Zwangerschapsdiabetes en schrik

Hoi,



Mag ik even mijn hart luchten? Ik had bij mijn vorige zws op het einde zwsdiabetes. Niks moeten doen. Nu was ik gisteren op controle en gezien ik weer afval zit de kans erin dat ik het terug heb. :cry:



Ik moet binnen zes weken de suikertest doen en afhankelijk van het resultaat dieeten of insuline spuiten. :?



Ik zie er echt tegenop. Las ook dat je dan meestal op 38w wordt ingeleid( de boel dus forceren) of indien dat niet lukt keizesnede.



Plus de kans dat het terugkeert bij mij binnen 5 a 10 jaar ( type2)



Allerlei doemscenarios gaan dus door mijn hoofd. :cry:



Wie stelt mij ern beetje gerust?

Ik heb zwangerschapsdiabetes gehad in mijn 2e zwangerschap.

Rond 28e week ontdekt.



Ik heb daarna met behulp van een dieet en 4x daags mijn bloedsuiker controleren, mijn suikers onder controle weten te houden. Ik heb geen insuline hoeven spuiten. Ik ging na de middagmaaltijd en de avondmaaltijd even een half uurtje wandelen of fietsen. Dat hielp om de bloedsuikers laag te houden.



Ik ben ingeleid met 38 weken en 3 dagen. Maar mijn zoon bleek een prima gewicht te hebben 3580gram. Het inleiden had achteraf helemaal niet gehoeven. Maar op dat moment was ik er wel blij mee hoor. Was wel klaar met het dieet en de zwangerschap.



Nu probeer ik zo gezond mogelijk te leven. Gezond eten, sporten mijn gewicht beheersen. Om te voorkomen dat ik type 2 diabetes krijg.



Tips voor nu: let alvast op je voeding. Als je nu al steeds hoge suikers hebt, groeit je kindje heel erg snel. En dat is niet de bedoeling.

Ik heb het ook gehad. Uiteindelijk niets aan de hand.



Ik moest dieten, suikervrij en koolhydraatarm. Prima te doen, weinig aangekomen. Wel regelmatig naar het ziekenhuis om bloed te laten prikken. Ik moest dan drie keer op die dag komen prikken (nuchter, 11 uur en na de lunch om 13.30 uur)



Kindje van 4 kilo bij de geboorte, maar ook 54 cm. Ik ben verder niet ingeleid. En bij de een na laatste controle hadden ze haar geschat op 3500 gram, maar inleiden was niet nodig.



Mijn dochter is direct geprikt op suiker en die heeft niets.



Wel heb ik nu zelf diabetes. Waarschijnlijk heb ik dat al een tijd gehad en is het door mijn zwangerschap aan het licht gekomen. Onlangs contact gehad met de dokter (in juni gaan wij voor een brusje) en zodra ik zwanger ben moet ik een afspraak maken om te komen prikken. Verder geen maatregelen.



Ik was zelf ook erg geschrokken toen ik erachter kwam toen ik zwanger was. Achteraf gezien was het niet fijn (uiteraard) maar ook niets ergs aan de hand geweest (gelukkig).



Ik kan inderdaad ook aanraden om nu alvast op je suikerinname te letten. Tip van mijn diëtiste was op geen fruit om 10.00 uur ofzo te eten, maar maximaal een uur voor je maaltijd. Dan worden je suikers anders opgenomen. Daarom zou ik ook contact opnemen met een diëtiste die kan jou prima uitleggen hoe het werkt en waar je op moet letten.



Ik ben inderdaad in het begin van mijn zwangerschap ook veel afgevallen. Uiteindelijk slechts 6 kilo aangekomen



ps: insuline spuiten gebeurd niet zo snel bij zwangerschapsdiabetes. Het is voornamelijk anders eten en regelmatig bloedprikken.

Dank voor de reacties.



miro, fijn dat jij het zo kon regelen. Ik hoop het ook zo te kunnen regelen, ik ga morgen alvast naar een dietiste om mij wat voedingsadvies te geven.



Vermageren zou ook niet slecht zijn maar is voor na de zwangerschap. Zit het bij jou in de familie? Bij mij heeft mijn grootmoeder en diens zus het.



@babywens:



Koolhydraatarm, das toch ook heel moeilijk zeg?

Jammer dat je nu diabetes hebt. Type 2 dan of zo? Zit het bij jou in de familie?

Volgens de internist die mij behandelde, moet diabetes wel voorkomen in mijn familie. Maar ik weet van niemand in mijn naaste familie die het heeft.

Wel een oma van mijn moeder en een tante van mijn vader. Maar dat is voor mij al weer best ver weg. Ik heb wel een tante en een nicht aan mijn moeders kant, die hele zware baby’s kregen. Dus vermoedelijk hebben zij wel zwangerschapsdiabetes gehad, maar daar waren ze niet op getest.



Ik had zelf rond de zwangerschappen een BMI van 26. Dus maar een beetje te zwaar.

Ik was in de 1e zwangerschap 6,5kg aangekomen en in de 2e zwangerschap 4kg. Niet veel dus.



Na de bevalling van mijn zoon was ik lichter als voor de zwangerschap.

Sinds ik weer aan het sporten ben, ben ik zo’n 5-6kg lichter en heb ik een gezond BMI.

Hier hetzelfde te horen gekregen. Maandag een afspraak bij de gyn en die stuurt mij weer door naar de dietiste. Verder weet ik nog niet hoe het gaat. Hoe is t nu bij jou?

Weet iemand wat de hoogte mag zijn als je Nuchter prikt.



Volgens het ziekenhuis is de mijne schrikbarend hoog :shock:

Volgens mijn gyn. hoef ik me niet druk te maken erom.



Ik kreeg afspraken om naar de Internist te komen, Dietist en bij nog iemand.

Maar die dagen kon ik niet, dame aan de andere kant was er niet blij mee want het was nog maar kort dag. Uitgerekend in Juli, krijg Ks. Dat stond al vast voordat bekend werd dat ik zwangerschapssuiker had.



Ik moet om de dag 4x prikken en mijn waardes bij houden in een boekje.

Volgens mij moet de waarde onder de 7 zijn.

Nuchter moet hij onder de 6 zijn. Bij zwangerschapsdiabetes zijn ze strenger dan bij ‘gewone’ diabetes.

Dank jullie wel. Inderdaad bij zwangerschapssuiker zijn ze daarin strenger.



Op de site van de diabetes fonds zag ik net als het hoger dan 5.3 is staan.

Laat nu de mijne toen ik het door moest bellen 5.3 zijn.



Ik weet dat ze extra opletten bij een zwangerschap, maar om nu meteen te zeggen die hoogte is schrikbarend, gaat me iets te ver.



Ik hou me al een hele tijd aan het dieet, omdat ik weet waarvoor ik het doe.

@ingelke wrote:

Dank jullie wel. Inderdaad bij zwangerschapssuiker zijn ze daarin strenger.



Op de site van de diabetes fonds zag ik net als het hoger dan 5.3 is staan.

Laat nu de mijne toen ik het door moest bellen 5.3 zijn.




Je hebt gelijk.
Ik heb mijn diabetesdagboekje teruggezocht waarin ik de bloedsuikers moest bijhouden. Nuchter moet het onder 5.3 zijn. En 1 uur na de maaltijd onder 7.8

Ik heb in de zwangerschap van Siem ook zwangerschapsdiabetes gehad. Werd ontdekt toen ik een suikertest deed rond de 24 weken.

Toen op een dieet gegaan en dat werkte gelukkig. Ik vond het goed vol te houden en ben niet ingeleid. Siem kwam uit zichzelf met 39 weken.



Toen ingelezen en 80-90% van de vrouwen krijgen het bij een tweede zwangerschap weer. Of , als je te zwaar bent, moet afgevallen zijn. Ik ben 18 kg afgevallen voor de zwangerschap, en heb tot nu toe nog geen zwangerschapsdiabetes. Ben al 2 keer getest en moet over 2 weken weer (laatste keer) Wel let ik al vanaf het begin dat ik zwanger ben op de koolhydraten.



Maar je hebt het nog niet officieel dus ik zou er nog niet teveel over piekeren. Wel op de voeding letten, dat kan geen kwaad.

Volgens het zkh zijn de waardes nog te hoog :shock: ondanks mijn dieet.

Zij willen nuchter onder de 5 hebben, internist vind het net op het randje.



Ik zou dus pillen gaan krijgen van de Diabetes verpleegkundige.



Ik zelf val nu af.

Weer 2 kilo kwijt.



Maar weer afwachten wat er Maandag gezegd word.

Ik moet nog minimaal 6 weken en krijg dan keizersnede ivm voor geschiedenis ( heeft niks met de suiker te maken)

Normaal gezien krijg je geen pillen tijdens de zws voor diabetes omdat die schadelijk zijn.



Meestal wordt insulinetherqpie voorgeschreven.



Ik mag binnen 2 w de test gazn doen. Ben benieuwd :think:

Hier had ik bij een suikertest bij de middelste idd ook een te hoge 1e meting. Na dieet was mn suiker prima en daarna is het nooit meer gecontroleerd. Jesse was met 39 weken 4235 gram en 50 cm, een flinkertje dus.



Bij de laatste ook suikertest en die was goed, tot ze onze zoon met 37 weken zwangerschap wel erg groot vonden worden volgens de curves. Een consult in het ziekenhuis gehad en toen zeiden ze het kan je dat je zwangerschapsdiabetes hebt opgelopen maar nu nog test is vrij onzinnig. Thijs werd uiteindelijk met 40 weken geboren en 4435 gram.



maar gelukkig nooit hoeven prikken oid.

Al iets bekend bij jou?



Sterkte ermee :hug:

Ik zou dus wel pillen gaan krijgen.



Ik heb nog niks vernomen van het ziekenhuis, dus dan zal het goed zitten de laatste weekjes.