Zwanger zijn en van alles regelen

Misschien een beetje vroeg, maar ik denk altijd vooruit: wat nu als het lukt zwanger te raken, wat moet ik dan allemaal regelen? :roll:

Tuurlijk babykamer (meubels e.d.), kleertjes, speelgoed en zo, maar het gaat mij om de "zorg"dingen. Wat moet er allemaal geregeld worden?

Kunnen jullie mij helpen?

Ik denk hierbij aan…:

• verloskundige/gynocoloog bellen
  • huisarts bellen
  • wellicht ook verzekering alvast laten weten?? (Of hoeft dat nog niet?)

Ik zou eerst gaan genieten…je hebt gelukkig nog tijd zat voor de regeldingen…eerst maar eens zorgen dat je je lekker voelt als het straks zover is…

Je zal je nog zat zorgen maken…zou daar niet te vroeg mee beginnen…dat vreet energie.

Wat je wel al redelijk vroeg kan doen: kraamzorg regelen (misschien vast rondkijken waar je wilt inschrijven).

VK (gyn alleen als je VK of HA daar reden toe ziet). Misschien eens rondkijken wie er allemaal in je buurt zit en wat eventueel ervaringen van vriendinnen/familie zijn.

VK hoef je pas na enkele weken te komen,dus ook daar heb je geen haast mee. Kraamhulp kan vroeg inschrijven geen kwaad.

Verzekering regel je doorgaands pas vlak na de bevalling. Met 1 telefoontje gebeurt.

Huisarts…tja…ik heb het bij nr. 2 niet gedaan. Meer dan bevestigen dat je idd zwanger bent en eventueel wat tips geven ze de eerste weken niet. Veel succes…meer niet. De thuistest is hetzelfde…

Eventueel vast nadenken of je voor moeder voor moeders wilt gaan…ook dat mag vanaf een week of 6 meen ik (kortom, 2 weken na de NOD-dag).

Je kan vast nadenken over de babykamer,maar praktische zaken zijn juist zo leuk om te doen als je zeker weet dat alles goed zit. Wachten is al moeilijk zat…laat staan dat je alles met 3 maanden al klaar hebt…

Ben benieuwd wat er aan tips komen,maar denk dat je eigenlijk niet veel hoeft…ligt puur aan wat je zelf wilt…

Speelgoed…daar ga je nog aan overspoelt worden in je kraamweek…en dan heb ik het niet eens over verjaardagen/sint/zomaar tussendoor…dat zou ik alvast van mijn lijstje halen op wat persoonlijke dingen aan je kind na…een eerste knuffeltje e.d.

De eerste maanden (minimaal 3) is speelgoed nog niet zo’n hot-item bij baby’s. Hooguit iets aan d ebox om naar te kijken of een muziekknuffel…

Hoop dat het snel raak mag zijn!!! Je handen jeuken lijkt mij zo…

Kinderopvang is wel slim om op tijd te regelen dus tijdens de zwangerschap

@mlk1982 wrote:

Kinderopvang is wel slim om op tijd te regelen dus tijdens de zwangerschap

^Dat. En gezien de wachtlijsten in sommige gemeentes liefst zo vroeg mogelijk in de zwangerschap.

Inderdaad, kinderopvang en kraamzorg ‘moet’ je vroeg regelen (meestal na de termijnecho, soms zelfs al eerder)

VK bellen en een afspraak maken, eventueel MvM.

Verder vooral genieten :inlove: !

Als je niet getrouwd bent zal je vriend de baby moeten erkennen, maar dat hoeft niet al meteen als je weet dat je zwanger bent (advies is voor de 20 weken echo, als er dan iets ‘mis’ is dan is je vriend wel officieel de vader van het kindje) Na de geboorte dan het ouderlijk gezag aanvragen via de rechtbank, gaat tegenwoordig via formulieren.

Dat was het zo’n beetje geloof ik :think: !

Afhankelijk van waar je woont moet je een kdv echt al regelen zodra je een positieve test hebt en dan kom je vaak nog op een wachtlijst.

Ik heb mijn huisarts wel gelijk ingelicht, dit ook omdat ik medicijnen gebruik en het bij de apotheek wilde hebben. Maar had ook al eerder doorgegeven dat we bezig waren…

Verzekering moest ik wel bellen! Dit ivm kraamhulp, regelt de verzekeraar bij mij als ik eentje van hun kies (toevallig ook die ik wilde), anders was het weer “lastiger”.

Maar KDV en Kraamhulp zijn zeker belangrijk. De 1e is, zoals al meer gezegd, afhankelijk van waar je woont en hoe lang de wachtlijsten zijn. De 2e moest bij mij voor de 14e week geregeld zijn (maar hoor ook regelmatig voor de 16e week).

En zoals iedereen roept: Genieten!

Overigens heb ik de VK gebeld met 6 weken en mocht met 7,3 week langskomen voor de intake, daarna wel lang (tot 12,3 week) moeten wachten op de volgende. Maar bij velen is met 8 weken gebruikelijk.

En geloof me, ik krijg nog kleren van vrienden van vrienden, dus daar ga je nog in omkomen!

@angelbaby wrote:

Afhankelijk van waar je woont moet je een kdv echt al regelen zodra je een positieve test hebt en dan kom je vaak nog op een wachtlijst.

Wilde ik ook zeggen, zodra je testje droog is bellen!! Had hier meteen gebeld en uiteindelijk maar 1 maand te laat opvang. Maar dat ligt er dus idd aan waar je woont.

Dokter alleen als je medicijnen gebruikt (dan is het misschien al handig om van te voren even om de tafel met je dokter te gaan zitten dat je zwanger wil worden)

Kraamzorg op tijd regelen en de rest kan echt wel even wachten tot je zelf van de schrik bent bekomen en ergens tussen de 8-12 weken je echo hebt gehad.

Huisarts bellen is sowieso aangeraden! We noteren het dan in je dossier en je krijgt dan een soort ‘marker’. Mocht je dan ooit tijdens je zwangerschap bijvoorbeeld medicatie krijgen, dan geeft het programma aan dat het wellicht niet kan. Natuurlijk kun je het ook dan nog melden bij de huisarts, maar er kunnen ook gebeurtenissen voorkomen dat je bij spoed er niet over nadenkt of je bijvoorbeeld bewusteloos bent of doodziek verwezen wordt voor een echo. Daarbij kun je bij sommige klachten zelf de link soms niet leggen met je zwangerschap, en vergeet je het aan te geven, maar is er voor de arts wel duidelijk een link. Daarbij staat het zo slordig als wij gebeld worden door verloskundige/ gynaecoloog om info o.i.d. en wij weten nog nergens vanaf…

Mocht je medicatie gebruiken is het zeker zo verstandig om de apotheek in te lichten!

Verder inderdaad het kinderdagverblijf (met 3 maand waren we eigenlijk al te laat).

En mocht je de gehele periode mee willen doen met Moeders voor moeders, dan kun je in week 6 al beginnen en je in week 5 dus aanmelden.

Hier lichtte de HA de apotheek in… En overigens is de tandarts ook handig, maar enkel als je er bent. Foto’s mogen sowieso dan niet meer namelijk.