Mijn oudste zoon van 6 gaat binnenkort uitgenodigd worden voor een zwemfeestje. De moeder van een meisje in zijn klas sprak mij daar vanmiddag op aan.
Hartstikke leuk natuurlijk, maar nu vraag ik mij af of ik het wel veilig genoeg vind :think: …
Hij is bezig voor zijn C-diploma, dus dat gaat best goed, maar hij mist nog wel kracht bij het zwemmen. Zou dat met zo’n feestje goed gaan?
Iemand ervaring?
Ik vind het jong. Mijn dochter van 6 (met A, B, C en al een heel eind voor zwemvaardigheid) is sterk en kan prima zwemmen. Ze heeft echter het inzicht in wat wel/niet veilig is van een 6-jarige; rent langs de kant, is in staat om zo roekeloos het water in te springen zonder te kijken of er iemand zwemt, stunt met glijbanen om ze nog lolliger te maken enz. Het hangt misschien een beetje af naar wat voor bad ze gaan en hoeveel begeleiding er is, maar is het met een groep 6-jarigen misschien niet iets meer gepast om een speurtocht uit te zetten of zo?
Ik zou ook even vragen hoe/wat/waar en hoeveel toezicht. Baden hebben zelfs soms voldoende toezicht vanuit de badmeesters, dus als ouders zelf ook meegaan misschien is dat voldoende als het een gemiddeld zwembad is.
Hier in ons zwembad zou ik het misschien niet toestaan (omdat ze veel buiten het zicht kunnen verdwijnen, er oudere kids rondlopen die niet oppassen met kleintjes en met een ‘bommetje’ zomaar op jouw 6-jarige kunnen landen.
Ik neem aan, dat bij meerdere 6-jarige dat er een paar zonder diploma tussen zitten, dus die ouders er echt wel over nagedacht hebben. Ik ken zwembaden hier, waar ik het wel toe zou staan,omdat het kleine baden zijn, waar ze allen kunnen staan en er weinig sprake is van drukke oudere jeugd bijv.
Als er meer meegaan met weinig of geen diploma’s, dan valt het denk ik wel mee, anders vragen of je mee mag?
Hier 2 kids, waarvan er 1 met 6 jaar nog niet eens A had en nr.2 nu met 5,5 jaar net begonnen is aan zijn A. Daar zijn ze echt niet uniek in op school, dus ga uit van de redelijkheid van die ouders of ga gewoon zelf mee.
Het gaat om het zwembad bij ons in het dorp waar hij ook lest. Er zijn 3 verschillende baden en een glijbaan.
Hub vind het eigenlijk ook geen goed plan, behalve als er bijv. gekozen wordt dat de kids in één bepaald bad moeten blijven ofzo voor het overzicht en waar er geen stroomversnelling is.
Het is een alleenstaande moeder, dus ben ook benieuwd hoe ze dat verder doet qua begeleiding.
Ik wacht de officiele uitnodiging nog af, en ben benieuwd naar de reactie van andere ouders. Sommige kids hebben inderdaad pas net hun A gehaald.
Ik zie het probleem niet zo. Vooral niet omdat hij het zwembad en dus waarschijnlijk de badmeesters en juffen goed kent.
Je kunt je natuurlijk ook aanbieden als hulp voor die alleen staande moeder. Voor haar gezellig en prettig en je kunt en oogje in het zeil houden.
Ik vind 6 jaar nog wel jong voor een zwemfeestje, dat zou hier dus niet mogen… Peet heeft in november een zwemfeestje gedaan, hij was net 7, heeft A&B en er gingen maar 6 jongetjes mee en 3 begeleiders… (pa en ma en een oom) Dat is 1 volwassene op 2 kinderen en daarom mocht hij gaan. Een andere uitnodiging mocht echter van mij niet, die was 2 weken eerder, maar ging om 8 kinderen en de moeder ging als begeleider mee samen met de moeder van een ander jongetje. Ze gingen naar een groot onoverzichtelijk bad en hadden in de groep 3 jongens die wel in zijn voor kattenkwaad. Daar kijk ik dus ook naar.
@ariel wrote:
Ik zie het probleem niet zo. Vooral niet omdat hij het zwembad en dus waarschijnlijk de badmeesters en juffen goed kent.
Je kunt je natuurlijk ook aanbieden als hulp voor die alleen staande moeder. Voor haar gezellig en prettig en je kunt en oogje in het zeil houden.
Ik begrijp niet zo goed wat er extra veilig is aan het feit dat hij eventuele badmeesters zou kennen. Volgens mij gaat het om drukte, diepte van het bad en de kracht die hij nog mist, in bijv. een stroomversnelling.
En hulp aanbieden was leuk geweest, maar ik ben dan bijna 8 maanden zwanger en heb dan niet zoveel zin om als begeleider van een ander kinderfeestje mee te gaan.
Ik merk aan mijn eigen kinderen dat ze erg onzeker worden van een totaal nieuwe omgeving. Dan zijn de vaardigheden die ze normaal gesproken prima doen opeens moeilijk. Of ze vergeten het. Daarom vind ik een zwembad waar mijn kinderen bekend zijn en waar mensen werken die mijn kinderen kennen een prettig idee.
Sorry, had niet gezien dat je al 8 mnd zwanger bent. Maar misschien kan je man mee? Of zijn er andere moeders van kinderen die mee gaan?
maar waar ben je dan bang voor?
Ik bedoel, bezig met zn c… dan kan je heel behoorlijk zwemmen ookal mis je misschien wat kracht.
Misschien ben ik dan heel makkelijk, maar ik zou het geloof ik geen punt vinden.
Hoewel ik wel wat iemand anders ook al zei een leuke speurtocht en wat spelletjes meer gepast vind gezien de leeftijd…
hier hebben mijn knullen die een paar jaar ouder zijn pas dit jaar hun eerste zwemfeestjes gehad.
Hij is voor zijn c-diploma bezig? Nou dan zou ik me er niet te druk om maken joh.
Hij is duidelijk sterk genoeg om meters lang te zwemmen, diep te duiken, lang onder water zijn.
Hij heeft geleerd met kleding te zwemmen (en straks zelfs met regenkleding), dus ik denk dat hij vaardig genoeg is om lekker te gaan zwemmen.
Je kan natuurlijk wel overleggen met die moeder hoe ze denkt al de kinderen in de gaten te houden. Leg je zorgen gewoon uit, en kijk hoe ze daar op reageerd.
En met je zoontje praten over de veiligheid is misschien ook een idee?
Geen haar op mijn hoofd. Onze dochter heeft A en B, maar ze mag niet zonder mijn toezicht vrij zwemmen.
Een diploma heeft vooral te maken met vaardigheden, niet verzuipen als je onverwacht in een vijver plompt, mijns inziens.
Onze dochter heeft gewoon nog niet genoeg conditie en kracht, en als er iemand aan de kant staat en overziet nog niet hoe ze aan de kant moet gaan voor grotere, onvoorzichtige kinderen. Vooral het gebrek van ervaring in het vrij zwemmen, weegt voor mij zwaar.
Eerlijk gezegd vind ik het van de moeder ook te makkelijk gedacht. Dus ik zou het nooit goedkeuren.
Ik zou ook twijfelen en het af laten hangen van de begeleiding.
Hier nog niet aan de orde geweest maar ik ben ook erg voorzichtig met water.
We hebben hem wél laten gaan, maar met veel twijfels en dat was achteraf terecht.
We hebben van tevoren goed met hem kunnen overleggen en dat heeft wel geholpen. Uiteindelijk bleek de begeleidende moeder grotendeels aan de kant te hebben gezeten, was er een andere moeder bij, maar die was maar voor de helft van de tijd aanwezig.
Het is goed gegaan, ondanks dat hij wel een botsing heeft gehad in de glijbaan en zijn lip gescheurd was.
Andere ouders vonden het ook onverantwoordelijk, er was een meisje uit de klas bij die net haar A had en mijn zoon heeft zich grotendeels over haar ontfermd.
:think:
Ik vind aan de kant zitten niet zo’n probleem; heb je ook overzicht .
Als het maar in badpak is zodat ze wel wat kan doen.
Maar wel te weinig begeleiding!
Dus ik denk dat dit een éénmalige actie was of niet?
Oh jammer dat ik zo laat heb gelezen pe
Ik snap je bezorgdheid heel goed hoor… Heb zelf vroeger alles behaald wat er te behalen viel inclussief reddend zwemmen en ben op dit moment zwemles aan het geven aan mijn nichtje
Ze zit ook wel op les maar ze heeft dus ook nog 1 op 1 begeleiding nodig omdat ze snel afgeleid is tijdens de les en daardoor niet altijd goed oplet en hierdoor gewoon ook slechte techniek heeft ontwikkeld en dat hoord ook wel bij de leeftijd dus had zelf ook met ongerust gevoel gezeten om met een feestje mee te geven met zo weinig begeleiding.
Gelukkig dat je met hem zelf afspraken heb kunnen maken maar had zelf ook liever willen zien dat beide moeders continu mee waren gegaan.
Puur om de leeftijd van de kinderen A, B , C gaat tegenwoordig achter elkaar door … Ik moest vroeger eerst 3 breffetten halen daarna pas A en zelfde met B en C
Denk dat ik een heel badpak kan voorzien met al die plaatjes die je bij die diploma’s en breffetten dus zwem ervaring zat … Maar ik heb geen ogen op me rug dus zou het zelf ook niet aan hebben gedurfd om met een groep kinderen te gaan zwemmen die nog amper zichzelf kunnen bedruipen
En ja dan zijn er wel badmeesters maar ook vaak niet voldoende nar mij inziens
Ik wou net zeggen: aan de kant zitten is het beste :thumbup:
@Vicky S wrote:
Ik wou net zeggen: aan de kant zitten is het beste :thumbup:
Vind ik dus niet…mijn zoontje heeft een aantal keer een meisje uit zijn klas boven water moeten houden… :shock:
Ik heb het ook niet zo op zwemfeestjes.
Nu heeft Robin er binnenkort ook eentje, Robin is bezig voor C die hij dan inmiddels wel zal hebben.
Moet zeggen dat ik 9 dan toch een betere leeftijd vind dan 6.
Gelukkig is het van zijn beste vriendje, en de ouders vertrouw je dan ook gewoon meer. Je weet wat voor vlees je in de kuip hebt zeg maar.
Kinderen van 6, en dan maar 1 toezichthouder, ik zou niet staan te juichen geloof ik… :shifty:
@Anneke wrote:
Moet zeggen dat ik 9 dan toch een betere leeftijd vind dan 6.
Gelukkig is het van zijn beste vriendje, en de ouders vertrouw je dan ook gewoon meer.
Ik had het ook pas verwacht vanaf een jaar of 10-11.
Er zit inderdaad ook een hoop in vertrouwen hebben in de begeleiding.
Ik had al veel twijfels bij deze moeder en dat bleek dus ook terecht.
Maar het is gelukkig allemaal met een sisser afgelopen.
@Pé wrote:
@Vicky S wrote:Ik wou net zeggen: aan de kant zitten is het beste :thumbup:
Vind ik dus niet…mijn zoontje heeft een aantal keer een meisje uit zijn klas boven water moeten houden… :shock:
Het beste om overzicht te houden bedoel ik… als mee je in het water zit zie je ze niet allemaal tegelijk…
Als we als mama/oma meegaan met de klas Moeten we langs de kant zitten voor overzicht.
Wat jij zegt over wat je zoontje moest doen, vind ik echt niet kunnen!