Zwangerschapscursussen: ik weet het ff niet meer

Ik kan het natuurlijk ook wel opzoeken, maar weet het gewoon allemaal niet meer wat ik wil enzo, dus vraag het gewoon opnieuw.



Bij mijn eerste zwangerschap hebben mijn man en ik gezamelijk: Samen Bevallen gedaan.

Beviel ons prima, maar om dat nu weer te doen. Ik zie geen toegevoegde waarde. De theorie die we leerde had ik grotendeels al gelezen of van internet geplukt :wink:



Bij de tweede zwangerschap zat alles nog vers genoeg in mijn hoofd en hoefde het van mij allemaal niet zonodig.

Wel zaten we aan haptonomie te denken, maar ik vind het behoorlijk prijzig :shock:



Tja en nu? Wil ik wel een weer een cursus doen?

Ik ga zoiezo straks weer zwangerschapszwemmen (heb ik de vorige keren ook gedaan) maar dat zie ik niet als een cursus.



Ik heb hier wat info voor mijn neus en zie dat zw-gym gratis is en zw-joga 135 euro. (En haptonomie 60 euro per uur :shock: :shock: (maal 5 Ã 6 keer, reken maar uit))

Kwa uitleg, zijn er natuurlijk wel wat verschillen, maar echt heel duidelijk zie ik dat toch ook weer niet.



:shifty: Ik ben zwanger geloof ik… Help :lol:



Wat hebben jullie gedaan (ervaring daarmee), hetzelfde of toch wat anders bij de volgende, of… Niet nodig 8)



(ik wordt overigens ingeleid, zal dus in het ziekenhuis bevallen. En de vorige keer ging het zo snel dat bij het oproepen van de co-assistent ivm evt pijnstilling (ze was even van de afdeling af) ze er net op tijd was om de navelstreng door te knippen :shock: )



:-* Liefs, Evelien :vlinder:

Euhm hier hebben we niets gedaan. Ik voelde de behoefte niet en manlief tja die al helemaal niet. :shifty:



Yoga lijkt me voor een volgende zwangerschap wel erg leuk juist omdat daar ook net als met de hapto aandacht is voor ‘alles’, je eigen lijf, de baby, ademhaling, de bevalling…en het lijkt me best rustgevend.

Alleen de papa mist geloof ik in dat ‘geheel’ :think:



Qua kosten, vraag voor de zekerheid eens na bij je zorgverzekeraar. Soms sta je versteld wat ze vergoeden. :wink:

En bovenal; geniet! :inlove:

Ik heb ook niets gedaan de 2e keer. De 1e keer ben ik naar zwangerschapsgym geweest, maar vond dat ook niet zo bijzonder. Dus de 2e keer vond ik het allemaal wel prima.

Gewoon lekker gaan zwemmen, de rest ken je al wel :wink:

ik wist het ook niet,er is gewoon teveel keuze…

ik heb me dus maar nergens voor opgegeven,als ik er straks behoefte aan heb ga ik wel zwemmen maar niet eens persee zwangerschapszwemmen(dat is op een bep.tijd)

De vk zei ook,toen ik advies vroeg,dat iedere vrouw het moet kunnen en daar is dus niet persee een cursus voor nodig,ik moest het alleen doen als ik er zelf veel belang aan hechtte.

ik volg geen cursus, ben wel het boek veilig bevallen aan het lezen.

Ik heb met Loek niets gedaan en met Fieke yoga

Ik vond dit zo lekker ontspannend dat ik bij deze zwangerschap zeker weten weer yoga ga doen

al is t alleen maar om n avond alleen te kunnen ontspannen :wink:

Zwemmen wil ik ook gaan doen, maar viel de vorige keer op dezelfde avond :wall:

Ik zou zeggen yoga, maar niet voor de bevalling, maar om gewoon lekker te ontspannen :mrgreen:

Ik heb met Sam zwangerschapsgym gedaan. Erg leuk! Zat in een klein groepje, soms zelfs alleen, wat ik wel erg prettig vond :mrgreen: lekker alle aandacht! Alles kwam aan bod! :thumbup:



Dit keer ga ik zwangerschapsyoga doen. Deze zijn namelijk ook bekend met bekkenproblemen. En dat leek me wel handig! SM gaat betalen voor mij :thumbup: dus ik ga er lekker naar toe! Is 4 keer anderhalf uur! Helemaal leuk! En dan neem ik John mooi mee (ik kan niet maar autorijden dusss hij moet :wink: ) maar dat vinden we juist leuk :thumbup:

Begint begin november en heb er nu al zin in! :dance:

Ik heb niets gedaan. Vond het niet nodig en mn vriend vind het allemaal ook niks. Dus wat dat betreft wilden we geen van beiden iets er aan doen.

En het met de bevalling van Dewi helemaal goed gegaan.

Dus nu met de 2de weet ik helemaal zeker dat ik niks ga volgen.



Mocht ik moeten kiezen, dan zou ik denk ik voor Yoga gaan.



Succes met je keuze

Bij de eerste heb ik gewone zwangerschapsgym via de thuiszorg gedaan, was wel ok maar niet heel bijzonder ofzo. We waren maar met z’n 5-en waarvan er 1 tot 2 meestal niet kwamen opdagen, dus het was een beetje saai. Maar op zich wel nuttig. Ik had nu dus geen zin meer in weer dezelfde cursus dus had ik me aan het begin van deze zwangerschap opgegeven voor fitzwanger, zoveel mogelijk sporten maar ook aandacht voor puffen en ontspanning. Maar die cursus is wat verder uit de buurt en ik had daar eigenlijk helemaal geen zin meer in om daar steeds 's avonds heen te moeten (10x). Toen ik me aanmeldde voor kraamzorg kreeg ik nog een folder in de bus en ik dacht: dit is het! Het is een combinatie van mensendieck, yoga en gym. Veel aandacht voor je houding maar ook voor de ontspanning en 2 partneravonden waarbij de partners geleerd wordt zijn vrouw een energetische voetmassage te geven. Omdat ik al naar mensendieck ga voor m’n bekken en ook vaak naar voetreflexmassage ga en ik mij daar heel prettig bij voel, is deze cursus het dus helemaal voor mij en heb ik me daarvoor aangemeld! (de andere cursus kon ik met goed fatsoen cancelen omdat de avond dat ik zou gaan niet meer doorging vanwege te weinig aanmeldingen). Ik begin volgende week: ik hoop dat het ook echt zo leuk is als ik denk!



Maar wat wil jij, dat is natuurlijk heel persoonlijk. Wil je lekker ontspannen of juist meer ‘sporten’ om in conditie te blijven, of wil je met andere meiden lekker kletsen over je zwangerschap of hoeft dat juist wat minder? Kijk wat er in je omgeving is en hoe de lessen zijn opgebouwd en of je daar zin in hebt. (en kijk inderdaad of je zorgverzekeraar haptonomie vergoedt voor een deel, vaak doen ze dat wel). Bij mij in de buurt bijvoorbeeld wordt ook zwangerschapsyoga gegeven op de yogaschool (ben ik nooit geweest maar heb het van horen zeggen) en daar kan je instappen vanaf 25 weken ongeveer. Voordeel is dat je daar puur komt voor de oefeningen en ontspanning, nadeel is dat je niet echt contact opbouwt omdat de groep steeds wisselt, maar dat kan ook weer een voordeel zijn. :wink:



Succes met kiezen! :slight_smile:

wij hebben (net als jullie) bij dave samen bevallen gedaan…die is erg goed bevallen :wink: vooral voor mijn vriend, die in eerste in stantie niet mee wou…maar achteraf toch blij was dat hij het had gedaan…

en zelfs zijn vrienden het aanraadde toen hun vriendinnen zwanger waren ( wie had dat voor mogelijk gehouden :eh: :mrgreen: )



deze keer niets…vind het goed zo…het is allemaal zo duur en in de avonduren…ik kan niet meer autorijden ( bijna niet meer)

dus ben dan afhankelijk van iemand…

plus mijn bekken zijn te pijnlijk…ik lig elke avond op de bank…van de pijn.





dus lekker niets…





en jij hebt ws niets aan mijn antwoord :think: bedenk ik nu…solly :-*

ik vond de yoga super ontspannend. Vond het wel wat zweverig soms, ben zelf nogal nuchter voor sommige dingen. Mijn man had vooraf gezegd zeker niet mee te gaan en heeft zich daar ook aan gehouden :mrgreen: (vond ik niet erg hoor, anders waren we samen in de lach geschoten en dat had me vast een natte onderbroek opgeleverd)



Ik heb nl. NA de yoga iedere keer vreselijk veel lol gehad. Ik ging naar Belgie en zat daar tussen een aantal typische zwangeren (van die serieuze yoga’-ers zeg maar en dan ook nog Belgisch (sorry dames van Belgie, ik bedoel het prototype maatje 36).

We moesten vooral iedere keer zoemen oid… dan moesten we in een bepaalde houding gaan zitten en gaan zoemen… ik kon dat echt niet ik kreeg de slappe lach van dat zoemen… en het ergste ze zei dan op den duur: EN DAN PROEF JE DE HONING… veeg mij dan maar op maar dat kan ik dus niet.



Goed hier heb je dus ook niets aan maar ik heb enorm veel aan bepaalde oefeningen gehad, mijn man zei dat ook tijdens de bevalling. De eerste 12 uur weeen kon ik echt super bij mezelf blijven ondanks dat het een kl.(( te bevalling was.

Ik overweeg dus om toch opnieuw yoga te doen.



natas

bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb het weer wat meer op een rijtje :lol:



Vandaag hebben we Menzis gebeld (onze zorgverzekeraar, wij zijn daar maximaal verzekerd)

En we krijgen het volgende vergoed wat betreft Haptonomie:


Er zijn 2 mogelijkheden waaronder de vergoeding kan plaatsvinden:

• Fysiotherapie / hapotonomie 100% vergoeding
Als de Haptonoom ook fysiotherapeut is kan de behandeling volledig worden vergoed. Deze kan door de haptonoom direct worden vergoed door Menzis, zonder dat wij hoeven te declareren.
• Alternatieve Psychologische Hulpverlening Max 500 euro per jaar vergoeding.
De hapotnoon moet bij de vereniging Van Haptotherapeuten (VVH) zijn aangesloten, alleen dan krijgen we max 500,- p.j. vergoed uit het onderdeel Alternatieve Psychologische Hulpverlening


Ofterwijl, Als ik het goed lees, wordt het gewoon helemaal vergoed :dance:

Onze keuze is dus wel gemaakt.
Morgen eens kijken bij wie :mrgreen:

Oja, als het niet vergoed zou worden, zat ik aan zw-joga te denken. :think:

Nogmaals bedankt allemaal. Ikke ben weer helemaal blij :D

:-* Liefs, Evelien :vlinder:

Wat vergoedingen betreft voor haptonomie bij je zorgverzekering kun je ook hier kijken:

vergoedingenlijst-haptotherapie



:-* Liefs, Evelien :vlinder:

Ik zit vanaf 14 weken al op zwangerschapsyoga (gewone yoga ging niet meer omdat mijn buik met 8 weken al uit zn voegen groeide) en vanavond hebben we onze 2e partnerles. Bij ons wordt de partner heel erg betrokken bij het geheel aangezien hij de coach is die naast je staat straks. Elke 4-6 weken is er dan ook een partnerles.



Ik ben er heel blij mee, je leert waarheen je moet ademen en niet zo hyper te puffen als dat op de gym het geval is. Kennis van ons zit op yoga en gym (om maar ff goed voorbereid te zijn :mrgreen: ) en die vind de gym helemaal niks en de yoga super. Het is ook helemaal niet zweverig ofzo (geen gezoem in onze groep :lol: ), maar de yoga gaat uit van dat de ontspanning de ontsluiting helpt. (bij gym vast ook hoor, maar dat gepuf vind ik echt heel tegenstrijdig met het idee van naar je bekken ademen, aangezien het daar toch echt gebeurd). Het ligt denk ik wel aan de lerares, wij hebben ooit een invaller gehad die we tot ‘zweefje’ hadden omgedoopt, zegt wel genoeg denk ik :lol:



Misschien kun je bij allebei de cursussen een keer op proefles komen?? Dan kun je vast beter je keuze maken en kijken wat er bij jou past, want zoals er altijd wordt gezegd is bevallen toch heel persoonlijk 8)