Zwanger worden met een korte LF

Mijn luteale fase is iedere cyclus 9 a 10 dagen geweest. Aan de korte kant dus. Op internet vind ik verhalen waarin wordt beweerd dat je hiermee moeilijk zwanger raakt, maar ook berichten die aangeven dat het geen probleem is, omdat de LF vanzelf langer wordt bij een zwangerschap.

Ik heb het nagevraagd bij de gynaecoloog. Zij zegt ook dat het niet geheel duidelijk is of een korte LF inderdaad bij kan dragen aan een verminderde vruchtbaarheid. Omdat ze pas na een jaar proberen verder willen kijken, ben ik toch wel heel benieuwd wie er wel gewoon zwanger is geraakt met een korte LF. Hopelijk stelt me dat een beetje gerust :shifty: …

Wat zegt je huisarts?

Ik heb ook een korte lf. Da laatste keer werd ik 9 dagen na de iui al ongi. Dit is dus veel te kort. Volgens de gyn moet het minimaal 10 dagen zijn.

Als ik jou was zou ik eens een templijst gaan bijhouden, dan kun je precies zien wanneer je ei was en hoe lang je lf is. Mocht dat veel te kort zijn kan je ha je doorverwijzen naar de gyn.

Succes.

Maar ik kan je geen succesverhaal geven nu. Ik moet nu beginnen met progestan om de lf te verlengen

Ik heb dmv ovutesten ook geconstateerd dat ik de laatste rondes een wat korte LF heb. Hij wordt wel elke ronde 1 dagje langer dus ik ben nog niet naar de ha geweest. Ik weet niet zeker of ik standaard een korte LF heb, bij mijn zoontje was ik al in ronde 2 zwanger en heb ik geen ovutesten gebruikt. Ik heb het vermoeden dat ik toen in ronde 1 een LF van 10 dagen had, maar dat weet ik dus niet zeker… Maar het zou dus kunnen dat ie toen ook weer 10 dagen was… De verhalen van internet zijn idd heel verschillend, maar ik heb idd gelezen dat 10 dagen toch wel het minimum is. Ik houdt mijn LF nu bij (met ovutesten) voor het geval ik besluit naar de ha te gaan voor een verwijzing. Ik ben 35 dus ik neem aan dat ik geen jaar hoef te wachten… :wink:

ici jij bedoeld dat je iedere 10 dgn ongi wordt?

edit: heb het opgezocht… :oops: is tussen de eisprong en ongi.

zover ik weet is het dan wel moeilijk om zwanger te worden wij hebben juist het tegenovergestelde ik ben heel onregelmatig en rond de 30-42 dgn.

weet wel dat vrouwen die korter dan 3 wkn en langer of onregelmatig ongi worden, moeilijker zwanger worden.

ici: hier 2 succesverhalen!

1e keer in ronde 4 of 5, en deze keer ‘in 1 keer’.

Mijn cycli zijn 29-30 dagen en altijd rond 1 week voor de nieuwe ongi kwam de eisprong pas.

Mijn luteale fase is soms maar 5 dagen geweest, dus gewoon proberen!!!

Veel succes!! :wink:

Her ook een succesverhaal met korte LF. Cyclus van 28-30 dagen, maar pas rond dag 20 een eisprong. Toch, toen ik na mijn zwangerschap eenmaal een cyclus had snel zwanger, ik geloof de vierde ronde. Helaas miskraam, maar in derde ronde daarna weer zwanger met een mooie zoon tot gevolg :thumbup: . En dat terwijl ik ook al boven de 35 was.

Succes met zwanger worden!

Bedankt! Fijn toch wat succesverhalen te lezen!

Het is ook niet erg mocht het wat langer duren, maar zo heb ik in ieder geval het gevoel dat ik niet helemaal voor niets aan het klussen en hopen ben :smiley:

Maar ga het de komende tijd wel goed bijhouden. Dat het niet korter in plaats van langer wordt.

ICI: hier ook een korte Lf, al lijkt er wel wat progressie in te komen. De vorige 4 rondes was het:

8/9/9/11

Ik heb een vriendin van me geraadpleegt, zij is huisarts en hieronder haar verhaal:

Een insufficiënte luteale fase wordt wel als een meetellende factor bij subfertiliteit gezien maar (zo staat het in mijn leerboek dat ik er even bijgepakt heb) “het is echter niet waarschijnlijk dat dit (een insufficiënte luteale fase die elke vrouw wel eens heeft) zo frequent herhaalt dat het een belangrijke oorzaak is van verminderde vruchtbaarheid. Histologisch onderzoek van het endometrium met als doel het opsporen van een insufficiënte luteale fase wordt derhalve nog maar zelden uitgevoerd.� Ik stel het me zo voor dat bij een erg korte luteale fase het bedje niet goed is opgemaakt voor het bevruchte eitje en het zich dus niet goed kan innestelen. Daarbij zijn tig factoren van belang, vooral een samenspel van hormonen. 8 a 9 dagen is inderdaad aan de korte kant, maar ik schrik daar zeker niet van.

Het is ook niet iets waar in onze richtlijn subfertiliteit aandacht aan geschonken wordt. Wij vragen dat niet standaard uit. Of het kan komen door pilgebruik weet ik niet. Daar kan ik niets over vinden, maar ik denk ’t niet. Dan zou je misschien toch een verschuiving verwachten nu. Als ik jullie huisarts was zou ik jullie adviseren: vooral niet te ongerust worden en de komende maanden niets meer doen dan je nu doet, proberen te mikken op je ovulatie.

Wannabe-mammie, bedankt voor je post. Het verhaal van je vriendin klinkt in ieder geval bemoedigend :slight_smile:

Ook bij mij lijkt er progressie in te zitten, dus dat is tenminste iets.

Ben je ook een oktober/november-stopper? Dan kun je ook gezellig met ons meeschrijven bij de stoppers!

Toevallig vandaag met mijn gyn over gehad. Mijn luteale fase is ook altijd maar rond de 10 dagen en zij zei: alles boven de 8 dagen is hartstikke goed.

Ici: Ik ben een september stoppen en schrijf mee met de aug/sep stoppers!

Goed dat je wat had aan het verhaal van mijn vriendin.

purpled82: dat is ook goed om te lezen, ik bedoel dat het dus niet als onmogelijk wordt gezien.

Dank je, purpled82. Had je bij je twee kindjes ook altijd een korte LF, of is dat nu ineens anders geworden?

Ik had een LF van 6-7 dagen, en daarop heeft de gyn wel direct actie op ondernomen. En de utrogestan helpt daar heel goed voor. Ik heb nu dmv clomid een eisprong op dag 18,en dan 14 dgn later menstruatie (hopelijk deze maand niet :wink: )

BabyEnschede: 6-7 dagen is dan ook wel erg kort ja. Gelukkig is er bij jou wel direct actie ondernemen en lukt het met de clomid en de utrogestan wel om een normale cyclus te hebben. Hopelijk inderdaad nu een heeeeel lange lf!

Ja, dat zou erg mooi zijn!! Ik hoop niet teveel, maar ja…stiekum natuurlijk wel. ga vrijdag op kraamvisite. nooit leukste, maar ja, moet wel!