je kids…die hebben die herhaling echt nodig hoor…

ABC

Hebben wij vanuit huis ook gedaan. AB moest C wilden mijn zus en ik zelf. Mijn zus is toen nog veel verder gegaan ik niet.

Hier A,B en C. A en B moeten en C het liefst wel dus wij hebben wel gezegd dat het voor hem zelf goed was als hij het ging doen. als ik het verschil zag met A en B en C ben ik erg blij dat hij alle drie de diploma’s gehaald heeft. ook onze jongste gaat voor alledrie.

A en B moet hier. Jamie had echt een HEKEL aan zwemmen. Haar A had ze binnen een jaar en B heeft ze anderhalf jaar over gedaan :shock:

Nikkie vindt zwemmen gelukkig wel leuk. Hoop dat zij ook voor haar C door wil.

Ik heb inmiddels besloten mijn kinderen ook voor B te laten gaan…

De reacties van de zwemjuffen hier hebben me overgehaald :slight_smile:

Ik heb daar alleen wel een kritsche vraag over…

Als het waar is wat jullie zeggen, en ze met A niet goed genoeg kunnen zwemmen om ze los te laten, begrijp ik niet dat kinderen met het niveau van A een zwemdiploma krijgen. Een diploma suggerereert dat een kind voldoende vaardigheid heeft opgebouwd. Wat dus feitelijk niet zo is :think: Waarom wordt er dan wel dan een diploma gegeven, dat is dan toch misleidend?

Nee hoor…

Een kind kan idd zwemmen als hij zijn of haar A diploma heeft.

maar het daarna onderhouden ervan schijnt een probleem te zijn…daarom zijn er vervolg diploma’s…ook idd omdat wat je hier al las er nu hele andere zwembaden zijn als vroeger,met golven en stroomversnellingen…

Je moet het zien als autorijden…dat kun je ook als je je rijbewijs haalt maar de ervaring haal je later pas…dat is met zwemmen net zo alleen kunnen kids niet zelf gaan zwemmen,dat moeten papa en mama beslissen.

Ook als je kind een B diploma haalt moet je blijven zwemmen…pas vanaf een jaar of 8,9 zullen ze het niet zo snel meer verleren en is de kracht er ook meer voor…hier zijn de kids nog best jong als ze mogen leren zwemmen he…dus herhaling is nodig…

Hier heeft de oudste alleen zijn A gehaald en de middelste gaat ook alleen voor A. B is alleen een uitbreiding van A, dus wat langer onder water, wat verder zwemmen enz… en als je dat niet blijft oefenen ben je het ook zo verleerd.