Zwangerschapssuiker

Wie heeft er ervaring met zwangerschapssuiker?



Wat mag je wel en wat mag je niet eten?

Ja, ik.

Als het goed is wordt je doorgestuurd naar een dietist. Die samen met jou een dagmenu gaat maken.



Er is namelijk niets wat je wel of niet mag.

Het gaat om de verdeling van koolhydraten over de maaltijden en tussendoortjes.



Wat ik je wel als tip kan geven: probeer na de maaltijden een half uur te wandelen of te fietsen. Dat helpt om je bloedsuiker lager te houden. Zo kon ik voorkomen dat ik insuline moest gaan spuiten.

Ik heb t nu en t gaat idd om t verdelen van de koolhydraten/suikers. In frisdrank zit heel veel suiker, fus die moet ik nu vermijden, light mag eel, maar weer niet te veel omdat dat voor de zwangerschap niet goed zou zijn. Ook voor je naar bed gaat nog wat koolhydraten naar binnen werken, zodat je in de nacht niet te laag komt, tegen mij zeiden ze t liefst met zuivel omdat dat langzaam afgegeven wordt. Ik drink dus een beker yoki voof t slapem gaan. Ik kreeg geen dagmenu maar boekje waar in staat hoeveel gram koolhydraten overal in zat en dan mag ik 55 gr bij ontbijt, 35 als tussendoor etc. Zo kan ik in t boekje opzoeken of ik genoeg heb in wat ik wil eten en anders nog wat erbij eten/drinken



Maar ik verwacht dat je naar ern dietist en diabetes verpleegkundige wordt gestiurd. Ik moest 4 dagcurves prikken (kreeg metertje thuis) en dat net de gyn bespreken. Bij moj was t iig niet nodig om insuline te prikken, gewoon verdelen was genoeg.

@ Loesje hoef je maar 4 curves te prikken? Of bedoel je dat je elke dag 4x moet prikken?



Ik moest vanaf 30wk zwangerschap elke dag een dagcurve prikken van 4 meetmomenten. 1x per week sloot ik het meetapparaatje aan aan de computer. Die stuurde de gegevens naar mijn online patientendossier, waar de diabetesverpleegkundige het kon inzien. En ik noteerde alles in een boekje, wat ik weer mee moest nemen naar de gyn.



Op zich was het allemaal prima te doen. Maar ik baalde wel dat mijn zwangerschap ineens zo ‘medisch’ was geworden. En ik werd in het ziekenhuis door een hele molen gehaald van gyn, diabetesverpleegkundige, dietist en internist. En ik ben ingeleid met 38wk3d, omdat het toch wel protocol was. Achteraf gezien niet nodig want ik kreeg niet de grote baby die ze vreesden. Zoonlief was ‘slechts’ 3580gram. Maar goed zonder behandeling (dieet) stevende de groeicurve af op een 10 ponder.

Dank je wel voor jullie reacties.



Ik zit op het randje en daardoor word ik niet doorgestuurd naar de dietiste. Ik moet alleen mijn suikers skippen, zoals zoet beleg, frisdranken, vruchtensappen en uiteraard snoep en chocolade.



Ik vind het alleen heel lastig wat ik wel en niet moet eten. Want lijnen mag ook absoluut niet. Is appelstroop op brood ook slecht als je suiker hebt?

Of moet je echt alleen over op beleg?



Gelukkig dronk ik al geen frisdranken, alleen thee en water. En soms een glaasje cola zero omdat ik wel constant behoefte heb aan zoet. Alleen mijn verstand zei steeds, niet doen, wat het is niet goed voor je.

@miro, ja na de glucosetest naar de diabetis vpk geweest en 4 dagen dagcurve (dus 4 x per dag). Aangezien die waardes op 1 na allemaal goed waren moet ik t eetpatroon gewoon zo houden. Was ik wel 35 weken zwanger voir we er aan begonnen dus heb ik ook asngegeven dat ik t een beetje onzin vond. Op de echos loopt de baby een kleine 3 weken voor. Mn 1e, waar ik geen zwsuiker had liep altijd 4 weken voor, was ook 9 pond, 2e ook geen zwsuiker 8,5 pond fus ik zou t raarder vinden als deze onder de 8 uit zou komen.



@rachael, vind t wel een raar advies (kun jij natuurlijk ook niks asn doen) aangezien bij mij echt gezegd erd dat ik voiral niet moest stoppen met koolhydraten/suikers eten. Mijn waarde was ook precies op t randje, afkapwaarde 2 uur na glucosetest was 7,6 en dat was de mijne ook. Dus ook niet ver erboven ofzo. Ik moest ook juist meer suiker/koolhydraten als tussendoortje nemen zodat mn waardes niet te laag werden. Misschien de volgende x toch verwijzing naar iig dietist vragen, zodat die je tips kan geven. Zo uit jezelf lijkt t me erg moeilijk.

Van de lijst die ik heb gehad:

geen suiker in koffie en thee maar zoetstof

geen gewone limo of fris, evt wel light of suikervrij

3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes. Tussendoortje: beker halfvolle melk, karnemelk, yoghurt/beschuit of knackebrod met beleg/ ontbijtkoek/fruit of ongezoet vruchtensap/2 kleine biscuitjes of gewoon koekje

zoet beleg is toegestaan

geen suikervrije koekjes, choco en gebak. Suikervrije dropjes, zuurtjes en pepermunt met mate.

wel bouillon.



Even in een notendop, misschien heb je er wat aan. Maar zou zeker om advies van een diëtiste vragen als je meer wilt weten.

Ik heb het ook gehad en je moet idd gewoon stoppen met suikers. Dus je gaat inderdaad niet lijnen. Geen suikers is op zich wel makkelijk: niets in je thee/koffie, rekening houden met beleg en niet snoepen.



Heb van de dietiste een soort van menutje gekregen, wat mij heel erg heeft geholpen met de verdeling van de koolhydraten. Had uiteindelijk een kindje van ruim 4 kilo.



Oh en fruit mocht ik alleen rondom het avondeten nemen. Max een uur van te voren. Dit weer ivm de opname van de suikers (weet niet precies hoe dat zit - dat ben ik weer vergeten)