Zwanger na ovulatie inductie - bij wie melden?

Hoogstwaarschijnlijk ben ik zwanger na de eerste ronde met puregon injecties in combinatie met pregnyl. Nu vroeg ik me af wie ik hiervan op de hoogte moet stellen en wanneer.



Aangezien ik bij de gyn onder controle ben lijkt het me het meest logisch morgen als eerste het ziekenhuis te bellen? En moet ik dan ook de huisarts op de hoogte stellen en een verloskundige bellen? Of hoeft dat allemaal nog niet meteen?

Ik zou in in ieder geval de gyn bellen. Dan vertellen zij wel hoe het nu verder gaat. Of er nog onderzoeken of controles gedaan gaan worden, of je daar blijft of naar de verloskundige kunt. De huisarts hoef je niet op de hoogte te stellen. Ik zou dus eerst de gyn even afwachten. Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Bedankt Jippie!



Ik heb zojuist de gyn gebeld en een afspraak voor een echo over drie weken. Eerder doen ze niet en had volgens haar ook weinig zin, omdat er nog heel weinig te zien was.



Ik moest trouwens wel mijn huisarts inlichten, maar ben vergeten te vragen of ik ook al een verloskundige moet bellen. Moet het ziekenhuis mij eerst onder controle houden voordat ik wordt ‘overgedragen’ aan de verloskundige?

Hier ook de eerste echo “pas” met 7 weken. Daarvoor doen ze het niet in ons ziekenhuis, omdat zo’n vroege echo vaak alleen maar meer onzekerheid oplevert. Met 7 weken moet er een kindje van zo’n 1 cm groot te zien zijn en het hartje moet kloppen. Als dat niet zo is, dan weet je meteen zeker dat het fout zit. Voor de 7 weken hoeft een hartje nog niet te kloppen en zegt een echo dus nog niks.



Hier nooit de huisarts ingelicht, dat was niet nodig. Met de verloskundige zou ik wachten. Je staat nu onder controle van de gyn en dat blijft zo totdat de gyn je doorstuurt naar de verloskundige. Je blijft waarschijnlijk tot een week of 12 bij de gyn. Hier eerst twee echo’s gehad (7 en 10 weken) en daarna mochten we kiezen of we naar de gyn of de verloskundige wilden. Omdat we met ICSI zwanger geworden zijn, was bij de gyn blijven ook een optie. Wij hebben daarvoor gekozen. Bij jou zal dat waarschijnlijk geen mogelijkheid zijn, omdat je niet dezelfde medische indicatie hebt. Maar de verloskundige nu inschakelen, is dus nog niet nodig. In principe heeft ze nog niks met jou te maken, pas op het moment dat je doorverwezen wordt.

Huisarts inlichten is wel handig ivm eventuele blaasontsteking of wat dan ook waar je bepaalde medicatie voor nodig zou hebben

Ze zetten in het systeem dat je zwanger bent en als er dan wat is dan komt er meteen in beeld dat je zwanger bent en dan kunnen ze daar rekening mee houden.

Inderdaad is het handig je huisarts in te lichten i.v.m. met medicatie in geval van ziekte. de apotheek vindt het ook prettig om te weten, bij die van ons kun je het online doorgeven.



Zelf ben ik zwanger geworden na iui en ik ben toen tot 10 weken onder controle geweest bij de fertiliteitpoli en daarna overgegaan naar de verloskundige. Ik kreeg wel de keuze en mocht ook bij het ziekenhuis onder controle blijven.