zwembad in de tuin hoe schoonhouden

hoihoi



omdat het mooi weer wordt gaan we het zwembad weer opzetten. Het is zón rechthoekige. Iets van anderhalf bij 2 en een halve meter ofzo.

maar hoe houden we die een beetje schoon. Je hebt wel van die pompen maar daar is hij te klein voor en gloor erin vindt ik ook geen prettige idee.



hoe doen jullie dat?

groetjes

marlies

Ik gooi hem gewoon iedere avond leeg. De kindjes blijven erin en eruit lopen en zo zit het steeds vol met gras.



Ik heb een gewoon klein opblaasbadje met onderin een stop, dat scheelt veel.



Gewoon niet teveel water erin doen :mrgreen:



Petri

wij hebben het vandaag ook opgezet. Het zwembad heeft dezelfde afmetingen als bij jullie.

Ik heb naast het bad een vierkante teil gezet, met water erin. We leren Michaël dat hij eerst in de teil moet langsgaan vooraleer in het water te plonzen. Want het bad staat op het gras, dus anders hangen zijn natte voetjes elke keer vol gras en is het bad één vuile boel…

Maakt echt verschil uit qua hoeveelheid grassprietjes in het water hoor.

Heb het enkele keren gezegd, en waarempel na een tijdje werd het een automatisme. :clap:



Ik hoop dat het toch enkele dagen zal kunnen blijven staan :pray: … om het dagelijks leeg te gieten, vind ik het vrij groot.



's avonds gaat er een zeil overheen, voorkomt ook wat vliegjes en toestanden…



veel waterplezier !!!



liefs

Gerda

klein visnetje erbij en de kinderen het spelletje laten doen wie het meeste viezigheid uit het water vist 8) Heb je hem zo schoon…



Daarna zon groot afdekzeil na ieder gebruik en idd zoals Gerda zei met een teiltje water ernaast. Desnoods een afwasbak.



Veel waterpret plezier de aankomende dagen!

@petri wrote:

Ik gooi hem gewoon iedere avond leeg. De kindjes blijven erin en eruit lopen en zo zit het steeds vol met gras.



Ik heb een gewoon klein opblaasbadje met onderin een stop, dat scheelt veel.



Gewoon niet teveel water erin doen :mrgreen:



Petri




Hier ook, iedere avond leeg … schoonspuiten en de volgende dag schoon water erin :thumbup:

wij hebben er ook zo eentje en een hele grote met pomp etc. als we de grote opzetten dan gaat daar wel chloor in en om de zoveel tijd gaat die helemaal leeg en schrobben we hem schoon, we zetten de grote neer als de meiden en wij allemaal vakantie hebben.



voor nu hebben we er ook zo eentje, bijna 3 meter lang is die en niet zo hoog, om de twee dagen gaat daar schoon water in, we vullen hem dan meestal tot de helft, is gewoon meer voor even waterpret en afkoeling, naats beide baden staat idd. ook een grote emmer waar iedereen eerst even zijn voeten in mag plonsen om gras en zand eraf te wassen, wij hebben ook een netje waar we de vliegjes etc. mee uit vissen, vinden ze nog leuk om te doen ook.

Ik heb nu ook een klein badje staan wat ik elke avond leeggooi. In de vakantie gaat ook zo’n zelfde rechthoek op, en daar doe ik dan een paar speciale zwembad-chloortabletjes(in een sokje oid) in om het wat schoner te houden. Elke dag inderdaad ff met een zeefje het oppervlakte schoonmaken en 's nachts een zeil eroverheen… het bad is te groot om elke dag maar ‘ff’ te legen…



die tip van een teiltje ernaast om de voeten te spoelen is wel een goede!!!

Met ghloortabletten en een waterstofzuigertje…

Die dingen kosten bijna niets.

Ik heb een bad van 3 meter doorsnee en 90 cm hoog, een grote dus en die laat je niet zomaar effe om de 3 dagen leeglopen en weer vullen…



:mrgreen:

@Rooike wrote:

Met ghloortabletten en een waterstofzuigertje…

Die dingen kosten bijna niets.

Ik heb een bad van 3 meter doorsnee en 90 cm hoog, een grote dus en die laat je niet zomaar effe om de 3 dagen leeglopen en weer vullen…



:mrgreen:




Ik ben al even op zoek naar een waterstofzuiger, maar kan ze niet vinden onder de 50 euro… :roll: Ben dan toch benieuwd waar jij deze vandaan hebt als die bijna niets kost?



Ontopic… Ik denk dat je weinig keuze hebt, of je laat het water er elke dag uit en opnieuw in, of je doet er minimaal chloor en een pompje/filter in, met een netje kom je niet ver, dat houdt bacterien en algen ed. niet tegen, in dat geval heb je binnen 2 dagen een badje dat er nog schoon uit ziet, maar heeeel vies is… (begint met glibber randen en gladde onderkant en laagje op het water)… Ik zou dus toch voor pomp en chloor gaan!

of elke dag vervangen of een pomp en met chemicalien (waarbij je ook regelmatig je waterkwaliteit moet testen)

Wij hebben er nu nog 1 van 2 bij 1.5m en ongeveer 30cm diep. Ik moet m wel na max 2 dagen leeggooien anders wordt de vloer spekglad en voor dit badje zie ik het ook niet zitten om chloor of zo erin te doen. Dus gewoon leeg, schoonmaken en nieuw water erin.

@victoria wrote:

@petri wrote:
Ik gooi hem gewoon iedere avond leeg. De kindjes blijven erin en eruit lopen en zo zit het steeds vol met gras.



Ik heb een gewoon klein opblaasbadje met onderin een stop, dat scheelt veel.



Gewoon niet teveel water erin doen :mrgreen:



Petri




Hier ook, iedere avond leeg … schoonspuiten en de volgende dag schoon water erin :thumbup:


Hier ook maar dat moet ook wel want bij ons is het aan het eind van de dag een modderbad :mrgreen:

@Rooike wrote:

Met ghloortabletten en een waterstofzuigertje…

Die dingen kosten bijna niets.

Ik heb een bad van 3 meter doorsnee en 90 cm hoog, een grote dus en die laat je niet zomaar effe om de 3 dagen leeglopen en weer vullen…



:mrgreen:




Rooike, werkt dat stofzuigertje ook echt? Wij hebben geen drijvend vuil, dat scheppen we makkelijk af, maar er ligt best wat fijn zand op de bodem… De pomp pakt dat niet op, dus ik dacht al aan zo’n stofzuigertje, maar manlief heeft bedacht dat dat toch niet werkt :roll: :wink: Haal jij hem even over? :wink:



Wij hebben ook een groot bad, veel teveel water om er elke dag uit te kieperen. Het zou dan ook nooit voldoende opwarmen, tegen de tijd dat zo’n bak leidingwater boven de 10 gr komt, is de dag voorbij :wink: Nu zakt hij 's nachts tot een graadje of 14, overdag warmt hij weer op, afhankelijk van het weer/de zon soms tot wel 28 graden :thumbup: (maar meestal tussen 23 en 25 :wink: ) Wij werken dus ook met chloor, wat trouwens een heeeele lage dosering is, je ruikt t niet eens (and believe me, ruiken doe ik goed momenteel :mrgreen: ) Eens in de zoveel weken kieperen we de boel leeg, en spuiten hem even helemaal schoon.

Hier gaat hij ook gewoon elke dag leeg… we hebben laatst es gekeken hoeveel water erin gaat en dat is maar iets meer als in de badkuip. Als ze nu overdag in het zwembad hangen, gaan ze s’avonds niet meer in bad, maar spoelen we alleen even snel onder de douche. Dus dan kan het wel uit.



Vind Chloor enzo maar niks…

Is dat chloor niet slecht voor je planten? Het lijkt mij niet zo best als je uiteindelijk het badje laat leeglopen in de tuin ( waar laat je het water anders?)

Cell, heb je niet een onwijs koud bad, als je dat elke ochtend opvult met vers (koud :wink: ) kraanwater? Of vul je bij met warm(er) water? Wij hebben eens gemeten hoe koud het dat bad ingaat, en dat is onder de 10 graden. En bij 23 wordt t pas een beetje een acceptabel temperatuurtje hier (eigenlijk vind ik 25 pas echt prettig :wink: )



Elka, ik laat het leeglopen in de put na enkele weken. Het is niet zo ‘sterk’ als zwembadwater hoor, echt veel minder erg. Daarbij moet je normaal elke paar dagen chloortabletten toevoegen om dat niveau te behouden, want het chloor breekt langzaam af. Ik wacht dus een paar dagen extra als ik wil legen, vul geen chloor aan tijdens een minder goed weer-periode, en laat t dan pas lopen als t chloorniveau bijna het nulpunt heeft bereikt. Maargoed, t blijft chloor en dat gaat inderdaad niet over het gras, maar met een pomp en slang de put in. Daar komt het bij het overige afvalwater, met alle (andere) schoonmaakmiddelen.

Ik heb een pomp/filter bij mn zwembad en het stofzuigertje/schepnet heb ik bij Kranenbroek in Dongen gehaald, was 7 euro.



Moet je weer via die pomp aansluiten geloof ik…

En het werkt echt, ik vind het een fijn ding!

Bij mij voor het huis staan bomen waardoor er veel dingetjes in het bad terecht komen, zelfs met ons zeil erover, daar zitten namelijk gaatjes in in het midden…

k laat hem meestal een dag of 3 staan en dan gooi ik hem leeg en vul opnieuw (als het al zolang achter elkaar mooi weer is, anders gaat ie opgeblazen de schuur in).