Zwangerschapsdiabetes

Die had ik niet zien aankomen. Anderhalve week geleden geprikt op suiker, de verpleegkundige zei nog dat nuchter de waarde goed was en als ik die middag of de daaropvolgende maandag niks hoorde, er niks aan de hand was. Vandaag opeens; verrassing! Telefoontje. Een waarde van 8,8 en ik moet de ‘diabetescarrouseel’ in. Uh, ok. Ik heb al tijden een grote buik, iedereen denkt dat ik elk moment kan bevallen en de laatste tijd voelt mijn buik ook enorm zwaar. Pfff, ik wil me nog niet al teveel zorgen maken, maar ja, dat zit in de aard van het beestje, dus doe het toch een klein beetje. Ga gelijk maar water drinken en laat het laatste restje suiker wat ik gebruik maar achterwege. Verder zou ik niet weten wat ik moet dieten; ik ben geen snoeper, eet wel 5 plakjes brood op een dag, maar zou dat het hem doen? Ik ben zeer benieuwd.

Groetjes, Carenza

Op basis van 1 waarde kun je geen diabetes vaststellen,er moet eerst een paar dagen curves worden bijgehouden,vaak doen ze eerst een dag op de poli wat controles en daarna prikspullen mee naar huis zodat je zelf kunt controleren,als je echt diab. Hebt gaat de voedingsdeskundige je advies geven en moet je mogelijk insuline spuiten,ik heb 3x zw.sch.diab. Gehad,mijn kinderen waren niet extreem groot oudste was 8 pond daarmee de zwaarste,de meiden zes en zeven pond

Niet snoepen,geen frisdrank/vruchtensap is nooit verkeerd hoor,maar mocht t echt diab. Zijn dan volstaat t niet

Hmm, ok. Mijn dochter was 56 cm en 4400 gram, ook geen kleintje dus en bij de laatste echo was de buikomvang twee weken voor op hoelang ik zwanger was. Ik heb geen idee hoe het allemaal werkt, ik zal het wel horen in het zkh.

Denk dat je een Glucose intolerantie test gehad hebt. Als je waardes dan niet goed zijn moet je naar de diabetesverpleegkundige. Zij leggen je van alles uit en je krijgt spullen mee om thuis je bloedsuikers in de gaten te houden. Ook krijg je info van de diëtiste. Mocht je het met een dieet niet onder controle kunnen krijgen, zal je insuline moeten gaan spuiten.

Ook ik had deze zwangerschap weer een verhoogde waarde na de test. Omdat de bloedwaardes thuis goed zijn, mag ik nu om de dag prikken. Dit is voor mij de 3de keer.

Bij onze 2de dochter bleek ik het ook te hebben, daar zijn ze alleen in de 39ste week achter gekomen, met als resultaat een dochter van meer als 10 pond. Geen pretje kan ik je vertellen.

Bij de 3de bleek ik het ook te hebben, en heb ik insuline gespoten. Zij was 3630 gr.

Al met al vind ik er prima mee te leven, al heb ik nu soms echt zin om mee eens helemaal te buiten te gaan aan zoetigheid. Als iets niet mag…

Succes, en hopelijk valt het allemaal een beetje mee.

Dank je, dit is de eerste keer dat ik ermee te maken heb. Ik ben gelijk vandaag maar begonnen met dat achterwege te laten waarvan ik denk dat ze de diabetes niet ten goede komen. Geen spekblokjes in de hutspot, i.p.v. een zoet toetje een appel en verder drink ik maar water en thee. Dat laatste vind ik geen straf, dat doe ik sowieso vaak al. Mag beschuit eigenlijk wel? Ik las iets over crackers, maar die heb ik niet in huis en 's avonds heb ik vaak nog wel trek.

Mijn schoonzus heeft het ook en zij houdt een koolhydraatbeperkt dieet aan. Spekblokjes kunnen dus wel, maar een beetje oppassen met in ieder geval de suikers en ook andere producten waar koolhydraten in zitten.

Balen joh, sterkte ermee!

Wat balen zeg. Volgens mij heb je deze zwangerschap al alles gehad wat je maar kunt hebben :hug:

Je moet er vooral voor zorgen dat je suikerspiegel niet gaat schommelen. Dit betekent iedere 2 tot 3 uur iets eten. Geen grote hoeveelheden, maar kleine beetjes en maximaal 1800 kcal per dag. Heb je geen doorverwijzing gekregen voor een dietiste dan? Ik werd binnen een week naar de dietiste in het ziekenhuis gestuurd.

Ja hoor, ik mag vrijdag heen. Ik had een waarde van 8,8, ik weet echt niet of dat hoog of ietwat verhoogd of het valt wel mee is, maar ik begreep uit wat googlelarij dat het feit dat ik niet vandaag stande pede op de stoep van het ziekenhuis hoef te staan betekent dat het allemaal nog wel meevalt.

Tja, het ouwe bessie werd nog zwanger he. De kwalen stapelen zich wat op idd, maar goed, nog 11 weken te gaan, rustig aan doen, een dieet, hopelijk blijft het hier bij.

Je hoeft idd niet alles suikervrij te eten. Vooral op letten met de ‘snelle’ suikers, die zitten vooral in dranken. Verder regelmatig eten.

Dietist zal je vast verder kunnen helpen.

Volgens mij moet de waarde NA de test onder de 7 zitten. Maar helemaal zeker weten doe ik het niet. Bij mij was ie 11. Schrok er toen best van. Ook al was het iets wat ik verwacht had, zo vroeg in de zwangerschap had ik nog niet gedacht. Ach je moet maar zo denken, na de zwangerschap is het, als het goed is, weer weg.

Och, weet je, ik maak me nog niet eens zo druk over mezelf. Na de zwangerschap is het inderdaad weer over en zelfs als het terugkomt, daar is wel mee te leven. Ik maak(te) me vooral zorgen over de kleine, dat zij er geen schade van ondervindt, maar als ik het goed in de gaten houdt, schijnt dat ook wel mee te vallen. Ik las gisteren iets over loslatende placenta’s bij diabetes en dan krijg ik het even spaans benauwd, maar dat zullen wel weer de horrorverhalen zijn.

Ik heb me vandaag keurig aan mijn vijf boterhammen gehouden, water gedronken, twee ligakoeken gegeten (tja, ik blijf honger houden) en straks ga ik een lekker peertje eten. Komt vast wel goed.

Groetjes, Carenza