Zwangerschap/kind combineren met studie

Hoi Allemaal,

Ik was benieuwd of er op dit forum ook studerende moeders zijn en vraag me af hoe zij het ervaren hun studie te combineren met zwangerschap/moederschap?!

Ik ben zelf namelijk nog student en heb ook nog wel wat jaartjes te gaan, maar de kinderwens kriebelt zo… Hoewel ik weet dat het waarschijnlijk verstandiger is om nog een paar jaar te wachten heb ik soms het gevoel dat ik het niet meer zo lang uit zou willen stellen… Manlief zou liever hebben dat ik eerst afstudeer, maar ziet het soms toch ook wel zitten om snel aan een kindje te beginnen (als het allemaal mag lukken!) Lastig… lastig!

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Hoi Esther,

Ik ben al lang niet meer studerend, maar ik wil je toch graag advies geven.

Ik raakte zwanger in mijn tweede studiejaar, ongepland. Ik dacht joh dat ronden we wel af, geen probleem. Wat op zich ook redelijk ging. Tot de tweede kwam, die een enorme huilbaby was. Dan kan je niet meer 's avonds studeren als de kleine slaapt… de kleine slaapt nl niet, en je hebt een chronisch tekort aan slaap dus de energie ontbreekt ook nog.

Ik denk dat het best mogelijk is, maar je kunt niet voorspellen hoe alles gaat. Misschien mis je al vanalles tijdens je zwangerschap, omdat het zwaarder is als verwacht, misschien krijg je wel een kindje dat heel veel huilt. Misschien heb jij wel veel meer moeite de zorg voor je kindje uit handen te geven als dat je verwacht had. Zo kon ik het echt niet over mijn hart verkrijgen fulltime stage te gaan lopen en mn kind dus heel de week nauwelijks te zien.

Echt, als je de keuze hebt, maak je studie gewoon lekker af. Het lijkt misschien nog heel lang te duren, maar geniet van de tijd die jullie nu samen hebben, maak nog die droomreis wat er misschien niet meer van komt als er kindjes zijn en rond gewoon je studie af.