zwanger,werk en UWV

hallo dames,



ik zit even omhoog en heb wat ervaringen /tips nodig.



ik ben momenteel 28 weken zwanger en ben al de hele zwangerschap zooo moe. Heb al heel wat vrije dagen opgeofferd om bij te slapen.



bij de VK in t ziekenhuis wordt de moeheid afgedaan met dat hoortt erbij. vanaf het begin heb ik ook al last van rugpijn (bilpijn eigenlijk) maar ook dat ‘hoort erbij’. ze raden me aan het rustig aan te doen maar hoe pak ik dat aan?



twee weken geleden heb ik het aangekaart op mijn werk. ze konden me een tijdelijk minder uren contract aanbieden… dit heeft natuurlijk gevolgen voor mijn zwangerschapsverlof uitkering dus dat wil ik liever niet.



gewoon doorgegaan en nu is mijn bilpijn uitgebreid naar spierpijn in de billen (binnenkant bovenbil) en pijn aan mn schasmbot… Ik hou het zo echt niet vol. Moet ik me nu echt ziek melden? ik wil nog niet thuis zitten maar volle dagen hou ik niet vol. hoe zit het met halve dagen werken of minder uur per dag. moet je voor het UWV dan een verklaring hebben van je VK ofzo?



waarom nemen ze me niet serieus,hoort erbij dat zal wel maar ik hou het zo niet vol. ik hou van mn werk maar kan wel janken op dit moment. kan mn sokken en broek bijna niet meer aan omdat ik mn been niet omhoog kan van de pijn…



hoe pak ik dit aan? HELP

ik zou een gesprek vragen bij de arboarts dat kan je gewoon aanvragen buiten je baas om

zij kunnen je hierin ook adviseren

als je zeg maar halve dagen werkt en de andere helft op ziek word gezet dan blijf je gewoon aan je uren

bij ons word dat genoteerd aan zwangergerelateerde ziekmelding en dat kunnen ze declaren bij het uwv

hoeft helemaal niet moeilijk over gedaan worden

Ik denk eigenlijk; zodra een zwangerschap echt pijn gaat doen, “hoort” het er niet meer “bij”. Vind het ook absurd dat je VK dit zegt. Zwangerschap heet dan een ‘gezonde ziekte’ te zijn, maar dat betekent niet dat je het ook maar zo effe erbij moet doen.



Als het echt niet meer wil; aan de bel trekken! Gewoon naar de arboarts gaan. Jij en je werkgever zijn hiervoor verzekerd, dus dat is allemaal geregeld, voel je daar niet schuldig over.

Wellicht kun je voor de rug/bilpijn een fysiotherapeut raadplegen? Misschien helpen oefeningen, zij kan je ook ondersteunen/adviseren in je keuze mbt werk en zo laat je zien dat je het er niet bij laat hangen, maar zelf assertief een oplossing zoekt.



Pijn in je schaambot KAN trouwens duiden op bekkeninstabiliteit (wat ik niet hoop voor je).



Fysiotherapie wordt trouwens vergoed in de aanvullende pakketten, maar die had ik niet voor 1/1. Ik heb het toen zelf betaald en vond dat goed te doen; het is ongeveer 50 euro voor een intake/screeningsgesprek. En bij mij 28 euro per behandeling.

Volgens mij kun je,als je zwangerschapsgerelateerd in de ziektewet zit, niet meer kiezen tussen doorwerken tot 4 of 6 weken voor de bevalling. Maar de vraag is of jij met jou klachten als je zo doorgaat uberhaupt met 10 weken na de bevalling alweer aan de slag kunt?

Ik zit in de ziektewet volledig, daar heeft het ziekenhuis/VK zich helemaal niet mee bemoeit, dat gaat via mijn werkgever en de Arbo-arts.

De stap om het bespreekbaar te maken op mijn werk kostte mij ook veel moeite maar uiteindelijk ben ik alleen maar opgelucht en is er een last van me afgevallen, wat ukkie alleen maar ten goede kan komen denk ik dan. Volgens mij zitten er echt enorm veel zwangeren in de ziektewet, ik vind het eigenlijk een onderbelicht probleem. Net of je je moet schamen dat je het niet vohoudt… daar kies je toch ook niet voor?

Ik had ook zo’n last van vreselijke moeheid en van mijn bekken. Had op mijn werk aangegeven dat ik het zo niet aan kon. Ben toen naar de arbo doorverwezen en ben toen 3 uur per dag gaan werken. Ik zat dus zwangerschapgerelateerd deels in de zw. Mijn uren werden dus ook volledig vergoed.

Ik was wel verplicht om 6 weken van te voren te stoppen, maar dat vond ik niet erg.



Vervelend hoor dat je vk zo raar reageert. Ik zou het er op mijn werk gewoon over hebben. Zo kan je ook niet door gaan toch?!!

Ik zou niet accoord gaan met een minder uren contract. Het is duidelijk zwangerschapsgerelateerd en als je dat aangeeft kan je werkgever jouw loon van de tijd dat je ziek ben terugkrijgen van het uwv. Je moet dan idd, wel 6 weken voor de uitgerekende datum met verlof gaan.



Ik zou via de arboarts aangeven dat je niet meer hele dagen kan werken en in overleg kijken wat nog wel gaat. Als je zo door blijft lopen maak je meer stuk dan goed is ben ik bang. Fysiotherapie is een goed advies, dan kan je ook advies krijgen over hoe je het beste kan bewegen met zo min mogelijk pijn.



Verder wil ik je veel sterkte wensen. En vk’s die over alles zeggen “dat hoort erbij” vind ik te weinig inlevingsvermogen hebben. Een dikke buik krijgen, DAT hoort er bij, maar pijn hoeft helemaal niet. Pijn is volgens mij altijd een teken dat je iets doet wat je eigenlijlk niet zou moeten doen (en dan kan je dat soms negeren).

@zonnetje01 wrote:

Ik had ook zo’n last van vreselijke moeheid en van mijn bekken. Had op mijn werk aangegeven dat ik het zo niet aan kon. Ben toen naar de arbo doorverwezen en ben toen 3 uur per dag gaan werken. Ik zat dus zwangerschapgerelateerd deels in de zw. Mijn uren werden dus ook volledig vergoed.

Ik was wel verplicht om 6 weken van te voren te stoppen, maar dat vond ik niet erg.



Vervelend hoor dat je vk zo raar reageert. Ik zou het er op mijn werk gewoon over hebben. Zo kan je ook niet door gaan toch?!!




Idem hier. Ik zat halverwege ook zwangerschapsgerelateerd in de ziektewet. Ben halve dagen gaan werken. Kost je werkgever nix omdat het door de zwangerschap komt. Gewoon ziekmelden en je laten doorverwijzen naar de arbo arts. Zoals eerder gesteld; als het echt pijn gaat doen en je in je functioneren belemmerd zo vroeg in je zwangerschap zijn het geen ‘normale’ zwangerschapsklachten.

mip heeft echt helemaal gelijk…



ze krijgen… als ze je ziekmelden met de melding dat het door zwangerschap komt… het loon van jou betaald door het uwv…



laat je niet verleiden voor een minderuren contract want dat slaat echt nergens op!!! (vind ik ook slecht van je baas… heeft geen verstand van zaken)



is het soms een heel klein bedrijf die dit nog niet eerder aan de hand heeft gehad… kan natuurlijk…dan is het gewoon ‘onkunde’ en kun jij hun nog wat leren…



het kost hun dus niets… jouw ziekzijn…



ene meid… denk aan jezelf…!!! je lichaam weet heel goed… waar de grenzen liggen… jij moet alleen maar luisteren :wink:



ene… je baas wat leren :-*

@HeidY wrote:

laat je niet verleiden voor een minderuren contract want dat slaat echt nergens op!!! (vind ik ook slecht van je baas… heeft geen verstand van zaken)



is het soms een heel klein bedrijf die dit nog niet eerder aan de hand heeft gehad… kan natuurlijk…dan is het gewoon ‘onkunde’ en kun jij hun nog wat leren…



het kost hun dus niets… jouw ziekzijn…


Is idd een heel vreemd voorstel. En erg scherp is ie niet als ie denkt dat het hem geld gaat kosten. :roll: :hand:

hoi dames,



vandaag ziekgemeld en vk gebeld. Deze zei dat ik mijn rust moest nemen en naar mijn lichaam moet luisteren. langs komen had weinig zin omdat ze er weinig aan kunnen doen. krijg volgende week wel een verwijsbrief voor fysio.



vervolgens baas gebeld en aangegeven dat ik het rustiger aan moet gaan doen.



deze heeft pz gebeld, zei hebben het Uwv gebeld.



's middags de UWV aan de telefoon, superaardig en begripvol. heb even voor de zekerheid gecheckt of ik halve dagen ziek kon zijn en dat het mijn baas dan niks kost… inderdaad kan gewoon. zou ons allebei niks kosten. volgende week neemt ze contact op over wat er uit is gekomen op mijn werk. morgen ga ik weer werken en gaan we het erover hebben. zo moeilijk was het eigenlijk niet. loop er al zo lang mee rond, en nu 5 weken voor mijn verlof eindelijk rust…de pijn wordt er niet minder van maar kan wel wat meer uitpuffen. bedankt dames voor de hulp. nu nog even het gesprek afwachten van morgen maar ik ga er vol vertrouwen heen…

super om te lezen meid! Suc6 morgen!

Fijn hoor Missie-v

Rustig aan jij en je niet te druk maken! Probeer te genieten nu je even niet zoveel meer hoeft! :hug:

Fijn hoor missie!!



Aan jezelf denken hoor…

pff hoor ik vandaag dat mn contract niet verlengd wordt… financiele crisis…



kramp in mn onderbuik, maak me te druk…



mag halve dagen gaan werken maar worden nog lange weken…



grmbl…

Wat?Meis, wat rot voor je!



Maareh…wel een beetje raar dat je werkgeven daar precies nu mee aankomt? Of ben ik dan achterdochtig…

Hè bah missie-v dat kan je er nu lekker bij hebben, maar niet heus.



Ik vind het idd wel heel erg toevallig dat ze daar nu mee komen, :twisted: :twisted:

Je hebt er goed aan gedaan je ziek te melden. Als dit zwangerschapgerelateerd is krijg je 100% doorbetaald, anders maar 70%.

Accepteer geen minder uren contract! Wanneer je na je zwangerschapsverlof nog klachten hebt waardoor je nog niet aan het werk zou kunnen gaan, krijg je een ziektewet berekend naar je laatste inkomen. Het zou dan jammer zijn als je de laatste periode minder bent gaan werken en dus een lager uitkeringsbedrag krijgt. Je kan je inkomen goed genoeg gebruiken wanneer je kleintje er is.

Heel veel sterkte meid!

(ik zit zelf ook in de ziektewet en heb vanaf 27 februari zwangerschapsverlof)

Oja: wanneer je in de ziektewet zit gaat je zwangerschapsverlof 6 weken voor je uitgerekende datum van bevalling in!

@missie-v wrote:

pff hoor ik vandaag dat mn contract niet verlengd wordt… financiele crisis…



kramp in mn onderbuik, maak me te druk…



mag halve dagen gaan werken maar worden nog lange weken…



grmbl…




missie, er is een wet voor zwangere dames, dat ze niet ontslagen mogen worden… misschien en dat is het uitzoeken wel waard denk ik, valt een ‘niet contract verlenging geven’ er ook onder (dat ze dus wel moeten…) dat is het uitzoeken (ff googlen) wel waard denk ik…! suc6

en anders… zal ik geen dag meer op het werk komen…



want als ze jou zo ‘naaien…’ zal ik je 100% ziek laten melden… want je zegt al dat je er hardere buiken van krijgt enzo… …



suc6 meid!

3.4.3.1.B. Zwangere medewerkster



Een medewerkster die zwanger is kan daar een beroep op doen, als de werkgever de arbeidsovereenkomst opzegt. Dit geldt ook al wist de werkgever nog niet dat zij zwanger is. Het opzeggingsverbod geldt vanaf het vermoedelijke begin van de zwangerschap. Het duurt tot zes weken na de periode waarop de medewerker recht heeft op ziekengeld in verband met de zwangerschap (2.4.2.). De medewerkster zal de zwangerschap moeten aantonen waarbij de werkgever een verklaring van een geneeskundige of van een verloskundige kan verlangen (art 7:670-2 BW).



In hoofdstuk 3.4.3.4.B wordt ingegaan op de gevolgen van het niet in acht nemen van de opzeggingsverboden (3.4.3.4.B.).



bron: arbeidsrechter.nl



ze hebben echt heel veel wetten waar aan gehouden moet worden

dus zou zeggen ga ff snuffelen op de site en prit gewoon heel de zooi uit en knal het op zijn bureau

heb ik ook bij mijn baas gedaan toen