Nu ik zwanger ben van onze 4de wil ik graag een cursus doen. Niet omdat ik er veel van wil leren, maar meer om stil te staan bij deze zwangerschap.
Dit omdat dat er met 3 rondlopende kids, er toch wel bij inschiet.
Zelf zat ik te denken aan Haptonomie. Maar misschien zijn er hier ook wel goede ideeën/tips.
ik heb toen ik zwanger was van Odin de cursus samen bevallen gedaan (dan ga je dus elke les samen met je man erheen) beviel mij goed
Ik heb bij Josephine Fit Zwanger ofzo van een plaatselijke organisatie gedaan. Vond ik een soort bejaardengym. Bij Tristan heb ik yoga gedaan en dat vond ik een stuk prettiger. Deze keer was ik eigenlijk niet van plan een cursus te doen.
Hier na de eerste keer zwangerschapsgym nooit geen cursus meer gedaan. En merk nu idd dat bij vlagen ik bijna vergeet dat ik zwanger ben en dan heb ik er maar 1 rondlopen. :silenced:
Heb wel een hele fijne VK die me helpt en wat handreiking vanuit de haptonomie geeft om contact (en dan heel bewust niet zomaar even!) te maken met de baby. Voor mij is dat al genoeg eigenlijk. Elke avond wanneer ik in bedje lig ga ik heel bewust contact maken, even een stukje rust voor mezelf en gezellig voelen wat de kleine in mijn buik doet.
Haptonomie kan voor jezelf heel fijn zijn maar misschien is zwangerschapszwemmen ook wel wat voor je. Een uurtje lekker gewichtsloos in het water, vaak ietsjes warmer dan gebruikelijk. Goed voor je spieren en je conditie dus je pakt gelijk meerdere positieve dingen mee. Hier in het zwembad wordt het vrijblijvend gegeven en je hoeft je niet op te geven kunt zo binnenlopen. Dus dan voel je ook gelijk minder de verplichting te gaan. Kan soms ook heel fijn zijn.
Rhiannon, wat een fijne vk heb je dan! Hier gaat het toch echt om de controles, maar het zijn wel hele leuke meiden. Het lijkt mij ook fijn om wat handreikingen te krijgen in de haptonomie. Op zich hoef ik niet helemaal daar in onder te duiken. Even bewust contact met ons kindje. En ondat ik er niet veel van weet leek zo’n cursus me de beste optie.
Zwemmen heb ik bij de andere 3 ook gedaan. Vond ik heel fijn, maar komt nu heel ongelukkig uit, met de tijden van de zwemles van Lara :think: . Zit er wel aan te denken om te vragen of dat niet verschoven kan worden. Dan zou ik het allemaal net kunnen redden.
Tedski, die plaatselijke gym is hier ook wel. Maar lijkt mij eerlijk gezegd niets :oops: . Yoga heb ik bij Lara gedaan, maar was niet echt wat voor mij.
Angel, Samen bevallen lijkt me op zich ook wel wat. Maar ben bang dat ik manlief echt niet mee krijg.
Misschien vooraf ook bedenken wat je niets vond aan de yoga…want op bepaalde gebieden vind ik haptonomie daar wel errug mee overeenkomen… En als je nou net op die gebieden de yoga niets vond, dan is de kans dat je haptonomie nog minder iets vind wel (heel) erg groot…
Ik heb alleen ervaring met Fit rondom de bevalling en zwangerschapsyoga. Dacht dat yoga niets voor me was, is het eigenlijk ook niet, maar de vrouw die het geeft vind ik zoveel ‘fijner’ dan de vrouw van de andere cursus, dat het ‘yogagedeelte’ lang zo erg niet is. Maar ik zou nooit haptonomie gaan doen, omdat ik denk dat dat nog minder bij me past, hoe goed het ook klikt met degene die het geeft.
Boerinnetje voor mij is de haptonomie niet ‘meer’ dan contact maken. Klinkt mss wat vaag maar bv met een week of 15/16 heeft ze me laten voelen waar het hoofdje zat en hoe dat voelt. Kindjes draaien natuurlijk nog heel erg veel dus de lokatie veranderd telkens. Maar ook het ‘zoeken’ en voelen hoe je kindje ligt is eigenlijk al haptonomie. Een echo is top maar die krijg je natuurlijk niet wekelijks laat staan elke dag en voor mij is het dan extra fijn dat ik zelf een beetje kan voelen waar en hoe beeb ligt. Daarvoor moet je ook idd een stukje yoga-achtig tot rust komen. Heel rustig ademhalen door je buik, met je hand op je buik een minuut of 5 rustig liggen tot je merkt dat je ademhaling ook rustig is. Dat maakt dat je niet alleen zelf rustig wordt maar ik heb het idee dat ik dan ook de kleine beter voel. An sich hoef je daar geen cursus voor te volgen natuurlijk. En ja je kunt je partner daar ook in betrekken. Al vinden zij het meestal pas echt leuk wanneer er flink geschopt wordt. 8) Grappige bij dochter vond ik wel dat zij altijd heerlijk rustig werd van de warme handen van papa. :inlove: Bij zoonlief merkte ik veel minder verschil en dit beebje is van zichzelf al behoorlijk rustig.
Wellicht kun je nog wat met een goed boek uit de bieb waar waarschijnlijk nog veel meer handreikingen instaan. :thumbup: