zwanger zijn en gordelroos

Hi,

kan iemand me geruststellen? Kan gordelroos geen kwaad voor zwangeren? Mijn dochter is net bij de oppas en haar kindje heeft gordelroos…ik ga er vanuit dat we (mn dochter en of ik) niet besmet raken, maja het kan natuurlijk wel :shifty: wie weet of het erg kwaad kan? Ben nu 20 weken zwanger…

Hoi!

Ik heb bij mijn vorige zwangerschap zelf gordelroos gehad in de eerste 3 maanden. Het is gewoon het waterpokkenvirus dat je altijd al bij je draagt (als je ooit waterpokken hebt gehad) en dat uit zich in gordelroos als je een sterk verminderde weerstand hebt.

Mijn huisarts gaf aan dat het zeker geen kwaad kan voor je zwangerschap. Ik heb me er destijds dus niet druk om gemaakt, en heb een prachtig gezond meisje op de wereld gezet :inlove:

Ik zou dus zeggen… maak je niet druk :-*

Waterpokken schijnen vooral wat minder te zijn voor vrouwen die echt op het punt staan te bevallen en dan de kleine meteen besmetten.

Gordelroos is besmettelijk als de blaasjes open zijn, de vochtdruppeltjes dus. Zolang je oppas haar handen en alles goed blijft wassen en de plekken gordelroos afgedekt houdt voor Emi moet het geen kwaad kunnen voor Emi of jou volgens mij.

Maar dan nog, als jullie besmet worden, dan kunnen de waterpokken en gordelroos in dit stadium van je zwangerschap geen kwaad voor zover ik weet (tis alleen irritant en gordelroos pijnlijk, daar kun je trouwens wel flink koorts van hebben).

Tegenwoordig hebben ze wel medicijnen voor gordelroos, maar die moet je echt heel snel nemen willen ze effectief zijn.

Als je twijfelt, gewoon even voorleggen aan de VK, wat hun adviezen op dit moment zijn (verschilt volgens mij ook per jaar :wink: ).