zwemles dilemma

Hoi,



Zit even met een vraagje.



N is afgelopen jaar (okt?) begonnen met zwemles. Hij hield altijd heel erg van zwemmen en zag er dus ook naar uit op les te gaan. Maar eenmaal begonnen, vond ie er al snel niets meer aan. In het water wil ie gewoon lekker spatten, erin springen en er weer uit klimmen, niet een beetje die idiote bewegingen van de badjuf nadoen…

eind januari kwam de badjuf naar me toe met de opmerking dat hij toch wel heel speels was en dat ze aanraadde hem een tijdje ervan af te halen omdat ie op deze manier geen vooruitgang boekt. Dat speelse komt bekend voor, dat is ook reden dat ie lang gaat kleuteren. En het kwam zowaar best mooi uit, week voordat ik zusje ging baren (wat ik toen natuurlijk al wist). Na de zomervakantie leek haar bv wel een mooie tijd om weer te beginnen.



Nou de zomervakantie staat voor de deur, dus ik heb het zwemmen weer eens ter sprake gebracht. Maar hij wil niet. Zwemmen vindt ie stom. (dat is niet waar, hij is dol op zwemmen, maar hij vindt dat lessen dus stom). Wat is nu wijsheid? Ik vind dat ie gewoon zijn zwemdiploma moet gaan halen (en daarna ook pas op andere dingen mag, maar daar taalt ie eigenlijk ook nog niet naar), maar heeft het wel zin als ie er dadelijk echt met tegenzin naar toe gaat? (antwoord weet ik geloof ik wel… :shifty: )



Nou moet ik zeggen dat ik de lessen ook wel echt heel erg schools vond. Hij zou na de vakantie ergens anders gaan, via de nso (scheelt ook weer dat ie niet een ‘vrije’ middag kwijt is, maar dat het dan onder nso-tijd gaat), allicht dat um het daar wat beter bevalt…maar toch twijfel ik of ik niet toch moet wachten, maar waarop dan precies???







:think:

Mijn zoontje zit nog niet op zwemles, dus ik weet niet of mijn antwoord zin heeft.

Maar ik zou N. na de zomer wel weer laten gaan. Het is sowieso (?) ergens anders dus misschien vindt hij het daar wel leuk.

En als hij het dan nog steeds niet leuk vindt, kan je hem er alsnog tijdelijk van af halen.

En dan wachten op… dat hij uitgekleuterd is :slight_smile:

Dat lijkt me dan ook het moment dat hij toe is aan zwemles.

Eens met Myrella

Als hij met de nso gaat, is het al heel anders.

En de ene badjuf is echt de andere niet.

Jan heeft toen ook tijdje gehad dat hij er geen zin in had.

Ik ben toen met hem naast de zwemles, zelf 1 keer per week naar een zwembad gegaan, met duidelijke afspraak; les was les en als we samen gingen was het om de lol.

Voor het oefenen van zwemtechnieken moet je toch wel een beetje serieus kunnen zijn. Onze zoon is erg speels, hij zit nog niet op zwemles maar op waterwennen. Daar ga je samen met je kind het water in en leer je op een speelse manier de ‘serieuze’ tecnieken.

Onze zoon is de jongste in zijn groepje de meeste kinderen zijn 5/6 jaar.



Na het waterwennen begint de zwemles, maar dan beheerst hij de beenslag rugligging en buikligging.

Ik zou hem lekker niet laten gaan :shifty: , maar ik ben dan ook niet zo’n ‘zeur’ als het om zwemdiploma’s gaat(bij ons in O. heeft niemand die dingen en toch kunnen we (bijna) allemaal zwelmmen). Ik heb het dan ook gewoon van mijn vader geleerd. Ik vond het fantastisch! Het was een hele leuke zomer waarin we bijna elk weekend wel in het water te vinden waren. Ik was dan ook echt een waterrat en niet uit het water te slaan.



Pas toen ik 10(!!!) was ben ik op zwemles gegaan. Dat vond ik zo leuk, dat ik binnen een maand of 2 van 1x per week naar 3x per week trainen ging zodat ik ook wedstrijden mocht zwemmen 8) Dat heb ik een jaar of 2 gedaan tot ik vanwege chronische middenoorontsteking niet meer mocht :thumbdown:



Dus tja, ik zou lekker vaak met hem gaan zwemmen zodat ie het plezier ervan ervaart, zwemles kan hij altijd nog nemen. Misschien dat ie in halverwege het jaar dan toch nog zin krijgt (als al z’n vriendjes ook zwemles hebben :wink: ) en zo niet kun je het dan iig nog eens proberen.

Ik ben wel een zeur wat zwemdiploma’s betreft maar ik zou hem ook nog niet laten gaan.



Hij geeft duidelijk dat hij het niet leuk vind en hij is er gewoon nog niet klaar voor.



Ik heb ook eindeloos zwemles gehad maar bij mij duurde het ook zo lang. Pas op mijn 7e is mijn moeder wekelijks rond 7 uur naar het zwembad gegaan en had ik, door het tijdsstip, bijna priveles.



Gewoon even laten dus…

Ik zou hem met de nso laten gaan. Ik kan me zo voorstellen dat elke keer als jij het ter sprake gaat brengen, hij zegt niet te willen. Daar zou ik het dus niet van af laten hangen. Als je nu merkt dat het weer niet goed gaat, kun je hem er altijd weer vanaf halen en nog een jaartje wachten.

Of kijken bij andere zwembaden. Hier verschillen de manieren van lesgeven nogal tussen de zwembaden en hebben we bewust voor een klein zwembad met kleine groepen gekozen.

Wij zijn dus deze week begonnen (2x in de week een half uur) en hij vindt het niet leuk. Maar als ik daar alles van af zou laten hangen gebeurt er niets meer, of tenminste niet wat hem betreft…

Je bent nu pas een halfjr verder sinds hij gestopt is toch?

In die korte tijd is hij vast niet zo veranderd dat zwemles nu opeens beter gaat en, belangrijker vind ik, leuk gevonden wordt.

Ik zou dsu ook zeker nog een halfjr wachten. Ze leren het zowiezo ook sneller als je niet te vroeg start.

Hoi Fiep,



Sasja is ook een enorme fladder, en het begin liep absoluut niet. Maar ze vond de lessen wel leuk en het was ook wat vrijer. Toen ze eenmaal A had had ze de keer erop B en daarna C. W.s. is het met BSO wat relaxter en zit er minder druk achter en zit hij met een aantal kinderen die hij kent. Dus als ik jou was,(maar dat ben ik niet) zou ik kiezen om ham naar de BSO te doen. Bij Sasja worden dingen alleen maar lastiger als er meer tijd tussen zit en als ze er dus doorheen is, kan ze het zo.

Kan je het niet even proberen bij nso en als je na een paar weken merkt dat het nog steeds niet opschiet dan weer over een half jaar ofzo.



Ik vind het bij lasse kantjeboord hoor. Moet af en toe flink met hem aan de bak en het gaat allemaal niet vanzelf. Maar ja hij wil graag op voetbal en dat mag pas als hij a en b heeft hebben we gezegd.

sorry, ik was erbij vergeten te zeggen dat jullie allemaal hetzelfde antwoord moeten geven omdat ik er anders niks aan heb 8)

@fiep klophout wrote:

sorry, ik was erbij vergeten te zeggen dat jullie allemaal hetzelfde antwoord moeten geven omdat ik er anders niks aan heb 8)




:lol:

@fiep klophout wrote:

sorry, ik was erbij vergeten te zeggen dat jullie allemaal hetzelfde antwoord moeten geven omdat ik er anders niks aan heb 8)




dan had je poll moeten bijvoegen

met de keuze

ja of ja

nee of nee



:stuck_out_tongue:

@fiep klophout wrote:

sorry, ik was erbij vergeten te zeggen dat jullie allemaal hetzelfde antwoord moeten geven omdat ik er anders niks aan heb 8)




Eigenlijk hebben onze antwoorden toch zelden nut - jij kan het tenslotte het beste beoordelen.

@hedwich wrote:

@fiep klophout wrote:
sorry, ik was erbij vergeten te zeggen dat jullie allemaal hetzelfde antwoord moeten geven omdat ik er anders niks aan heb 8)




dan had je poll moeten bijvoegen

met de keuze

ja of ja

nee of nee



:stuck_out_tongue:




Ik stem voor ja ja :stuck_out_tongue:

Heb je in de buurt misschien een zwemvereniging oid? Hier zit het verschil tussen de lessen die van het zwembad uit gaan en de lessen van de zwemvereniging (die overigens in hetzelfde bad worden gegeven) vooral in de ‘moet’-factor. Vanuit het zwembad ligt er veel meer druk op de kinderen om het te leren, terwijl de vereniging een wat meer relaxte ‘kalm aan’ aanpak heeft en het er wat ongedwongener aan toe gaat. Ik zou hem in elk geval in aanraking met zwemmen te laten blijven. Niet ten koste van alles, maar wellicht in een andere vorm?

Ik zou niet dwingen, want dat werkt averrechts.



Bas is ook erg speels en die is met 4 1/2 jaar op de zwemles gegaan. Hij vond er een paar weken geleden ook minder aan en toen heb ik meteen ingegrepen. Bas doet dit jaar een extra jaar groep 1 en we hebben hem ook een groep terug gezet met zwemmen, zodat hij lekker meer kan spelen een korte periode, voordat ze weer volop beginnen met oefeningen. Gaat het daarna niet, nou dan wachten we gewoon een jaartje, maar zijn zwemdiploma’s halen willen wij wel.

Ik moet er wel bij schrijven dat Bas eerst ook via een andere zwemopleiding les kreeg en nu dus de nieuwe en die is veel speelser, dus leuker voor de kinderen. Naar mijn mening leren ze dan ook sneller.



Succes met je keuze.