Hey ladies,
Even een vraagje over pijnstillers. Ik heb vreselijke last van spierpijn in mn schouder en smeren helpt me nog niet echt. Ibuprofen daarentegen helpt wel. Heb gisteren 2 ibuprofens over de hele dag genomen en dat ging goed. Kan dat geen kwaad met een eventuele zwangerschap?
Als je zwanger bent kun je beter geen ibrofen slikken. Daarentegen, volgens mij is dat pas echt ‘schadelijk’ als je bloedcontact hebt met je kindje en dat komt pas met 6-8 weken.
Ik ben niet zwanger maar t kan natuurlijk altijd he… :inlove: Daarom vroeg ik t me af…
Snap ik, maar volgens mij kan het dus nog niet echt kwaad. Zou wel direct stoppen na een positieve test.
Ik heb ook wel eens gelezen dat Ibuprofen een nadelig effect op de vruchtbaarheid heeft… Maar weet niet of dat het chronisch gebruik ervan betreft.
Even een kopie uit het farmacotherapeutisch kompas (oftewel medicijngids)
Zwangerschap/Lactatie
Ibuprofen passeert de placenta. Epidemiologisch onderzoek suggereert dat gebruik van prostaglandinesynthetaseremmers in de vroege fase van de zwangerschap het risico van miskramen, cardiale malformaties en gastroschisis vergroot. In dierproeven is een verhoogd pre- en post-implantatie verlies, embryo-foetale letaliteit en een verhoogde incidentie van malformaties gezien. Tijdens de eerste twee trimesters niet gebruiken tenzij op stricte indicatie en dan in zo laag mogelijke dosering voor een zo kort mogelijke behandeling. Bij gebruik tijdens het derde trimester zijn farmacologische effecten zoals weeënremming en bij de foetus voortijdige sluiting van de ductus arteriosus Botalli, bloedstollingsstoornis met als gevolg bloeding, nierfunctiestoornissen of nierinsufficiëntie met oligohydramnie, pulmonale hypertensie en insufficiëntie van de tricuspidalisklep mogelijk. Niet toepassen tijdens het laatste trimester en tijdens de partus. Het gebruik van een prostaglandinesynthetaseremmer kan de vruchtbaarheid nadelig beïnvloeden en wordt NIET AANBEVOLEN BIJ VROUWEN DIE ZWANGER WILLEN WORDEN.
Conclusie: liever niet gebruiken, maar nu 1 keertje gebruiken zou geen kwaad kunnen lijkt me.
Bedankt voor het opzoeken!
Jetje: gisteravond heb ik ook iets aan de hand gehad, waardoor ik zware pijnstillers nodig had.
TOen mijn vriend de middelen bij de apotheek gehaald had stond er dat je het niet mocht innemen als je zwanger bent of probeert te worden.
Daarop belde ik weer naar de huisartsenpost, hij was een beetje verbaasd en zei toen dat ik dat middel absoluut niet mocht nemen, en ook geen ibuprofen.
Ik mocht maximaal 6 paracetamolletjes per 24 uur.
Toen ik antwoordde dat ik net al 1 ibuprofen 400 ophad, zei hij dat dat erg riskant was… Ik ben nogal geschrokken, had er ook totaal geen idee van!
Nu neem ik dus trouw maximaal 6 paracetamolletjes op de dag… Maar ik verga van de pijn…
Succes jij in ieder geval!!
Dat is wel vervelend zeg. Vooral als paracetamol niet werkt. Ik neem eigenlijk altijd ibuprofen bij hoofdpijn en als ik last van mn nek heb. Die helpen dan wel, paracetamol niet. Maar ik vroeg me nu toch af hoe dat zat met zwanger worden… Hoop ze niet meer nodig te hebben, ibu’s de deur uit…
Sterkte met je pijn…
haha sorry dat ik je jetje noem, ben net opgestaan, dus heb niet helemaal goed gelezen :oops:
Iedereen noemt me Jetje dat scheelt! :inlove: Viel me niet eens op…
Ik ben vorige week naar de huisartst geweest voor mn medicijngebruik. Ik gebruik soms diclofenac (sterke ibuprofin) en wij willen ook gaan beginnen. De huisartst heeft het allemaal voor me uitgezocht en me eergister terug gebeld dat ik absoluut de diclofenac en ibuprofin moet laten staan :? Het enige wat niet schadelijk is zijn idd 3x2 paracetamolletjes per dag.
Dat antwoord had ik al een beetje verwacht dus was al aan de paracetamol begonnen, die werkte ook nooit bij mij, maar langzaamaan heb ik het idee dat ze steeds meer hun werk gaan doen. Volgens mij is het gewoon gewenning, dus als het goed is moeten de paracetamol wel steeds beter gaan werken. Maar dat duurt wel ff :? , succes ermee!
loesje: dicloflenac is toch een ontstekingsremmer, en niet perse alleen pijnstiller?? Ik nam ze samen in, eerst dicloflenac, paar uur later de paracetamol.
Mijn huisarts zei dat die 6 paracetamolletjes echt de max waren, dus ik neem nu alleen als ik echt ‘crepeer’ van de pijn 2, en als ik ga slapen… Verder duren de dagen erg lang zonder pijnstiller :x
Maris, Diclofenac is ook een pijnstiller, wordt bijv. ook bij spit en dergelijke voorgeschreven.
Diclofenac is net zoals ibuprofin een ontstekingsremmende pijnstiller, de zogenaamde nsaid’s Maar ik neem diclofenac ook wel eens samen met paracetamol in. Diclofenac met ibu mag weer niet omdat het hetzelfde type pijnstiller is.
Maar idd als je diclofenac/ibuprofin gewend bent is het ff afzien met paracetamol. Hoop dat het wel snel aanslaat voor je. Heeft bij mij wel ff geduurd voordat ze ook gingen werken.
oh, dan zou ik het nu wel kunnen gebruiken, met mijn spit … Maarja, we doen het niet…
Dacht echt dat het alleen ontstekingsremmer was, :think: Weer wat geleerd!! :mrgreen:
Dag meiden,
ik las dat bij sommigen van jullie de paracetamol niet (altijd) werkt. Het kan helpen om na het slikken van de paracetamol een half uurtje rustig te zitten oid, zodat het goed de gelegenheid krijgt om in te werken. Als je gelijk weer druk bezig gaat, werkt het niet meer (zo goed). Iig bij mij. En altijd twee tegelijk slikken, dan weet je zeker dat je genoeg pijnstillende stoffen in je lichaam hebt. Je moet namelijk een drempelwaarde overschrijden, voordat het kan werken en die kan nog wel eens verschillen.
In ieder geval sterkte met de pijnen en ik hoop dat ze niet te lang meer zullen aanhouden!
Liefs,
Momemiek