Zwangerschap besmettelijk ?

Zwangerschap is besmettelijk op werk :

Vrouwen die zwanger worden, steken hun collega’s aan. Binnen een jaar nadat een vrouw op een afdeling een kind heeft gekregen, verdubbelt de kans dat haar collega’s zwanger worden. Dat ontdekten onderzoekers van de Universität Bamberg (Duitsland) na onderzoek van 42.394 vrouwen in 7.560 bedrijven.

Volgens de onderzoekers komt dat vooral door de ‘sociale interactie’ tussen de vrouwen. Die krijgen door de verhalen van de aanstaande moeder zelfvertrouwen om het zelf ook te proberen. Voor werkgevers is dat niet altijd even plezierig: er ontstaat soms een kettingreactie van zwangerschappen, waardoor hele afdelingen betaald met verlof gaan.

Het onderzoek staat in het vakblad PlosOne.

Maken jullie dit ook mee op het werk of merken jullie dit ?

Ik merkte het bij mij op het werk niet echt dat het aan de “lopende band” zwangerschap was bij de dames

Mmmmm ja toen ik nog werkte wel gemerkt haha.

Directe collega en ik waren een maand na elkaar uitgerekend, dus ik wist het nog niet van haar, ook niet dat ze kinderen wilde.

Toen zij het op het werk vertelde moest ik wel op mijn tong bijten niks te zeggen… ik kwam een maand later dus met het nieuws.

3 maand later stuiterde er ineens nog een collega binnen met een echofoto en in de 5 maand erna nog 3 zwangeren.

En nee daar was onze manager niet blij mee :lol: (en ik nam ook nog eens volledig ouderschaps verlof aansluitend aan mijn verlof op, dus was ook lang uit de running).

Oh ja! :smiley:

Net als de vorige keer ben ik de derde in een rijtje die met verlof is :wink:

Maar de overlap is dusdanig dat we dus niet wisten dat de ander zwanger was, terwijl we zelf bezig waren. Dus eigenlijk ja hoe zeg je dat…onbweust besmettelijk? :mrgreen:

ja hoor bij ons wel.

maar ja iedereen in dezelfde leeftijd, werkend op een kdv.

ik was in het jaar dat ik zwanger was van T.ara de 7e die het moest gaan vertellen.

@knollie1 wrote:

maar ja iedereen in dezelfde leeftijd, werkend op een kdv.

Denk dat vooral die leeftijd het hem doet...
Als je een afdeling hebt met veel vrouwen tussen 20 en 40 is de kans nogal groot dat je 1 of meerdere keren met meerdere tegelijk zwanger zult zijn.

En aangezien veel gezinnen uit meer dan 1 kind bestaan... is die kans nog groter als die vrouwen tussen 20 en 40 al een kindje hebben... dan volgt nummer 2 vaak ook wel... ergens tussen 1,5 en 3 jaar na de geboorte van de eerste...

Wat ik wel gezellig vond was dat de kindjes van die collega's en onze oudste samen op de groep zaten bij het KDV.

Bijn ons eigenlijk ookaltijd wel 1 of 2 tijdgelijk.

Weet nog dat ze in het teM naast ons echt een ware babyboom hadden van de 16 collega 4 zwanger. En na een aantal jaar waren er een paar nieuwe facatures en toen hebben ze wel iets beter gekeken dat ze niet 4 vrouwen aannamen die de zelfde leeftijd groep hadden om weer zo’n babybom te voorkomen

Dit inverband met onrgelmatigheid die dN op veel de zelfde collega’s neer komt

Hier zal het niet gebeuren, ben de jongste en mijn andere twee vrouwelijke collega’s in de overgang. En bij Keira werkte ik niet.

Maar ik hoor het wel van een goede vriendin van mij. Zij werkt bij de bank en ook aan de lopende band allemaal zwangere collega’s.

Vind het ergens wel grappig dat dit zo gebeurt.

Bij ons niet… Bij Noelle was ik de enige en na mij niemand meer tot ikzelf weer zwanger was van Nout. Ik was bij Nout wel tegelijk met een collega zwanger, zij vertelde het mij op mijn laatste werkdag voor mn verlof. Na haar is er niemand anders meer zwanger geweest, nu is zij zwanger van de 2de. Meeste meiden/vrouwen hebben al (oudere)kinderen of zijn nog single.

Ja dit herken ik zeker de afgelopen 6jaar is er eigenlijk altijd wel een collega zwanger of nog met verlof, zodra iedereen er weer is is er weer snel eentje zwanger. Maar werk dan ook in een heel groot team en met veel vrouwen tussen de 20 en 40jaar.

Heel herkenbaar.

Werk nu ongeveer 3,5 jaar bij mijn werkgever

En echt sinds het begin word het zwanger zijn stokje doorgegeven :lol:

De een gaat met verlof de ander komt terug,etc.

Hier niks van gemerkt maar dat komt misschien omdat ik op een IT afdeling werk met 5 vrouwen op een totaal van 40.

Wel dat er papa’s bij kwamen de ene na de andere. Maar dat is ookw eer even stop.

Groeten

Isle

@Isle wrote:

Hier niks van gemerkt maar dat komt misschien omdat ik op een IT afdeling werk met 5 vrouwen op een totaal van 40.

Wel dat er papa’s bij kwamen de ene na de andere. Maar dat is ookw eer even stop.

Groeten

Isle

Zelf werkte ik ook op een ICT afdeling, maar wel de enige binnen het bedrijf die zo’n beetje 50-50 was qua verdeling man-vrouw :lol: .

De mankant van de afdeling leverde ook heel wat verse papa’s in die jaren.

Er zijn in die jaren dat ik er werkte heel wat kaartjes geschreven, kraamvisite’s gedaan, beschuitjes gegeten etc etc.

Heel herkenbaar … Maar is ook niet heel raar met al die vrouwen in de zorg :mrgreen:

Op mijn bso ben ik de jongste, de rest hebben al puber kinderen en kinderen die net zo oud zijn als mij :mrgreen: Dus daar verwacht ik niet zulk nieuws. Maar in de hele organisatie zijn er altijd wel 3 of 4 tegelijk zwanger.