Zwanger worden op werkplek met agressie

Ik werk in de verstandelijk gehandicaptensector en op de groep waar ik werk komt lichamelijke agressie voor. Ik probeer uit te zoeken vanaf welke week in je zwangerschap het niet meer veilig is om op mijn groep te staan.

Weet iemand hier daar een goed artikel over ofzo? Vanaf welke week je dit soort dingen moet vermijden??

Zijn er hier ook mensen die van hun werkplek af zullen moeten als ze zwanger worden of die dit al eens hebben meegemaakt??

ik was een paar jaar geleden zwanger

ook op een groep met maar 6 pubers (en 2 begeleiding) vanwege de agressie.

het was heel speciaal,

want alle cliënten werden helemaal week van mijn dikke buik; ze hebben me zelfs geholpen met van alles :inlove:

en er is maar 1 x richting mijn buik geslagen, maar ik voelde me zo supergoed, dat we dat meteen de kop in hebben kunnen drukken met een paar man

dus het is daarna nooit meer gebeurd.

ik hoefde dus niet van de groep af,

maar we hebben wel afgesproken dat ik het zou aangeven als het niet meer ging, dan zou ik een vervanger krijgen en ik zou op een andere plek kunnen werken.

ik heb vriendinnen in de zorg en die gaan meestal zodra er een buikje te zien is een andere functie uitvoeren,meestal rond 4mnd geloof ik.

het uit de weg gaan gaan zou ik anders zien,mijn moeder heeft een miskraam gehad vanwege de hond die op haar buik sprong,was niet eens agressie maar een ongeluk waardoor ze haar eerste kindje verloor pril in de zwagerschap.

Dus als je lichamelijk zodaniog bezig bent dat het mis kan gaan zou ik het eerder aanpassen.

dat staat allemaal beschreven in het cao gehandicapten zorg, volgens mij mag je al vrij snel van de groep af als er regelmatig agressie voorkomt en kan je dus aangepast werk krijgen.

ff googleen naar cao gehandicapten zorg en daar staat het allemaal in :thumbup:

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik had in cao al wel lopen zoeken maar het nog niet gevonden. Ik weet ook wel dat ik het gewoon bij mijn baas kan vragen maar ik wil niet dat iemand weet op het werk dat we het probreren :slight_smile:

Wij hebben nu een zwangere op het werk die vrijwillig bij ons is komen werken tot haar verlof. Ik kan daar met mijn pet niet bij dat je zulke risico’s neemt. Bij ons MOET je er bovenop springen als het mis gaat.

Ik ben in ieder geval niet van plan om dit soort risico’s te gaan lopen.

ja bij ons ook, maar ik kon erg goed teckelen :mrgreen:

Ik werk ook nog gewoon op onze groep, mét agressie. Ik vind dat ik het goed in de hand heb en ik wil gewoon niet naar een andere groep. Bij Senne ook zo gedaan en prima gegaan hoor, op wat normale krab en knijp en trekplekken na geen beschadigingen opgelopen.

Toch kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die het wel willen. Maar waarom zou je het niet gewoon bji je baas voorleggen zodra je zwanger bent en de baarmoeder bijv. boven het schaambeen uitkomt? Beetje plastisch zo maar je snapt me wel

:mrgreen:

Ik wil ook niet van mijn groep af maar zoals de situatie nu is is het te gevaarlijk. Ik sta regelmatig alleen met clienten die agresief kunnen zijn vandaar.

Ik ga het ook wel op tijd vertellen hoor, als ik wel van de groep af moet moeten ze wel tijd hebben om vervanging te zoeken natuurlijk :slight_smile:

Ik werk in de psychiatrie en bij ons mag je vanaf 12 weken niet meer op een gesloten afdeling te werken. Maar ook op de andere afdelingen kan agressie voorkomen, gelukkig komt dit niet vaak voor. (lichamelijk dan…verbaal wel wat vaker).

Ineke

als ik vaak alleen zou werken zou ik het ook niet gedaan hebben.

maar bij ons kun je niet alleen werken.

Dat is precies het probleem bij ons. De tijden die je alleen staat daarin werd deze client nooit agresief, is jaren goed gegaan. Ik heb geen problemen er mee als ik een keer klappen krijg, ik sta vanavond bv weer alleen met deze client, maar als ik zwanger ben vind ik het een ander verhaal. Er komt wel een pieper systeem maar dat is altijd achteraf dan heb je de eerste klap al te pakken…

Er komt vast wel een goede oplossing, ik hoop ook dat ik op mijn eigen groep kan blijven maar door het alleen staan zal dat waarschijnlijk niet gaan.

Dat is precies het probleem bij ons. De tijden die je alleen staat daarin werd deze client nooit agresief, is jaren goed gegaan. Ik heb geen problemen er mee als ik een keer klappen krijg, ik sta vanavond bv weer alleen met deze client, maar als ik zwanger ben vind ik het een ander verhaal. Er komt wel een pieper systeem maar dat is altijd achteraf dan heb je de eerste klap al te pakken…

Er komt vast wel een goede oplossing, ik hoop ook dat ik op mijn eigen groep kan blijven maar door het alleen staan zal dat waarschijnlijk niet gaan.

Hier ook een werkplek met veel agressie…Tijdens mijn zwangerschap heb ik direct mijn leidingevende ingelicht en als ik mij in een situatie bedreigd voelde ook…

In het begin van mijn zwangerschap mocht in bepaalde mensen niet meer verzorgen…later ben ik therapeutisch gaan werken omdat het gewoon niet vertrouwd meer was…

Therapeutisch kon ik weg gaan als de situatie dreigde te escaleren op de afdeling…

Fijn dat ze op jouw werk zo meewerkten!

Dat maakt het een stuk makkelijker om mee om te gaan lijkt me.