Zwangerschapssuiker & geplande ks.

Al voordat ik zwanger werd is bekend dat deze baby met een geplande ks ter wereld zal komen. Nu is er tijdens de zwangerschap, zwangerschapssuiker geconstateerd, met een dieet en het spuiten van insuline is dat goed onder controle.

Tijdens het verpleegkundig spreekuur in het zkh werd mij gezegd dat ik waarschijnlijk de avond voor de ks opgenomen zou moeten worden ivm de ks.

De daarop volgende controle gevraagd aan de arts. Die gaf aan dat dat niet nodig was, maar dat ik op de dag van de ks eerder verwacht werd. Dus ipv 10.00 uur om 08.00 uur 's morgens.

Nu hoorde ik echter gisteren weer dat ik waarschijnlijk toch de avond ervoor me moet melden.

Afgezien van het feit dat dit allemaal erg verwarrend is. Vraag ik me ook af wat het nut is van de avond ervoor opgenomen worden. Voor zo ver ik weet gaat het alleen om een infuus met glucose wat aangebracht moet worden.

Nu ben ik benieuwd wie er dit ook meegemaakt heeft, en het mij misschien beter uit kan leggen dan in het zkh.

Spuit je ook langwerkende insuline? (Lantus, Levemir, Insulatard?) Het kan zijn dat ze die dosering de avond van te voren willen aanpassen omdat zodra de baby geboren is je insuline behoefte enorm daalt. En als je dan dus je volledige dosering gespoten hebt, dan heb je een probleem.

Ik heb geen ervaring met spuiten en zwangerschap. Ik heb een insulinepomp en al ruim 30 jaar type 1. Maar ik heb wel 22 jaar gespoten. Heb je een diabetesverpleegkundige? Vraag het hem/haar anders eens. Niet blijven zitten met onduidelijkheden!

Succes! :-*

Ik weet wel dat je in Heerenveen sowieso de avond van te voren opgenomen wordt. Ze maken dan 's avonds een lange ctg, 's ochtends weer en dan kunnen ze al vroeg beginnen met de voorbereidingen (katheter, evt. scheren enzo). Tenminste zo ging dat met een kamergenootje van mij daar.

Het zal er misschien ook wel aan liggen hoe druk het is op de afdeling en op de ok?

@beebiebeer wrote:

Het zal er misschien ook wel aan liggen hoe druk het is op de afdeling en op de ok?

In principe plannen ze mensen met diabetes als eerste in ivm het nuchter blijven. Tenminste dat is mijn (ruime :shifty: ) ervaring met OK icm diabetes. Mijn ks was een spoedje maar verder heb ik ruimschoots tijd doorgebracht op de OK, slapend. :zzz: :wink:

Ik week niet of je voor een ruggeprik nuchter moet zijn, geen ervaring mee. Maar dat zou ook een reden kunnen zijn van het eerder moeten komen.

Heb je het al nagevraagd?

:-*

Nou ik weet nu wel dat ik de middag (14.30 uur) me moet melden. Maar waarom? Dat kon de mevrouw me aan de telefoon ook niet vertellen. Ja dat dat het protocol is.

Wat ik mezelf kan bedenken is idd dat je nuchter moet zijn, ook met een ruggeprik. En dat ze je een infuus geven met glucose om event. hypo’s te

voorkomen.

Sis, ik ben (pas) om half 1 's middags aan de beurt. Dus kennelijk houden ze hier in het zkh niet echt rekening mee. Zou wel logischer zijn :think: .

Je moet toch gewoon zoveel uur vantevoren nuchter zijn? Het maakt dan niet uit wanneer je geholpen wordt. Ik zou 's morgens als eerste aan de beurt zijn en mocht vanaf middernacht niet meer eten. Uiteindelijk werd het 11 uur. Dus als jij om half 1 aan de beurt bent dan lijkt mij het logisch dat je vanaf 4 uur 's ochtends ofzo niet meer mag eten. Wellicht is de opname eerder ivm glucose. :think:

@Boerinnetje82 wrote:

Sis, ik ben (pas) om half 1 's middags aan de beurt. Dus kennelijk houden ze hier in het zkh niet echt rekening mee. Zou wel logischer zijn :think: .

Ja dat zou zeker logischer zijn! Jammer! In ieder geval sterkte en het gaat vast helemaal goedkomen met de suikerwaardes. Ze kunnen je natuurlijk goed op peil houden ondanks dat je nuchter bent door het infuus.

@cees77 wrote:

Je moet toch gewoon zoveel uur vantevoren nuchter zijn? Het maakt dan niet uit wanneer je geholpen wordt. Ik zou 's morgens als eerste aan de beurt zijn en mocht vanaf middernacht niet meer eten. Uiteindelijk werd het 11 uur. Dus als jij om half 1 aan de beurt bent dan lijkt mij het logisch dat je vanaf 4 uur 's ochtends ofzo niet meer mag eten. Wellicht is de opname eerder ivm glucose. :think:

Dat is idd wel logisch en zo werkt het idd dat je een bepaald aantal uren vantevoren nuchter moet zijn bij narcose… maar ken weinig mensen die dan nog om half 4 's nachts gaan zitten eten eigenlijk :lol:

@mamaMarije wrote:

Dat is idd wel logisch en zo werkt het idd dat je een bepaald aantal uren vantevoren nuchter moet zijn bij narcose… maar ken weinig mensen die dan nog om half 4 's nachts gaan zitten eten eigenlijk :lol:

Meestal word ik dus in de ochtend geholpen, en dan zat ik werkelijk om 23:50 of 21:50 of you name de tijd nog de bikken. Niet te harden anders de volgende middag. :roll: 8) :mrgreen:

@Sis wrote:

@mamaMarije wrote:

Meestal word ik dus in de ochtend geholpen, en dan zat ik werkelijk om 23:50 of 21:50 of you name de tijd nog de bikken. Niet te harden anders de volgende middag. :roll: 8) :mrgreen:

Mijn moeder kan dat dus niet… heeft ook suikerziekte en paar keer onder het mes geweest, maar zij kan dat dus niet heel laat nog gaan zitten eten… na 22 uur krijgt ze het echt niet meer weg.

Zij is over het algemeen dan trouwens ook paar dagen van de leg qua suikers. Terwijl het verder sinds de pomp helemaal super is :thumbup:

@mamaMarije wrote:

@cees77 wrote:

Ik mocht tot 12 uur eten, maar viel dus om half 10 als een blok in slaap. Daarna werd de ks ook nog eens uitgesteld tot 11 uur ivm spoedoperatie. :doh:

Ik dacht ook dat je een bepaald aantal uur voor de operatie niet meer mocht eten. Maar waarom ik dan toch 's middags al opgenomen moet worden, is mij nog steeds een raadsel. Lijkt ook wel of ze het in het zkh ook niet precies weten (of ik tref steeds de verkeerde mensen :think: ).

Zie er ook best tegenop dat ik zolang niet mag eten. Ben er toe in staat dat ik 's morgens om 4 uur nog wat ga eten. Slapen zal die nacht ervoor toch wel bagger zijn, kan ik beter zorgen dat ik wat nuttigs met die tijd doe :wink:

Ivm met je suiker maken ze je misschien zelfs wel wakker om nog wat te eten :think:

het kan ook zijn dat je 's ochtends nog een licht ontbijt mag gebruiken (beschuitje met een koppie thee oid).

Maar ik vind het wel vreemd dat ze iemand die insuline gebruikt zo lang laten wachten nuchter of met weinig op.

Ik zou er niet tegen kunnen hoor, als ik ‘uitslaap’ tot 9.00 dan zit ik al tegen een hypo aan.

Succes met je aankomende KS, en hopelijk ben je snel thuis aan het genieten!

Het is wel zo, dat toen de ks gepland is. Het nog niet bekend was dat ik suiker had.

Kan het nog eens aankaarten bij de opname, maar ga er vanuit dat het gewoon om half 1 blijft.

Ik neem aan dat je ook door interne geneeskunde (verpleegkundige, internist?) begeleid wordt? Ik zou het daar aankaarten…

Succes in ieder geval, aan je banner te zien gaat het niet heel lang meer duren. :wink: