Ik heb een beetje een vreemde vraag maar misschien kan iemand mij helpen.
Ik heb een lesbische vriendin (woont in regio Noord Brabant) die heel graag zwanger wil worden van een anonieme donor. Nu kan dit in het ziekenhuis alleen met een bekende donor of je komt op een enorme wachtlijst terecht. Er is wel een particuliere kliniek (Geertgenkliniek) waar ze een soort van ‘ruilmethode’ hanteren: je kan dan direct terecht maar dan sta je ook een eicel af aan een ander (onbekend) paar. Op zich prima dus. Maar helaas is dit dus geen ziekenhuis en aangezien mijn vriendin een medische indicatie heeft moet ze bij voorkeur in het ziekenhuis de hormoonbehandelingen ondergaan.
Kennen jullie ziekenhuizen of andere instellingen waar ze een vergelijkbare methode hanteren of waar de wachtlijsten anders korter zijn. Ze overweegt nu naar Belgie te gaan, maar dit is zo ver weg (en hiermee zijn de behandelingen dus zoveel intensiever)
Als ik me niet vergis gaat haar zorgverzekeraar ‘gewoon’ vergoeden wat normaliter ook vergoed wordt in het ziekenhuis. Geertgen is meer een ‘privekliniek’ wat ik ervan weet maar zal vergelijkbare of zelfs dezelfde prijzen hanteren als ziekenhuizen. Dus kost het haar niets. Het enige wat ze even moet doen is haar zorgverzekeraar aanschrijven of bellen voor een machtiging. Evt heeft ze daar een brief van de behandelend arts van Geertgen bij nodig. :thumbup:
Een beetje hetzelfde als wanneer ze naar Belgie zou gaan, ook dan vergoed de verzekeraar wat ze noemen ‘tot het Nederlands tarief’.
En natuurlijk veel succes voor je vriendin! :thumbup:
Oh sorry dan heb ik het niet duidelijk geformuleerd. :oops: Het gaat namelijk niet om een verwijzing of geld.
Ze heeft een afwijking aan de eierstok welke kan verergeren door hormoonstimulatie. Daarom wil haar behandelend gynaecoloog dat deze in een ziekenhuis plaatsvindt, en mogelijk is zelfs vooraf operatie nodig. De geertgenkliniek is geen ziekenhuis en daar wagen ze zich er blijkbaar niet aan. probleem van een ziekenhuis is dus de wachtlijst.
Oei dat maakt het zeker een stuk moeilijker. Ik weet dat er wel eens samenwerking tussen ziekenhuizen is (geloof dat bv Erasmus en Gent oid een samenwerking doen, en Enschede en Dusseldorf) dus wellicht dat ze het op die manier kan proberen? Haar zorgverzekeraar heeft als het goed is iets wat een ‘zorgassistent’ oid heet. Die kan bemiddelen bij wachtlijsten bv. En dat geldt natuurlijk niet alleen als je neusamandelen kwijt wilt raken. Lijkt me de kortste klap.