Zwanger willen worden en mex.griep

Wij zijn alweer een jaartje bezig voor een 2e kindje, helaas, het vlot niet zoals bij de meeste (?) vrouwen.

Maar dat is niet echt het probleem.

Ik werk zelf in een zorginstelling waar straks, als de mex,griep echt gaat beginnen (als dat gebeurd?) toch wel aanwezig gaat zijn.

Ik denk er nu hard over om maar even een paar maandjes te wachten met zwanger worden, omdat ik de combi gewoon een beetje spannend vind.

Hoe gaan andere meiden hiermee om? Ik ben er gewoon wel nieuwsgierig naar, je hoort veel pril zwangere vrouwen “klagen” over de griep en dan denk ik, je wist toch al een poos dat eraan kwam, dus dan nu niet ineens roepen hoe eng/spannend je het vind :wink:

Annette

Hoi Anette,

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje als jij…

Ik ben van beroep leerkracht in het basisonderwijs. De 16e deze maand moet ik weer beginnen met werken.

Op dit moment zit ik in de tweede ronde voor ons eerste kindje. Als ik net een dag aan het werk ben geweest zou ik kunnen testen.

Ik heb daarnaast astma (eigenlijk geen ast van maar als ik verkouden ben of griep heb slaat het wel op mijn longen).

Voordat bekent werd dat er in augustus een piek zal zijn heb ik al lopen klussen. Als het deze maand niet raak is denk ik er ook over om mijn kinderwens even op te schuiven tot wanneer er een vaccin beschikbaar is…

Ik werk in groep 4 (dan zijn de kinderen 7 jaar) op een “zwarte” school met veel taalachterstanden (99 % andere herkomst). Het is dus heel moielik om ouders goed voor te lichten en de ervaring is nu al dat kinderen die ziek zijn gewoon naar school gestuurd worden. Dit zal met de mexicaanse griep iet anders zijn… ik hou mijn hart dan ook vast en maak me daar best zorgen over.

Aan de andere kant heb ik juist weer gelezen dat de mexicaanse griep veel milder is dan de wintergriep die hier elk jaar rondwaait. De enige pest is dat er dan 1 op 10 besmet raakt en dat er nu verwacht wordt dat het er 1 op de 3 zijn…

In de tussentijd slik ik dus gewoon alvast maar extra hoge dosis vitamine C. dit schijt goed te werken tegen verkoudheid en griep.

Annette: ik vind het geen verkeerde gedachte om eventueel te wachten om zwanger te worden, vooral omdat je er toch heel dicht bij gaat staan hé eens de mex. griep zal uitbreken of verder uitbreken. Ik denk ook dat als je doorzet en die griep breekt uit je echt geen rust zal vinden in je hoofd en je heel veel stress zal ervaren. Indien er niks uitbreekt en er komt geen mec. grîep, dan nog kun je je na een maand herpakken hé en er weer voor gaan. Allé, ja d’s mijn mening errond. :wink:

Lady_K: Gaan de scholen gewoon door bij jullie ook als de mex. griep zou uitbreken? Ik bennamelijk kleuterleidster en hier werd al gezegd dat als de Mex. griep hevig word of helemaal hier uitbreekt, alle scholen dicht blijven. Ik woon wel in België en wij starten maar op 1 september. :wink:

lady K, ze hebben vlak voor de zomervakantie al gezegd dat er na de zomervakantie een piek zou zijn hoor :think: dat is niet iets van de laatste paar dagen :wink:

Maar goed, het is idd wel spannender voor zwangere vrouwen aangezien zij een iets hogere kans hebben op complicaties en overlijden…ik denk dat elke vrouw dat zelf moet overwegen, voor de een is het geen (groot) probleem en voor de ander wel, en dan wacht je een paar maand…

@ Ilse: Ik heb nog helemaal niets gehoord van mijn school! Ik moet volegnde wek dnsdag mijn klas vast inrichten en dan zal ik ook vragen of er een protocol komt. Wij geven de leerlingen namelijk ook bij binnenkomst en naar huis gaan altijd een hand, en het lijkt me niet onverstandig om dat voorlopig af te schaffen. Vooralsnog weet ik dus niet beter of de school blijft open…

@Wola: Het nieuws was mij helaas niet eerder bekend… mijn moeder belde me er deze week over op. Moet ook eerlijk zeggen dat nu ik langdurig vakantie heb ik behalve teletekst ook het nieuws niet volg. lees normaal ook de spits en de metro in de trein maar deze afgelopen weken dus niet…

Mocht ik wel zwanger zijn dan moet het zo wezen, ik kan toch niet op de zaken vooruit lopen hoe het zal gaan als ik het wel op loop. is het niet zo, dan las ik ik waarschijnlijk toch even pauze in!

ik weet nog dat toen ik zwanger was in april/mei er ook al gesproken werd over de mex griep en er op mijn werk ook al protocollen over waren, na mijn mk dacht ik erover om toch even te wachten, niet gedaan, maar nu, 2 cyclussen later, heb ik toch het idee gevat te wachten.

en dan wacht je een paar maand...

komt op mij echt een beetje niet leuk over, punt is, het gaat hier al niet makkelijk, onregelmatige cyclus, grote wens dat er voor Lys haar 3e verjaardag eentje zou zijn.... dat gaat natuurlijk niet meer lukken, maar het is voor mijn gevoel al een grote stap om te zeggen ik wacht een paar maandjes. Al zegt mijn gevoel dat dat wel beter is.

Stom misschien, want ik weet donders goed dat er meiden zijn die veel en veel langer moeten wachten op een kindje.

Ben wel een beetje blij te lezen dat ik niet helemaal de enige ben?

Anette, zit je nog voor je eisprong of ben je net als ik nu in afwachting?

Hier in mijn stad hebben we gezondheidscentra waar de huisarts, tandarts en fysio enzo onder een dak zitten. heb het overkoepelende orgaan gisteren een e-mail gestuurd met de vraag hoeveel zorgen ik me moet maken, en wanneer er een vaccin beschikbaar is. Ik hoor geluiden dat er hier in oktober gevaccineerd gaat worden. Die twee maanden kan ik wel uitzitten denk ik…

Mocht je nou wel of niet zwanger zijn/worden voor die tijd, haal dan toch even die vitamide C. Is geheel veilig en je kan beter het zekere voor het onzekere nemen denk ik altijd maar. Geloof dat ik 1000mmg heb…

Je kan natuurlijk ook eerst de eerste maand afwachten en kijken hoe het ich ontwikkeld op school… als er de eerste maand nou nauwelijks besmetting is, zou het dan de tweede maand drastisch veranderen?

ik ben afgelopen dinsdag net weer ongi geworden :wink:

vit pillen ben ik eigenlijk niet eens zo voor, ik eet gezond en ben verder nooit ziek, ik ben ook eigenlijk niet zo heel bang dat ik het krijg, maar je zal net zien, raak ik wel zwanger (zou in mijn ogen een wonder zijn, maar dat terzijde) en kom ik wel in aanraking met die griep…

Ik vraag me af of het allemaal wel zo ernstig gaat worden, ze zeggen altijd zoveel:think:

Maar ik ga echt niet een paar maanden wachten om af te wachten hoe het allemaal gaat lopen!

De neuwsberichten dat de mexicaanse griep over het algemeen ernstiger verloopt bij zwangeren waren pas op tv toen ik al zwanger was.

Hoe dan ook, wij zijn/waren intussen lang genoeg bezig om zwanger te worden en ook mijn leeftijd speelt mee, dus nee, voor mij zou het geen reden zijn om behandelingen/zwanger worden uit te stellen.

Het neemt niet weg dat ik het best eng vind. Mijn dochtertje gaat volgende week weer naar school, genoeg kans om de mexicaanse griep (al dan niet via haar) op te lopen dus.

1 op de 10 patiënten in Groot Brittannië die met mexicaanse griep in het ziekenhuis belandt is een zwangere. Dat vind ik best veel.

Lieke gefeliciteerd! En OT hier ook over nagedacht ivm onze cryo-behandeling. Ik vraag me altijd ook af in hoeverre er ‘goed’ info wordt gegeven. Neem dus de opgenomen zwangere vrouwen in GB. Is dat uit voorzorg? Is dat ivm de koorts en het onderdrukken daarvan? Hoe ver zijn ze zwanger?

Al met al hier ook doorgegaan met de behandeling onder het motto; als het echt niet verantwoord zou zijn zouden de klinieken de deuren ook wel sluiten. Misschien naïef oid maar ook bij ons is de wens sterker dan de angst. :shifty:

Ik hoor in de media steeds meer het bericht dat de MG zich tot nu toe gedraagt als een gewone seizoensgriep. Dat zwangere vrouwen meer hinder ervan hebben is bij gewone griep ook zo. Als ik dat zo hoor lijkt me dat de situatie op dit moment niet zo ernstig is als waar ze bang voor waren…

Ik hoor die geluiden ook steeds meer. Gelukkig maar! Dan valt er toch en hoop stress weg :smiley:

Vandaag de vraag gesteld aan mn verloskundige.

Haar antwoord, het is vervelend als je het krijgt als je zwanger bent, het is vervelend als je het krijgt als je niet zwanger bent. Kindje lijdt niets met een griep. In de winter kun je ook de “gewone” griep krijgen. Ze adviseerde me zelf niet eens bij mijn moeder uit de buurt te blijven (die is 3 weken in amerika geweest), gewoon goede handhygiene, niet kussen, en niet teveel aan je gezicht komen. Verders is er bij hun niets over bekend.

Gevraagd mbt vaccineren. Eer je die oproep krijgt, is de “bom al gebarsten” volgens haar, aangezien ze komende maand al veel gevallen verwachten en die vaccinatie later komt.

Kinderen tussen de 0 en 14 jaar hebben de grootste risico om de mex griep te krijgen en daar wordt niet over gesproken in de media. Deze groep wordt het ziekst van de griep!! Daarna komen de zwangeren, maar als je op tijd naar de ha gaat met de symptomen verkouden en verhoging, kan de ha heel veel doen. Ook voor zwangeren en het niet schaadt voor de kleine. Dat kreeg ik te horen van mijn ha en ook van mijn vk.

Ik was namelijk ook erg bezorgd in eerste instantie. Maar inmiddels ben ik eerder bezorgd om mijn kindjes dan nu om mezelf.

Ik zou persoonlijk niet wachten met zwanger worden, maar ik denk wel dat je je gevoel moet volgen. Kan me de schrik wel voorstellen.

ik kan me goed voorstellen dat je nu in een dilemma zit. Toen ik zwanger werd ‘was’ de mexicaanse griep er nog niet.

Aan de ene kant zou ik zeggen, als je je er niet goed bij voelt moet je het niet doen. Het lijkt me niet goed als je 9 maanden lang zou moeten stressen.

Aan de andere kant, zoals het er nu uitziet is het niet extreem. Als zwangere heb je altijd meer risico’s.

Persoonlijk zou ik niet wachten, je weet namelijk nooit wat er volgend jaar gaat zijn. Daarbij komt dat we misschien volgend jaar wel terug kijken en denken: ‘dat was een hoop ophef om niks’. Ik zou dan denk ik spijt hebben van de verloren maanden.

Nogmaals het is heel persoonlijk, als jij je er niet lekker bij voelt moet je vooral je gevoel volgen. Succes.

http://www.rivm.nl/cib/themas/nieuwe-influenza/faq-zwangerschap.jsp

Op deze site staat betrouwbare info over de Mexicaanse griep en zwangerschap

ik denk niet dat je een pauze moet nemen mop. Volgens mij zou je er dan alleen van balen. En ik denk dat die mex. griep wel mee valt qua consequenties voor de kleine beeb

vanmorgen op de radio gehoord, en even van de site van het rivm gekopieerd voor jullie:

Vrouwen die minder dan 3 maanden zwanger zijn, mogelijk zwanger zijn of op korte termijn zwanger willen worden,kunnen niet gevaccineerd worden. Bij gebrek aan gegevens, waarbij op theoretische gronden met name in het eerste trimester nog niet all risico’s voor de vrucht zijn uit te sluiten, wordt een zwangerschap in het eerste trimester als contra-indicatie voor vaccinatie gezien. Nadat iemand gevaccineerd is moet een zwangerschap 8 weken voorkomen worden. Tot 3 maanden zwangerschap heeft het vaccin risico’s voor het ongeboren kind.

Ik kan me dus ook niet laten inenten (werk in de gezondheidszorg met mensen uit de risicogroepen) Of we moeten 3 maanden stoppen met proberen zwanger te worden :?