Zwanger zijn en hyperventilatie

Wie heeft dit ook, of gehad en heeft tips voor me.



Het is een paar dagen redelijk gegaan maar sinds gistermiddag is het weer in alle hevigheid aanwezig, zelfs de hele nacht liggen hyperventileren. Ik kan niet meer, ben op en weet niet meer wat te doen.



Dus alle tips zijn welkom.

Helaas heb ik geen tips voor je, wil je wel een hele dikke knuffel geven :hug:

Marieke, eerst een dikke :hug: .



Heb je ademhalingsoefeningen gekregen? Ik kan me voorstellen dat die kunnen werken… Een eenvoudige (als je de adem tenminste kan controleren) is 2 tellen inademen, 4 tellen uitademen.



Ik heb(gelukkig) geen ervaring met hyperventilatie, weet alleen dat je dan te veel inademt, vandaar wat ik net schreef.

Yep ademhalingsoefeningen ken ik, helpen niet, zakje blazen helpt niet, hyperfree helpt ook niet :? ontspannen, inspannen, afleiding, alles geprobeert, helaas helpt niks. :cry:

Jeetje wat balen. Hopelijk helpt een extra knuffel dan in elk geval ietsje tegen het bleh-gevoel :hug: :hug:

heb je soms bepaalde angsten? zo ja mischien dat je daar mee aan de slag moet…ik kreeg het vroeger altijd op die manier…

Neem een valeriaantje dan, dat mag wel. Oké het is geen paardemiddel, maar het haalt het ergste eraf vind ik zelf altijd.

En hier helpt hardop meezingen altijd wel goed, dan komt mijn ademhaling in een goed ritme. Roken hielp ook altijd wel, maar dat doe ik nu niet meer :lol: .

En bij mij helpt het ook vaak om mijn adem een tijdje helemaal in te houden, daar word ik rustiger van. Maar er zijn ook mensen die daar juist van in paniek raken dus ik weet niet of dat een aanrader is.

Ik heb gelukkig maar 1 aanvalletje gehad rond een week of 14 en een valeriaantje heeft bij mij toen wel geholpen.

Sterkte hoor, ik weet hoe vervelend en beangstigend en vermoeiend het is! :hug:

Alereerst een dikke knuffel!!



heb je al wel es aan een logopedist gedacht voor een goede ademhaling??

Hey dames, thnx voor het meedenken.



Diaan, het komt op allerlei momenten en zover ik weet spelen er geen angsten mee, misschien onbewust.



Adem inhouden doe ik ook regelmatig maar helpt ook niet, ook denk ik dat valeriaan weinig zal doen aangezien ik ook oxazepam heb en ook dat niet echt werkt.



Roken hmmmmmmmm…ben er al 5 jaar vanaf en zwanger dus daar beginnen we maar niet meer aan.

Volgens de vk kan hyperventilatie heel goed bij de zwangerschap horen, fysiologisch ademhalen ofzo noemde ze het. Vrees dus ook dat ik er niet eerder vanaf ben dan na de bevalling.



Volg wel mensendieck momenteel en ook haptonomie gedaan maar dat laatste werkt iig niet bij me.



Heb gister overdag een halfje oxa genomen en voordat ik ging slapen ook en ik heb in ieder geval een goede nacht gehad, dat is me al heel wat waard. Zometeen maar weer ff rusten met een paracetamolletje.

Hey Pooh, logopedist nog niet aangedacht, eerst de mensendieck maar eens, kan zelf aangeven wat ik daar wil, alleen praten, ademhalingsoefeningen doen of letten op houding, volgende week 2de afspraak dus kan hiervan nog niet zeggen of het werkt.

bij een logopedist denken veel mensen alleen aan praatstoornissen :silenced:

Maar die kan ook erg goed helpen bij hyperventilatie.

Marieke, ik heb geen oplossing of tips voor je, maar wel een dikke knuffel :hug: :hug: :hug:

Ik ben chronisch hyperventilatiepatient, al jaren.

Deze zwangerschap had ik echter regelmatig hevige “aanvallen” waarin het zelfs voor mijn doen extreem was.



Wat bij mij meespeelde was oververmoeidheid. Door te extreme vermoeidheid ging ik nog oppervlakkiger ademhalen dan ik normaal al doe.



Dus een week de kinderen de deur uit en zo proberen toch flink uit te rusten, dat was wat bij mij wel hielp, zo ben ik de laatste 3/4 weken doorgekomen.



Ook hielp het om pepermuntjes te eten… weet niet waarom, maar het hielp en idd… zingen… minsten 15 minuten…



dikke knuf verder, ik weet wat t is en je word er mega onrustig van.

Ik had mijn laatste aanval 5 dagen na de bevalling, hebben we de huisartsenpost nog gebeld omdat het zo hevig was.

Niet leuk… :? :hug:

Hey Cell,



Idd de vermoeidheid speelt heel erg mee, hier was het ook zo heftig dat ik zondag in het ziekenhuis ben opgenomen en nu net weer thuis ben.



Slaappillen mee, en rusten is het enige wat helpt, en wat oefeningen van de fysio maar goed die kennen we al en helpen dan niet.



Arts hoopt me voor 37 weken niet meer terug te zien want na de 37 weken kunnen ze iig wat voor me betekenen.

Ken je ook de oefening van ademhalen met je armen boven je hoofd?



Die helpt mij het beste… gewoon je handen in elkaar vouwen boven je hoofd en dan ook echt je armen strekken alsof je met moeite ergens naar reikt.

Dan je ogen dicht en ademhalen.

Op de 1 of andere manier adem je dan al snel veel regelmatiger.



zakjes en al die andere “truuks” helpen hier meestal verder ook weinig namelijk.



Ik hoop dat je het red tot de 37 weken, hyperventilatie is slopend en kan je ook enorme spierpijnen bezorgen. :hug:

Slopend is het zeker, en allerlei technieken al geprobeerd maar deze kende ik nog niet dus gaan we zeker proberen, thnx!