Zwangerschapsverlof 4 of 6 weken van tevoren

Ik ben wel benieuwd wat jullie plan is of wat jullie hebben gedaan, 4 of 6 weken voor de uitgerekende datum met verlof.

Bij Danique liep ik gedeeltelijk in de ziektewet en moest ik verplicht 6 weken tevoren en heb ik nog 4 weken extra verlof opgenomen.

Nu is de planning 4 weken van tevoren want ik heb niet genoeg dagen om een aantal weken extra er achteraan te plakken. Ik werk 3 dagen en het begint me nu toch wel zwaar te vallen in verband met rug en bekkenklachten dus begin ik te twijfelen om toch maar 6 weken te doen.

Alleen lijkt 10 weken erna me zo kort.

Dus ben benieuwd wat de meeste dames doen…

Ik ga 4 weken voor de uitgerekende datum met ‘verlof’ (ik doe een zwangerschapsvervanging, mijn contract houd dus gewoon op). Geen idee of dit handig en verstandig is, maar het kwam zo uit met degene die ik vervang (die is nog niet eens terug wanneer ik weg ga, maar anders was het gat wel erg groot). Het is m’n eerste, dus ik kan ook niet vergelijken.

Misschien kun je ouderschapsverlof opnemen? Er zitten natuurlijk wel wat nadelen aan (niet uitbetaald krijgen), maar natuurlijk ook voordelen. Ik weet niet precies hoe het met ouderschapsverlof zit, maar misschien is dat een optie? Of er zoveel weken achteraan te plakken als je vrije dagen hebt?

Op mijn werk is 6 weken van tevoren “verplicht” Ik werk op een kdv en lichamelij kis dat hoogzwanger erg zwaar. Daar moet ik dan even bij vermelden dat geen van mijn zwangere collega’s in het verlden de 6 weken van tevoren gehaald hebben. Iedereen zat al eerder in de ziektewet, wegen lichamelijke klachten.

voor mij is het ook de eerste keer en ik wil proberen zo lang mogelijk door te werken…dus het liefst neem ik pas 4 weken van te voren verlof op. Ik wil graag langer verlof hebben na de bevalling…als het goed is neem ik sowieso 3 vakantie op.

Ik ben 6 weken van tevoren met verlof gegaan. Ik werk in een sector waar agressie voorkomt, waardoor ik me al snel wat meer terugtrok, en niet alles meer kan doen, omdat ik tijdens mijn zwangerschap absoluut agressie vermijd. Maar ik was er met 34 weken ook helemaal aan toe, ik had het echt helemaal gehad, terwijl ik totaal geen zware zwangerschap heb.

@Joy wrote:

Op mijn werk is 6 weken van tevoren “verplicht” Ik werk op een kdv en lichamelij kis dat hoogzwanger erg zwaar. Daar moet ik dan even bij vermelden dat geen van mijn zwangere collega’s in het verlden de 6 weken van tevoren gehaald hebben. Iedereen zat al eerder in de ziektewet, wegen lichamelijke klachten.

Hier hetzelfde, ook kinderopvang, zat met 28wk al thuis :roll:

Bij de eerste wilde ik doorgaan tot 4 weken van tevoren maar dat redde ik niet Ik had gewoon een kantoorbaan (4 dagen per week) maar ik kwam 35 kg aan en stond stijf van het vocht, ik kon amper lopen na de 32ste week en trok het gewoon niet meer. Dus met 34 weken gestopt.

Bij deze zwangerschap voel ik me veel energieker en ben ik ook lang niet zoveel aangekomen (nu 17 kg en ik hou nagenoeg geen vocht vast). Traplopen ging ook lang goed en de combi werken en zorgen voor m’;n zoon ook. Ik kreeg wel in week 16 wat last van m’n bekken en schaambot, maar met mensendieck zijn mijn klachten nagenoeg verdwenen gelukkig. En voor mij viel m’n verlof gunstig, daarom ben ik tot 4 weken van tevoren doorgegaan. De laatste 2 weken hoefde ik namelijk maar 1 dag te komen werken (vanwege m’n vaste vrije dagen en de kerstdagen en oud en nieuw).

Ik merk wel dat als je tot 4 weken doorwerkt en met de feestdagen ernaast, dat ik tot nu toe weinig tijd had om de boel hier op orde te brengen voor de baby. Ben nu als een gek aan 't wassen (nou, dat heeft mijn mams dus gedaan, de babywas… :wink: ) en alles aan het uitzoeken en een plekje geven. (het scheelt wel dat we geen extra kamer hebben dus de baby komt bij onze zoon op de kamer). Ik heb ook zo’n voorgevoel dat ik misschien ga bevallen als ik 38 weken ben, dus dan is je ‘verlof’ voor de bevalling wel vrij kort als je pas met 36 weken stopt.

Maar…ik vind 10 weken bevallingsverlof echt te kort (bij de 1e ook nog een ks en dan is 10 weken echt te weinig, heb nog 1 week vakantie eraan vastgeplakt) en dat was voor mij de reden om het toch te proberen om tot 36 weken te werken.

Ik kan nog niet zeggen hoe het mij bevallen is, maar ik ga kiezen voor 4 wk vantevoren, plus 1 wk vakantie en eventuele overuren opnemen, maar iig 5 wk van tevoren dus.

Ook wil ik een maand langer wegblijven m.b.v. ouderschapsverlof evt gecombineerd met vakantiedagen, even kijken hoe ze dat regelen bij ons.

Overigens werk ik in de jeugdhulpverlening waar 6 wk eigenlijk standaard is, maar met mijn ’ opbouw’ moet dit toch ook wel goed zijn. Hoop ik. :roll:

Ik heb zowel bij Jim als bij Sem doorgewerkt tot 4 weken van te voren, weliswaar een kantoorbaan, maar bij Jim de laatste 4 weken i.v.m. vakantie met maar 1 collega samen het werk van 5 dames gedaan, en we hebben allebei al die weken 5 i.p.v. 4 dagen gewerkt, er was toen wekenlang een hittegolf dus moest in die hitte ook nog het huishouden regelen en twee honden verzorgen samen met hub. Bij Sem ook tot 4 weken van te voren doorgewerkt en ook daarvan de laatste weken heel druk omdat er collega’s met vakantie waren. Is me beide keren ondanks de drukte wel bevallen, al die weken thuis wist echt niet wat ik moest doen, niemand om de hoek om mee af te spreken of die even langs komt dus zat eigenlijk alleen. Dan liever die twee weken extra met de beeb thuis…

@Affie wrote:

@Joy wrote:

Ik werk ook in de kinderopvang en ik wil het toch proberen om het tot 4 wkn vol te houden.

Het is inderdaad bij ons niet gebruikelijk maar krijg van mijn baas wel de kans om het te proberen.

Wanneer zij, collega’s of ik merk dat het echt niet meer gaat dan moet ik verplicht 6 wkn van te voren met verlof.

Maar tot nu toe voel ik me nog helemaal super :mrgreen:

hier bij beiden in de ziektewet, bij anna vanaf ong 30 weken, bij jasper vanaf 22 weken (dus verplicht 6 weken verlof van te voren)

ik werk in de zorg

Ik ben 6 weken van tevoren gestopt en ga dat nu weer doen. Ik had die weken echt nodig om tot rust te komen en me voor te bereiden op de bevalling. Ik kijk er nu al naar uit :wink: .

@Affie wrote:

@Joy wrote:

ook KDV

1e met 30 wk thuis ivm BI klachten ( bevallen met 43 wk…uiteindelijk na mijn verlof terug in ziektewet…2 mnd en daarna nog 2 wk vakantie dus ruim een half jaar thuis gezeten)

2e met 24 wk thuis ivm jaja BI klachten… zit nu vanaf 2e wk september thuis… bevallen met 38 wk… na verlof nog 2 wk vakantie…dus ergens eind mrt weer werken)

Ik werk ook in de kinderopvang en hier is het niet verplicht om met 6 weken zw met verlof te gaan. Als je goed alle hulpmiddelen gebruikt en een klein beetje zwaar werk aan de collega’s over laat is het echt wel haalbaar om de 36 weken vol te maken…

Ik ga het iig proberen. Nu moet ik er wel bij zeggen dat de meeste uren die ik werk op de bso is, maar als ik naar een collega kijk (die nu 32 weken zwanger is en volledig op het kdv werkt), zij gaat die 36 weken wel volhouden…

verplicht 6 weken ivm ziekte wet

Bij Lienke ben ik 6 wkn tevoren met verlof gegaan. Dit komt omdat ik in de zorg werk en dus lichamelijk zwaar werk doe. Tot 4 weken werken is gewoon niet te doen. bij Rick zat ik in de ziektewet wegens bekkenklachten en moest dus ook 6 wkn tevoren stoppen (anders had ik dit ook wel gedaan hoor).

Bij allebei was ik in vakantietijd uitgerekend dus heb ik mijn 3 weken vakantie opgenomen aansluitend op mijn verlof. Dat was wel weer een voordeel :mrgreen: .

Groetjes Renate

Ik heb een baan waarbij ik de hele dag sta dus ik ga zeker met 34 met verlof.

Ik kan trouwens wel zittend werk doen als ik wil dus dat is wel geregeld.

Met de zw van Wessel ben ik deels in de ziektewet gekomen en moest ik dus met 34 weken met verlof.

Van hem was ik in juni uitgerekend dus ik heb gelijk mijn vakantie er achteraan geplakt.

Nu ben ik eind augustus uitgerekend en plak ik weer mijn vakantie er achter aan.

Anders, namelijk 5 weken. Ik werk ook in de zorg (wijkverpleging), maar ik vind het nog steeds goed te doen. Natuurlijk, het bukken is niet zo fijn meer en mijn buik zit af en toe wel in de weg, maar het lukt allemaal nog steeds.

Ik wil geen 6 weken, bij Dana ben ik ook 2,5 week overtijd gelopen, dat vind ik gewoon zonde. Daarom nu 5 weken als compromis, 4 weken is wel erg kort in de zorg. Ik moet nu nog 2 weken werken, want ik neem één vakantie dag op en ik werk 20 uur in de week. Ondanks dat het nog goed gaat kijk ik wel uit naar m’n verlof.

werk in de zorg en moet 6 weken van te voren.

Zeker omdat ik nu half in de ziekte wet zit

Ik wilde 4 weken van te voren stoppen, maar op advies van de VK stop ik 6 weken van te voren. Ik kreeg dit advies omdat Amélie ook 3 weken te vroeg was, het zegt niks over deze keer, maar voor de zekerheid doe ik het toch. De VK zei: je laatste werkweek is vaak hectisch met inwerken van een vervanger, je hebt nog een kindje rondlopen en dan heb je straks erg weinig tijd om bij te komen. En voor wat het inwerken betreft heeft ze al gelijk…