zwangerschapsjeuk (PUPPP)

Ik heb er net een zoekopdracht voor beide termen op zitten en eigenlijk weinig terug gevonden.

Daarom wil ik mijn verhaal even kwijt, misschien dat anderen hier iets aan hebben.

Ik zal helemaal bij het begin beginnen.

In 2005 raakte ik zwanger van Chris, die zwangerschap verliep eigenlijk probleemloos.

Hoewel ik wel wat jeuk had op het einde was dat niet noemenswaardig.

Toen Chris geboren was kreeg ik ergere jeuk, een soort netelroos.

Onderzoek na onderzoek gedaan en daar kwam alleen maar uit dat ik een algemene allergie had, waar ik allergisch voor was is tot nu toe nog steeds een raadsel.

Ik slikte daar dus al bijna 2 jaar Xyzal voor, dat werkte perfect, nergens last van gehad als ik maar tijdig mijn pilletje nam.

Toen werd ik in Februari dit jaar weer zwanger.

Omdat die Xyzal tijdens de zwangerschap niet geslikt mag worden, ben ik naar de ha geweest voor een nieuw recept.

Ik kreeg Tavegyl maar die werkte maar half zo goed.

Uiteindelijk na een aantal andere opties uitgekomen bij Hydroxizine, die heeft even geholpen.

Uiteindelijk werd de jeuk zo heftig dat ik er 's nachts wakker van lag.

Dat is nu zo’n maand geleden begonnen.

Vooral de binnenkant van mijn dijbenen en mijn bovenarmen waren een enorm irritante bron van JEUK!!

Ik ben terug naar de ha geweest en die vond dat de dosis Hdroxizine nog wel omhoog kon maar ook dat hielp niets meer.

Uiteindelijk het risico genomen en geprobeerd of mijn oude recept Xyzal nog wat deed, maar ook dat werkte niet meer.

Van de Vk moest ik mijn leverwaardes laten prikken als de jeuk ondragelijk zou worden, dus dat heb ik 27 Augustus laten doen.

Ik was niet nuchter en toen ik de uitslag kreeg zei de assistente dat de waardes wel wat verhoogd waren maar dat het aan het feit dat ik niet nuchter was kon liggen…en daarmee was de kous af.

Ondertussen was mijn jeuk zo erg geworden dat ik 3 keer per nacht onder een koude douche stond omdat dat het enige was wat nog verlichting gaf, ook sliep ik onder een natte badhanddoek, zo kreeg ik iig nog een kleine 3 uur slaap, zij het verdeeld in hazenslaapjes over de hele nacht.

Ik was een wandelend lijk, niets is zo erg als jeuk, je kunt echt beter pijn hebben dan jeuk, ik heb mezelf tot bloedens toe opengekrabd, ik werd zelfs krabbend wakker uit mijn slaap :cry:

Afgelopen weekend had ik mijn grens bereikt.

Ik had inmiddels zoveel huismiddeltjes geprobeerd, Mentholgel en -zalf, zemelenbad, nestosyl, zinkzalf, sudocrème, afspoelen met azijn (AUW!!), het enige wat iets leek te helpen was koud en nat houden.

In de nacht van vrijdag op zaterdag heb ik helemaal niet geslapen en stortte ik in, ik heb mijn man gevraagd me naar de SEH te brengen om me maar op te laten nemen, ik kon het niet meer aan.

Helaas konden we niet zomaar ons hele gezin wakker maken dus heb ik besloten om de volgende ochtend naar de HAP te gaan.

Daar konden ze ook niets voor me doen, ik ben in janken uitgebarsten.

Ze zei wel dat ik maandag naar mijn eigen HA moest gaan voor een verwijsbrief naar de GYN.

Zo gezegd zo gedaan.

Mijn eigen huisarts was met vakantie dus kreeg ik zijn vervanger, zij vroeg me nog eens het verhaal te vertellen om zo een goed beeld te krijgen.

Toen vroeg ze me of ik geen zwangerschapssuiker kon hebben…ik dacht van niet want begin deze maand had ik een dagcurve glucose laten prikken en die zat netjes tussen de 5 en 6.

Nu bleek dat tijdens het bloedprikken ook mijn glucose geprikt was en dat die 10.2 was :shock: :shock:

Vóór ik een verwijskaart kreeg moest ik dus eerst mijn suiker weer eens laten prikken…dat gebeurde 's middags en bleek gewoon 5.4 te zijn, niets aan de hand dus.

In de tussentijd heb ik eea opgezocht op het internet aan behandelingen en alternatieve geneesmiddelen want ik was de wanhoop nabij, na wéér een slapeloze nacht.

Ik kwam via een hele lieve meid hier op KOK (bedankt Diaan :-*) op een ervaringen weblog terecht waarin Paardenbloemwordtelcapsules aangeraden werden.

In Amerika schijnt het dé oplossing tegen PUPPP te zijn.

Ik had nl. dankzij mijn symptomen al uit weten te zoeken dat ik waarschijnlijk PUPPP (“Pruritic Urticarial Papules and Plaques of Pregnancy”) heb, beter bekend als zwangerschapsjeuk.

De ervaringen die las gaven me weer hoop, binnen 5 tot 10 dagen waren gebruikers van hun klachten af :shock:

Ik ben zaterdag met mijn kuur begonnen en zit nu dus op mijn 5e dag, ik merk weinig, hoewel de plekken wel kleiner zijn, is de jeuk niet minder.

Maarrrr toen kwam iemand anders met de tip Arnicazalf.

Dit is een homeopathisch middel tegen kneuzingen en blauwe plekken, maar kan ook bij schaafwondjes ed gebruikt worden.

Ik heb het er maandag avond opgesmeerd en warempel, ik sliep zomaar 7 uur aan een stuk :shock en ben 's ochtends nog een keer terug gegaan en heb nog eens 1,5 uur geslapen :shock:

Gister naar de GYN geweest, en die schreef Hydrocortisonacetaat tegen de jeuk voor en Temazepam om te kunnen slapen :shock:

Gister de zalf geprobeerd maar na een half uur werkte die al niet meer, gezien ik dus meer effect had van een homeopathisch zalfje, gaat die steroïdentroep de kast in en hou ik het lekker bij mijn wondermiddeltje Arnica zalf :mrgreen:

Ik blijf ook braaf mijn kuurtje paardenbloemwortel slikken, iig tot 14 dagen want ook dat is onschadelijk volgens de gyn.

Ik mocht van hem een heel veld paardenbloemen opeten als ik zou willen :wink:

Vanavond ga ik dus weer Arnica smeren en hoop ik weer te kunnen slapen, vannacht heb ik dat niet gedaan omdat die hormoonzalf er al op zat, dus heb ik een paar keer koud gedoucht en weer de natte handdoek tevoorschijn getrokken…ben nu best kapot :zzz:

Ik ben nu <a target="_blank" title=“32 weken zwanger" href=“https://www.ikenmama.nl/32-weken-zwanger/”>32 weken zwanger en moet dus nog 8 weken dit uit zien te zingen, ik hoop maar dat die huismiddeltjes blijven werken want anders zie ik de bevalling zwaar in.

Ik hoop dat iemand wat aan mijn verhaal heeft en als die paardenbloemwordtelcapsules echt werken dan meld ik het hier direct :mrgreen:

Bedankt voor het “luisterend oor”

Jeetje meid, wat een ellende zeg…

Ik hoop voor je dat je de komende 8 weken gebaat bent bij je zalf en pillen! Sterkte!

:hug:

Paschal75 van de augustusmama’s 2008 heeft ook heeeeel veel jeuk gehad. Bij haar waren wel de leverwaardes verhoogd. Ze is uiteindelijk eingeleid met 37 weken zwangerschap.

Misschien heeft zij nog tips voor je.

jeuk kan inderdaad enorm vervelend zijn. ik hoop dat dit je de laatste weken goed er doorheen kan helpen en de jeuk dermate vermindert is dat je in ieder geval weer kan slapen :hug:

Ik heb het ook gehad. Echt heel erg vervelend. Pijn is fijner zeg maar :shifty:

Ik kon alleen maar meer op bed liggen met een superzachte pyama aan en dan alles gespreid :lol: :lol: Wat ook vervelend was was dat niemand me serieus nam. men zag niets :wall:

na mijn bevalling was het over. hele vreemde gewaarwording!

@Rivella wrote:

Van de Vk moest ik mijn leverwaardes laten prikken als de jeuk ondragelijk zou worden, dus dat heb ik 27 Augustus laten doen.

Ik was niet nuchter en toen ik de uitslag kreeg zei de assistente dat de waardes wel wat verhoogd waren maar dat het aan het feit dat ik niet nuchter was kon liggen…en daarmee was de kous af.

Wat apart want ik heb nu denk ik (tijdens en na de bevalling) al tientallen
keren bloed moeten laten prikken voor mijn leverwaardes en dit hoefde zeker weten niet nuchter ! Mijn waardes waren ook de eerste keren wat verhoogd, maar waar mijn ha geen rekening mee hield was dat het
alsmaar stijgende was. Hier kwam ik achter omdat ik GEK werd van de jeuk. Ik sliep al weken niet meer dan in totaal 1 Ã 2 uurtjes per nacht.
Ik vloog tegen de muren op en had alle middeltjes al geprobeerd.
Bij mij is zwangerschapscholestase geconstateerd toen ik 36 weken
en 5 dagen was (en toen liep ik al wéken met jeuk, en niet zomaar maar vreselijk tot bloedens toe en het ergste was het onder m'n voeten
en in m'n handpalmen) en met 37 weken en 2 dagen ben ik meteen ingeleid. Dat was meteen na 2 dagen nadat ik door de vk naar de gyn
was doorgestuurd omdat ik het niet meer uithield en onderhand
een compleet wrak was. Zij hebben actie ondernomen :thumbup:

Toevallig weer gister bloed geprikt en de waardes zijn nu weer
zoals ze zijn moeten gelukkig. (inmiddels is het wel 6 weken
geleden dat ik ben bevallen)

Dat nuchter zijn was ook voor de glucose bedoeld, mijn leverwaardes waren verder prima volgens de ha en gyn.

Ik moet volgende week wel bellen of de zalf en pillen geholpen hebben en aangezien dat niet zo is, hang ik maandag al aan de telefoon.

Ze gaan dan inderdaad ook naar zwangerschapscholestase kijken, hoewel de gyn niet verwachtte dat dit het geval was want je zou er dan nl. ook een vorm van geelzucht bij moeten krijgen.

Nou ja, ik zou me niet erbazen al shet dat toch is, met die artsen van tegenwoordig :think:

Verder zei hij ook dat hij het in zijn carriëre van 30 jaar pas 2 keer had meegemaakt dat inleiden/een keizersnede nodig was.

Ik weet niet precies waar ik nu op hoop, want inleiden met 37 weken zie ik eigenlijk ook wel zitten, ik heb nl. nog meer lastige kwaaltjes waar ik graag vanaf wil :oops:

Aan de andere kant wil ik nuatuurlijk wat het beste is voor onze kleine meid.

Heb me jojuist ingesmeerd met Arnicagel en ik voel de jeuk gewoon wegtrekken…zucht van verlichting

Trouwens v.w.b. het niet serieus genomen worden enzo, ik ken het.

Mijn man dacht eerst ook dat dat beetje jeuk wel meeviel.

Hij si alleen altijd degene die door muggen over het hoofd gezien wordt, die met zijn blote handen met glaswol kan werken en NOOIT jeuk krijgt.

Hij kan zich er dus geen voorstelling bij maken hoe GEK je wordt van de jeuk.

Ik heb al jankend geroepen dat hij me in de fik mocht steken want ik werd echt GEK!!

Mijn bovenarmen en bovenbenen zien er nu zo;n beetje uit als rauw gehakt, helemaal kapotgekrabd :cry: en hoe erger het er uit komt te zien, hoe meer hij eindelijk doorkrijgt hoe erg het eigenlijk is.

Hij kan zich geen voorstelling maken bij jeuk die zo erg is dat je je tot bloedens toe krabt.

Sinds vandaag heb ik wel gevoelige handpalmen en voetzolen maar dat gooi ik voor nu even op het gebruik van de hormoonzalf, mochten die ook de pan uit gaan jeuken dan trek ik meteen aan de bel bij de GYN.

@Rivella wrote:

Nou ja, ik zou me niet erbazen al shet dat toch is, met die artsen van tegenwoordig :think:

Verder zei hij ook dat hij het in zijn carriëre van 30 jaar pas 2 keer had meegemaakt dat inleiden/een keizersnede nodig was.

Ze namen bij mij gewoon geen risico en ik liep rond als
een wrak dus de gyn vond inleiden het enige juiste voor mij.
Ook omdat zwangerschapscholestase levensgevaarlijk kan zijn
voor het nog ongeboren kind dus nemen ze geen risico.
Ze vonden het ookn onmenselijk als ik nog zo langer moest
doorlopen.

Daar kwam bij dat ik al 1 cm ontsluiting had en dat de boel
aardig verweekt was. Dus ik was inleidbaar.
Na het handmatig breken van de vliezen is Sven na 4 uurtjes
geboren :mrgreen: (hij was 3600 gram)

Wat een verhaal :hug:

Ik heb wel op een gegeven moment in deze zwangerschap last gekregen van jeuk. Naar de ha geweest, die kon en wilde niks geven.

Ik heb al jaren last van een allergie maar het is niet uit te sluiten waarvoor. :roll: Dus eens in de zoveel tijd heb ik veel jeuk ed.

De ha heeft me nog een weekend laten aanmodderen en daarna kon ik met spoed naar de dermatoloog. Zij schreef Tavegyl voor en dat hielp bij mij wel.

Ik had ook zwelling van handen, gezicht, lippen ed, heel akelig.

Gelukkig werden de klachten minder met de Tavegyl en ben ik het zelf een beetje gaan afbouwen, vond de bijwerkingen toch minder. En nu heb ik wel nog geregeld last van opgezwollen lippen en een beetje jeuk, maar goed uit te houden. Gelukkig hoef ik niet meer zo lang.

Sterkte nog. :hug:

ik heb het in de eerste zwangerschap ook gehad. Tot bloedends toe krabte ik. Niets hielp en heb het uitgezongen tot na de bevalling de meeste hormonen uit mijn lichaam waren

Tjee, wat een verhaal.

Geen pretje de hele tijd jeuk. Hopelijk is het nu een stuk dragelijker, en kom je een beetje meer aan je nachtrust.

Verder wil ik je een hele dikke :hug: geven.

Sterkte!

Beste Rivella,

Wat enorm vervelend al die jeuk.

Zelf is bij mij mijn eczeem en astma in hevige mate teruggekomen nu tijdens mijn zwangerschap. Die eczeem jeukt ook ontiegelijk.

Na een vakantie in Griekenland en de zoute zee had ik ineens nergens meer last van. Twee dagen later in Nederland begon alles weer van voren af aan en stond ik weer vol. Ook krabde ik weer volop.

Nu heb ik nergens meer last van. Mijn tip: niet meer in bad gaan met badschuim ofzo, maar alleen maar met dode zee zout (8 eetlepelscheppen). Als je geen bad hebt, laat dan desnoods je fonteintje of een teiltje vollopen met het spul. Op de ergste plekken dep je er gewoon mee op een washandje. Je wast je haar natuurlijk gewoon met shampoo en evt. cremespoeling. Hier gaat jeuk ook echt goed van over. Het is niet duur, want het kost ongeveer 7 euro bij de reformwinkel voor 1,5 kg. Ik zweer er nu bij. Ook van overige huidirritaties heb ik geen last meer, echt super.

Wellicht dat het ook iets voor jou is. Zeker gezien het feit dat je goed reageert op die zalf van de homeopaat.

Succes! En ik hoop echt dat je er snel van af bent.

Groetjes,

Ireen :mrgreen:

Zo, ik moet me gaan schamen geloof ik :oops:

Ik had beloofd het hier bij te houden en dat ik het zou melden als ik iets zou vinden wat werkt.

Nou ja, ter verdediging, 9 dagen na mijn post hier ben ik bevallen, dus ik heb “gelukkig” niet nog 8 weken rond hoeven lopen met de jeuk.

Daarna zijn we in een achtbaan van medische ellende rondom Abby beland (nu is alles weer goed) dus ben ik dit topic gewoon helemaal vergeten.

De paardebloemwortelcapsules hebben weinig gedaan, de tavegyl, heeft niets gedaan, de mentholgel heeft weinig gedaan, de koude badhanddoeken gaven verlichting maar waren geen oplossing.

Uiteindelijk heeft Zyrtec het wonder verricht.

Zyrtec is een antihistaminicum van de oude stempel en mag tijdens de zwangerschap gegeven worden.

Nog geen 4 uur na het innemen van het eerste pilletje was ik jeuk vrij.

Op dat moment was ik niet meer zwanger maar ik had nog steeds de jeuk omdat ik borstvoeding gaf.

Nu ik terugdenk heb ik tijdens de zwangerschap van Chris ook Zyrtec gekregen tegen de jeuk, ik heb alleen toen op tijd die pilletje gekregen waardoor de jeuk niet zo erg werd als mijn eerste zwangerschap.

Stom dat je zoiets kunt vergeten :shock: :oops:

Voor een evt. volgende zwangerschap weet ik iig wel wat ik ga halen als de jeuk weer begint :wink: