Ik heb vorige week woensdag de oggt test gehad voor de suiker te testen en deze waardes waren te hoog.
Deze week heb ik zelf moeten testen en de ochtend waardes waren weer te hoog.
Volgende week moet ik dus naar de internist en naar de diabetes verpleegkundige ivm dieet en alles wat erbij hoort.
Wie kan mij wat vertellen over zwangerschaps diabetes.
Ja, ik.
Hier in de 2e zwangerschap zwangerschapsdiabetes gehad. Ontdekt rond 28 weken met een OGGT.
Ik moest de test doen, omdat ons kindje op de echo’s nogal groot bleek.
Er was geen andere aanleiding om te testen.
Nuchter had ik 4.7 en na belasting 8.8.
Toen kwam ik in een molen terecht van gyn, diabetesverpleegkundige, internist en dietist.
Ik moest 4x per dag mijn bloedglucose meten. Nuchter en een uur na elke maaltijd.
En ik moest op mijn voeding gaan letten. Koolhydraten goed verdelen over je maaltijden en tussendoortjes.
Het glucosemetertje kon ik uitlezen met de computer en dat werd automatisch naar de diabetesverpleegkundige gestuurd.
Om de week moest ik op controle komen. Waarbij ook steeds een groeiecho werd gemaakt.
Mijn glucosewaarden kon ik goed in de hand houden door de voedingsadviezen en door na elke maaltijd
even een half uurtje te wandelen of te fietsen. (op het eind werd dat bewegen wel lastig)
Af en toe had ik een uitschieter bijv. als we een BBQ hadden gehad of als ik teveel stress had.
Maar over de hele linie had ik keurige waardes. Ik heb dus geen insuline hoeven spuiten.
De groei van onze zoon boog rond 34 weken gelukkig af. Ik stevende namelijk af op een 10-ponder bij 40wk zwangerschap.
Uiteindelijk ben ik met 38,3wk ingeleid(het was daar protocol om zwangerschapsdiabeten vanaf 38wk in te leiden) en onze zoon woog ‘slechts’ 3570 gram.
Direct na de bevalling was de diabetes verdwenen. Mijn zoon en ik hebben er ook niets aan over gehouden.
Ik heb nu wel meer kans op het ontwikkelen van type 2 diabetes in de toekomst.
En bij een evt. volgende zwangerschap is de kans vrijwel 100% dat ik het weer krijg.
100% kans… hm… nou, dan ben ik degene die er 99% van maakt zeker… want ik heb bij mijn 2e kind zwangerschapsdiabetes gehad en hij kwam ter wereld met 4460 gram…
Ik heb ook heel erg op mijn voeding gelet, vooral alle kunstmatige zoetstoffen gemeden omdat die wel je insulinbalans compleet verstoren. Koolhydraten idd verdeelt en vooral gekozen voor de moeilijk te verteren koolhydraten uit groenten en fruit en geen snelle koolhydraten zoals in witbrood en patat enzo.
Veel water drinken, blijven bewegen en zo wist ik het stabiel te houden.
Bij Mies ben ik vanaf 12 weken al meteen zo gaan eten en drinken en ik heb bij hem dus geen zw diabetes gehad, hij kwam met ruim 40 weken ter wereld met 4200 gram… lichter dus als zijn broer, maar wel langer gezeten (Peet was 39+3) En Suus ook geen last gehad. Wederom alle snelle koolhydraten gemeden, veel water en groene thee gedronken en absoluut geen kunstmatige zoetstoffen. Dus zeker geen optimel en zulke zooi. Suus kwam met ruim 41 weken en woog 3780 gram… dus hoewel het langst gezeten, toch weer lichter dan haar broers.
Het hoeft dus niet zo te zijn dat je het persee weer krijgt, je kan met voeding en het juiste drinken echt veel doen.
Ik raak zo in de war van die bloedsuikerwaarden. Ik had bij de standaard bloedtest een bloedsuiker van 7-nogwat (niet nuchter), dit vond de vk iets boven de norm. Nogmaals geprikt, niets aan de hand. Maar ik weet niet beter dan dan een nuchter bloedsuiker prima is tussen de 4 en 6 mmol. Dat 4.7 als dusdanig hoog word gezien dat er actie wordt ondernomen verbaast me. Ik ben benieuwd wat de grenzen dan zijn voor tijdens een zwangerschap.
D. Ik denk dat het meer om de waarde van 8.8 gaat na een maaltijd. 4.7 is voor zover ik weet idd normaal, maar 8.8 wel aan de hoge kant ook na een maaltijd. Maar moet eerlijk zeggen dat ik het ook niet precies weet, ik heb wel een dag moeten prikken om te kijken of ik zw.diabetes had maar dat was (gelukkig) niet het geval…
@ Cell ik ken inderdaad meerdere verhalen waarbij de diabetes in een volgende zwangerschap niet terugkwam.
De internist zei wel dat de kans op diabetes in de volgende zwangerschap minder werd als je wat gewicht verliest.
Was je misschien lichter toen je zwanger werd van de laatste twee?
@ D. het is inderdaad wat Esther zegt.
4.7 nuchter is prima. Maar 8.8 was te hoog.
In de zwangerschap rekenen ze met strengere waarden dan bij niet zwangeren met diabetes.
Nuchter moet dan onder 5.3 blijven
1 uur na de maaltijd moet onder 7.8 blijven
Want elke keer dat je bloedglucose te hoog is, krijgt je baby de kans om flink te groeien.
Nope niet lichter (hahahaha… als je mij zou kennen, zou je dat ook heel grappig vinden… ik weeg ruim 125 kilo, altijd gedaan ook)
Maar zwangerschapsdiabetes is een andere vorm van diabetes dan standaard he. Je hebt bepaalde hormonen nodig om je alvleesklier aan het werk te houden, die hormonen worden in je zwangerschap niet aangemaakt, dus je gebruikt dan je reserve voorraad… Als je dan dus gezond en stabiel eet, verbruik je minder van je voorraad dan wanneer je snelle koolhydraten en suikers binnenkrijgt…
Bij aanvang van Niek was ik 115 kilo, bij aanvang van Peet was ik 118, bij Mies, 123 en bij Suus 127… eerder zwaarder dus…
@*Esther wrote:
D. Ik denk dat het meer om de waarde van 8.8 gaat na een maaltijd. 4.7 is voor zover ik weet idd normaal, maar 8.8 wel aan de hoge kant ook na een maaltijd. Maar moet eerlijk zeggen dat ik het ook niet precies weet, ik heb wel een dag moeten prikken om te kijken of ik zw.diabetes had maar dat was (gelukkig) niet het geval…
Na het eten moet je waarde onder de 11 zijn dus ik verbaas me ook over dat 4.7 en 8.8…die zijn in mijn ogen juist gewoon goed.
Ik heb 9 jaar met een jongetje samengewoond die suikerziekte had en als hij op zulke waardes had gezeten dan hadden de diabetesverpleegkundigen gejuigd.
Nuchter moet je tussen de 4 en de 6 zitten en na het eten niet boven de 11.
@Nikita wrote:
@*Esther wrote:D. Ik denk dat het meer om de waarde van 8.8 gaat na een maaltijd. 4.7 is voor zover ik weet idd normaal, maar 8.8 wel aan de hoge kant ook na een maaltijd. Maar moet eerlijk zeggen dat ik het ook niet precies weet, ik heb wel een dag moeten prikken om te kijken of ik zw.diabetes had maar dat was (gelukkig) niet het geval…
Na het eten moet je waarde onder de 11 zijn dus ik verbaas me ook over dat 4.7 en 8.8…die zijn in mijn ogen juist gewoon goed.
Ik heb 9 jaar met een jongetje samengewoond die suikerziekte had en als hij op zulke waardes had gezeten dan hadden de diabetesverpleegkundigen gejuigd.
Nuchter moet je tussen de 4 en de 6 zitten en na het eten niet boven de 11.
Ja maar tijdens de zwangerschap hanteren ze andere normen, dus dan is het al eerder te hoog. Maar volgens mij verschillen de richtlijnen hierbij ook behoorlijk per ziekenhuis…
hier hielden ze nuchter tussen 4 en 7 aan als ‘goed’ tijdens de zw.schap
8.8 vind ik overigens nog niet direct heul schokkend… dat is ook 1 moment.
Tuurlijk het is wat verhoogd… ik was heel blij dat ik bij 3 en 4 ook zelf wel een dagcurve mocht prikken met een reserve apparaat van mijn moeder… hoefde ik niet naar het zhuis op en neer en je had meer momenten/ betere beeld over de hele dag.
Doordat mijn broer, moeder, oma en nog wat generaties suikerziekte hebben had ik een verhoogd risico op zw.schapsdiabetes en moest dus in de eerste zw.schap al prikken.
Toen de oudste dik 9 pond bleek te zijn opmerkingen te over of het misschien niet geconstateerd was (gelukkig kon ik ze toen een paar curves tonen, heb gewoon voor mezelf een paar keer zo’n dagcurve gemaakt na de test in het zhuis met 26 weken die prima was).
En tijdens de 2e zw.schap was dat een extra reden voor suikertest… niks aan het handje… ook eigen gemaakte curves niet…
Dus bij de 3e aan de VK gevraagd of die curves voor haar genoeg waren… ja als ik maar zou bellen bij afwijkende waardes en dan wel zou laten checken.
Ja tuurlijk.
Bij de 20 weken een hele gestresste gyn, want het zou zo’n groot kind zijn en ik moest dat niet ligt opvatten… tja eh ik verwachtte geen kleine meer na de 1e 2 eigenlijk… nummer 3 was dik 9,5 pond… ja een forse knul, ook nog eens 56 cm.
Maar wederom ook die zw.schap geen diabetes ontwikkeld.
Wij maken grote babies zonder suikerziekte… zou ik dat wel hebben ontwikkelt waren het zonder ingrijpen dikke 10/11 ponders geweest waarschijnlijk (mijn vader was dat trouwens sowieso al, zonder dat mijn oma suikerziekte heeft gehad… dus tja… runs in the family die mucho grande bébé :lol: ).
tegenwoordig is het 4-6 nuchter en max 7 anderhalf uur na de maaltijd.
als je zwangerschapsdiabetes heb.
bij gewoon diabetes is tot 11 na de maaltijd goed.