Dag! Ik wil zwanger worden en ben mij zo aan het oriënteren over wat ik moet “doen en laten”. Over alcohol, medicijnen, reizen e.d. is alles wel duidelijk maar ik vraag mij af hoe het zit met “kruiden”. Mag je gewoon kruidenthee zoals brandnetel, rustgevende thee, sterrenmix, thee met ginseng en goede nachtrust thee met bijv. valeriaan gebruiken wanneer je zwanger bent of wilt worden?
Hoop op antwoord, alvast dank en groet!
Volgens het voedingscentrum:
Kruiden en kruidenpreparaten
Veel zwangere vrouwen laten geneesmiddelen links liggen, maar zien kruidenpreparaten en andere “natuurlijke” middelen wél als veilig. Dit is niet altijd terecht. Van veel kruiden is namelijk bekend dat ze schadelijk kunnen zijn voor het ongeboren kind. Zelf dokteren met natuurproducten wordt afgeraden tijdens de zwangerschap. Voor vragen of advies is het beter contact op te nemen met het consultatiebureau, de verloskundige of huisarts.
Bepaalde kruiden niet gebruiken!
Uit voorzorg is het aan te raden om niet te vaak of te veel (producten met) venkel, fenegriek, anijs, nigelle (nieszaad), moederkruid, salie, senna, rabarber, gember, meidoorn en dong quai te gebruiken. Dat geldt ook voor thee van deze kruiden. Bij het koken zijn de hoeveelheden zo klein dat normaal keukengebruik van deze kruiden wel toegestaan is.
Kruiden die echt vermeden moeten worden zijn efedra, aloë, sassafras, kava kava, absint-alsem, borage (komkommerkruid), groot en klein hoefblad, smeerwortel en boerenwormkruid.
:-* Liefs, Evelien :vlinder:
Wat thee betreft, drink ik zelf kruidenthee. (groene thee bevat overigens ook theeine en is geen kruidenthee, echter bevat wel weer een ander gezond stofje, weet alleen niet meer wat)
Sterremix vind ik persoonlijk niet lekker, maar ik zou ook niet weten of deze nu wel of niet kan. Zit natuurlijk oa anijs in (zie lijst hierboven). Echter ik weet dat mijn collegaatje vorig jaar alleen maar deze thee dronk. (in elk geval wel op het werk) En heeft nu een wolk van een dochter.
Veel succes in elk geval nog met zwanger worden.
Volgens mij is kaneel ook niet heel goed voor je!!
Succes
gingseng is sterk opwekkend…zou ik niet doen
sterremix…zoethout…verhoogd de bloeddruk …zou ik niet doen
valeriaan…is onduidelijk…stof is best ¨agressief¨…maar mag met mate
kaneel moet je wel veel van op…
niet meer dan 2 glazen drinken met zoetstoffen en zoetstoffen in andere producten proberen te mijden
Kaneel is idd niet goed, maar dan moet je er wel heel veel van tegelijkertijd van eten.
Het kan dus geen kwaad als je kaneel thee drinkt of appelgebak enz.
Geen hele scheppen kaneel naar binnen werken dus. :think: Alleen wie doet dat nu?
:lol: Heksje zegt het ook al, zie ik…
Wat zoetstof betreft. Ik wordt er helemaal niet goed van als ik het drink. Voor mij een teken dat ik gewoon de “echte” moet hebben en geen light. :sick:
(normaal gesproken dronk ik weleens lightproducten, maar nu dus echt nooit meer)
breekt in Evelien: van de kruiden die volgens jouw lijstje niet mogen, ken ik alleen aloe! Wat een namen, misschien moet ik me toch eens meer in dat soort dingen verdiepen. Wie weet hoe lekker mijn eten dan wordt :lol: Sassafras? :lol:
breekt weer uit
@catje1977 wrote:
breekt in Evelien: van de kruiden die volgens jouw lijstje niet mogen, ken ik alleen aloe! Wat een namen, misschien moet ik me toch eens meer in dat soort dingen verdiepen. Wie weet hoe lekker mijn eten dan wordt :lol: Sassafras? :lol:
breekt weer uit
Ik heb ook geen idee hoor! tekst is gekopieerd van de site van het voedingscentrum (had ik ook gemeld).
Overigens alleen uitproberen als je nu niet zwanger bent :mrgreen: (zeg ik dan tegen degene die nu zwanger zijn!! )
Bedankt voor alle reacties, daar heb ik echt veel aan! Ik sta er van te kijken overigens, van te voren weet je wel de bekende dingen zoals rood vlees enzo, maar nu ik er echt middenin sta, komt ineens alles op me af! Ik wil het graag goed doen, hoe doen jullie dat/ hebben jullie dat gedaan?
Hartelijke groet!
Hoi hoi
Ik zie al een heleboel goede antwoorden staan. :lol:
(zoethout,gingseng ect)
Goene thee heb je wel zonder cafeine (theeine), maar dan staat het op de verpakking!
Valeriaan wordt bij ons in de winkel ook afgeraden (De Tuinen)
Senna (erg fout kruidje) vooral niet pakken.
Senna, is nl een laxeerder, die bij regelmatig gebruik de darmen lui maakt en bij langdurig gebruik zelfs kankerverwekkend is!
(bekend geworden in 2006!)
Wat wel mag is bv rooibosthee. Ook die heb je met verschillende smaakjes, die geen kwaad kunnen.
Probeer gewoon zoveel mogelijk kruiden te mijden, want van sommige kruiden is gewoon niet bekend of het wel/geen problemen kan geven.
Afijn, er zijn hier al genoeg “heksjes” , dus het komt vast helemaal goed.
Veel liefs
Tara
Dag dames, ben ik weer.
Hoe zit het met jasmijn thee en lindebloesem?
Groet!!
Hoi Hoi
Jasmijnthee en lindebloesem zijn op zich goed,alleen met mate. Let wel even op dat er geen groene thee bij de jasmijn zit want daar zit normalite cafeine in, beetje kan niet kwaad maar geen lekkere pot denk ik zo
Groeten!
En brandnetelthee dan?? Ik heb in februari een mk gehad met 8 weken en ga nu toch een btje na wat ik toen allemaal veel gebruikt hebt… -wellicht heeft het er niets mee te maken, maar is het puur gevoelsmatig dingen uitsluiten-… Ik heb het in die tijd wel veel gedronken namelijk…
Heb trouwens een collega die beweerd dat je ook beter geen rooibosthee kunt drinken als je zwanger bent, hoe zit dat eigenlijk?
Volgens mij mag brandnetelthee gewoon hoor. Ook goed voor je als je vocht vasthoud.
En Rooibosthee ook. 1 van de thees die ik heel veel drink.
Nog wat. Laatst hoorde ik dat framboosbladthee (in de laatste weken van je zwangerschap) goed is voor een bevalling binnen 5 uur.
Of het waar is of niet, degene die het zei kende tenminste 5 mensen die het hadden uitgeprobeerd en idd een bevalling binnen 5 uur hadden.
En kamille?
Kamille thee, drink ik ook.
Ik heb nog nooit gehoord dat dat niet zou kunnen.