Zwangerschapsverlof mogelijk langer
Uitgegeven: 20 oktober 2010 06:25
Laatst gewijzigd: 20 oktober 2010 06:25
STRAATSBURG - Het Europees Parlement (EP) in Straatsburg besluit woensdag of het zwangerschapsverlof in de Europese Unie wordt verlengd van veertien naar twintig weken. Voor werkende vrouwen in Nederland betekent dat vier weken meer verlof.
© Getty Images
De commissie vrouwenrechten van het EP pleit voor een volledig betaald moederschapsverlof van twintig weken.
De langere periode zou onder meer beter zijn voor de gezondheid van moeder en kind. Het voorstel gaat verder dan dat van de Europese Commissie, die achttien weken voldoende vindt.
Een deel van de commissie wil ook een vaderschapsverlof van minstens twee weken, dat door werkgevers zou moeten worden betaald. De twee weken moeten in de verlofperiode van de moeder vallen. In Nederland hebben vaders nu recht op twee dagen betaald verlof.
Kan niet anders zeggen dan een goede zaak!
Zeker ook het verlof voor de vaders. Mijn man is straks in de luxe positie om een maand vrij te pakken. Maar er zijn er zat die na 2 dagen gewoon weer moeten werken.
Eindelijk!!! helaas voor ons net wat aan de late kant :mrgreen: :roll:
Maar goed, heel fijn voor alle aanstaande ouders :thumbup:
Zou wel ideaal zijn aangezien 16 wkn te weinig is.
@fiep klophout wrote:
te weinig voor wat exact?
12 wkn moest het zijn… vanaf de bevalling.
Ik heb er 4 maanden na de bevalling erover gedaan om te genezen. En na 3 maanden zou je al aan het werk moeten… Voor mij was het niet genoeg geweest als ik moest gaan werken!
@Mariiyelle wrote:
@fiep klophout wrote:
Ik heb er 4 maanden na de bevalling erover gedaan om te genezen. En na 3 maanden zou je al aan het werk moeten… Voor mij was het niet genoeg geweest als ik moest gaan werken!
maar dan heb jij een extra zware bevalling gehad denk ik? Dan zou je ook de ziektewet in kunnen gaan.
Ik weet het niet hoor. In eerste instantie denk ik natuurlijk vooral: juhj, en jippie. Al val ik zelf buiten de boot. Als ik nadenk over dat mijn kindje straks met 3 mnd al 28 uur naar de opvang moet, dan moet ik daar wel een keer of 25 om slikken.
Maar als ik er bv aan denk wat het voor vrouwen zal betekenen mbt hun positie op de arbeidsmarkt, dan weet ik niet wat voor gevolgen dat heeft.
Vaderschapsverlof kan ik, zelfs als alleeenstaande moeder, alleen maar toejuichen. Die 2 dagen zijn natuurlijk totaal absurd.
Ik zou het alleen maar toejuichen zeker voor de vader.
Zeker voor KS bevallingen is het de 10 week of 12 week erna niet veel.
nieuwe info
Zwangerschapsverlof vier weken langer (3)
N i e u w bericht, meer informatie door hele bericht
STRAATSBURG (ANP) - Het zwangerschapsverlof in Nederland, nu zestien weken, wordt met vier weken verlengd. Vaders krijgen twee weken. Dat wil het Europees Parlement in Straatsburg. Het parlement besloot woensdag het minimumverlof voor werkende vrouwen in de Europese Unie uit te breiden van veertien naar twintig weken.
Met de bijna vijf maanden volledig doorbetaald moederschapsverlof gaat het parlement verder dan de Europese Commissie, die achttien weken voldoende vindt. Met de regels zal flexibel worden omgesprongen in sommige landen die een familiegebonden verlofregeling kennen.
Het parlement ging ook akkoord met een vaderschapsverlof van minstens twee weken, dat door werkgevers zou moeten worden betaald. De periode moet binnen het moederschapsverlof vallen. In Nederland hebben vaders nu recht op twee dagen betaald verlof. De voorstellen gaan nu naar de lidstaten, waarvan een deel grote moeite heeft met de hogere lasten.
GroenLinks-Europarlementariër Marije Cornelissen bestempelde het besluit van het parlement als een signaal dat vrouwen die kinderen krijgen, van harte welkom zijn op de arbeidsmarkt: ,Maar het is vooral een gigantische stap in het tot stand brengen van moderne verlofregelingen in Europa voor ouders waarbij ook de vader vanaf de geboorte van het kind betrokken wordt. Dit is goed voor de arbeidsparticipatie van vrouwen en zorgt voor een eerlijker verdeling van zorgtaken tussen vrouwen en mannen.’’
@fiep klophout wrote:
@Mariiyelle wrote:@fiep klophout wrote:
maar dan heb jij een extra zware bevalling gehad denk ik? Dan zou je ook de ziektewet in kunnen gaan.
Ik weet het niet hoor. In eerste instantie denk ik natuurlijk vooral: juhj, en jippie. Al val ik zelf buiten de boot. Als ik nadenk over dat mijn kindje straks met 3 mnd al 28 uur naar de opvang moet, dan moet ik daar wel een keer of 25 om slikken.
Maar als ik er bv aan denk wat het voor vrouwen zal betekenen mbt hun positie op de arbeidsmarkt, dan weet ik niet wat voor gevolgen dat heeft.
Vaderschapsverlof kan ik, zelfs als alleeenstaande moeder, alleen maar toejuichen. Die 2 dagen zijn natuurlijk totaal absurd.
Ik heb geen zware bevalling gehad hoor alleen herstel ging niet zo snel!
en daarbij… 3 maanden is zo om dat je dan nog weinig hebt kunnen genieten na je rustperiode om.
@fiep klophout wrote:
nieuwe info
Zwangerschapsverlof vier weken langer (3)
N i e u w bericht, meer informatie door hele bericht
STRAATSBURG (ANP) - Het zwangerschapsverlof in Nederland, nu zestien weken, wordt met vier weken verlengd. Vaders krijgen twee weken. Dat wil het Europees Parlement in Straatsburg. Het parlement besloot woensdag het minimumverlof voor werkende vrouwen in de Europese Unie uit te breiden van veertien naar twintig weken.
Met de bijna vijf maanden volledig doorbetaald moederschapsverlof gaat het parlement verder dan de Europese Commissie, die achttien weken voldoende vindt. Met de regels zal flexibel worden omgesprongen in sommige landen die een familiegebonden verlofregeling kennen.
Het parlement ging ook akkoord met een vaderschapsverlof van minstens twee weken, dat door werkgevers zou moeten worden betaald. De periode moet binnen het moederschapsverlof vallen. In Nederland hebben vaders nu recht op twee dagen betaald verlof. De voorstellen gaan nu naar de lidstaten, waarvan een deel grote moeite heeft met de hogere lasten.
GroenLinks-Europarlementariër Marije Cornelissen bestempelde het besluit van het parlement als een signaal dat vrouwen die kinderen krijgen, van harte welkom zijn op de arbeidsmarkt: ,Maar het is vooral een gigantische stap in het tot stand brengen van moderne verlofregelingen in Europa voor ouders waarbij ook de vader vanaf de geboorte van het kind betrokken wordt. Dit is goed voor de arbeidsparticipatie van vrouwen en zorgt voor een eerlijker verdeling van zorgtaken tussen vrouwen en mannen.’’
Zal mij benieuwen hoe het eindigd!
@Mariiyelle wrote:
@fiep klophout wrote:@Mariiyelle wrote:@fiep klophout wrote:
Ik heb geen zware bevalling gehad hoor alleen herstel ging niet zo snel!
en daarbij… 3 maanden is zo om dat je dan nog weinig hebt kunnen genieten na je rustperiode om.
tja, weinig genieten, moet daar het verlof maar langer om worden? ik kan me ook allerlei dingen voorstellen waardoor ik meer kan genieten van het leven, maar dat daar dan meteen allemaal regelingen voor moeten komen, vind ik weer wat heel anders.
ben heel benieuwd of het er wel komt en wanneer dan eventueel…
Dat vaderschapsverlof van 2 week werd al over gesproken toen ik zwanger was van de jongste… die wordt volgende maand 2…
Als ik dan lees dat VVD en CDA tegen zijn… (want wat nou gezin als hoeksteen wat je altijd zo hoort van het CDA, nee joh deze regeling zorgt niet voor meer vrouwen op de arbeidsmarkt, dus het is niet nodig, klaar).
Het vaderschapsverlof in NL van 2 dagen vind ik idd een lachertje. 2 dagen… om aangifte te doen en allerlei zakelijke dingen te regelen… en dan weer aan het werk…
Gelukkig onze kleine komt in het eerste kwartaal van het nieuwe jaar, dus manlief heeft dan al zijn vakantiedagen nog. Gaat ten koste van de zomervakantie, gelukkig kan hij dat zelf redelijk beslissen… maar je zal dat meer niet kunnen… (of zoals bij onze jongste toch nog behoorlijk onverwacht in november op deze wereld komen).
@fiep klophout wrote:
tja, weinig genieten, moet daar het verlof maar langer om worden? ik kan me ook allerlei dingen voorstellen waardoor ik meer kan genieten van het leven, maar dat daar dan meteen allemaal regelingen voor moeten komen, vind ik weer wat heel anders.
Herstellen van je eigen lichaam duurt weken! Dat je dan eindelijk tot rust bent gekomen is zodra je weer moet gaan werken… Ik praat niet voor mezelf ofzo maar heb wel gemerkt dat ik 2 maanden nodig had om te herstellen van de ruggeprik en vermoeidheid en veel moest liggen! + je doet al week na de kraamhulp alles zelf… Wanneer is dan je rust moment met de kleine? Voor alleenstaande moeders is het helemaal zwaar.
@Mariiyelle wrote:
Voor alleenstaande moeders is het helemaal zwaar.
Tja en ook die moeten weer aan het werk na die 12 weken…
Hersteld of niet.
Genieten doe je de rest van je leven van je kind(eren) en toch niet alleen maar de eerste maanden…
Dus of het verlof nou wel of niet langer word… Genieten doen we toch wel!!!
zie het in Nederland dus weer niet gebeuren hoor…
Kabinet tegen langer zwangerschapsverlof
Uitgegeven: 10 november 2010 16:24
Laatst gewijzigd: 10 november 2010 20:31
AMSTERDAM – Het kabinet is tegen een uitbreiding van het zwangerschapsverlof van 16 naar 20 weken. Dit heeft minister Henk Kamp van Sociale Zaken woensdag in de Kamer uitgesproken.
Dit meldt de NOS. Het Europees Parlement stemde onlangs in met een zwangerschapsverlof van 20 weken, maar daar wil het kabinet dus niet in meegaan.
Volgens Kamp zijn 16 weken in verreweg de meeste gevallen voldoende. Wanneer vrouwen na die periode door medische aandoeningen nog niet kunnen werken, dan kunnen zij instromen in de ziektewet, aldus de minister. De verlenging van het zwangerschapsverlof zou niet goed zijn voor de arbeidsproductiviteit.
Vaderschapsverlof
Het kabinet is ook tegen uitbreiding van het vaderschapsverlof. Het Europees parlement wil dat vaders recht moeten krijgen op twee weken verlof.
Een meerderheid van de Tweede Kamer wil het vaderverlof na de geboorte van een kind uitbreiden van twee naar vijf dagen. Tijdens het debat met Kamp werd duidelijk dat een oud-initiatiefwetsvoorstel van GroenLinks hiertoe steun krijgt van in ieder geval de PvdA, PVV en SP.
CDA
Volgens Kamp kosten beide maatregelen samen een half miljard euro. Dit vindt hij teveel. CDA-Kamerlid Eddy van Hijum waarschuwde de minister nog wel dat weliswaar van de EU-lidstaten weinig voor de voorstellen van het Europees Parlement zijn, maar dat er wel veel steun is om het zwangerschapsverlof te verlengen naar achttien weken.
Regeringspartij CDA heeft een tijd geleden al gezegd dat een verlenging van het zwangerschapsverlof naar achttien weken bespreekbaar is. Van Hijum wijst erop dat dit ook de norm is die de internationale arbeidsorganisatie ILO van de Verenigde Naties hanteert om de gezondheid van moeder en kind te beschermen.
De CDA'er erkende dat hij niet weet hoe de uitbreiding betaald moet worden nu de overheid moet bezuinigen en bedrijven nog herstellen van de economische crisis.