Zwemdrama update pagina 2

ÃŒvan ging sinds hij baby was baby zwemmen. Op gegeven moment hebben we dat stopgezet maar gingen wel regelmatig met hem zwemmen. Met bandjes lukte het hem niet om los te gaan sinds de zomervakantie kan hij het wel en blijft hij keurig drijven maar hij durft niet los krijst de hele boel bij elkaar.

Van de glijbaan gaat hij zo af, op zijn buik kopje onder geen probleem. Maar alleen in het water met bandjes (wij zijn dicht bij hem) wil hij niet durft hij niet.

Als ik andere (jongere kinderen) kinderen zie die het zonder problemen kunnen denk ik kom op jochie jij kan het ook

Iemand tips? zwemschool weer inschakelen? Elke week gaan zwemmen

Mijn tip zou zijn om het gewoon niet erg te vinden dat hij nog niet los durft te drijven met bandjes. Ik zie denk ik niet zo goed wat daar erg aan is? :shifty:

Ik ga niet zo vaak zwemmen, wil het nu wel vaker gaan doen (nu gaat het wat makkelijker, in mijn eentje met twee kinderen was tot voor kort niet echt handig) en in het kleine bad durven ze alles, inderdaad ook koppie onder, van de glijbaan, water over het hoofd gieten etc. Maar in het grote willen ze allebei dat ik ze vasthou, zodra ik ook maar probeer om ze los te laten dan worden ze bang. Ik snap dat ook wel, je voelt nergens houvast, je kunt de bodem onder je voeten niet vinden en dan laat mama je ook nog los. Volgens mij komt dat vanzelf als ze ouder worden dat ze het wel durven. Mijn kinderen hebben geen watervrees, maar los drijven in het grote bad willen ze niet. Prima.

Ik let trouwens ook nooit zo erg goed op wat andere kinderen allemaal wel of niet al kunnen of doen. Ik zie gewoon allemaal kindjes die het op hun eigen manier leuk hebben in het zwembad. :wink:

R. durft in het kleine bad ook alles, staan, lopen, koppie onder, glijbaan af enz.

Maar in het grote bad, waar hij dus totaal geen houvast heeft, behalve zijn bandjes, houd ik hem zowiezo vast. Die bandjes zijn niet veilig genoeg (imo.) om los te laten ‘’ zwemmen ‘’ in een bad zonder enkele ondergrond (elk geval, te diep.)

Hij vind het dan ook ‘’ Eng ‘’ zonder die stabiliteit. En zou mij er dus totaal geen zorgen om maken eerlijk gezegd.

Komt ook omdat de groep na het babyzwemmen vaak los laat zwemmen, en peuter zwemmen (vanaf 2,5 jaar) gaan ze zonder ouderss het water in. het bad is 1,50 diep.

Misschien is hij er nog niet aan toe .

komt ook omdat ik als jong kind totaal die angst niet had ik werd gewoon door mijn vader in het water altijd omhoog gegooid werd en ik kopje onder ging en weer boven kwam En mijn mannetje vond het diepe water ook altijd leuk. jaar geleden helemaal niet erg om zelf te drijven

peuterzwemmen zonder ouders? Hoe gaat dat dan in zijn werk? Tl zwemt bij Rob S.ports (zit ook in gr) en daarbij liggen wij gewoon in het water…

@Cariska wrote:

peuterzwemmen zonder ouders? Hoe gaat dat dan in zijn werk? Tl zwemt bij Rob S.ports (zit ook in gr) en daarbij liggen wij gewoon in het water…

2,5-4 jaar

Bij puppyzwemmen worden de kinderen voorbereid op het ABC-zwemmen.

De kinderen leren op een speelse manier om te gaan met water.

Daarnaast leren de kinderen de beginselen van diverse zwemslagen.

U gaat als ouder niet meer mee het water in, uw kind krijgt nu les van een instructeur in een groep van maximaal 6 kinderen. Wanneer uw kind 4 jaar wordt, kunt u doorstromen naar het leszwemmen voor het A-diploma, welke gegeven worden buiten de schooltijden.

Kijk voor de tijden onder actuele lestijden.

ik vind dit heel raar… tl krijgt ook de beginsels van het abc (dolfijnenarmen = borstcrowl, pannenkoekenarmen = schoolslag, duiken, oefeningen met de benen, alleen naar overkant en weer terug) Maar liggen echt in het water hoor! Lijkt me voor die jonge kinderen veel fijner!

Mocht je verder willen hiermee zou ik als ik jou was eens kijken bij rob.s.ports. In gr heb je lerares die heet B.ianca, een heel leuk mens!! (zat eerst hier)

hier ook eentje die nog absoluut nie tlos wil in water als ze de voeten niet de bodem kan raken.

Tja… eht is niet anders. het zal vanzelf wel goed komen. Ik zie altij dveel kindjes die van de kant af springen. en ondanks dat ze op dreumeszwemmen heeft gezeten, durft ze het niet.

Hier trouwens een groep op puppyzwemmen ed, die echt al los kunnen zwemmen op drie jarige leeftijd. Niet alle kinderen, maar een aantal uit de groep kan het wel.

Ben gewoon onzekere mama , bang dat er wat is als Ivan iets nog niet doet let ook erg op andere kindjes misschien knop omdraaien :oops: :oops: :oops:

@Zeemeermin wrote:

@Karin1981 wrote:
Ben gewoon onzekere mama , bang dat er wat is als Ivan iets nog niet doet let ook erg op andere kindjes misschien knop omdraaien :oops: :oops: :oops:

Nee, niet doen hoor lieve Karin. Vooral naar Ivan kijken, wat geeft hij aan en waar is hij aan toe. Laat de wereld / omgeving maar op de kop gaan staan, het komt echt echt vanzelf :-* !

idd. pushen werkt giga averecht!

Ik neem aan dat je met los bedoelt met die oranje bandjes om roch? Ik vind het zelf wel best raar dat hij dat niet durft, omdat hij al zoveel ervaring met zwemmen/water heeft. Maar dan meer omdat ik met beide kids ook op babyzwemmen zit/zat en we daar alle kindjes van ong 8 maanden tot jaar los met bandjes gaan zwemmen. Hier is geen kindje meer dat nog mama vast heeft vanaf ong 1,5. Maar die kindjes zwemmen wel elke week dus als hij dat niet vaak doet dan begrijp ik het wel.

Maar er is niets erg/verkeerds aan. Gewoon lekker samen met hem het water in en dan komt het vanzelf. Maar weer peuterzwemmen is ook heel leuk hoor :smiley: Hier een echt waterratje… Ze zwemt nu met de “grote” kindjes en dat is met de buikband en armbandjes zoals ze ook met abc zwemmen hebben. Het leukste vind ze het zonder bandjes en dan kan ze ook al los blijven drijven op haar rug, verde is ze ook de beenslag aan het leren :inlove: Maar wel met mama erbij in het water hoor :wink:

Wij zwemmen ook al vanaf dat Jara baby is (les). Ook Jara durft niet los te drijven met bandjes. Ik denk dat dit juist komt door het baby/ peuterzwemmen…ze heeft gewoon te weinig ervaring met ‘alleen’ zwemmen in het diepere bad.

Ik vind het nu eigenlijk wel fijn dat ze alleen op ons en zichzelf vertrouwd, bij de lessen leert ze vaardigheden die al op ‘echt zwemles’ lijkt. Daarmee leert ze op zichzelf vertrouwen. Prima lijkt me.

Ik snap je wel hoor, ik zie het ook wel eens, kinderen die zo vrij zijn en met bandjes los zwemmen. Dan denk ik ook wel eens, ‘moeten we dat nu extra met haar oefenen?’. Maar als ik dan verder redeneer dan denk ik; nee, ik heb liever dat ze op ons of zichzelf vertrouwd. Die bandjes moeten uiteindelijk ook een keer weg :wink:

Heb ik het nou wel goed begrepen? :think:

Het is toch zo dat ivan niet met bandjes om alleen durft te drijven? Maar nog steeds door jou vastgehouden moet/wil worden?

Karin, ja dat bedoelt ze…een essentieel typefoutje in mijn stukje: niet los durven drijven mét bandjes.

Even weer een update, we gingen vanochtend weer zwemmen in het begin smoorde hij me zowat, prima is niet erg , wilde eigenlijk eruit.

Op gegeven moment kon je hem aan zijn handjes vast houden en dreef hij gewoon. Op het laatst waren in een ondiepere gedeelte waar hij net kon staan en ging hij helemaal los wilde steeds verder het water in ( soms kon hij net niet meer staan) geweldig vond hij het wilde het water niet meer uit. 1x wilde hij het 25 meter bad al in springen.

Ben erg blij dat we vandaag nog een keer zijn gegaan

Fijn zeg…

Ik realiseer me nu ineens dat we dat hier hebben met het los fietsen. Ze kan het prima, maar ik moet toch haar capuchon touwtje vasthouden…

Karin, wat fijn, en je ziet het lost zich vanzelf op :thumbup:

Ik denk vooral… loslaten!

Het komt echt vanzelf. Ik denk dat kinderen zelf heel goed aangeven wanneer ze er echt aan toe zijn.

@Karin1981 wrote:

Nee, niet doen hoor lieve Karin. Vooral naar Ivan kijken, wat geeft hij aan en waar is hij aan toe. Laat de wereld / omgeving maar op de kop gaan staan, het komt echt echt vanzelf :-* !