zwangerschapscursus

welke cursus heb je gedaan tijdens je zwangerschap?



Ik heb bij tl enkel de borstvoedingscursus gedaan. Vond hem erg leerzaam en leuk!

Vind het nog steeds jammer dat ik de BV cursus NIET gedaan heb…dat had me veeeeel gehannes gescheeld. Uiteindelijk hebben ze wel beide pespec. 9 en 21 maanden gevoed,maar een beetje meer voorkennis had zeker geen kwaad gekunnen…



Maar…wel gedaan heb ik de Mensendieck zwangerschapcursus.

Bij Jo was dat omdat ik al vanaf 13 weken pijnen in mijn bekken had, hoopte daar tegen het einde wat meer grip op te houden…

(Tussentijds Mensendieck therapie gehad).

Vond het een goede cursus. Geen theekransje, geen getut,maar eerlijkheid. Zo groot is het kind en daar moet hij uit…en dat gaat NIET zonder pijn…

Geen rare puf oefeningen,maar meer leren WAAR in je lichaam je vanuit moet werken/denken…

Handige tips om wat ongemakken onder controle te houden (bijv. hoe je een harde buik op kan vangen e.d.) dingen die ik nu als ik buikpijnen e.d. heb nog steeds gebruik…



Bij Eli heb ik bewust tegen het einde dezelfde cursus nogmaal gedaan.

Bij Jo heb ik er tijdens de bevalling echt NIETS aan gehad,maar dat lag meer aan de situatie…

Voor Eli vond ik het gewoon nodig om, als was het maar 1 uurtje per week, even bewust bezig te zijn met dit kind. De hele zwangerschap door was er gewoon geen tijd stil te staan bij Eli…was zwanger,maar verder ging het leven door…wist op het einde niet eens meer hoe ver ik eigenlijk was…

Even een momentje alleen bezig zijn en denken aan je kindje was wel even nodig. Dus…opnieuw dezelfde cursus.



Uiteindelijk was door de groepssamenstelling de 2e cursus leuker.

Er zaten meer mama’s met meerdere kids,dus de hele insteek veranderde daardoor…dat was wel fijn.

ik heb met pat toen de zwangerschapscursus “zwanger ben je samen” gedaan… vond het erg leerzaam en leuk

ik denk dat ik me bij een 2de ook maar ga storten op een BV cursus

zeker wat ik kwa ervaring heb met tygo toen dat ik een hypo allergeen dieet moest volgen en de bv plots niet lekker meer liep

zou daar nu wel beter in begeleid willen worden en meer over willen leren

Bij de oudste 3 de ‘gewone’ gym gedaan, wel met meer gym dan klets en puf overigens :lol:

Bij de oudste 2 zelfde vrouw en bij de 3e een andere die de cursus gaf, maar beide lekker vlotte en actieve vrouwen die wel voor een boel beweging waren :thumbup:



Bij de oudste was het natuurlijk allemaal nieuw en woonden nog niet heel lang hier en vond het een mooie manier om met de zw.schap bezig te zijn en tegelijk wat mensen te leren kennen.

Aan die cursus heb ik 1 hele goeie vriendin over gehouden, erg leuk dus.



Bij de 2e en 3e was het vooral even opfrissen, maar weinig nieuws natuurlijk. Voor mij was het wel erg prettig die 2 uurtjes in de week me echt even helemaal te kunnen richten op die zw.schap en dat kindje.



Bij de 2e ook bv cursus gedaan, omdat het bij de oudste jammerlijk mislukt was. Wou echt dat ik dat bij de eerste gedaan had… maar ja dat draai je niet meer terug. Nummer 2 en 3 hebben er voluit profijt van gehad.



En nu? Nu weet ik het eigenlijk niet…

Dat bevallen en hoe er mee om gaan dat lukt me nu wel… maar mis soms idd ook wel die echte aandacht voor deze zw.schap. De weken glippen me door de vingers…(en dan ben ik al best wel navelstaarderig :mrgreen: ).

ik ook de gewone cursus. Samen bevallen kwam er echt hier niet in :mrgreen: . Hij vond 1 keer mee gaan al erg genoeg hihi.



Vond het supergezellig en ook nu heb ik nog contact met een aantal en zijn we niet zo lang geleden nog weer samen geweest om alle 2 jarigen weer eens te bewonderen :inlove:

Bij de eerste een cursus gedaan Fit Zwanger geloof ik, maar het was net een soort bejaardengym en de cursusleidster vond haar eigen stem waarschijnlijk erg mooi ofzo want ze was aan een stuk aan het praten steeds en waren ook nooit op tijd klaar. Behalve toen we met zijn allen hadden aangekondigd dat we op tijd weggingen ivm een wedstrijd van het Nederlands elftal voor het EK.



Volgende week ga ik beginnen aan zwangerschapsyoga. Dat wilde ik bij de eerste al maar was steeds op avonden dat ik niet kon. Heb hier best wel hoge verwachtingen van.

Hier de Zwanger Compact van de GGD. Niet veel bijzonders als je je een beetje ingelezen hebt, maar wel gezellig. En de borstvoedingsvoorlichting en ‘Hond en baby’ van de kraamzorg.

De 1e keer heb ik de gewone pufcursus gedaan, erg gezellig maar om nou te zeggen dat ik iets aan had…nee niet echt.



Deze keer was ik van plan om helemaal niks te doen, maar mijn zwangere collega wil graag samen gaan yoga-en…nou best hoor, ik ga wel mee 8)

deze:



Tijdens de Zwangerschap Plus Cursus leer jij je goed voor te bereiden op de bevalling, de kraamperiode en het ouderschap. Ook staan we stil bij de zwangerschap en alles wat hierbij komt kijken.



Door de zeer uitgebreide kennis en ervaringen van de docenten kan de cursus naar behoefte worden aangevuld met specifieke onderwerpen en kunnen alle vraagstukken behandeld worden.





Voor wie is de cursus bedoeld



De Zwangerschap Plus Cursus is bedoeld voor de zwangere vrouw, vanaf een zwangerschapsduur van 20 weken tot aan de bevalling.



Inhoud:



De volgende punten zullen o.a. aan de orde komen in de lessen:

Uitgebreide informatie over de zwangerschap

Uitgebreide informatie over de bevalling, waaronder:

Op welke manieren kan een bevalling zich aandienen

De verschillende fases

Waar wil je gaan bevallen

Verschillende houdingen waarin je kan bevallen

Als het anders loopt dan verwacht

Voorbereiding

Opvangen van de ontsluitingsweeën

Perstechniek

Ademhalingstechnieken

Ontspanningsoefeningen

Massages tijdens zwangerschap en bevalling

Informatie over etherische oliën

Goede basis houding liggen – zitten – staan

Omgaan met angst en pijn

Rol van de partner

Lichaamsoefeningen voor na de bevalling

Het geestelijke aspect van het ouderschap

Voorbereiding kraamperiode

Ontwikkeling,voeding, darmflora van je kind

Nieuw balans met je kind

Prikkelreductie, rust en regelmaat,huid op huid contact en huilen





Cursusdagen



De cursus bestaat uit 6 bijeenkomsten en zal worden gevolgd in een vaste groep met zwangere vrouwen. Op uitnodiging kan de partner (vrijwillig) 1 les meekomen, de 5e les van de cursus.



Voor de exacte data zie Cursusdata



Kosten



Een overzicht van de prijzen vindt je in ons hoofdstuk Kosten.



Samenstelling groepen:



Het minimale aantal deelnemers is 3 en het maximale aantal deelnemers is 8 om zo de samenstelling van de groep in balans te houden.



Voor de lessen is het handig om het volgende mee te nemen:



Een grote handdoek of plaid om over het aanwezige matje te leggen

Wij adviseren je gemakkelijk zittende kleding te dragen

De lessen worden op blote voeten of sokken gevolgd.



Aanmelden of meer informatie



Wanneer je je wilt aanmelden kan dit via het Inschrijfformulier



Indien je nog vragen hebt, kan je ons altijd bellen of mailen Zie Contact





Tip! Geef of vraag een cadeaubon van Zwanger Plus!



Voor meer informatie kijk onder de knop Cadeaubonnen.

Geen cursus gedaan :lol:

Had er waarschijnlijk ook niks aan gehad ging zo snel

Hier ook geen cursus gevolgd. Ging prima zonder!

hier ook niks gedaan. achteraf me wel eens afgevraagd of het iets gescheeld zou hebben als ik wel een cursus gedaan zou hebben (had een behoorlijk pittige bevalling). En toen had ik ook het idee dat ik bij een eventuele volgende zwangerschap, wel een cursus zou willen doen. Maar nu het zover is, heb ik de behoefte eigenlijk weer niet, en vind ik het al helemaal de moeite niet waard om daar wekelijks een oppas voor te regelen.

Dus hier poging 2 om het ‘onvoorbereid’ te doen :angel:

ik heb ook geen cursus gedaan.

instinctief heb ik de weeën opgevangen.

bij een eventueel 2e kindje zal ik misschien wel een bv cursus gaan doen.

Hier ook geen cursus.

Ik vind het aardig aan de prijs (krijg geen vergoeding) en ik heb mijn twijfels of het wel wat voor me zou zijn. Ben in elk geval geen zweverig type, dus dan vallen veel cursussen al af. En ach, ik denk dat mijn vk me prima door de bevalling heen kan helpen en dat ik alles uit die cursus op dat moment toch weer vergeten ben… :wink:

Heb nog even gedacht om het voor de contacten te doen, maar uiteindelijk toch maar niet gedaan… daar moet je ook maar net mazzel mee hebben namelijk.



Kan je dus niet helpen… :wink:

Ik ben tijdens de 1e zwangerschap bij een kinesiste geweest die ademhalingsoefeningen gaf, ontspanningsoefeningen, info over borstvoeding etc.

Heb er een leuke vriendschap aan overgehouden :thumbup:



Maar tijdens de bevalling heb ik er niet echt veel aan gehad :?

Weeën waren zo enorm hevig en snel achter elkaar (was een ingeleide bevalling) dat ik ze nog maar amper kon opvangen en uiteindelijk werd het een KS…



En nu weer een KS in het vooruitzicht… dus denk niet dat ik vóór de bevalling weer terug ga.

Na de bevalling echter wel!!! Eerst om wat oefeningen te doen om m’n buikspieren weer enigszins in model te krijgen…als dat nog lukt… :think: En ook omdat ik merk dat mijn blaas minder goed functioneert :oops: Dus daar ook oefeningen voor gaan doen!!



Groetjes, Marieke

Geen enkele en ik heb het absoluut niet gemist. En bij de bevalling heb ik gepuft als een ervaren pufster :wink:

Dus dat ken je ook zonder cursus.

Ik heb een bv-cursus gedaan, aan zwangerschapsyoga gedaan en Samen bevallen gedaan. Vond het erg leuk en leerzaam. Bij een volgende doe ik alleen maar 1 cursus denk ik :wink:

ik heb bij allebei de pufcursus gedaan

fit voor en na de bevalling

deed het bij de eerste omdat ik nog niet zolang in deze buurt woonde en dacht dan kom ik zo wat mensen tegen en als ik er maar 1 ding van gebruik is het al nuttig geweest.



heb wel 1 ademshaling oefening gebruikt

bij de 2e meer omdat ik dacht dan heb ik even een moment waarop ik even met de baby bezig ben en niet alleen maar last heb van mijn bekken.



de 5 keer na de bevalling was erg fijn even geen baby en wat gym oefeningen doen.

Bij de 1e naar SAMEN BEVALLEN geweest

ik wilde dat hij ook wist wat er ging gebeuren… en hij vond de eerste keer verschrikkelijk maar de lessen erna heeft hij heel leerzaam gevonden.

toen onze vrienden in verwachting waren heeft hij de mannen verteld hoe het allemaal zit :mrgreen:

die hielden stug vol dat het wel mee zou vallen allemaal…

( sommige zijn daar trouwens wel op terug gekomen hahahahaha)





kijk dat wij vrouwen het werk moeten doen is niet altijd even plezierig… maar als man zou ik er niet bij willen staan hoor… zo hulpeloos en machteloos moeten toekijken hoe je geliefde bijna door tweeën wordt gescheurd omdat er zo’n jankend monster uit moet komen :shock: :o :shifty: …

pffffhhhh nee dan maar de vrouw zijn :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

@colle wrote:

zo hulpeloos en machteloos moeten toekijken hoe je geliefde bijna door tweeën wordt gescheurd omdat er zo’n jankend monster uit moet komen :shock: :o :shifty: …


Hahaha, ja, zo kun je het ook verwoorden! :mrgreen: