zwangerschapscursus vergoeding?

Wordt bij jullie de zwangerschapscursus vergoed? Degenen die er eentje volgen?

Ik krijg vandaag bericht van mijn fijne verzekering dat ze mijn cursus niet vergoeden :evil: . Alleen maar omdat degene die de cursus geeft niet valt onder een van de volgende categorieen:thuiszorgorganisatie, kraamcentrum, GGD of RIAGG.

Je betaalt je blauw aan je verzekering (vind ik in ieder geval) en dan krijg je ook nog eens zo’n cursus niet vergoed. Ik had wel gekeken bij de thuiszorgorganisatie, maar daar is de cursus 275 euro :shock: , terwijl ik maar 100 euro vergoed krijg. Dus ‘slimme ik’ zoek een cursus voor 100 euro (de mensendieck zwangerschapscursus), maar ja die valt weer niet in de juiste categorie :evil: .

Ik zit trouwens bij IZZ (omdat ik in het ziekenhuis werk) en ben daar zo goed als maximaal verzekerd, maar dat levert dus niet veel op :frowning: .

Wordt er bij jullie wel wat vergoedt? En wat voor cursus deed je dan?

Mijn verzekering vergoed sowieso maar max. 17,50 oid. Moet het nog declareren…

Dat is inderdaad ook niet veel nee :frowning:

Ik vond het bij onze nieuwe verzekering al een wonder dat ik hem vergoed krijg. Bij mijn andere kids heb ik er nooit naar gekeken en gewoon keurig zelf betaald. En dat zij dan een max bedrag instellen vind ik niet erg.

Is toch al meer dan niets.

Mijn cursus was via de thuiszorg(gewone zwangerschapscursus) omdat ik lid ben 99 euro en ik krijg max 100, dus mooi meegenomen.

Ik krijg ook nog een gratis bv cursus, fijn hoor.

Er is best wat aanbod aan zwangerschapscursussen, van thuiszorg tot ziekenhuizen die gratis of vergoed worden.

Vind het eigenlijk heel normaal dat je voor " specifieke" wensen zelf de kosten betaald.

Zo hebben wij tijdens mijn 1 ste zwangerschap de cursus " samen bevallen" gevold, echt een aanrader en zelf betaald.

Ik vind het veel erger dat bijvoorbeel de vergoedingen voor psychische zorg of zo miniem zijn in Nederland dat tal van cursussen waar er legio gratis tussen zitten. Maar goed, da’s mijn mening

ik ben het met je eens voor wat betreft de psychologische zorg, maar daar gaat het in dit topic niet over. Ook niet over de overige onderdelen van de zorgverzekering waarvan ik vind dat er te weinig voor vergoed wordt. Zoiets hangt namelijk ook van je eigen situatie af.

de thuiszorgorganisatie bied in mijn omgeving geen betaalbare cursussen. En de andere organisaties die voor vergoeding in aanmerking komen bieden geen cursussen aan. Ik vind het alleen erg jammer dat ze niet tegemoet komen in andere soortgelijke zinvolle cursussen. Je ou het toch wel verwachten als je zo ongeveer het maximale pakket hebt. Dat is dus niet zo en vind ik jammer.

Het gaat mij er verder om of er andere verzekeringen zijn die ook dergelijke criteria handhaven en in hoeverre ze vergoeden. Gewoon uit interesse. Het heeft nu toch geen zin meer voor mij om te switcchen.

Inhoud

U bereidt zich actief voor op de bevalling door lekker te bewegen. Daarnaast krijgt u informatie over zwangerschap en bevalling.

Ademhalings- en ontspanningsoefeningen

Versterkende oefeningen voor de buik-, rug- en bekken-bodemspieren

Technieken voor opvang van weeën en pershoudingen

Partneravond met informatie over zwangerschap, bevalling en de ondersteuning die de partner kan geven

Voorlichtingsavond door een verpleegkundige Jeugdgezondheidszorg

Opbouw

De cursus bestaat uit tien bijeenkomsten van een uur, waarvan negen bijeenkomsten voor de bevalling en een follow-up bijeenkomst na de bevalling.

Heeft u zich ingeschreven voor de cursus Gezond en fit rondom de bevalling, dan start u tussen de 26e en 30e week van uw zwangerschap met de cursus. De laatste les valt ongeveer twee weken voor de uitgerekende dag.

Als u zich inschrijft voor Gezond en fit rondom de bevalling kunt u gratis naar de bijeenkomst Aanstaande oudervoorlichting. Na de bevalling kunt u nog deelnemen aan de cursus Gezond en fit na de bevalling.

Kosten

€ 30,-

Vraag aan uw zorgverzekeraar of u in aanmerking komt voor een (gedeeltelijke) vergoeding van deze cursus.

Ik heb haptonomie vergoed gekregen :smiley:

Vandaag de brief van de verzekring binnen.

Van de 40 euro per les wordt er 35 euro vergoed :slight_smile:

Ik heb ook de haptonomie vergoed gekregen. De lessen van vorig jaar volledig en die van dit jaar gedeeltelijk. Echter om het vergoed te krijgen moest de haptotheraqpie wel aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Of het moest aangesloten zijn bij een fysiotherapie-praktijk of het moest lid zijn van een bepaalde vereniging (weet ff niet meer welke) en dan valt het onder alternatieve geneeswijze (of hoe noem je dat)

Verder heb ik daarnaast ook nog zw-gym gedaan, maar alleen omdat dat in mijn woonplaats (nog) gratis is. Vond er weinig aan en deed het eigenlijk meer om andere zwangeren te leren kennen :wink:

Tijdens mijn eerste zwangerschap beter bevallen gedaan. Vond dat ook erg prijzig, echter hebben we er nooit aan gedacht dat een cursus welleens vergoed kon worden.

:-* Liefs, Evelien :vlinder:

ik doe zwangerfit (fitness voor zwangeren met begeleiding van fysio) en deze wordt ook niet vergoed.

Ik krijg niet eens een kraampakket van die schrale verzekering!

Het verbaasd mij sowieso dat er sommige cursussen worden vergoed.

Je kiest toch zelf voor een cursus, die zijn niet noodzakelijk in een zwangerschap lijkt mij…